Były pracownik Irrational Games uważa, że Mafia III nigdy na siebie nie zarobi; krytykuje głupie posunięcia firmy 2K

Jeśli myśleliście, że tylko Electronic Arts jest krytykowane przez deweloperów, niestety myliliście się. Nie lepiej jest u innych gigantów.

@ 31.10.2016, 15:54
Marcin "bigboy177" Trela
Czasem coś piszę, czasem programuję, czasem projektuję, czasem robię PR, a czasem marketing... wszystko to, czego wymaga sytuacja. Uwielbiam gry, nie cierpię briefów reklamowych!
pc, ps3, xbox 360, wiiu, ps4, xbox one

Były pracownik Irrational Games uważa, że Mafia III nigdy na siebie nie zarobi; krytykuje głupie posunięcia firmy 2K

W sieci, a konkretniej na łamach Hackernoon pojawił się interesujący wywiad, w którym rzekomy deweloper studia Irrational Games postanowił opowiedzieć o tym, co dzieje się w 2K. W jaki sposób korporacja wpływa na deweloperów i grzebie opracowane przez nich marki.

Autor niedługiego tekstu chciał pozostać anonimowy, z tego względu nie wiemy czy mamy do czynienia z faktycznym pracownikiem wspomnianej firmy, ale ze względu na to, że solidaryzuje się z nim m.in. George Broussard, twórca serii Duke Nukem, można przypuszczać, że jest coś na rzeczy.

Jak czytamy w materiale, 2K podejmowało wiele bezsensownych decyzji, w wyniku których studia odpowiedzialne m.in. za marki Borderlands oraz BioShock zostały zamknięte, a pracujący w nich deweloperzy stracili źródło utrzymania. Co ciekawe, zwolnienia nie były wynikiem słabej sprzedaży gier. Borderlands Pre-Sequel rozszedł się wyśmienicie, a mimo to jego autorzy zostali zmuszeni do odejścia.

"Borderlands Pre-Sequel opracowany został przez niewielką ekipą 40 osób w 2K Australia w ciągu zaledwie 18 miesięcy, a następnie sprzedał się w nakładzie 1.7 mln jednostek, a do tego doszła też istotna sprzedaż DLC. [Oficjalny powód zamknięcia studia] 'to że dla 2K stało się nieekonomicznym prowadzenie operacji w Australii'. Czyli, że nie miało sensu utrzymywanie studia 40 deweloperów, otrzymujących niższe pieniądze niż twórcy z Ameryki, którzy sprzedali 1.7 mln jednostek po 18 miesiącach pracy? To nie ma żadnego sensu, ale powiedziano nam abyśmy się nie przejmowali, ponieważ deweloperzy nie rozumieją, jak działa biznes growy".

Jak czytamy dalej, kwatera główna 2K uwielbiała przerzucać deweloperów pomiędzy studiami. Wielu z nich zostało przeniesionych do studia Novato, w którym pracowało już ponad 150 osób. Chodziło o ekipę Hangar 13, odpowiedzialną za niedawno wydaną grę Mafia III.

"Hangar 13 spędziło wiele lat i dziesiątki milionów dolarów, tworząc Mafię III, która niedawno została skrytykowana w recenzjach i nigdy nie odzyska pieniędzy, jakie w nią zainwestowano (musi sprzedać się w nakładzie około 8 mln egzemplarzy, w premierowej cenie, aby wyjść na zero, a do tej pory rozeszło się mniej niż 1 mln jednostek)".

Więcej na temat poczynań 2K znajdziecie w pełnej wypowiedzi dewelopera, którą przetłumaczyliśmy i wrzuciliśmy do odrębnego artykułu. Koniecznie się z nim zapoznajcie. Dowiecie się z niego m.in. o tym dlaczego The Bureau: XCOM Declassified okazało się totalną klapą i dlaczego Irrational Games, twórcy BioShock, kilkakrotnie odchodzili i wracali ze sceny.

Choć źródło nie jest pewne, wydawcy słyną z tego, że lubią się wtrącać i ograniczać kreatywność deweloperów. Zamykają też i otwierają regularnie nowe studia, wprowadzając zamieszanie w ich szeregach. Czy 2K postępuje podobnie?


Sprawdź także:
BioShock

BioShock

Premiera: 21 sierpnia 2007
PC, PS3, XBOX 360, MOB

BioShock to duchowy spadkobierca legendarnych System Shocków - kapitalnych miksów horroru, pierwszoosobowej strzelanki i RPG, które pod wieloma względami zrewolucjonizowa...

Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosdabi132   @   17:29, 31.10.2016
Coś w tym jest i niestety może to być prawda, że gra na siebie nie zarobi. Wersję cyfrową z DLC można zakupić już w cenie poniżej 100 zł, a pudełkową jaką znalazłem najtańszą to 110 w Wirtus.pl
Ciągle widzę Mafię na promocjach w różnych zagranicznych sklepach. Tylko polskie utrzymują dość wysokie ceny, ale to do czasu. Ceny świadczą o tym, że nie cieszy się ona zainteresowaniem. Boję się, że możemy nie zobaczyć już nowej części Mafii.
0 kudosshuwar   @   18:43, 31.10.2016
No zdziwił bym się jeśli by nie zarobili na tej grze. Nie widzę tu wielkiego nakładu roboty i pietyzmu jak np. w Krew i Wino. Więc jeśli się przejadą, to znaczy, że studio było bardzo rozrzutne.
0 kudosmrPack   @   13:32, 01.11.2016
W takim razie niezadowalająca sprzedaż Mafii 3 będzie chyba dla 2K idealnym pretekstem do zamknięcia Hangar 13 Poirytowany
0 kudosJackieR3   @   15:30, 01.11.2016
Tak czy owak to podzwonne dla serii.Ja tam przeżyłem fajne chwile z jedynką i dwójką ,może trójkę se kupię za jakiś czas jak będzie w CDA z patchami i dodatkami i kij tam co będzie potem.Armia krawaciarzy się dorwała do szołbyznesu growego bo to szmal do zgarnięcia i tak to wygląda.
0 kudosBubtownik   @   15:31, 01.11.2016
Tak sobie myślę, że dodatek Krew i Wino sprzedał się lepiej niż Mafia III. Przecież to jasne, że gra na siebie nie zarobi. Jest po prostu zbyt słaba aby móc się zwrócić twórcą, a gracze widzą co się dzieje.
0 kudosJackieR3   @   15:42, 01.11.2016
No ba.Pani Swietłana z drogi S7 sprzedaje się lepiej. Dumny
0 kudosdabi132   @   16:08, 01.11.2016
Cytat: JackieR3
może trójkę se kupię za jakiś czas jak będzie w CDA z patchami i dodatkami i kij tam co będzie potem.

Bardziej pewne, że trójka wyląduje w jakimś bundlu wraz z innymi grami 2K.
0 kudosTheCerbis   @   16:37, 01.11.2016
Ja chcę w PKK tak jak mam jedynkę oraz dwójkę.
0 kudosshuwar   @   16:38, 01.11.2016
No ale trzeba przyznać, że Mafia 3 to jakiś ewenement, żeby cena zaczęła tak szybko spadać, a jeszcze nawet miesiąc na rynku nie jest. Deus Ex nadal trzyma cenę. Doom 2016 też cenowo się trzyma.
1 kudosLucas-AT   @   18:01, 01.11.2016
Twòrcy myśleli, że pòjście w stronę GTA im wyjdzie na dobre, a tu taki klops. Kubeł zimnej wody na głowie. I dobrze, może sie naucza na przyszlość, że zabijanie tożsamości gier zwykle kończy się źle. Gdyby cała gra była taka jak w prologu, to Mafia 3 byłaby wielkim hitem, ale nie, lepiej było wrzucić nudne i monotonne zadania z przejmowaniem dzielnic, sztucznie wydłużajace czas gry.
0 kudosremik1976   @   21:27, 01.11.2016
@Lucas chyba jednak to nie twórcy tak myśleli, bo przecież już przy drugiej części sporo ludzi zarzucało Mafii zbyt duże podobieństwo do GTA działające na niekorzyść i już wtedy było wiadome, że jak pójdą w tą stronę to nic dobrego z tego nie wyjdzie. Myślę, że jednak twórcy zdawali sobie z tego sprawę tylko, że teraz ktoś im narzucił taki kierunek i wyszło jak wyszło.
2 kudosdabi132   @   22:30, 01.11.2016
Cytat: remik1976
przecież już przy drugiej części sporo ludzi zarzucało Mafii zbyt duże podobieństwo do GTA działające na niekorzyść i już wtedy było wiadome, że jak pójdą w tą stronę to nic dobrego z tego nie wyjdzie.

Ja słyszałem (i czytałem) opinie graczy, którzy właśnie narzekali, że w Mafii II nie było zbytnio co robić na mieście, brakowało aktywności dodatkowych czy misji pobocznych. Podobnie wiele osób marudziło na system walki wręcz, który moim zdaniem był bardzo dobry, a jednak w trójce go nie uświadczymy, bo Lincoln jednym ciosem w mordę likwiduje każdego przeciwnika czy przechodnia :/
I w ten sposób gracze sami są sobie winni, bo chcieli kolejnego sandboksa, zamiast cieszyć się wyjątkowością serii Mafia w której przecież miasto jest tylko tłem dla opowiadanej historii.
0 kudosshuwar   @   07:39, 02.11.2016
Cytat: dabi132
w Mafii II nie było zbytnio co robić na mieście,

Dokładnie. M2 miało przewspaniałą linię fabularną, z rewelacyjnymi zwrotami akcji. M3 ma mnóstwo rzeczy, które można natomiast robić w mieście. Oj gdyby tak zmiksować M2 i M3 to wyszłaby gra roku 2016, a tak... kiszka.
0 kudosbigboy177   @   10:00, 02.11.2016
Cytat: shuwar
M3 ma mnóstwo rzeczy, które można natomiast robić w mieście.

Ja to bym powiedział, że ma mnóstwo tego samego, co można robić w mieście. Zabij, przesłuchaj, zniszcz x 100 Dumny Tutaj jest pies pogrzebany. Czasem są przebłyski geniuszu, jak np. misja na barce, ale takich zadań jest raptem kilka, reszta to kopiuj/wklej. Wystarczyłoby to zmienić i byłby hit, bo cała reszta jest całkiem OK.
0 kudosshuwar   @   11:05, 02.11.2016
No ale BigBoy pomyśl... jakbyś miał wątek fabularny jak w M2 i misje poboczne jak w obecnej M3... to można by powiedzieć, że to najlepiej wykonane misje poboczne w historii, takie wypasione znajdźki... Uśmiech
Dodaj Odpowiedź