Cyberpunk 2077 (XBOX One)

ObserwujMam (2)Gram (1)Ukończone (2)Kupię (0)

Recenzja gry Cyberpunk 2077 (XBOX One)


@ 18.12.2020, 22:42
Mateusz "Materdea" Trochonowicz
Wielbiciel literatury przez małe p, gier przez duże G, a także muzyki (tu już bez wyróżnień). Do tego klasyczna męska elegancja, savouir-vivre i szeroko pojęta estetyka. Kontakt: m.trochonowicz@miastogier.pl

Cyberpunk 2077 to jedna z najbardziej kontrowersyjnych premier tego roku - a może i nawet ostatnich lat. Na pewno zapisze się w annałach branży. Szkoda tylko, że nie jakością ani wykonaniem, a memami i kpinami z jej technicznej warstwy.

Studio CD Projekt RED ugruntowało swoją pozycję w branży tylko i wyłącznie dzięki grom na licencji książkowej sagi „Wiedźmin” autorstwa Andrzeja Sapkowskiego. Trudno nie było zatem z ekscytacją patrzeć na zapowiedziany jeszcze w 2012 roku projekt o nazwie Cyberpunk 2077. I choć również on stoi na czyichś dokonaniach – na fundamentach papierowego systemu RPG „Cyberpunk 2020” Mike’a Pondsmitha – to Polacy mogli pozwolić sobie na nieco więcej swobody niż w przypadku Wiedźmina. Najnowsze ich dzieło pokazuje, że niezależnie od tego, ile miejsca na własną kreację mają, to i tak są w stanie wyczarować wciągający, żyjący i zróżnicowany świat. O angażującej, nieliniowej historii i nieszablonowych postaciach wspominać chyba nie trzeba - wszak to wizytówka CDPR!

Od autora: Mam świadomość kiepskiego działania gry na bazowych konsolach, ale z uwagi na to, że osobiście grałem na Xboksie One X, to nie mogę obniżyć oceny posiadanej przeze mnie wersji oraz mówić jednym głosem z graczami na zwykłych Xboksie One oraz PlayStation 4 (oprócz bolączek wspomnianych w dalszej części tekstu).

Słowo wstępu: Cyberpunk 2077 to, wbrew pozorom, gra bardzo podobna do wydanego przed pięcioma laty Wiedźmina 3. CD Projekt RED nie wynajdywało koła na nowo i oparło rozgrywkę o RPG-owy rdzeń, który udało im się zaimplementować przy okazji Dzikiego Gonu. Zatem osoby, które straciły przy poprzednim tytule „Redów” setki godzin, tutaj odnajdą się bez problemu.

Jednak bezpośrednie porównanie z poprzednią wysokobudżetową produkcją rodzimego dewelopera nie sprowadza się tylko i wyłącznie od poczucia znajomości układu interfejsu czy ułożeniu przycisków na klawiaturze lub padzie. Podobnie jak w popularnym „Wieśku”, poprzez Cyberpunk 2077 projektanci z CDP RED udowodnili, że nie obce im są umiejętności, które pozwoliły wywindować Wiedźmina 3 do rangi jednej z najważniejszych gier 2015 roku, i świetnego reprezentanta gatunku cRPG akcji ogólnie.

Wspomniane umiejętności związane są z zaprojektowaniem zróżnicowanych zadań, nierzadko oferujących potężny ładunek fabularny, ujawniających poboczne wątki czy domykających inne rozwiązania związane z historią z questów głównych. Trzymająca tempo narracja i wciągnięcie gracza od samego początku w działalność V i Jackiego to jeden z najważniejszych plusów nowej gry rodaków. Jednak scenariusz w Cyberpunku porusza o wiele więcej wątków niż gangstersko-najemnicze harce głównego bohatera i jego kompana.


Screeny z Cyberpunk 2077 (XBOX One)
Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosshuwar   @   08:00, 19.12.2020
Świetna recka, oddzielająca zawartość "grową" od technicznej. Bez spoilerów, za to zachęcająca mnie osobiście do zagrania "jak najszybciej" (choć bez przesady) Uśmiech

Dobrze, że poruszyłeś kwestię bardzo mnie interesującą: ścieżka dźwiękowa, bo jest to dla mnie nie mniej ważny (jak nie tak samo) aspekt gry jak grafika. Przyznam jednak, że z chęcią przeczytałbym coś więcej, nie tylko o utworach muzycznych, ale i odgłosach miasta, broni itp.

Recenzja pokazała też lekką ułomność sposobu oceny: Grafika, Dźwięk, Grywalność, Pomyśl, Fizyka. Rozliczając te elementy otrzymujemy świetną grę. W dzisiejszych czasach jedną z najistotniejszych cech podczas premiery jest warstwa techniczna, która może dać znać, czy powinniśmy już grać, czy poczekać.

Myślę, że redakcja powinna przemyśleć możliwość dodania takiej pozycji.

Dziś rano obudziła mnie wiadomość od Redów na Fejsie o ukazaniu się Hotfix 1.05 dla konsol!. Trzymam kciuki, by jak najszybciej połatali Cyberpanka, bo czuję, że zasługują na lepsze oceny.
2 kudosmrPack   @   10:37, 19.12.2020
Bardzo czekałem na Waszą recenzję i nic dodać nic ująć mam takie same wrażenia. Gdyby nie te błędy i niedociągnięcia w pewnych aspektach, to można by było mówić o grze bardzo dobrej. Fabuła, wybory, questy, design i muzyka to mocne strony C2077. Też gram na Xbox One X i kiedy nie ma jakichś krytycznych bugów gra się całkiem dobrze.

Cytat: shuwar
Dobrze, że poruszyłeś kwestię bardzo mnie interesującą: ścieżka dźwiękowa, bo jest to dla mnie nie mniej ważny (jak nie tak samo) aspekt gry jak grafika. Przyznam jednak, że z chęcią przeczytałbym coś więcej, nie tylko o utworach muzycznych, ale i odgłosach miasta, broni itp.
Utworów jest sporo i są różnorodne. Podzielić je można na te, które usłyszeć można podczas misji czy w trakcie np. walki czy wizycie w jakimś klubie i na muzykę lecącą z radia w pojazdach. Porównałbym to trochę do GTA, bo nie raz zdarzyło mi się po prostu wybrać ulubioną stację i włóczyć się po mieście. Odgłosów miasta jest też sporo. Ciągle słychać jakieś reklamy czy wiadomości w różnych językach (np. angielskim, japońskim czy jak dobrze skojarzyłem chińskim), a na ulicach ludzie rozmawiają ze sobą. Ekspertem od dźwięków broni nie jestem, ale te w C2077 chyba wypadają wiarygodnie tzn kiedy strzelasz z pistoletu, to brzmi jak pistolet, a zmiana następuje, gdy założymy tłumik. Mnie warstwa dźwiękowa się bardzo spodobała. Na tyle, że jako fan fizycznych wydań (mam tylko cyfrową edycję) zamówiłem sobie samo pudełko z wersji PC jakich na allegro pełno. Bez gry, ale za to soundtrack jest na dwóch płytach i do tego inne dodatki fizyczne Cool
1 kudosfrycek88   @   14:11, 19.12.2020
Na PS4 wolę sobie zaczekać. Bugów z tego co pokazują ludzie na materiałach jest cała masa. Ja jednak wolę zaczekać na complete edition gdzie będą wszystkie aktualizacje i dodatki. Na razie mam The Outer Worlds i Greedfall i mi starczy. Myślałem jeszcze czy nie wziąć Injustice, ale kupię innym razem.
1 kudossebogothic   @   17:31, 19.12.2020
No, erpega w tym niewiele. Bardziej się czuję jakbym grał w skrzyżowanie Far Cry z Borderlands. Rzadko kiedy mam wpływ na to co się dzieje w kwestii fabularnej.
2 kudosGuilder   @   18:00, 19.12.2020
Cytat: Materdea
O ile można spróbować wymigać się od starć z bossami (choć nie zawsze), o tyle nie ma innej możliwości, jak wyeliminowanie ich w sposób fizyczny tj. nawet grając jako „ninja-haker” na podorędziu musimy mieć odpowiednio silne giwery, by sprostać oponentom.
To jest dla mnie duży minus. Zresztą, wspomniany zdanie wyżej Deus Ex HR zrobił tak samo i krytyka była na tyle duża, że w wersji Gold już to naprawili.

No i przychylam się do opinii Shuwara, że fajnie by było, gdybyście jako redakcja rozważyli dołożenie kolejnej kategorii do oceny - "stan techniczny". Niestety, dożyliśmy takich czasów, że zaskoczeniem jest, gdy na premierę wszystko działa i nie ma Day One patcha. Wobec tego czynnik ten staje się coraz bardziej istotny.
0 kudoslogan23   @   19:28, 19.12.2020
Cytat: Guilder
Cytat: Materdea
O ile można spróbować wymigać się od starć z bossami (choć nie zawsze), o tyle nie ma innej możliwości, jak wyeliminowanie ich w sposób fizyczny tj. nawet grając jako „ninja-haker” na podorędziu musimy mieć odpowiednio silne giwery, by sprostać oponentom.
To jest dla mnie duży minus. Zresztą, wspomniany zdanie wyżej Deus Ex HR zrobił tak samo i krytyka była na tyle duża, że w wersji Gold już to naprawili.

No i przychylam się do opinii Shuwara, że fajnie by było, gdybyście jako redakcja rozważyli dołożenie kolejnej kategorii do oceny - "stan techniczny". Niestety, dożyliśmy takich czasów, że zaskoczeniem jest, gdy na premierę wszystko działa i nie ma Day One patcha. Wobec tego czynnik ten staje się coraz bardziej istotny.
Ja bym też dołożyć szczyptę ostrożności i krytyki. Oczywiście bez hejtu.
0 kudosurban1212   @   19:34, 19.12.2020
Są też w Cyberpunku tak angażujące i emocjonalne wątki jak w przypadku historii Krwawego Barona z Wiedźmina 3? bo grę odłożyłem póki nie naprawią największych bolączek.

A co do zagęszczenia ludności na PC, to jeśli w opcjach ustawi się to na wysokie, to jest mega tłocznie, nie ma pustek.
0 kudosfrycek88   @   22:25, 19.12.2020
A jakie jeszcze są bolączki. Na gameplayach widać skaszanioną detekcję kolizji. Ludzie mówią o poważnych bugach z działaniem ekwipunku. Coś jeszcze jest skaszanione. Ja pamiętam jak ludzie jechali Boiling pointa za bugi. A dziś ta gra została by uznana za nie taką złą pewnie.
0 kudoslogan23   @   22:52, 19.12.2020
Cytat: frycek88
A jakie jeszcze są bolączki. Na gameplayach widać skaszanioną detekcję kolizji. Ludzie mówią o poważnych bugach z działaniem ekwipunku. Coś jeszcze jest skaszanione. Ja pamiętam jak ludzie jechali Boiling pointa za bugi. A dziś ta gra została by uznana za nie taką złą pewnie.
Bugi jeszcze idzie przeżyć ale nie crashe lub sytuację że gra się nie uruchamia.
1 kudosMaterdea   @   10:54, 20.12.2020
Cytat: shuwar
Recenzja pokazała też lekką ułomność sposobu oceny: Grafika, Dźwięk, Grywalność, Pomyśl, Fizyka. Rozliczając te elementy otrzymujemy świetną grę. W dzisiejszych czasach jedną z najistotniejszych cech podczas premiery jest warstwa techniczna, która może dać znać, czy powinniśmy już grać, czy poczekać.
Idea jak najbardziej słuszna, dzięki za zwrócenie uwagi i naświetlenie tej kwestii! O ile dodanie lub wymienienie jednej z rubryczek nie powinno być problemem, o tyle ocena końcowa nie jest składową pozostałych elementów. W moim przypadku, nawet gdybym opisał technikalia w osobnej ocenie - zapewne dałbym "dobra" lub "przeciętna gra" - to nie wpłynęłoby na mój sposób patrzenia na Cyberpunk jako całość.
0 kudosshuwar   @   11:47, 20.12.2020
Jasne, problemy techniczne nawet nie muszą być wliczone w ocenę końcową, bo te można z czasem naprawić... no chyba, że twórca sprawę oleje.
1 kudosgajda1000   @   09:50, 21.12.2020
No recenzja spoko. Ale trochę pobłążliwa mimo wszystko. Mi gra się bardzo podoba, kończę właśnie wątek fabularny, ale widać gdzie niegdzie niedokończone elementy i po prostu no ten ogólny stan techniczny i skryptów jest niedorobiony. I tyle. Ja ostatnio mam też w niektórych miejscach miasta dziwne buggi w oświetleniu. Migające tekstury i podczas np. deszczu dziwne śnieżenie oświetlenia. Nie wiem przez co to (?) No i po 1.05 Patchu gra raz mi wywaliła do Windowsa podczas wątku fabularnego. Poza tym chyba jest lepiej.
1 kudosbalic87   @   11:03, 21.12.2020
Cytat: gajda1000
No recenzja spoko. Ale trochę pobłążliwa mimo wszystko. Mi gra się bardzo podoba, kończę właśnie wątek fabularny, ale widać gdzie niegdzie niedokończone elementy i po prostu no ten ogólny stan techniczny i skryptów jest niedorobiony. I tyle. Ja ostatnio mam też w niektórych miejscach miasta dziwne buggi w oświetleniu. Migające tekstury i podczas np. deszczu dziwne śnieżenie oświetlenia. Nie wiem przez co to (?) No i po 1.05 Patchu gra raz mi wywaliła do Windowsa podczas wątku fabularnego. Poza tym chyba jest lepiej.
Dzięki za opis działania gry po dodaniu ostatniego patchu... To dodaje optymizmu Uśmiech
1 kudosBubtownik   @   10:00, 27.12.2020
Gram na XsX już 8h w trybie wydajności (próbowałem grać w 30 klatkach, ale ta gra w tym klatkarzu była niegrywalna) z wyłączonymi duperelami pokroju ziarna i gra wygląda naprawdę dobrze. Nie jest to poziom RDR2 czy GoT ale jest bardzo ładnie. Po za tym gra jest kapitalna. Gameplay jest świetny, fabuła ciekawa (jestem dopiero po "skoku do pierwszej ligi") więc dopiero wszystko się rozkręca. Glicze no są. Spotkałem kilka jak lewitujące samochody czy giwery ale i AI się potrafiło wysypać.
Dodaj Odpowiedź