GTA 6 w 4K i 60 fps na PS5 Pro? Ekspert rozwiewa wątpliwości
Być może zagramy w 4K, ale raczej w 30 klatkach.
Ogłoszenie PlayStation 5 Pro sprzed 2 dni narobiło w sieci sporego zamieszania, a na temat konsoli i jej potencjalnej mocy wypowiadają się kolejni eksperci. Gracze z kolei komentują, że tak naprawdę dopiero nadchodzące Grand Theft Auto VI będzie solidniejszym powodem do zakupu mocniejszego wariantu urządzenia.
Jeśli jednak nastawiacie się, że na PS5 Pro zagracie w rozdzielczości 4K i z płynnością 60 klatek na sekundę w najnowsze dzieło Rockstar, to Richard Leadbetter z Digital Foundry ma dla Was złe wieści. Według Leadbettera, który od wielu lat bada gry od strony technicznej, jest mało prawdopodobnym, by PS5 Pro było w stanie uruchomić GTA VI we wspomnianych parametrach.
Leadbetter twierdzi, że PS5 Pro zaoferuje co najwyżej wyższą rozdzielczość i lepszą oprawę graficzną, podczas gdy na podstawowym modelu PS5 będzie trzeba iść na większe kompromisy (choć oprawa nadal ma być imponująca). Wszystkiemu winny jest procesor urządzenia, który w PS5 Pro, w przeciwieństwie do GPU, nie uległ ulepszeniu - został jedynie delikatnie przetaktowany.
"Osiągnięcie 60 fps w GTA 6 byłoby [także na PS5 Pro - dop. red.] ekstremalnym wyzwaniem". - ocenia ekspert z Digital Foundry.
Powodem jest oczywiście złożoność świata, jaki kreuje Rockstar na potrzeby Grand Theft Auto VI. Ilość NPC-ów, jednocześnie wykonywanych na ekranie i w tle symulacji, a także cała masa powiązanych z tym mechanizmów, to bardzo duże obciążenie dla CPU.
W tym momencie powstaje więc pytanie, czemu Sony nie zdecydowało się na nowszą generację procesorów AMD Zen? W PS5 i PS5 Pro zainstalowano procesor z rodziny Zen 2, podczas gdy niedawno na rynku komponentów PC debiutowały już procesory oparte o architekturę Zen 5. Odpowiedź jest jednak dość prosta - Sony nie mogło pozwolić na aż tak dużą przepaść wydajnościową między bazowym, a mocniejszym modelem PlayStation 5.
PodglądBICodeURLIMGCytatSpoiler