Microsoft przejął Bethesda Softworks wraz z wszystkimi markami

Firma Microsoft poinformowała, że za 7,5 miliarda dolarów przejęła firmę Bethesda Softworksz całym katalogiem gier i podległych studiów. W rękach MS znalazły się takie serie jak Fallout, Dishonored, Wolfenstein czy The Elder Scrolls.

@ 21.09.2020, 15:47
Mateusz "Materdea" Trochonowicz
Wielbiciel literatury przez małe p, gier przez duże G, a także muzyki (tu już bez wyróżnień). Do tego klasyczna męska elegancja, savouir-vivre i szeroko pojęta estetyka. Kontakt: m.trochonowicz@miastogier.pl
inne, xbox one, xbox x/s

Microsoft przejął Bethesda Softworks wraz z wszystkimi markami

Microsoft zbroi się nie na żarty! Dzień przed startem pre-orderów na nowego Xboksa - w wydaniach Series X i Series S - do sieci trafiła informacja o zakupie przez korporację firmy Bethesda Softworks wraz całym katalogiem jej gier oraz studiów! Przejęcie oznacza, że w rękach MS znalazły się takie serie jak Fallout, Dishonored, Wolfenstein czy The Elder Scrolls.

Firma Microsoft oficjalnie zakomunikowała przed kilkudziesięcioma minutami, iż dokonała przejęcia Bethesdy. Jak donosi branżowy dziennikarz, Jason Schreier, transakcja kosztowała MS 7,5 miliarda dolarów - trzy razy więcej, niż "zieloni" zapłacili za Mojang i Minecrafta.

Zakup poskutkował tym, że w rękach korporacji znalazły się wszystkie dotychczasowe marki, będące własnością Bethesda Softworks, a także ich studia. Począwszy od Tango Gameworks, twórców The Evil Within, ZeniMax Online Studios od The Elder Scrolls Online, przez idSoftware (DOOM i DOOM Eternal), Arkane Studios od Dishonored i Prey, Machine Games odpowiedzialne za Wolfensteina, kończąc na Alpha Dog oraz Roundhouse Studios.

Już zdążono zakomunikować, że wszystkie te tytuły trafią do katalogu Xbox Game Pass - zarówno na konsolach jak i na komputerach osobistych. Trwa również implementacja wstecznej kompatybilności do np. całej serii The Elder Scrolls, które również trafią do abonamentu Microsoftu.


Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosBubtownik   @   17:25, 22.09.2020
Właścicielem obecnie jest MS i to on ma głos decyzyjny.
0 kudosluki505   @   21:19, 22.09.2020
Cytat: Bubtownik
Właścicielem obecnie jest MS i to on ma głos decyzyjny.

Ja tam jestem spokojny o te marki
0 kudosLucas-AT   @   05:20, 23.09.2020
ID Software pracujące nad spinoffem Gears of War w FPP?

Obrazek

3 kudosGuilder   @   15:29, 23.09.2020
Stosownie do artykułu od Materdea:
Na pewno ciekawe spojrzenie na sprawę, ale też nie demonizowałbym sytuacji finansowej i ryzyka finansowego takich wydawców jak Bethesda. W budżet stu milionów wierzę, ale jednocześnie nie sposób nie zauważyć, że taki THPS 1+2 w dwa tygodnie zarobił około 60 milionów (na szybko liczę, milion kopii razy 60 dolarów). Do tego gry, choć w znacznie mniejszym stopniu, też przynoszą przychód później, promocje, licencje na game passy, etc. Spiderman na PS4 to ponoć 13 milionów kopii. Nawet razy 50 dolarów i minus 30% dla Sony (strzelam, ale po grubości, więc raczej negatywny wariant dla wydawcy) to daje ponad 450 baniek przychodu.
Warto spojrzeć najpierw na siebie. Ubisoft, EA, Bethesda, Microsoft...do którego dużego wydawcy ostatnio nie było zarzutów, że lecą na łatwiznę, żebym niskim nakładem prac maksymalizować zysk? Jeśli robisz grę pełną bugów (Bethesda), kalkę poprzedniczki (EA), w kółko to samo tylko z większą ilością zapychającego miałkiego contentu (Ubisoft) czy przygotowujesz grę po łebkach (Microsoft), to czemu gracze mają chapać to jak pelikany?
To nie jest przypadek, że ludzie parę lat po premierze ciągle kupują GTA V czy Wiedźmina 3. A przecież to i to single, dopiero potem GTA dostało moduł online. To jest po prostu solidne rzemiosło zrobione z szacunkiem do odbiorcy. A przykład CD Projekt Red pokazuje, że można się w ten sposób wybić ze średniej półki do tej najwyższej.
0 kudosMaterdea   @   18:48, 23.09.2020
Cytat: Guilder
To nie jest przypadek, że ludzie parę lat po premierze ciągle kupują GTA V czy Wiedźmina 3.
Widzisz, kupują te dwie gry. Co z innymi? Właśnie.

W międzyczasie wyszło mnóstwo tytułów podobnego kalibru lub nieco mniejszych, nadal będących tzw. AAA. Głosy, że Wolfenstein II czy Prey się nie sprzedały tak, jak oczekiwano, że się sprzedadzą, nie wzięły się znikąd - po prostu budżet na marketing i sama produkcja pochłonęły ogromną ilość gotówki. To, moim zdaniem, jeden z powodów, dla którego ZeniMax Media po prostu pozbyło się Bethesdy. Microsoft z Game Passem są w stanie tchnąć trochę życia i zmienić model finansowania gier oraz pobierania z ich profitu.
0 kudosGuilder   @   19:23, 23.09.2020
Wolfenstein i Prey porządne gry, ale Wolfenstein trochę "staroszkolny" (czyli idący pod prąd głównego nurtu, w jakim się teraz robi gry, to zawsze wpływa na popularność) a Prey nie ma wyrobionej marki. Jak już porównujemy, to podobne tytuły. Takim podobnym może być Skyrim (który gotówkę przynosi Bethesdzie dalej), nowy Assassin's Creed (który nie będzie przynosił długo kasy, bo taśmowo robią nowe), może nowe CoD-y (to samo co seria AC).

Nie da się nie spostrzec, że Skyrim, GTA i Wiedźmina łączy też jedno: mija sporo czasu między nowymi tytułami z serii. Oczywiście nie gwarantuje to sukcesu, czego dowodem jest choćby Fallout, ale nawet tutaj nieraz słyszałem głosy, z którymi się zgadzam, że takiej serii Assassin's Creed dłuższe przerwy dobrze by zrobiły. Ten przesyt tytułów to też temat, który można kiedyś podjąć, bo na pewno ma wpływ. Ilu z nas mówi o wielkiej "kupce wstydu"?
1 kudosMaterdea   @   19:55, 23.09.2020
Zobaczymy, co przyniesie czas. Ja jestem ekstremalnie ciekaw nadchodzącej generacji i porównania dwóch zupełnie odmiennych polityk. Uśmiech
0 kudosluki505   @   09:33, 24.09.2020
Cytat: Materdea
Zobaczymy, co przyniesie czas. Ja jestem ekstremalnie ciekaw nadchodzącej generacji i porównania dwóch zupełnie odmiennych polityk. Uśmiech

Będzie jak zawsze i co generacje.
0 kudosGuilder   @   10:22, 24.09.2020
Niemniej zwycięzca, przynajmniej bazując na moim otoczeniu, nie zawsze był ten sam. O ile sporo osób miało Szaraka albo PS2, a prawie nikt klasycznego Xboxa, o tyle siódmą generację wygrał u nas właśnie Microsoft. Ósma już wiadomo, znowu Sony, ale tym razem wygląda na to, że obie strony będą miały coś do zaproponowania.
0 kudosHighline   @   10:49, 27.09.2020
Mam nadzieje że po to ich kupił żeby zlikwidować ten poligon doświadczalny na graczach.
0 kudosluki505   @   12:18, 27.09.2020
Cytat: Guilder
Niemniej zwycięzca, przynajmniej bazując na moim otoczeniu, nie zawsze był ten sam. O ile sporo osób miało Szaraka albo PS2, a prawie nikt klasycznego Xboxa, o tyle siódmą generację wygrał u nas właśnie Microsoft. Ósma już wiadomo, znowu Sony, ale tym razem wygląda na to, że obie strony będą miały coś do zaproponowania.

Nie sądzę, jeśli dalej gry Bethesdy będą tak mdłe to Microsoft nie będzie miał nic do zaproponować a w dodatku jeszcze nie wiadomo czy te gry w ogóle będą exami.
0 kudosfrycek88   @   12:49, 27.09.2020
Wykupienie Obsidianu i Bethesdy to ze strony Microsoftu genialny ruch. Teraz mają wszystkie największe studia robiące gry RPG. Ciekawe co w zanadrzy szykuje Sony. Mam nadzieję że nie będą chcieli całkowicie oddać tego gatunku gier zielonym. Najsensowniejsze było by przyszykowanie swojej dużej marki gier RPG z otwartym światem. Musiałoby to być coś nośnego, co odwróci uwagę graczy od Starfielda, TES VI i Avowed. Bedzie ciężko.
1 kudosluki505   @   15:22, 27.09.2020
Cytat: frycek88
Wykupienie Obsidianu i Bethesdy to ze strony Microsoftu genialny ruch. Teraz mają wszystkie największe studia robiące gry RPG. Ciekawe co w zanadrzy szykuje Sony. Mam nadzieję że nie będą chcieli całkowicie oddać tego gatunku gier zielonym. Najsensowniejsze było by przyszykowanie swojej dużej marki gier RPG z otwartym światem. Musiałoby to być coś nośnego, co odwróci uwagę graczy od Starfielda, TES VI i Avowed. Bedzie ciężko.


Wykupią RED'ów po wyjściu CP 2077 i zaorają Microsoft, taki W3 pozamiatał podłogę Skyrimem. Pamiętam jak się ludzie z mojego otoczenia do 2015 jarali Skyrimem jaki super duper itp a po wyjściu W3 zmienili narracje o 180 stopni.
0 kudosHighline   @   13:33, 28.09.2020
Cytat: frycek88
...Wykupienie Obsidianu i Bethesdy to ze strony Microsoftu genialny ruch. Teraz mają wszystkie największe studia robiące gry RPG...

Niestety nie jest to genialny ruch dla gier RPG. Brak konkurencji rodzi wiele problemów dla konsumentów, ot jedna z chorób kapitalizmu.
Dodaj Odpowiedź