Xbox Series X vs. PlayStation 5 - wiki Xbox Series


PlayStation 5 od Sony oraz Xbox Series X od Microsoftu to dość podobne konstrukcje. Oba urządzenia bazują na bardzo zbliżonych architekturach Zen 2RDNA2 od firmy AMD, więc studia deweloperskie produkujące multiplatformowe gry powinny mieć ułatwione zadanie.

Co ciekawe, Microsoft stawia na nieco mocniejszą konfigurację. Xbox Series X zaoferuje twórco większą moc obliczeniową, głównie po stronie karty graficznej. Konsola może więc radzić sobie nieco lepiej w grach w wysokich rozdzielczościach. Można bowiem założyć, że im większa rozdzielczość, tym bardziej maleje znaczenie CPU, a wzrasta obciążenie GPU.

W praktyce wiele zależy jednak od poszczególnych deweloperów. Patrząc na to, jakie cuda wizualne czarowały studia pokroju Guerrilla Games czy Naughty Dog z grami na dość słabe PlayStation 4 czy nawet PlayStation 4 Pro, można spokojnie założyć, że Xbox Series X oraz PlayStation 5 pokażą znaczny skok w jakości oprawy.

Poniżej znajdziecie szczegółowe porównanie obu sprzętów pod względem specyfikacji:

PlayStation 5Xbox Series X
Procesor
  • 8 rdzeni @ 3.5 GHz (zmienne taktowanie w SMT);
  • ZEN 2 od AMD.
  • 8 rdzeni @ 3.8GHz (3.6 GHz w SMT);
  • ZEN 2 od AMD.
Układ graficzny
  • Wydajność: 10.28 Tfpopów;
  • J. obliczających: 36;
  • Sprzętowa obsługa ray-tracingu;
  • Architektura: RDNA2.
  • Wydajność: 12.16 Tflopów;
  • J. obliczających: 52;
  • Taktowanie: 1.825 GHz;
  • Sprzętowa obsługa ray-tracingu.
  • Architektura: RDNA 2.
Pamięć RAM
  • 16 GB GDDR6
  • 16 GB GDDR6
Przepustowość pamięci
  • 448 GB/s
  • 10 GB @ 560 GB/s (grafika)
  • 6 GB @ 336 GB/s (procesor)
Dysk na dane
  • 825 GB NVMe SSD
  • 1 TB NVMe SSD
Przepustowość kontrolera
  • 5.5 GB/s (surowe),
  • 8-9 GB/s (skompresowane).
  • 2.4 GB/s (surowe)
  • 4.8 GB/s (skompresowane)
Rozszerzalna pamięć
  • Slot na dysk SDD NVMe
  • Specjalne karty 1TB
Pamięć zewnętrzna
  • Obsługa dysków USB 3.2
  • Obsługa dysków USB 3.2
Napęd optyczny
  • 4K UHD Blu-ray
  • 4K UHD Blu-ray
Wyjścia wideo
  • HDMI 2.1 (4K/120Hz, 8K, VRR)
  • HDMI 2.1 (4K/120Hz, 8K, VRR)

Autorzy strony:

bigboy177
edytował(a): 2 razy   ●   zmienił(a): 1879 znaków
Oceń stronę:

Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
1 kudosLucas-AT   @   17:17, 21.03.2020
Być może pojawi się drugi model z większym dyskiem, tak jak to było w poprzednich generacjach. Gry wcale nie będą musiały ważyć więcej, bo teraz dane nie będą musiały być tak duplikowane, ale to się okaże.
1 kudosbalic87   @   08:53, 22.03.2020
Cytat: Lucas-AT
Być może pojawi się drugi model z większym dyskiem, tak jak to było w poprzednich generacjach. Gry wcale nie będą musiały ważyć więcej, bo teraz dane nie będą musiały być tak duplikowane, ale to się okaże.
Bedzie tylko jedna wersja z jednym dyskiem w przypadku xbox rozszerzany o specjalne karty pamieci a w przypadku ps 5 bedzie mozna podlaczyc dysk zewnetrzny certyfikowany przez sony aby nie odbiegal predkoscia od tego w konsoli
1 kudosguy_fawkes   @   20:24, 22.03.2020

Zacznijmy od tego, że konsolowców od czystej mocy obliczeniowej sprzętu bardziej interesuje to, co da się z nią zrobić. Mimo ponownie zbliżonych komponentów - po raz kolejny to AMD triumfuje, nie Intel z Nvidią - różnią się dodatkowymi ficzerami, które z pewnością zostaną wykorzystane w grach ekskluzywnych. Tutaj pałeczka wydaje się być po stronie Sony, bo skupia pod swoją banderą niezwykle utalentowane studia, choć nie powinnismy lekceważyć Microsfotu, który poczynił w ostatnim czasie solidne „zakupy”.

Cieszy mnie obecność SSD, bo to absolutny must have, ale podstawowa pojemność nie szokuje, więc dodatkowe, certyfikowane dyski będą kolejnym źródłem zarobku dla firm.

Życzę sobie i wyszyliśmy, by nie musieć wybierać i kupić najlepiej obie konsole, ale w obecnych czasach nie powinno się tak wybiegać w przyszłość...
1 kudosbalic87   @   10:44, 23.03.2020
Cytat: guy_fawkes

Zacznijmy od tego, że konsolowców od czystej mocy obliczeniowej sprzętu bardziej interesuje to, co da się z nią zrobić. Mimo ponownie zbliżonych komponentów - po raz kolejny to AMD triumfuje, nie Intel z Nvidią - różnią się dodatkowymi ficzerami, które z pewnością zostaną wykorzystane w grach ekskluzywnych. Tutaj pałeczka wydaje się być po stronie Sony, bo skupia pod swoją banderą niezwykle utalentowane studia, choć nie powinnismy lekceważyć Microsfotu, który poczynił w ostatnim czasie solidne „zakupy”.

Cieszy mnie obecność SSD, bo to absolutny must have, ale podstawowa pojemność nie szokuje, więc dodatkowe, certyfikowane dyski będą kolejnym źródłem zarobku dla firm.

Życzę sobie i wyszyliśmy, by nie musieć wybierać i kupić najlepiej obie konsole, ale w obecnych czasach nie powinno się tak wybiegać w przyszłość...
Dlaczego obecność SSD, bo to absolutny must have ? Jest to droga inwestycja w miejsce której można by ulepszyć pozostale komponenty... Chyba ze faktycznie jak wypowiada się wielu znanych programistow technologia ta pozwoli na znacznie lepsze wykorzystanie ramu inaczej otrzymamy brak ekranow wczytywania kosztem malej przestrzeni na dysku oraz gorszej oprawy. Na pewno nie każdego to ucieszy !
1 kudosguy_fawkes   @   11:12, 23.03.2020
Must have z przyczyn opisanych wcześniej - to eliminuje wąskie gardła przy projektowaniu gier, które trzeba obecnie kreatywnie obchodzić. To już nie czasy, kiedy SSD było zbytkiem, jeśli chodzi o instalację gier. Dość powiedzieć, że w rekomendowanych wymaganiach niektórych gier pojawia się właśnie ich instalacja na SSD...
1 kudosgajda1000   @   09:55, 24.03.2020
Cytat: guy_fawkes
Zacznijmy od tego, że konsolowców od czystej mocy obliczeniowej sprzętu bardziej interesuje to, co da się z nią zrobić. Mimo ponownie zbliżonych komponentów - po raz kolejny to AMD triumfuje, nie Intel z Nvidią - różnią się dodatkowymi ficzerami, które z pewnością zostaną wykorzystane w grach ekskluzywnych. Tutaj pałeczka wydaje się być po stronie Sony, bo skupia pod swoją banderą niezwykle utalentowane studia, choć nie powinnismy lekceważyć Microsfotu, który poczynił w ostatnim czasie solidne zakupy.
0 kudoswojteklog   @   15:51, 25.03.2020
Czyli... ile to jest warte waszym zdaniem?
0 kudosbalic87   @   14:46, 27.03.2020
Cytat: guy_fawkes
Must have z przyczyn opisanych wcześniej - to eliminuje wąskie gardła przy projektowaniu gier, które trzeba obecnie kreatywnie obchodzić. To już nie czasy, kiedy SSD było zbytkiem, jeśli chodzi o instalację gier. Dość powiedzieć, że w rekomendowanych wymaganiach niektórych gier pojawia się właśnie ich instalacja na SSD...
Jesli to faktycznie prawda i dysk SSD ma tutaj tak kluczowe znaczenie to wynikaloby z tego iz PS 5 nie musi byc wcale slabsze od nowego xbox-a a moze jest nawet troche mocniejsze wlasnie dzieki ponad dwukrotnie wiekszej predkosci owego dysku. Zgadza sie ?
1 kudosguy_fawkes   @   17:04, 27.03.2020
@UP: Nie, bo powinno się patrzeć na całość sprzętu, zwłaszcza w przypadku konsol, gdzie poszczególne składowe są silnie ze sobą zintegrowane. Dysk może osiągać super prędkości, ale kompresja/dekompresja danych (nawet przy tym Krakenie, którym się chwali Sony) wymaga sporej mocy obliczeniowej procesora, a pod tym względem szybszy na papierze jest nowy Xbox. To tylko otwiera nowe możliwości, zwłaszcza w grach ekskluzywnych - pytanie, co na tym polu będzie się dało z PS5 wydusić (choć gry dostępne na każdym sprzęcie nowej generacji też z tego skorzystają). Tutaj wystarczy wspomnieć PS3 znienawidzone przez studia robiące gry multiplatformowe i magia, jaką robiły Naughty Dog czy Sony Santa Monica. Po prostu każda z platform musi grać na swoich mocnych stronach.
0 kudosDirian   @   23:46, 27.03.2020
Cytat: guy_fawkes
wymaga sporej mocy obliczeniowej procesora, a pod tym względem szybszy na papierze jest nowy Xbox

Jeśli to faktycznie będzie różnica na poziomie ledwie kilkuset MHz w jedną czy drugą stronę to raczej nie będą to wielkie różnice w mocy obliczeniowej. Niemniej moim zdaniem ten dysk z PS5 nie będzie jakimś "game-breakerem", przechylającym szalę na korzyść Sony. W końcu jeśli Xbox i tak korzysta z dysku NVMe to i tak będzie to bardzo szybki nośnik.
0 kudosLucas-AT   @   09:41, 28.03.2020
Dzięki tym dyskom wróci błyskawiczność i prostota ze starych konsol, gdy wkładało się cartridge, naciskało jeden przycisk i od razu grało.

Z porównaniem do Netfliska chodzi o to, że np. jeśli ktoś lubi tryb multi w danej grze, to za jednym kliknięciem będzie mógł od razu wskoczyć do matchmakingu. Obecnie trzeba wejść w daną aplikację, przeczekać loading, wybrać tryb, przeczekać loading, czekać na matchmaking i przeczekać kolejny loading. To samo w trybie singleplayer - bezpośrednio z kafelka zaczniemy grę, tam gdzie skończyliśmy (choć już teraz to jest możliwe na obecnych konsolach za sprawą trybu uśpienia, ale nie można zmienić gry i czuć trochę to zamulanie).

W kolejnym GTA wreszcie się skończy to, że gdy wsiadamy do jakiegoś samochodu, to nagle po mieście jeździ pełno tych samych modeli.

Jeszcze tylko pozbądźmy się wersji pudełkowych ze średniowiecza, by nie tracić czasu na chowanie płyt do pudełek. Koń trojański w postaci Gamepassa wykonuje swoje zadanie wyśmienicie, bo co raz więcej kolekcjonerów przekonuje się do cyfry. W połączeniu z błyskawicznym przełączaniem się między grami nikomu już nie będzie chciało się wstawać z kanapy.
0 kudosbalic87   @   10:00, 28.03.2020
Cytat: wojteklog
Czyli... ile to jest warte waszym zdaniem?
Napewno obie konsole beda warte swoich pieniedzy i to znacznie wiecej niz mialo to miejsce w przypadku obecnej generacji gdzie hardware bylo juz w dniu premiery mocno przestarzale, szczegolnie w przypadku nowego xbox-a gdzie aby stworzyc PC o podobnej mocy obliczeniowej trzeba by za sama karte graficzna zaplacic w chwili obecnej ze 2 razy wiecej niz tu za cala konsole (mowa tu o rtx 2080) ! Wiec z czysto ekonomicznego punktu widzenia byloby to gruubo nieoplacalne...

W przypadku PS 5 stawialbym poza tym na gry exclusywne oraz inne ciekawe rozwiazania a mianowicie m.in. bezprzewodowa technologie VR II generacji ktora przy mocy nowego sprzetu najprawdopodobniej bedzie w stanie wkoncu pelni wykorzystac swoj potencjal dajac nam zapierajace dech w piersiach produkcje (oby powstalo na ten sprzet jak najwiecej wysoko budzetowych dopracowanych tytulow jak to mialo miejsce w przypadku debiutujacego kilka dni temu na PC Half Life Alyx ktory pokazal potencjal wirtualnej rzeczywistosci ) !
0 kudosbalic87   @   11:14, 28.03.2020
Cytat: guy_fawkes
@UP: Nie, bo powinno się patrzeć na całość sprzętu, zwłaszcza w przypadku konsol, gdzie poszczególne składowe są silnie ze sobą zintegrowane. Dysk może osiągać super prędkości, ale kompresja/dekompresja danych (nawet przy tym Krakenie, którym się chwali Sony) wymaga sporej mocy obliczeniowej procesora, a pod tym względem szybszy na papierze jest nowy Xbox. To tylko otwiera nowe możliwości, zwłaszcza w grach ekskluzywnych - pytanie, co na tym polu będzie się dało z PS5 wydusić (choć gry dostępne na każdym sprzęcie nowej generacji też z tego skorzystają). Tutaj wystarczy wspomnieć PS3 znienawidzone przez studia robiące gry multiplatformowe i magia, jaką robiły Naughty Dog czy Sony Santa Monica. Po prostu każda z platform musi grać na swoich mocnych stronach.
Zgadza sie z tym ze typowy gracz casualowy o tym nie wie a microsoft majac w przypadku nadchodzacej generacji zdecydowanie lepszy marketing doskonale to wykorzystuje reklamujac swoja konsole jako najpotezniejsza na rynku (na papierze) ! Taka informacja poszla w swiat i teraz kazdy skupia sie tylko na tym ogladajac porownania na yt oraz czytajac artykuly w necie.

Sony nie podejmujac zadnej kontrofensywy jakoby na to pozwala chcac do samego konca opchnac jeszcze jak najwiecej sztuk PS 4 oraz skupic graczy wokol nadchodzacych tytulow exclusywnych The Last of Us 2 oraz Ghost of Tsuchima. MS wprost na odwrot o obecnej generacji chyba pragnie juz zapomniec pokazujac swiatu nowego xbox-a oraz pierwsza gre i wychodzi im to na dobre
1 kudosLucas-AT   @   21:37, 28.03.2020
Dokładnie, Sony w tym roku promuje na PS4 jeszcze Nioh 2, FF VII remake, Tlou 2, Dreams i Ghosts of Tshushima, gdzie nowa Forza i Halo przez MS będą już promowane z myślą o nowym Xboksie. Dlatego nie rozumiem zarzutów, że Sony zwleka z informacjami odnośnie gier na PS5 czy prezentacji samej konsoli. Spokojnie mogą to zrobić po premierze The Last of Us 2. MS już nie zależy na X1, gdzie Sony by chciało upchnąć jeszcze ze 20 mln PS4.
0 kudosbalic87   @   09:53, 29.03.2020
Cytat: Lucas-AT
Dokładnie, Sony w tym roku promuje na PS4 jeszcze Nioh 2, FF VII remake, Tlou 2, Dreams i Ghosts of Tshushima, gdzie nowa Forza i Halo przez MS będą już promowane z myślą o nowym Xboksie. Dlatego nie rozumiem zarzutów, że Sony zwleka z informacjami odnośnie gier na PS5 czy prezentacji samej konsoli. Spokojnie mogą to zrobić po premierze The Last of Us 2. MS już nie zależy na X1, gdzie Sony by chciało upchnąć jeszcze ze 20 mln PS4.
no wlasnie doskonale da sie to odczuc ze MS nie zalezy juz na X1 i dlatego wlasnie dokupilem sobie w zeszlym roku PS4. W tym roku juz to nie jest takie oplacalne dla tych co wiedza o nadchodzacych nextgenach
Dodaj Odpowiedź