Dyrektor wydawniczy Baldur's Gate III krytykuje zwolnienia w BioWare
Michael Douse skrytykował Electronic Arts. W jego opinii spółka powinna unikać zwolnień i zapewnić pracownikom lepsze warunki.

Pisaliśmy ostatnio o tym, że Electronic Arts zdecydowało się na reorganizację studia BioWare, co tak naprawdę oznaczało zwolnienia. Redukcja etatów jest spowodowana okresem przejściowym pomiędzy Dragon Age: Straż Zasłony, a kolejnym Mass Effect - tak przynajmniej twierdzi wydawca. Michael Douse ze studia Larian, odpowiedzialnego za Baldur's Gate III, uważa, że mimo wszystko jest ona błędem. To krótkoterminowe rozwiązanie, rodzące długoterminowe problemy.
"Aby była jasność, nie podoba mi się to, jak zwolnienia zostały przeprowadzone. Zrobiono je zanim osoby decyzyjne postanowiły co zrobić ze studiem, to nie jest efekt określenia kierunku działań", napisał Douse na portalu X.
"Ciągle to widzę. To krótkoterminowy sposób na oszczędności, który sprawia, że powstają ogromne straty wśród ludzi i nie rozwiązuje to długoterminowego problemu (braku rozsądnego, strategicznego kierunku, określonego przez szefostwo). Możesz prawdopodobnie znaleźć rozwiązanie, jeśli zaufasz deweloperom zamiast ich zwalniać. Dodam jednak, że widzę ruchy w tym kierunku. W niewymagających ryzykowania remasterach i remakach, ale one są fundamentem czegoś większego".
Douse następnie wspomniał, że Electronic Arts to wydawca wart 30 miliardów dolarów, a mimo to nie jest on w stanie zapewnić BioWare odpowiednich podstaw finansowych. Za sprawą przeprowadzonych przez spółkę zwolnień, tracona jest instytucjonalna wiedza. Deweloperzy często odchodzą z branży.
"Możliwe jest niezwalnianie sporych grup pracowników pomiędzy projektami. Utrzymanie instytucjonalnej wiedzy jest kluczowe dla następnego. Często jest to używane jako wymówka do odchudzania i choć rozumiem finansową presję, czy to nie oznacza, że agresywna efektywność wielkich korporacji jest bezsensowna?".
"Zrozumiałbym to, jakby wydawali hit za hitem - mógłbyś powiedzieć, że to działa - ale agresywne reorganizacje (zwolnienia) nie działają. To tylko cięcie kosztów i to w najbrutalniejszy sposób. Zawsze cierpią ludzie na dole, a w rzeczywistości winne są osoby na wyższych stołkach. Na statku pirackim kapitana wyrzuciliby za burtę. Firmy związane z grami powinny być operowane, jak statki pirackie".
BioWare w ograniczonej liczebnie postaci pracuje w tym momencie nad kolejną grą, czyli Mass Effect. Biorąc jednak pod uwagę, że przedsięwzięcie jest wciąż w fazie projektowania, na jego premierę poczekamy, wiele, wiele lat. Legendarne niegdyś studio zdaje się ledwie zipać.
To make it absolutely clear, what I hate about the way layoffs are carried out is that they are done ■before■ decision makers know what do do with a studio, and not as a result of figuring out a direction. This is consistently true. It is a short term cost saving measure at a…
— Very AFK (@Cromwelp) January 31, 2025
PodglądBICodeURLIMGCytatSpoiler