Wiedźmin (PC)

ObserwujMam (1813)Gram (956)Ukończone (682)Kupię (186)

Recenzja gracza - Wiedźmin (PC)


sebogothic @ 23:19 26.06.2013
"sebogothic"

O "Wiedźminie" powiedziano i napisano już chyba wszystko. Dlatego recenzję ograniczę do swych wrażeń z rozgrywki, pomijając sprawy czysto techniczne jak: rozwój postaci, czy interfejs.



Akcja gry dzieje się kilka lat po "Pięcioksięgu" Sapkowskiego i choć zdarzają się nawiązania do książek, to ci którzy nie spotkali się z prozą naszego mistrza fantasy nie poczują się w żadnym wypadku wyobcowani. W dialogach pojawiają się wręcz cytaty z dzieł ASa, co dla tych, którzy przeczytali opowiadania i Sagę, będzie miłym smaczkiem. Świat Sapkowskiego jest brudny, szary, nic nie jest oczywiste. Toteż twórcy poprzez system wyborów chcieli postawić gracza przed faktem dokonanym. Nie można sobie zapisać gry przed dialogiem i po zobaczeniu konsekwencji naszego wyboru, wybrać inaczej. Tutaj rezultaty własnych decyzji obserwujemy kilka godzin po ich dokonaniu. Nie pozostaje nam wtedy nic innego jak zaakceptować swój wybór. Poruszane są naprawdę poważne tematy, które w grach nie spotyka się często. Pełno jest też różnych nawiązań do polskiej literatury, czy literatury fantasy. Fabuła jest naprawdę satysfakcjonująca i to ona gra pierwsze skrzypce. Oprócz niej klasycznie możemy wykonywać zadania poboczne i polować na potwory, na które zlecenia będziemy się natykać często.

Walka w grze wygląda widowiskowo. Jednak ingerencja gracza ogranicza się tylko do wciskania przycisku myszy w odpowiednim momencie. Poniekąd ogranicza to stareńki silnik Aurora. Tak samo zresztą jak wielkość lokacji, które sprawiają wrażenie korytarzy. Głównie przez to, że nasz bohater nie potrafi skakać... Mechanika erpegowa dość dobrze została zakotwiczona w wiedźmińskim świecie, a poznawanie kolejnych sztuczek zostało usprawiedliwione przez amnezję Geralta. Na uwagę zasługuje także świetnie zaprojektowany system alchemii oparty na bazach, pierwiastkach podstawowych, dominantach. Są naturalnie receptury, ale można eksperymentować na własną rękę. Od wykonywania zadań można odetchnąć w kilku minigrach: kościanym pokerze, walce na pięści i piciu.

Mimo ograniczeń Aurory grafikom z CDP Red udało się stworzyć naprawdę ładną, jak na ten silnik, grę. Nawet dzisiaj Wiedźmin sprawia pozytywne wrażenie estetyczne. Muzyka Adama Skorupy jest genialna. Posiada niesamowity, swojski klimat, który zapada w pamięć. Gdy słyszymy ją po latach odzywa się nostalgia i wspomnienia z gry, a my nabieramy ochoty by powrócić do "jedynki". Polski dubbing jest świetny, swoich głosów użyczyła tutaj śmietanka polskich aktorów głosowych.

Pierwszego Wiedźmina polecam wszystkim fanom książek o Geralcie, no i fanom szeroko pojętego RPG. Dość przyznać, że gra starcza na ponad 50 godzin, co jak na dzisiejsze standardy jest kolosalnym wynikiem.

PS. Ocena końcowa jest naturalnie dla Wiedźmina w Edycji Rozszerzonej, która zawiera sporo usprawnień i poprawek znacznie uprzyjemniających rozgrywkę.


oceny graczy
Dobra Grafika:
Twórcy wycisnęli z zakupionego silnika, tyle ile mogli. Gra ma swój konsekwentny, mroczny styl i nadal sprawia pozytywne wrażenie.
Genialny Dźwięk:
Soundtrack jest świetny, z nutą słowiańskości. Polski dubbing podkreśla klimat świata gry.
Genialna Grywalność:
Gra przykuwa na bardzo długie godziny, dla fanów RPG to prawdziwa uczta. Oczywiście są drobne mankamenty wynikające z ograniczeń silnika.
Werdykt - Genialna gra!
Screeny z Wiedźmin (PC)
Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):


Powyższy wpis nie posiada jeszcze komentarzy. Napraw to i dodaj pierwszy, na pewno masz jakąś opinię na poruszany temat, prawda?