Clair Obscur: Expedition 33 powstawałoby 25 lat, gdyby zajęła się nim korporacja

Prezes studia Sandfall Interactive uważa, że Clair Obscur: Expedition 33 nie mogłoby powstać w wielkiej korporacji.

@ 06.05.2025, 20:12
Marcin "bigboy177" Trela
Czasem coś piszę, czasem programuję, czasem projektuję, czasem robię PR, a czasem marketing... wszystko to, czego wymaga sytuacja. Uwielbiam gry, nie cierpię briefów reklamowych!
pc, ps5, xbox x/s

Clair Obscur: Expedition 33 powstawałoby 25 lat, gdyby zajęła się nim korporacja

Clair Obscur: Expedition 33 okazało się sporym sukcesem, a jeśli weźmiemy pod uwagę, że jest ono debiutanckim projektem studia Sandfall Interactive, osiągnięcie jest tym bardziej znaczące. Jak stwierdził prezes studia, Guillaume Broche, Clair Obscur: Expedition 33 nie powstałoby we współpracy z większym wydawcą.

Broche rozmawiał z francuskim twórcom treści, Pouce Café, a podczas wywiadu ujawnił, że choć w przeszłości pracował w Ubisofcie jako manager rozwoju marki oraz przewodzący narracji, postanowił pójść w swoją stronę i założyć całkiem nowe studio. W jego opinii, niemożliwe byłoby powstanie tak oryginalnego IP w wielkiej korporacji. Biurokracja by to skutecznie utrudniała.

"Tak, oczywiście. Projekty tego typu - nowe marki, oryginalne opowieści, całkiem oryginalne postaci - są super trudne do przepchnięcia w wielkiej spółce. Jest mnóstwo kroków, by takie coś zatwierdzić. W wielkich strukturach musisz mieć renomę i być wysoko w hierarchii, by mieć szansę opracowania takiego projektu".

Broche sądzi, że gdyby Sandfall Interactive współpracowało z wielkim wydawcą, byłoby mnóstwo problemów i ostatecznie gra potrzebowałaby "25 lat" na to, by powstać. Sandfall chciało przygotować grę po swojemu. Nie chciało się podporządkowywać korporacyjnej kulturze pracy.

"Tak, dla mnie, projekt tego typu wymagałby 25 lat w wielkiej spółce. A ja nie mam takiej cierpliwości. Chcieliśmy ponadto zrobić to po swojemu i naprawdę stworzyć atmosferę. O tym jest ta gra, o tworzeniu atmosfery".

"Myślę, że jeśliby nam się udało, to dlatego, że zrobiliśmy to dobrze. Mamy naprawdę fajne biura, duży ogród, gramy w pétanque w porze lunchu, co widać nawet w grze. By stworzyć grę z pasji potrzebowaliśmy grupę przyjaciół, pomiędzy którymi czuć chemię".

Broche podkreślił następnie, że takie coś będzie możliwe wyłącznie wtedy, gdy Sandfall Interactive pozostanie studiem niezależnym. Dodał on również, że jego team jest nieduży, bo składający się z raptem 25 osób. Wszyscy znają wszystkich, co pomaga w pracy.

Clair Obscur: Expedition 33 dostępne jest wyłącznie na PC, PS5 oraz XS. Gdybyście rozważali zakup wydania przeznaczonego dla PC, koniecznie zapoznajcie się z jego wymaganiami sprzętowymi. Niebawem na naszej stronie znajdziecie też recenzję.


Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosBarbarella.   @   21:04, 06.05.2025
Wypada tylko życzyć żeby im się wiodło i jak najdłużej nie wpadli w sidła korposów. Cool A prezesi Micro i Sony przez nich i im podobnych nie śpią po nocach. Zadziorny
2 kudosDviga   @   10:13, 07.05.2025
To jest wręcz smutne..Dla mnie gry to zawsze pasja, najlepiej, aby tworzyli ja ludzie którzy graja i to lubią. A to się rozbija o szefów i biurokrację.
Super, że im się udało i mam nadzieję, że sukces Ekspedycji da do myślenia innym.
Odnoście samej gry robię sobie przerwę do weekendu, bardzo emocjonalnie podchodzę do rozgrywki, przede mną koniec 2 aktu i czuję, że coś się wydarzy i znowu łezka w oku się pojawi..I się pietram.. Zawstydzony
0 kudosmrPack   @   10:28, 07.05.2025
Mogłaby powstawać długo, a później i tak zostać anulowana Konsternacja Gier tworzonych z pasją jest coraz mniej niestety, ale cieszy, że takie arcydzieła jeszcze powstają.

0 kudosBarbarella.   @   10:45, 07.05.2025
Cytat: mrPack
Gier tworzonych z pasją jest coraz mniej niestety

Marki się liczą a nie gry niestety i to dla samych graczy a nie tylko wydawców. Ileż ludzi już się modli do GTA 6 chociaż nie widziało ani grama rozgrywki tylko dlatego że to się nazywa GTA. Konsternacja
1 kudosMicMus123456789   @   11:56, 07.05.2025
Powiedział to co wszyscy wiemy. Wszyscy wiemy, że wydawcy zawsze mieszają się tam gdzie nie powinni i tłamszą kreatywność, a później winę za ewentualną porażkę zrzucają na deweloperów, tak samo jak sukces przypisują sobie.

Ja wiem, że też zagram głównie dla postaci, a zwłaszcza Monaco, który zasługuje na szczególne wyróżnienie xD W tych wszystkich galach na koniec roku powinna być osobna kategoria dla najlepszego NPC Szczęśliwy
0 kudosDviga   @   12:10, 07.05.2025
Ja Monaco wszędzie zabieram, jest świetny- w walce (takie uderzenie w ziemię na wszystkich przeciwnikach np, czasem wystarczy jeden jego ruch) i w odzywkach. Szczęśliwy Ogólnie postacie są bardzo dobrze napisane, każda inna i każda ciekawa.
Dodaj Odpowiedź