Zaledwie 25 studiów deweloperskich pracuje nad grami wysokobudżetowymi

Do takich wniosków doszedł Richard Hilleman z Electronic Arts, piastujący stanowisko dyrektora kreatywnego.

@ 05.07.2013, 13:07
Adam "Dirian" Weber
Chwalmy Słońce!
pc, ps3, psp, xbox 360, wii, mob, inne, psv, ds, ds3, wiiu, ps4, xbox one

Zaledwie 25 studiów deweloperskich pracuje nad grami wysokobudżetowymi

Do takich wniosków doszedł Richard Hilleman z Electronic Arts, piastujący stanowisko dyrektora kreatywnego. Facet najwyraźniej ma trochę wolnego czasu, bowiem dokonał pewnych obliczeń i powiedział co nieco o przyczynach tak małej ilości ekip zajmujących się tytułami AAA.

Najpierw cofnijmy się jednak do końca ubiegłej, a także początku obecnej generacji. Wtedy wszystkich studiów było mniej więcej 125. I mowa tutaj właśnie o ekipach pracujących nad dużymi, wysokobudżetowymi grami, często tzw. system-sellerami. Obecnie liczba ta znacznie się skurczyła i jak mówi Hilleman - "Spadła poniżej 30. Prawdopodobnie jest ich około 25."

Nie oznacza to jednak, że branża zamiast ewoluować, z roku na rok się kurczy. Wręcz przeciwnie. Zmieniły się po prostu struktury. Mniejsze studia zostały pozamykane, a ich rolę zastąpiły ogromne, składające się z kilkuset osób "molochy". Dobrym przykładem jest tutaj chociażby Ubisoft Montreal, gdzie cała firma zatrudnia blisko 2500 pracowników.

Zaledwie 25 studiów deweloperskich pracuje nad grami wysokobudżetowymi
"Wszystko to związane jest z przejściem na rozdzielczość Full HD. Jeżeli dokonamy analizy z matematycznego punktu widzenia, to zmiany dotyczą zawartości gier - bardzo bogatej zawartości, a gdy my rozwijaliśmy tę zawartość, koszty znacząco się podnosiły" - tłumaczy Hilleman.

"Liczba pracowników w studiach musiała więc pójść w górę. Nie przewiduję jednak takiej zmiany, wynikłej ze względu większej zawartości w przypadku następnej generacji. Kroczyliśmy niepokojącą ścieżką, ale wygląda na to, że się ona ustabilizowała" - dodaje.

Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosVerdungo   @   15:02, 05.07.2013
Zastanawiam się skąd wziął te liczby? Bo studiów, które robią gry AAA jest o wiele więcej, chyba, ze chodziło mu o wydawców zrzeszających pojedyncze studia, ale i wtedy te liczby nie mają sensu... Ewentualnie może chodziło mu o studia, którym udało się przebić barierę 5mln kopii... Tyle, że w tym wypadku trzeba by było wziąć pod uwagę, że gość ma dziwną definicje gier AAA Szczęśliwy
0 kudosMicMus123456789   @   15:13, 05.07.2013
Nie wiem skąd on bierze swoją widzę, ani jak do tego wszystkiego doszedł, ale coś tu się bardzo niezgadza.
0 kudosKreTsky   @   02:55, 06.07.2013
Tez mi sie nie wydaje, zeby bylo tylko 25 studiow zajmujacych sie grami AAA. No ale teraz jest taka moda, ze kazdy chce byc analitykiem w danej dziedzinie i co rusz, to ktos wyskakuje z jakimis odkrywczymi rewelacjami.
0 kudosFox46   @   11:02, 06.07.2013
Co z tego że wcześniej było więcej skoro te gry wychodziły czasem latami dajmy na to Aliens Colonial Marines miało być grą na nową generacją oparta na silniku Unreal Engine (jeszcze wtedy całkiem nowym i świeżym) robiło go aż kilka ekip i miał być produktem AAA.

Może i robi teraz 25 studiów developerskich , co nie zmienia faktu że nowa generacja będzie miała dobry start lepszy niż X360 i PS3 jeżeli chodzi o gry. Zwłaszcza SONY gdzie jak każdy pamięta u nas w Polsce w latach 2006 Sony praktycznie nie było, dopiero w późniejszych latach zaczął w Polsce się rozwijać.
0 kudosSinBoy   @   13:21, 06.07.2013
Nawet jeżeli jest tylko to 25 studiów deweloperskich to jak było w artykule, że pracuje w jednej ok. 2500 osób to mogą oni przecież pracować jednocześnie nad kilkoma grami.
0 kudosdenilson   @   22:01, 17.07.2013
Cytat: MicMus123456789
Nie wiem skąd on bierze swoją widzę, ani jak do tego wszystkiego doszedł, ale coś tu się bardzo niezgadza.
Stosuje jakieś tajemne techniki wróżenia z fusów, układu płatków śniadaniowych w misce, albo inny bardzo unikalny sposób Dumny

Nie wierzę, żeby tak mało ich było.
Dodaj Odpowiedź