Jak bardzo łatki na luki Spectre i Meltdown wpływają na wydajność w grach?
Sytuacji przygląda się Digital Foundry.
Kontynuujemy temat łatania "dziur" w procesorach. Tym razem możemy rzucić okiem na chyba najbardziej interesującą nas rzecz - spadek wydajności procesorów w grach po zainstalowaniu odpowiednich aktualizacji, mających wyeliminować zagrożenie ataków typu Spectre / Meltdown.
Najprostszym sposobem instalowania łatek jest pobranie ich bezpośrednio przez Windows Update - taką opcję oferuje Microsoft. Patch ten zabezpiecza (w teorii) jednak jedynie przed atakami Meltdown. Swoje patche szykują jednak też producenci płyt głównych, na ataki Spectre (którymi przeciętny użytkownik komputera nie powinien się zbytnio martwić), choć zapewne będą one udostępniane jedynie dla nowszych układów. Wątpliwym bowiem jest, by decydowano się na aktualizację starszych płyt, mających na karku co najmniej kilka lat.
Redakcja Digital Foundry przyjrzała się, jak duży spadek w grach powoduje zainstalowanie łatki - zarówno tej ze strony Microsoftu, jak i dodatkowo płyty głównej. Do testów użyto 6-rdzeniowego procesora i5 8400, płyty Maximus 10 Hero na chipsecie Z370 oraz karty graficznej GTX 1080 Ti. Testy wykonywano w rozdzielczości Full HD, tak by możliwie jak najbardziej wyeliminować ograniczenia płynące ze strony grafiki, a skupić się na mocy procesora.
Windows 10 bez patcha | Windows 10 z patchem na Meltdown | Windows 10 patch Microsoftu na Meltdown + nowy BIOS na Spectre | |
---|---|---|---|
Wiedźmin 3, Ultra, bez HairWorks | 139.8 fps | 128.3 fps | 126.6 fps |
Rise of the Tomb Raider, Very High, DX12 | 121.6 fps | 117.2 fps | 121.6 fps |
Far Cry Primal, Ultra | 128.4 fps | 127.0 fps | 126.2 fps |
Crysis 3, Very High | 129.3 fps | 129.2 fps | 126.8 fps |
Ashes of the Singularity, CPU Test | 35.3 fps | 35.5 fps | 35.6 fps |
Assassin's Creed Unity, Ultra High | 131.1 fps | 131.2 fps | 130.3 fps |
Jak widać, wbrew wcześniejszej panice, spadki w grach nie są wielkie i na pewno daleko im do spekulowanych wcześniej 30%. W większości przypadków jest to około 1-5% niższa wydajność, co może podchodzić nawet pod błąd pomiarowy. Nieco gorzej wygląda to w rodzimym Wiedźminie 3, gdzie faktycznie różnica jest większa - w przypadku załatania samego systemu wynosi 8.2%, w przypadku systemu i płyty głównej, jest to 9.4%. Mimo wszystko nadal mówimy tu jednak o sytuacji, gdy z procesora wyciskane są ostatnie poty i dla większości graczy jest to scenariusz trudny do osiągnięcia, o ile nie posiada na pokładzie odpowiednio potężnej karty graficznej.
Co ciekawe, gdy posiadamy słabszy procesor, w przypadku Digital Foundy był to i7 4790k (czyli de facto, nadal niezła jednostka), to odnotowywany spadek w Wiedźminie jest mniejszy - przy załataniu tylko luki Meltdown (dla Spectre nie było odpowiedniego BIOS-u), 3-letni Core i7 notował jedynie 3% spadek wydajności.
W innych grach wygląda to znacznie lepiej, co widać po tabelce. Wydaje się więc, że sytuacja nie jest wcale tragiczna i istnieje duże prawdopodobieństwo, że po instalacji łatek nawet nie dostrzeżemy, iż nasz komputer spisuje się w grach nieco gorzej niż do tej pory.
PodglądBICodeURLIMGCytatSpoiler