Cyberpunk 2077 (XBOX One)

ObserwujMam (2)Gram (0)Ukończone (3)Kupię (0)

Cyberpunk 2077 (XBOX One) - recenzja gry


@ 18.12.2020, 22:42
Mateusz "Materdea" Trochonowicz
Klikam w komputer i piję kawkę. ☕👨‍💻

Jeśli już jesteśmy przy fatalnie wykonanych mechanizmach, Cyberpunk 2077 to technicznie mocno niedomagająca produkcja - przekładanie premiery na finiszu procesu produkcyjnego nie uratowało dzieła. W grze znajdziemy mnóstwo błędów, technicznych niedoróbek i graficznych glitchy! Od zawieszającej się kamery, która lubi zmienić swoje położenie i wymaga na nas restart gry, przez problemy obiektów z kolizjami, kończąc na przenikających postaciach i elementach, aż po brzemienne w skutkach samoczynne zamykanie się aplikacji. Nie zliczę ile razy trafiły mi się charakterystyczne zamrożenia działania produkcji na kilka, kilkanaście sekund, albo po prostu zamykanie się gry i wyrzucanie do ekranu startowego konsoli. Na moim Xbox One X gra nie działa aż tak tragicznie, co na podstawowym wariancie urządzenia, ale co mają powiedzieć gracze, którzy właśnie ogrywają Cyberpunka na podstawowym Xbox One / PlayStation 4? Gra w licznych scenach działa tu poniżej nawet mocno naciąganej akceptowalnej granicy płynności. Projekt w takim stanie nie miał prawa ukazać się na rynku - a jednak 10 grudnia pudełka wylądowały na sklepowych półkach.

Optymalizacja wersji PC: Mieliśmy też okazję zagrać w wersję PC, choć tutaj spędziliśmy póki co tylko kilka godzin. W każdym razie Cyberpunk 2077 na PC sprawia całkiem przyzwoite wrażenie. Testowaliśmy grę na konfiguracji z Core i5 10400F + RTX 3060 Ti, gdzie komfortowo dało się pograć na wysokich detalach przy 1440p (okolice 60 klatek), a także z Ryzenem 5 3600 + RTX 2080 Ti, gdzie możliwa była rozgrywka w 2160p (4K) - także na wysokich detalach i w okolicach 60 fps. Konieczne było jednak znalezienie optymalnych dla danej konfiguracji ustawień i nie przesadzanie z ray-tracingiem (który, swoją drogą, nawet przy niższych ustawieniach momentami robi fenomenalne wrażenie). Jeśli kolejne łatki dodatkowo poprawią wydajność - to może być to naprawdę nieźle zoptymalizowana produkcja, w stosunku do oferowanej oprawy.

Na osłodę, kończąc już ten przydługi wywód, pochwalę ścieżkę dźwiękową. Świetny, skrojony na miarę soundtrack w kompozycji m.in. Marcina Przybyłowicza (autora muzyki do Wiedźmina 3) doskonale współgra ze stacjami radiowymi, nadając niepowtarzalnego klimatu podczas zwiedzania Night City.

Cyberpunk 2077 jest jednym z tych przypadków, w których błogosławię siebie (i trochę redaktora naczelnego, że dał się namówić), że udało mi się przeforsować usunięcie ocen liczbowych z recenzji. Pozbyliśmy się dość kłopotliwego dylematu, w którym techniczne niedogodności obniżyłyby finalny rezultat (znika dylemat moralny). Koniec końców bowiem, dzieło CD Projekt RED - zgodnie z przewidywaniami - okazało się świetną produkcją. Oczywiście o wszystkich problemach opowiedziałem w tekście, czując się tym samym rozgrzeszony. Koniec końców jednak mi błędy przytrafiały się - choć w sporej ilości - z kalibru tych nieinwazyjnych (pomijając wyrzucanie aplikacji do ekranu startowego konsoli).

Podsumowując: Cyberpunk 2077 to duży, otwarty i zróżnicowany świat, w którym znajdziemy dużo ciekawej zawartości pobocznej, świetny wątek główny, a także niebanalnych bohaterów niezależnych. Wśród wad wyróżniłbym głupią niczym but sztuczną inteligencję przeciwników, błędy techniczne - wiadomo - oraz momentami pustawą metropolię (nie do końca udało mi się zlokalizować źródło tego problemu: czy jest stricte techniczne, czy może wynika z nieprzemyślanego projektu).

Od redakcji: Klucz do recenzji od CD Projekt RED dostaliśmy dokładnie dzień przed premierą - chcemy o tym wspomnieć, by rozwiać wątpliwości co do "ukrywania" przez deweloperów faktycznego stanu gry na konsolach zeszłej generacji.


Długość gry wg redakcji:
30h
Długość gry wg czytelników:
74h 39min

oceny graczy
Świetna Grafika:
Poraża różnorodność świata, zaprojektowanie każdej z dzielnic. Niestety, efekt ten psują mniejsze bugi, glitche, techniczne niedoróbki.
Świetny Dźwięk:
W Cyberpunku 2077 mamy kilka tematycznych stacji radiowych, a oprócz nich cały soundtrack skomponowany przez m.in. Marcina Przybyłowicza, który pracował przy Wiedźminie 3. I zarówno radio, jak i ścieżka stworzona na potrzeby gry grają fantastycznie i zarazem z pazurem.
Świetna Grywalność:
Cyberpunk 2077 to świetne cRPG akcji, które oferuje złożony świat, zróżnicowany mechanizm projektowania własnej postaci, a także
Dobre Pomysł i założenia:
Koncept na złożone cRPG akcji w cyberpunkowym klimacie nie jest przesadnie rewolucyjny, choć CD Projekt RED udało się wyklarować w Cyberpunk 2077 swój styl.
Świetna Interakcja i fizyka:
Night City jest dosłownie zalane dodatkowymi aktywnościami, nie ma mowy o nudzie. Świat sam w sobie nie jest taki responsywny jak z np. GTA V, co udowadniają liczne filmiki dostępne w sieci, co może dla wielu być minusem.
Słowo na koniec:
Cyberpunk 2077 pomimo afery związanej z fatalną kondycją techniczną na podstawowych wersjach konsol Xbox One i PlayStation 4 to dobra, ba - bardzo dobra gra. Wyrazisty klimat, wciągająca opowieść, kapitalne postacie pierwszo i drugoplanowe, zróżnicowany świat. Smród, niestety, pozostanie, ale po łatkach jakość sama się obroni.
Werdykt - Świetna gra!
Screeny z Cyberpunk 2077 (XBOX One)
Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosUxon   @   09:15, 23.05.2021
Kwestia gustu. Mnie się ścieżka z 2077 ogólnie podoba, choć też bardziej leży mi ta z Wiedźmina. Ale jednak Cyberpunk ma coś, czego nie ma Wiedźmin, zresztą w sumie żadna gra chyba nie ma. Black metalową radiostację Uśmiech
1 kudosMaterdea   @   11:13, 23.05.2021
Cytat: shuwar
Mi brakuje jednak lepszej ścieżki dźwiękowej. Muzę z Wiedźmina 3 odsłuchuję regularnie. Tu próbowałem przesłuchać dołączoną do gry muzę na 2 płytach CD, ale nie dałem rady. Nie wiem, może nie moje klimaty, ale mam wrażenie, że każdy utwór jest kopią poprzedniego.
O nie, no dajmy spokój już takim porównaniom. Szczęśliwy To jakby fan Mozarta mówił, że nie podoba mu się Metallica - to zupełnie inne rzeczy. Elektronika ma to do siebie, że sprawia wrażenie podobnej, ale nie wyszedłbym aż tak daleko z tą tezą.
0 kudosshuwar   @   18:18, 23.05.2021
Ale nie chodzi mi jedynie o stacje radiowe, ale o całe udźwiękowienie budujące napięcie. Mimo wszystko uważam, że w Wieśku wyszło im to lepiej. Co nie oznacza, że źle oceniam tą warstwę.
3 kudosego78th   @   00:32, 19.02.2022
Przegrałem w CP jakieś 30 godzin zaraz po premierze. Jednak odłożyłem ten tytuł, by zaczekać na wersję PS5. Nie żałuję tym bardziej, że moja kupka wstydu to kilkadziesiąt tytułów do ogrania. Wróciłem po aktualizacji 1.5 i jest tak jak powinno być 15 miesięcy temu. Gra ma swoje małe błędy i dziwne rozwiązania, których podejrzewam nie zmieni już żadna łata. Ale są to drobiazgi związane z taką a nie inną wizją twórców i implementacją takich a nie innych mechanik. Mimo wszystko chciałbym otrzymać opcję przełączania między widokiem z perspektywy pierwszej i trzeciej osoby. W trybie foto widać to doskonale. Myślę, że wiele osób bardzo przyciągnęłaby do tej gry taka decyzja. CDP bronił perspektywy pierwszej osoby od początku ale ja uważam, że możliwość spojrzenia na naszą postać jak zmienia swój wygląd czy zachowuje się w czasie walki wpłynęłaby lepiej na utożsamienie się z nią. Poza tym jak dla mnie gra znakomita i uważam, że osoby które narzekają to wieczni malkontenci, którzy szukają tylko ideałów. Grają dla odreagowania i nie doceniają pracy włożonej przez twórców albo czepiają się najmniejszych szczegółów. A w tej chwili naprawdę nie ma się jak do czegoś wielkiego przyczepić. Night City jest takie jak sobie wyobrażałem. Ulice wreszcie żyją. Historia jest bardzo dobra i wciągająca, przedstawiony świat robi spore wrażenie, jest przekonujący i łatwo się w nim zanurzyć. Mimo około premierowych perturbacji, fatalnej decyzji o wypuszczeniu na starszą generację i ogólnie presji ze strony zarządu, która nie przysłużyła się firmie, widać po Cyberpunku ogrom włożonej pracy i pasję twórców. Dla mnie większość tego co pojawia się od lat także od największych deweloperów, nie umywa się do Cyberpunka. Tu jest pasja i kreatywność a u innych nastawienie na zysk i schematy. Ciężko mi zresztą wskazać inną równie znakomitą produkcję z ostatnich 5 lat. Chyba tylko Red Dead Redemption 2 jeśli chodzi o otwarte światy. Tamta gra jest dopracowana w każdym calu. Tylko czy aż tak złożona i skomplikowana jak CP? No właśnie. Przychodzi mi też na myśl Death Stranding ale to bardzo specyficzna produkcja. Wybitna ale jednak innego typu. Myślę, że przemyślane ulepszanie Cyberpunka i dodanie kilku konkretnych DLC a z czasem wypuszczenie jakiejś jubileuszowej wersji gry za kilka lat umocni jej pozycję jako czegoś wyjątkowego, co trzeba przeżyć i ograć.

P.S. Ostatnie słowo i już nie zamulam. Im dłużej gram tym bardziej widzę dlaczego tyle lat zajęło tworzenie tej gry. To nie jest jakiś sandbox tylko kawał świata, ogromnej metropolii z tysiącami szczegółów, z wątkami i zadaniami które mają być wiarygodne. Zdumiewa różnorodnością na każdym kroku. Widząc ogrom tego projektu potrafię wybaczyć CDP złe decyzje i niedoróbki. Myślę, że łatką 1.5 udowadniają, że od początku im zależało. Pozdrawiam.
0 kudosBarbarella.   @   09:11, 19.02.2022
Cytat: shuwar
problemy techniczne nawet nie muszą być wliczone w ocenę końcową, bo te można z czasem naprawić

No w moją ocenę na pewno nie będą wliczone bo gdy zagram to będą tylko wspomnieniem . Szczęśliwy Zresztą już chyba są.
0 kudoslogan23   @   10:30, 19.02.2022
Mnie nie dziwi że do memów i kpin, Gram aktualnie na najnowszej łatce i jest coraz gorzej, każda kolejna łatka psuje grę.
0 kudosBarbarella.   @   11:09, 20.02.2022
A czy to ta aktualizacja 1.5 ?
0 kudosego78th   @   13:49, 20.02.2022
Cytat: logan23
Mnie nie dziwi że do memów i kpin, Gram aktualbie na najnowszej łatce i jest coraz gorzej, każda kolejna łatka psuje grę.


Na jakiej platformie grasz?
0 kudoslogan23   @   16:16, 20.02.2022
Cytat: ego78th
Na jakiej platformie grasz?

Na pc i szczerze, niech się w końcu wezmą za porządną pracę.
0 kudosBarbarella.   @   00:08, 21.02.2022
Cytat: logan23
Na pc i szczerze, niech się w końcu wezmą za porządną pracę.

No to nie kupię .Lepiej sobie jakąś amerykańską grę kupię. Poirytowany
0 kudoslogan23   @   17:09, 21.02.2022
Cytat: Barbarella.
No to nie kupię .Lepiej sobie jakąś amerykańską grę kupię. Poirytowany

Rób jak chcesz, ja po prostu opisuje swoje wrażenia.
0 kudosurban1212   @   21:17, 21.02.2022
A co Ci ta łatka niby zepsuła? bo ja mam za sobą 43h i poza dwoma, czy trzema lewitującymi autami żadnych błędów nie widziałem.
2 kudosego78th   @   05:30, 22.02.2022
Cytat: logan23
Cytat: ego78th
Na jakiej platformie grasz?

Na pc i szczerze, niech się w końcu wezmą za porządną pracę.

Nie wiem w czym problem. Ja na PS5 i w trybie wydajności wygląda i działa bardzo dobrze. Żadnych gliczy i błędów jak w roku premiery. Czasem na coś się natknę ale tak samo w wielu zacnych grach jak Red Dead Redemption 2 do dziś znajduję błędy. Oczywiście fabuła świetna. Wykreowany świat zachwycający. Złożoność tej gry na poziomie kreacji jak i rozgrywki cały czas mnie zaskakuje pozytywnie. Nie wiem do czego ludzie się czepiają. Chciałbym kiedyś ograć na PC to fakt, ale na obecnej generacji wreszcie działa to bardzo dobrze i zabawa jest kapitalna.
0 kudoslogan23   @   16:57, 22.02.2022
Cytat: urban1212
A co Ci ta łatka niby zepsuła? bo ja mam za sobą 43h i poza dwoma, czy trzema lewitującymi autami żadnych błędów nie widziałem.

Jedno zadanie jest zabugowane, nie zalicza pewnego etapu zadania, pamiętam że jak grałem pierwszy raz, z tym zadaniem było ok.
0 kudosBarbarella.   @   16:15, 21.04.2024
Może jakieś tam bugi zostały, nie spotkałam jak na razie. Wiem tylko że tutaj jakieś małe zadanie poboczne jest ciekawsze niż fabuła niejednej dużej gry. Będę grała bardzo długo i dokładnie żeby nic nie pominąć.
Dodaj Odpowiedź