PlayStation 4 Pro posiada dwa układy graficzne

Twórcy zastosowali dwa GPU, dzięki czemu na PS4 Pro da się odpalać gry ze standardowej wersji platformy.

@ 23.10.2016, 12:13
Marcin "bigboy177" Trela
Czasem coś piszę, czasem programuję, czasem projektuję, czasem robię PR, a czasem marketing... wszystko to, czego wymaga sytuacja. Uwielbiam gry, nie cierpię briefów reklamowych!
ps4

PlayStation 4 Pro posiada dwa układy graficzne

Mark Cerny postanowił wyjaśnić w jaki sposób skonstruowano PlayStation 4 Pro. Jej główny konstruktor zdradza dlaczego konsola potrafi bez problemu obsłużyć wszystkie gry dedykowane PlayStation 4, ale prócz tego jest w stanie wygenerować lepszą oprawę wizualną i zapewnić dodatkowe funkcje.

Temat Cerny poruszył podczas specjalnej konferencji zorganizowanej przez ekipę Sony. Z owego zgromadzenia dowiedzieliśmy się, że PS4 Pro posiada dwa układy. Pierwszy scalak wykorzystywany jest do przetwarzania gier dla standardowego PS4, a kiedy odpalany jest projekt dla PS4 Pro (lista gier wspierających PS4 Pro) działają oba.

"Podwoiliśmy rozmiar GPU, umieszczając go w zasadzie obok drugiej takiej samej wersji, tworząc coś jakby skrzydła motyla", wyjaśnił Cerny.

"To daje nam prosty sposób na wspieranie obecnie istniejących 700 tytułów. Po prostu wyłączamy połowę GPU i działamy wówczas na czymś zbliżonym do oryginalnego GPU".

Cerny nawiązał następnie do dodatkowej pamięci dla PlayStation 4 Pro, o której pisaliśmy jakiś czas temu. Projektanci dodali do niej 1 GB standardowej pamięci DRAM (działającej podobnie jak DDR3).

"Na standardowym modelu PS4, kiedy przełączasz się pomiędzy aplikacjami, takimi jak Netflix oraz grą, Netflix wciąż korzysta z pamięci systemowej, nawet jeśli grasz w grę. Korzystamy z tej architektury ponieważ pozwala na szybkie przerzucanie aplikacji. Nic nie musi być wczytywane, bo jest w pamięci".

"Na PS4 Pro robimy to inaczej, kiedy przestajesz korzystać z Netflix, przerzucamy je do wolnej, konwencjonalnej pamięci DRAM o pojemności 1 GB. Wykorzystanie tej strategii uwalnia prawie jeden GB z ośmiu GB pamięci GDDR5. Używamy 512 MB tej uwolnionej pamięci na gry, co oznacza, że mogą one wykorzystać 5.5 GB zamiast 5 GB tej pamięci, a reszta jest przeznaczona dla interfejsu PS4 Pro - czyli dla tego, co widzisz wciskając przycisk PS - w 4K, a nie w 1080p, jak to jest dzisiaj".

Cerny powiedział też słów kilka na temat generacji konsol. W jego opinii nic się nie zmieni, a PS4 Pro nie jest początkiem nowej generacji. Takowa dopiero najpewniej nadejdzie. Generacje są dobre dla graczy oraz branży.

"Nie uważamy, że generacje dobiegną końca. Są zdrowe dla branży oraz dla społeczności gier. Chodzi o to, że cele PS4 Pro są nieco inne".

Najpewniej chodzi o to, aby twórcy mieli dodatkową moc obliczeniową dla gier, korzystających z PlayStation VR. Wiadomo bowiem, że obecne PlayStation 4 nie jest w stanie zapewnić oprawy, która byłaby w stanie oczarować posiadaczy gogli wirtualnej rzeczywistości, opracowanych przez Sony.

PlayStation 4 Pro zadebiutuje na rynku 10 listopada bieżącego roku. Cenę platformy ustalono na poziomie 1750 zł.


Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudoskehciu   @   13:45, 23.10.2016
Nadal nie rozumiem tego zagrania z Pro i Scorpio. Poprzednia generacja dostawała tylko mniejsze, cichsze wersje, a teraz Sony i M$ wydają mocniejsze wersje swoich konsol. Na widok każdego kolejnego newsa dostastaję bólu dupy.
0 kudosJackieR3   @   15:53, 23.10.2016
No jeżeli ta generacja konsol wyszła zdecydowanie za wcześnie to co się dziwisz.Dopiero teraz mają coś do zaoferowania.
0 kudosremik1976   @   16:00, 23.10.2016
Nie wiem czy dobrze rozumiem ten bełkot o dwóch GPU, ale czy to nie oznacza tyle, że odpalając grę z PS4 niedostosowaną do ProStation to ta gra nie będzie ani grama lepsza od tej z PS4 czyli nie będzie lepszej jakości i większej ilości klatek?
1 kudosbigboy177   @   16:31, 23.10.2016
Cytat: remik1976
Nie wiem czy dobrze rozumiem ten bełkot o dwóch GPU, ale czy to nie oznacza tyle, że odpalając grę z PS4 niedostosowaną do ProStation to ta gra nie będzie ani grama lepsza od tej z PS4 czyli nie będzie lepszej jakości i większej ilości klatek?

Dokładnie tak, jak napisałeś.
0 kudospetrucci109   @   10:51, 24.10.2016
Tego właśnie bylem ciekaw najbardziej jako potencjalny nabywca PS4- czy kupując grę nie dostosowaną do Pro (jak np. Wiedźmin 3) będzie ona chodziła płynniej czy coś w tym stylu. Skoro nie to kupno Pro wydaje się kiepskim interesem, tym bardziej jeśli nie ma się jakiegoś wypasionego telewizora...
0 kudosguy_fawkes   @   11:44, 24.10.2016
Jako posiadacz zwykłego PS4 jestem nawet zadowolony z takiego obrotu spraw - mam zwykły TV 1080p i póki co nie myślę nad jego wymianą, a stara wersja konsoli do tego wystarcza. Oczywiście wyraźnego powodu do przesiadki może niekorzystnie wpłynąć na sprzedaż PS4 Pro, ale lepsze to, niż nagłe odgrodzenie się od milionów graczy posiadająych zwykły model. I bez tego Sony nie najlepiej przędzie.
0 kudosLucas-AT   @   07:55, 25.10.2016
Cytat: petrucci109
Tego właśnie bylem ciekaw najbardziej jako potencjalny nabywca PS4- czy kupując grę nie dostosowaną do Pro (jak np. Wiedźmin 3) będzie ona chodziła płynniej czy coś w tym stylu. Skoro nie to kupno Pro wydaje się kiepskim interesem, tym bardziej jeśli nie ma się jakiegoś wypasionego telewizora...


Od poczatku bylo wiadomo, ze dana gra musi otrzymac stosownego patcha. Bedzie kilka takich tytulow, a wsrod nich Uncharted 4. Ulepszenia same z siebie sie nie pojawia.

Na TV 4K przesiade sie w przyszlym roku, gdy ceny troche spadna, a i Scorpio pojawi sie na horyzoncie. W kolejne God of War, Red Dead Redemption 2 czy Days Gone chce juz zagrac na nowym sprzecie. Teraz cisnienia nie mam, choc GAME ma korzystna oferte wymiany PS4 na Pro, wiec kto wie.
0 kudosfrycek88   @   11:29, 27.10.2016
Ale literówkę to mogli byście poprawić w tytule Uśmiech .

Teraz to, to jest zupełnie nowa konsola.
Dodaj Odpowiedź