Gry AAA nie mają się najlepiej - ostrzega Denis Dyack, były szef studia Silicon Knights

Dawny szef studia Silicon Knights - Denis Dyack - twórców m. in.

@ 30.07.2013, 18:28
Marcin "bigboy177" Trela
Czasem coś piszę, czasem programuję, czasem projektuję, czasem robię PR, a czasem marketing... wszystko to, czego wymaga sytuacja. Uwielbiam gry, nie cierpię briefów reklamowych!
pc, wiiu, ps4, xbox one

Gry AAA nie mają się najlepiej - ostrzega Denis Dyack, były szef studia Silicon Knights

Dawny szef studia Silicon Knights - Denis Dyack - twórców m.in. Too Human postanowił wypowiedzieć się na temat obecnego stanu rynku gier, jak również przyszłości tytułów typu AAA - czyli produkcji posiadających najwyższe budżety i najbardziej zaawansowaną technologię. Wedle Denisa, coś musi się niedługo zmienić, inaczej rynek tego typu projektów nie będzie się w stanie utrzymać, a studia odpowiedzialne za ich powstawanie zaczną upadać.

W trakcie rozmowy dla GameSpotu, Dyack powiedział: "AAA nie ma się dobrze. Sądzę, że nasza branża jest w tym momencie w miejscu, w którym Hollywood było na początku lat 20-tych poprzedniego stulecia - w złotej erze filmów. Stworzenie filmów takich, jak Cleopatra albo Ben Hur wymagało ogromnych nakładów. Wszyscy mieli zatrudnienie i były tysiące pracowników. Powstały w ten sposób fantastyczne obrazy, to są świetne filmy i wciąż je dzisiaj oglądam. Ale studia na to spojrzały i zdały sobie sprawę, że nie zarabiają. To nie działa."

Trochę racji w tym jest. Głównie ze względu na to, że nie każdy w danym momencie było potrzebny na planie, a pieniądze tak, czy tak dostawał. Oczywiście zmiana modelu funkcjonowania wydawców nie oznacza, że znikną ze sceny. Giganci pokroju EA, czy Take-Two po prostu muszą zmienić sposób funkcjonowania. Tak, jak to miało miejsce w przypadku filmów.

"Stało się tak, że zmieniono sposób funkcjonowania. Powstał model działania, który nazwałbym mikro-studiem - bardzo skupioną jednostką, która rośnie oraz się rozwijać, ale nie zatrudnia wszystkich. W ten sposób jesteśmy bardziej sprawni. Właśnie w tym kierunku ruszą gry AAA."

Trochę niejasno się Dyack wyraził, ale najpewniej chodzi o to, że w studiu zatrudnionych jest jedynie garstka ludzi, koniecznych do jego funkcjonowania. Pozostali pracownicy przychodzą wedle zapotrzebowania, a gdy nie są potrzebni, muszą szukać zajęcia gdzieś indziej. Zastanawia mnie tylko czy w ten sposób nie zginie pasja w produkowaniu gier. Czy nie będą one tworzone z automatu, niczym na taśmie produkcyjnej. Nie ma się jednak co oszukiwać i łudzić, wszystko brnie w takim kierunku, aby wydawcy i deweloperzy zarabiali jak najwięcej. Ostoją kreatywności i pasji pozostaną natomiast studia typu indie.

Sprawdź także:
Too Human

Too Human

Premiera: 29 sierpnia 2008
XBOX 360

Too Human to gra akcji tworzona przez studio Silicon Knights. Pierwotnie tytuł miał ukazać się na platformy PS2 oraz GC, niestety z powodów ograniczeń obu wymienionych ma...

Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosKreTsky   @   00:15, 31.07.2013
To tylko jego ocena sytuacji. Modne stalo sie ostatnio wygladanie w przyszlosc i dzielenie sie tym ze swiatem.
0 kudosFox46   @   09:14, 31.07.2013
Pierniczy głupoty, jakoś to bardzo dziwi że negatywnie się wypowiadają developerzy którym się nie powiodło, bo Silicon Knights jakoś nie należy do tych którzy odnosili sukcesy na rynku.
Ich gra Too Human była co najwyżej średnia, potem XmanSzczęśliwyestyny też był średnio przyjęty. A z tego co wiem jedyne hity jakie mają na koncie to Blood Omena i Metal Gear Solid Remake z 2004 roku zatytułowany Twin Snakes.
0 kudosVerdungo   @   11:29, 31.07.2013
Ciężko to widzę, jak ludzie będą mieli pracować z doskoku albo na outsourcie, wtedy dopiero koszta podskoczą, bo każdy dużo wyżej będzie wyceniał swoją pracę, z racji tego, że w następnym miesiącu mógł by jej nie mieć. Do tego tez dochodzi brak jakiekolwiek wypracowanej komunikacji, tylko mechaniczne dobijanie do jakiś wytycznych. Zobaczymy jak im to wyjdzie, bo te wielkie studia raczej za wiele nie zmienia w swoim funkcjonowaniu, standardowe cięcia w HR, a mniejsi nie będą się tak ryzykownie porywać z ambicjami. Gry jaki filmy kultowe są świetne, ale w większości przypadków, nie przynoszą zysków via Blade Runner Uśmiech