Nowy model Trainsformer może pozwolić na wprowadzenie techniki generowania klatek do kart z serii GeForce RTX 30
DLSS 4 może pozwolić inżynierom wprowadzić generowanie klatek do kart graficznych z serii GeForce RTX 30.

DLSS4 to najnowsza wersja różnych rozwiązań technologicznych, dzięki którym karty graficzne z serii GeForce RTX 40 od firmy NVIDIA mają oferować wyższą jakość oprawy wizualnej oraz wyższą wydajność w grach. Bardzo możliwe, że tzw. Transformer Model opracowany z myślą o DLSS4 pozwoli inżynierom "zielonych" przenieść generowanie klatek do układów RTX 30.
Jeden z pracowników firmy NVIDIA, Bryan Catanzaro, będący wiceprezydentem badań dotyczących nauczania maszynowego, rozmawiał niedawno na temat akceleratora Przepływu Optycznego opracowanego przez NVIDIĘ. Przygotowano go na potrzeby DLSS3, a jego pełne możliwości wykorzystywały karty graficzne RTX 40. Najnowszy model akceleratora (tzw. Transformer Model), przygotowany dla DLSS4 i oparty w pełni na sztucznej inteligencji, może być spożytkowany w RTX 30, co oznaczałoby zaimplementowanie generowania klatek w GPU z tej serii.
"Gdy budowaliśmy Generowanie Klatek w DLSS 3 absolutnie potrzebowaliśmy sprzętowej akceleracji do tego, by obliczyć Przepływ Optyczny. Nie mieliśmy odpowiedniej ilości Rdzeni Tensor i nie mieliśmy algorytmu Przepływu Optycznego, który był odpowiednio dobry. Nie opracowaliśmy algorytmu Przepływu Optycznego działającego w czasu rzeczywistym, który działał na Rdzeniach Tensor i był odpowiedni do naszych możliwości obliczeniowych. Mieliśmy akcelerator Przepływu Optycznego, który NVIDIA budowała przez lata jako ewolucję naszego encodera wideo i było to też częścią naszego wizji samodzielnie jeżdżących samochodów".
"Miało sens wykorzystanie tego w przypadku Generowania Klatek w ramach NVIDIA DLSS 3. Ale mocno skomplikowane było przygotowanie sprzętowej implementacji algorytmu pokroju Optycznego Przepływu, niełatwo go też usprawniać. Pojawiły się problemy ze sprzętowym Optycznym Przepływem, których nie mogliśmy wyeliminować sprytniejszą siecią neuronową, póki nie zdecydowaliśmy się go zastąpić rozwiązaniem opartym w pełni na sztucznej inteligencji. To zrobiliśmy w przypadku Generowania Klatek DLSS4".
Nowy Model Transformer korzysta ze sztucznej inteligencji opracowanej dla generowania klatek, by uczyć się rzeczy dużo szybciej, a jednocześnie mniej obciąża GPU. NVIDIA nie potwierdziła, że nowe rozwiązania będą stosowane w starszych układach, ale Catanzaro wspomniał, że jest taka możliwość.
"Myślę, że to przede wszystkim kwestia optymalizacji oraz odpowiedniej inżynierii, a następnie musimy przygotować odpowiednie doświadczenie dla użytkowników. Ruszamy z Generowaniem Klatek, najlepszą technologią Generowania Wielu Klatek z serią 50 i zobaczymy czy uda nam się coś wycisnąć ze starszego sprzętu w przeszłości".
DLSS4 to nowy rodzaj technologii przyspieszania generowania oprawy wizualnej w grach. Jest ona szybsza i wydajniejsza od wariantów z lat poprzednich, ale będzie stosowana wyłącznie w kartach RTX 50. Dzięki niej na jedną renderowaną klatkę dostaniemy aż 3 wygenerowane dzięki AI. Może to znacząco poprawić wydajność nawet w najbardziej wymagających grach.
PodglądBICodeURLIMGCytatSpoiler