Wsteczna kompatybilność kluczowa dla PlayStation 5

Tak twierdzi szefostwo Sony. Wsteczna kompatybilność ma ułatwić przejście na następną generację konsol.

@ 21.05.2019, 20:14
Marcin "bigboy177" Trela
Czasem coś piszę, czasem programuję, czasem projektuję, czasem robię PR, a czasem marketing... wszystko to, czego wymaga sytuacja. Uwielbiam gry, nie cierpię briefów reklamowych!
inne, ps4

Wsteczna kompatybilność kluczowa dla PlayStation 5

W przypadku PlayStation 4 firma Sony nie zdecydowała się na wsteczną kompatybilność, co było dość zaskakujące, albowiem PlayStation 3 - przynajmniej jego pierwsze wersje - bez problemu odpalały tytuły przeznaczone dla PlayStation 2. Na szczęście korporacja chce ten błąd naprawić w przypadku PlayStation 5.

Podczas rozmowy z inwestorami szef PlayStation, Jim Ryan, powiedział, że następna generacja platformy Japończyków dysponować będzie wsteczną kompatybilnością. Co ciekawe, korporacja postrzega istnienie tejże technologii jako coś kluczowego dla niej. Ma ona pozwolić na "sprawniejsze i szybsze przeniesienie społeczności na następną generację".

Czy to realne? Zdecydowanie tak. Gracze chętnie bowiem nabędą nowe urządzenie wiedząc, że działają na niej zarówno całkiem nowe produkcje, jak i te dedykowane PlayStation 4. Może to być świetny sposób, by przekonać zarówno istniejących, jak i całkiem nowych klientów.

Premiery PlayStation 5 spodziewamy się w 2020 roku - pod koniec. Na razie nie została ona jednak potwierdzona, a zatem należy uzbroić się w cierpliwość. W międzyczasie koniecznie zapoznajcie się ze specyfikacją techniczną PS5, którą ujawniono jakiś czas temu.


Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosguy_fawkes   @   11:57, 22.05.2019
Bardzo mnie to cieszy, ponieważ dzięki temu nie mam ciśnienia na przesiadkę na PS4 Pro - w końcu PS5 zbliża się wielkimi krokami. Fajnie, że Sony postrzega to w końcu jako coś potrzebnego. Pytanie tylko, czy to będzie kompatybilność 100%.
0 kudosdabi132   @   12:00, 22.05.2019
Na PS4 brakuje w tej chwili wstecznej kompatybilności. Na Xbox One to zdaje egzamin, gracze tego chcą, to nie ma opcji żeby PS5 tego nie posiadało.
0 kudosfrycek88   @   16:49, 22.05.2019
Cytat: dabi132
Na PS4 brakuje w tej chwili wstecznej kompatybilności. Na Xbox One to zdaje egzamin, gracze tego chcą, to nie ma opcji żeby PS5 tego nie posiadało.


Ciekawe czy gry z PS 3 też będzie można odpalać.
0 kudosTheCerbis   @   16:58, 22.05.2019
Nie, o ile nie będą to remastery tych gier.
0 kudosguy_fawkes   @   17:32, 22.05.2019
Nie liczyłbym na kompatybilność z PS3. Ta konsola była eksperymentem, który do końca 7. generacji odbijał się Sony czkawką.
0 kudosTheCerbis   @   17:39, 22.05.2019
Gry musiałyby być emulowane software'owo.
0 kudosLucas-AT   @   17:46, 22.05.2019
Cytat: TheCerbis
Gry musiałyby być emulowane software'owo.

Hardware’owo raczej. ;) Ale to wiążę się ze zbyt dużymi kosztami.
0 kudosTheCerbis   @   17:57, 22.05.2019
Software'owo, tak jak to wykonano w przypadku Xboxa One.
0 kudosfrycek88   @   18:08, 22.05.2019
Cytat: guy_fawkes
Nie liczyłbym na kompatybilność z PS3. Ta konsola była eksperymentem, który do końca 7. generacji odbijał się Sony czkawką.


Szkoda tak liczyłem że sobie pogram w Resistance, albo pierwsze części Killzona, a tu kicha! Ale dobra i kompatybilność z PS 4 sprzęt będzie można sprzedać, a gry sobie zostawić. Po za tym jest tyle fajnych rzeczy na 4 do ogrania, a remasterów nie chciało by mi się specjalnie kupować.
0 kudosLucas-AT   @   18:21, 22.05.2019
Cytat: TheCerbis
Software'owo, tak jak to wykonano w przypadku Xboxa One.

Software’owo byłoby to zbyt trudne lub niemożliwe zadanie ze względu na odmienną i egzotyczną architekturę PS3. Za dużo roboty, zbyt mały zysk. Tak więc emulacja hardware’owa byłaby najłatwiejszym wyjściem. Pierwsze modele PS3 miały w sobie wbudowane bebechy PS2.

To, co robi MS to nawet nie do końca emulacja software’owa, bo gra ściąga specjalne aktualizacje. Wkładasz do X1 płytkę z polską wersją, a konsola i tak ściąga grę z sieci tylko w wersji angielskiej.
0 kudosTheCerbis   @   18:36, 22.05.2019
To jest właśnie emulacja software'owa zaimplementowana w system software XONE... To co nazywasz specjalną aktualizacją jest przepakowaną grą w formacie tejże konsoli. Nie są to typowe łatki, jak to było w przypadku X360, ale przez to, że generalnie emulacja bywa problematyczna nie ma kompatybilności wstecznej z każdą grą wcześniejszej generacji.

A w przypadku Sony, zważywszy właśnie na architekturę CPU PS3, gry na ich maszynę powinny być również emulowane software'owo, jednak wymagałoby to bardzo mocnego procesora. No i jak już wspomniałeś koszty i ogrom pracy byłyby zbyt wysokie.
0 kudosdabi132   @   19:04, 22.05.2019
Ja bym nie wykluczał kompatybilności wstecznej z konsolą PlayStation 3. Na początku roku Sony przecież opatentowało nową funkcje "emulacji operacji starszego interfejsu dla wstecznej kompatybilności". Wszystko jest możliwe, jeśli Sony będzie bardzo tego chciało.
0 kudosguy_fawkes   @   00:37, 23.05.2019
Cytat: Lucas-AT
Cytat: TheCerbis
Software'owo, tak jak to wykonano w przypadku Xboxa One.

Software’owo byłoby to zbyt trudne lub niemożliwe zadanie ze względu na odmienną i egzotyczną architekturę PS3. Za dużo roboty, zbyt mały zysk. Tak więc emulacja hardware’owa byłaby najłatwiejszym wyjściem. Pierwsze modele PS3 miały w sobie wbudowane bebechy PS2.

To, co robi MS to nawet nie do końca emulacja software’owa, bo gra ściąga specjalne aktualizacje. Wkładasz do X1 płytkę z polską wersją, a konsola i tak ściąga grę z sieci tylko w wersji angielskiej.

Nie jest to prawda - wersja językowa pozostaje bez zmian, bo po polsku przeszedłem choćby Gearsy. I to jest emulator, który uruchamia specjalnie spreparowaną wersję gry z całym dashboardem X360. Płyta służy tylko do autentyfikacji.

PS4 będzie łatwiej emulować na PS5 (a w zasadzie pewnie nie tyle emulować, co po prostu uruchamiać w trybie zgodności), niż PS3, co jest zasługą prostszej architektury. Ja też nie widzę innego rozwiązania dla tytułów z PS3, jak sprzętowe.
0 kudosLucas-AT   @   05:50, 23.05.2019
Cytat: TheCerbis
A w przypadku Sony, zważywszy właśnie na architekturę CPU PS3, gry na ich maszynę powinny być również emulowane software'owo, jednak wymagałoby to bardzo mocnego procesora. No i jak już wspomniałeś koszty i ogrom pracy byłyby zbyt wysokie.

Dlatego ze względu na ogrom pracy lepszym wyjściem byłaby emulacja hardware’owa, taka jaką miało PS2 czy pierwsze modele PS3. Wkładasz płytkę i każda gra się uruchamia bez żadnego czekania na dodanie jej do listy kompatybilnych tytułów. Nie musisz także być podpiętym do sieci. Ale to rozwiązanie też wiąże się z kosztami. Zresztą wiele dobrych gier z PS3 otrzymało remastery na PS4, więc ogra się je tak czy owak na PS5. Moim zdaniem Sony zostawi sobie emulację PS3 w spokoju. Choć przyznaję, że gdyby ogłosili emulację aż po PS One to rozbiliby bank. Uśmiech

Cytat: guy_fawkes
Nie jest to prawda - wersja językowa pozostaje bez zmian, bo po polsku przeszedłem choćby Gearsy. I to jest emulator, który uruchamia specjalnie spreparowaną wersję gry z całym dashboardem X360. Płyta służy tylko do autentyfikacji


Jeśli Microsft ma akurat polską wersję na serwerach, to taka się ściągnie, ale nie jest to regułą.
0 kudosguy_fawkes   @   17:21, 23.05.2019
@UP: Nie jestem pewien, czy to tylko od tego zależy - bardziej od tego, czy sama gra została wydana jako multilanguage, czy też spolszczenie stanowi własność polskiego wydawcy, stąd mogło nie obejmować cyfrowych kopii.

Tym niemniej obsługa gier z PS3 bardzo by mnie ucieszyła - nie musiałbym podłączać każdorazowo konsoli do TV, ani też użerać się z tym totalnie dla mnie niewygodnym i nieprecyzyjnym DS3.
Dodaj Odpowiedź