W Battlefield V i Metro Exodus ray tracing ma śmigać bez problemu w 60 klatkach przy 1080p
Twórcy obiecują odpowiednią optymalizację pod topowe karty.
Prezentacja gry Shadow of the Tomb Raider na gamescomie narobiła sporo zamieszania, głównie z uwagi na fatalnie zoptymalizowaną funkcję ray tracingu, przez którą tytuł nie był w stanie zadziałać w 60 klatkach przy 1080p. Nawet na topowej karcie obsługującej tę technologię, jaką jest RTX 2080 Ti.
Twórcy Tomb Raidera tłumaczyli później, że technologia była prezentowana w bardzo wczesnej wersji, a jej finalne wydanie zostanie zaimplementowane do gry dopiero w popremierowej łatce.
Zdaje się więc, że studio Eidos zwyczajnie pospieszyło się z pokazaniem ray tracingu w swojej grze. Potwierdzają to słowa przedstawicieli DICE oraz 4A Games, którzy są zdania, że sama technologia nie wpływa aż tak bardzo na wydajność, jeśli odpowiednio długo popracuje się nad jej wdrożeniem. Efekt? Battlefield V oraz Metro Exodus mają bez problemu działać w 60 klatkach przy rozdzieleczości 1080p z włączonym ray tracingiem.
"Tak, jeśli zaimplementujesz ray tracing na szybko, po prostu wciśniesz go do gry, to wymagania rzeczywiście rosną, gra działa gorzej. Ale jeśli pobawisz się z optymalizacją, to nietrudno będzie to [60 fps w 1080p - dop. red.] osiągnąć" - wyjaśnia Ben Archard, programista 4A Games, studia tworzącego najnowsze Metro.
Podobne zdanie ma reprezentant DICE:
"Widzieliśmy w internecie opinie, czytaliśmy komentarze, wedle których nasze demo działała w 'slow-motion'. Jak więc gra działa w rzeczywistości? Odpowiadamy - to solidne 60 fps [również w 1080p - dop. red.]. Stabilne jak skała" - tłumaczy Christian Holmquist, dyrektor techniczny szwedzkiego studia.
Zapewnienia te brzmią dobrze, ale z drugiej strony, jeśli te 60 fps w 1080p będzie osiągalne jedynie na topowym RTX 2080 Ti, to i tak ciężko o powody do świętowania - wszak to karta za około 5800 zł. Pytaniem pozostaje wydajność na "tańszych" modelach, jak RTX 2080 czy RTX 2070. Zdaje się, że ray tracing i związana z nim wydajność będzie tematem do długich dyskusji przez kolejne miesiące.
PodglądBICodeURLIMGCytatSpoiler