Wiedźmin - Marcin Iwiński opowiada o tym, jak CD Projekt zaczął produkcję własnych gier

Od fanów gier, przez dystrybutorów, po właścicieli jednego z największych studiów deweloperskich.

@ 21.03.2017, 10:05
Marcin "bigboy177" Trela
Czasem coś piszę, czasem programuję, czasem projektuję, czasem robię PR, a czasem marketing... wszystko to, czego wymaga sytuacja. Uwielbiam gry, nie cierpię briefów reklamowych!
pc, ps4, xbox one

Wiedźmin - Marcin Iwiński opowiada o tym, jak CD Projekt zaczął produkcję własnych gier

Jeden z założycieli studia CD Projekt RED, Marcin Iwiński, rozmawiał niedawno z ekipą portalu Glixel. W trakcie konwersacji poopowiadał on co nieco na temat tego, w jaki sposób jego firma rozpoczynała oraz jak powstawała pierwsza część cyklu Wiedźmin.

Część naszych czytelników, choć nie wszyscy, wie najpewniej, że Marcin Iwiński oraz Michał Kiciński, założyciele studia CD Projekt zaczynali od importowania gier z zagranicy. Było to niedługo po upadku komunizmu oraz po tym, jak w Polsce pojawiło się prawo autorskie.

"Zacząłem firmę z przyjacielem ze szkoły średniej, Michałem Kicińskim. Zaczęliśmy jako dystrybutorzy gier, ale prawdę mówiąc, nie byliśmy w tym najlepsi. Byliśmy bardzo dobrzy w grach, wybieraniu ich i lokalizowaniu", rozpoczął Kiciński.

"Znaczną częścią naszej motywacji było to, że mielibyśmy dostęp do nowych tytułów. To brzmi strasznie głupio, ale byliśmy bogami. Byliśmy panami, którzy decydowali co było dystrybuowane w Polsce, a co nie".

"Mieliśmy dostęp do tego wszystkiego. Znalazłem jedną z pierwszych reklam, jakie umieściliśmy w polskim magazynie growym, a otwarci byliśmy od 10:00 do 16:00. Podrapałem się wtedy po głowie i pomyślałem: 'Co my robiliśmy?' Oczywiście! Zamykaliśmy wcześnie, aby grać w gry".

Pierwszym punktem zwrotnym było pozyskanie licencji do dystrybuowania gry WarCraft 2. Firma zajęła się wówczas lokalizowaniem gier, a jednocześnie rozważano ewentualne opracowanie własnego projektu.

"Mieliśmy sen o przygotowaniu własnych gier. Nie mieliśmy jednak pojęcia jak robić gry. Byliśmy graczami, którzy wiedzieli jak prowadzić przyjazny dla graczy biznes, którzy zaczynali opracowywać gry, bez jakiejkolwiek wiedzy na temat tego. To był Wiedźmin 1".

Na Wiedźmina zdecydowano się ze względu na to, że w książkach Andrzeja Sapkowskiego jest świetnie uchwycona dwuznaczność moralności. Iwiński stwierdził, że właśnie to w nich uwielbia i to chciał pokazać w swojej grze.

"To wprost z książek Sapkowskiego: nie ma jasnego rozróżnienia pomiędzy dobrem i złem, zawsze myślisz o swoich wyborach, ale nie wiesz jaki będzie finalny efekt. To jak w prawdziwym życiu. To pokochaliśmy. Chodzi o to, aby rozłożyć na czynniki pierwsze bohatera, a potem stworzyć jego nową wersję. W wielu amerykańskich grach łatwiej powiedzieć co jest dobre".

"Zaczęliśmy firmę jako dwójka graczy, dystrybuujących gry w Polsce. Zafascynowani byliśmy RPG-ami. W ten sposób poznaliśmy Raya Muzyka oraz Grega Zeschuka z BioWare, którzy byli dla nas wzorami. Graliśmy we wszystkie części Baldur's Gate. Zawsze jednak był ten zły Sarevok, ty go znajdujesz i wygrywasz. Pomyśleliśmy, hej, to super, ale dodajmy dwuznaczność, skomplikowane postaci, bardziej prawdziwe, przypominające nas samych".

"Nie zawsze jesteśmy zadowoleni z naszych wyborów życiowych. Sprawy mocno się komplikują czasami, a inicjuje je prosta sytuacja. Podejmujesz określony wybór, myślisz, że jest dobry, a potem mówisz 'Cholera, zapieprzyłem mocno, stary. Co się dzieje z moim życiem?' To trochę, jak w Wiedźminie".

CD Projekt RED pracuje obecnie nad GWINT - Wiedźmińska Gra Karciana oraz Cyberpunk 2077. Pierwsza zadebiutuje jeszcze w tym roku, druga nie ma obecnie daty premiery, ale spodziewamy się jej najwcześniej w roku 2019.


Sprawdź także:
Wiedźmin

Wiedźmin

Premiera: 25 października 2007
PC

Wiedźmin to pierwsze, naprawdę rozbudowane RPG zbudowane w całości w Kraju nad Wisłą. Produkcja oferuje nie tylko wciągający wątek fabularny, ale także świetną mechanikę ...

Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosshuwar   @   10:24, 21.03.2017
Dziś czytałem o tym, że Redzi dostali dotację na budowę pewnych technologii (np. do tworzenia żyjących miast), z których muszą rozliczyć się do czerwca 2019. Możliwe, że to przybliżony termin wydania Cyberpunka.

@Redakcja: zainteresujcie się tematem, bo to ciekawe.
0 kudosDirian   @   11:21, 21.03.2017
Cytat: shuwar
Dziś czytałem o tym, że Redzi dostali dotację na budowę pewnych technologii (np. do tworzenia żyjących miast), z których muszą rozliczyć się do czerwca 2019. Możliwe, że to przybliżony termin wydania Cyberpunka.

@Redakcja: zainteresujcie się tematem, bo to ciekawe.

O tych technologiach pisaliśmy dawno temu - https://www.miast(...)382.html

I moim zdaniem nie ma co tego wiązać z datą premiery gry, bo nadal nic w tej kwestii nie wiadomo a takie spekulacje do niczego nie prowadzą. Równie dobrze może zadebiutować w 2018 roku.
0 kudoskobbold   @   16:16, 21.03.2017
Między W1 a W2 minęły 3 lata, między W2 a W3 minęły 4 lata + 1 rok na Krew i Wino. Cyberpunk ma być jeszcze większą i ambitniejszą grą. Bardziej bym się spodziewać premiery w okolicach 2020/21 r.