Google Stadia do zabawy w 1080p i 60 fps wymaga łącza o przepustowości 25 mb/s

Osiągnięto to za sprawą wysokiej jakości serwerów oraz technologii kompresji danych.

@ 20.03.2019, 21:29
Marcin "bigboy177" Trela
Czasem coś piszę, czasem programuję, czasem projektuję, czasem robię PR, a czasem marketing... wszystko to, czego wymaga sytuacja. Uwielbiam gry, nie cierpię briefów reklamowych!
pc, inne

Google Stadia do zabawy w 1080p i 60 fps wymaga łącza o przepustowości 25 mb/s

Google Stadia - usługa growego streamingu - jest w ostatnim czasie dość często na naszych łamach. Większość detali na temat nowej platformy zawarliśmy w specjalnym artykule, ale pisaliśmy też między innymi o specyfikacji maszyn, na których całość śmiga. Teraz poznaliśmy rekomendowaną przez Google przepustowość łącza, konieczną do komfortowej zabawy.

Szef Google Stadia, Phil Harrison, potwierdził w rozmowie z ekipą portalu Kotaku, że platforma wymaga połączenia z siecią o przepustowości 25 mb/s (około 3,1 MB/s) na sekundę - taka szybkość transmisji danych jest konieczna, jeśli chcemy grać w 1080p oraz z płynnością 60 klatek na sekundę. Aby grać w 4K, trzeba posiadać "net" o przepustowości 30 mb/s (3,75 MB/s).

"Byliśmy w stanie sprawdzić wiele elementów za sprawą Project Stream, które testowaliśmy od października", powiedział Harrison. "Aby uzyskać 1080p, 60 klatek na sekundę, potrzebne było 25 mb/s. Prawdę mówiąc, wystarczy nam mniej, ale to jest rekomendowany limit".

"Za sprawą innowacji, jakie poczyniliśmy po stronie serwerów, a także w ramach kompresji, kiedy wystartujemy będziemy mogli przesyłać dane z rozdzielczością 4K, podnosząc przepustowość do 30 mb/s. Więc jeśli masz mniejszą przepustowość, zobaczysz niższą rozdzielczość. Wiele robimy w tle, dopasowując przepustowość do architektury, którą dysponujesz".

Stadia dostępne będzie jeszcze w tym roku, w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie oraz Europie. W tym momencie nie ma żadnych konkretów, jeśli chodzi o debiut platformy w naszym kraju.


Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosTheCerbis   @   23:20, 20.03.2019
Mam obecnie łącze 180Mb/s... Zatem mógłbym w teorii zagrać we wszystkie gry na "Ultra" w 4K i 60fps, tak? Ciekawi mnie czy opcje wizualne będą ustawione odgórnie na maksymalne. Nie jestem jednak pewny co do jakości streamu, bo widząc słowo "kompresja" załącza mi się czerwona lampka.
0 kudosDirian   @   23:32, 20.03.2019
Cytat: TheCerbis
Nie jestem jednak pewny co do jakości streamu, bo widząc słowo "kompresja" załącza mi się czerwona lampka.

Zerkając na porównanie od Digital Foundry to widać, że obraz nie jest tak ostry jak bezpośrednio z konsoli czy tym bardziej PC. Zależy to także od tego co aktualnie jest wyświetlane na ekranie, podobno im bardziej dynamiczna jest danym momencie akcja, tym większa strata na ostrości - https://www.eurog(...)gdc-2019 (pod koniec artykuły jest porównywarka).

Też pytanie na ile to będzie widoczne gdy będziemy np. grali na 60 calowym TV 4K i siedzieli w pewnej odległości od ekranu. O ile np. grając na PC, gdzie siedzimy bliżej ekranu, takie rzeczy mogą rzucać się w oczy, tak w przypadku oddalonego TV już niekoniecznie. Pytań jest wiele, odpowiedzi póki co mało - trzeba poczekać aż to na dobre wystartuje i pojawią się jakieś opinie użytkowników, bo z takimi testami na gorąco to wiadomo, że bywa różnie.
0 kudosshuwar   @   09:44, 21.03.2019
Prędkość netu nie jest czymś szczególnym. Mało kto obecnie sprzedaje net wolniejszy niż powiedzmy 30 Mb/s. Problemem mogą być chwilowe lagi i spadki transferu.
0 kudosGuilder   @   09:57, 21.03.2019
Cytat: shuwar
Prędkość netu nie jest czymś szczególnym. Mało kto obecnie sprzedaje net wolniejszy niż powiedzmy 30 Mb/s. Problemem mogą być chwilowe lagi i spadki transferu.
Chwilowe to słowo-klucz. Poza tym, mało kto sprzedaje wolniejszy Internet (choć tyczy się to raczej większych miast), ale wszędzie jest ten nieszczęsny zapis "prędkość do 30Mb/s". W praktyce wówczas dostajesz czasem 10, czasem 20, a na 30 masz ogranicznik, do którego zbliżasz się tylko w dzikich porach rzędu czwartej nad ranem.

Tak że wymagana prędkość Internetu będzie jedną z kluczowych kwestii, choć wymóg 25Mb/s ("m" wielką literą, bo w tej chwili piszecie o milibajtach Cool ) nie brzmi źle.

EDIT
Milibitach, jeśli już sobie chcemy pożartować. Jak widać, łatwo przy tym się zakręcić. Święty
0 kudosdenilson   @   10:07, 21.03.2019
Cytat: TheCerbis
Mam obecnie łącze 180Mb/s...
Również mam 180 MB/s z INEA i taką wartość ciężko osiągnąć po kablu. Wszystko przez to jak Guilder wspomniał o nieszczęsnym dopisku "do" X Mb/s. Najczęściej mam około 150-160 w ciągu dnia. Maksymalne wartości to z samego rana lub późno w nocy.
0 kudosGuilder   @   10:13, 21.03.2019
To i tak masz luksus. Gdy mieszkałem w Poznaniu to Inea przy pakiecie 250Mb/s nie przekroczyła chyba nigdy 140.
0 kudosshuwar   @   11:55, 21.03.2019
Cytat: Guilder
w tej chwili piszecie o milibajtach
Uśmiech

Ja mam łącze 60 Mb/s i generalnie taki transfer osiągam przez 95% czasu. No tak... ale te 5% robią różnicę. O ile dla surfowania po necie, oglądania netTV (bo stream jest buforowany), czy też rozgrywek multi nie robi to różnicy, to już przy streamie "całej" gry pewnie byłby to spory problem.
0 kudosTheCerbis   @   14:04, 21.03.2019
Sprawdzałem jakieś testy no i jest średnio jak na razie. Polecam sprawdzić link do Eurogamera podany przez Diriana wyżej. Komentarze tam również są odpowiednie i w zasadzie prawdziwe, bo żaden "normalny i przyzwoity" gracz nie będzie z czegoś takiego jak Stadia korzystał.
Dodaj Odpowiedź