Ostatnie dwa tryby zabawy to przejażdżka oraz gra swobodna. Pierwszy z wymienionych pozwala graczowi m.in. przemierzać dowolnie specjalnie przygotowaną mapę, a także brać udział w pojedynkach, w których ścierają się np. wyłącznie samochody z napędem na tył albo klasyczne Mini Coopery. Dla każdego rodzaju zabawy jest kilka różnych wyzwań, polegających na wyrobieniu się w określonym limicie czasu albo potrąceniu odpowiedniej liczby bloków. Nagradzani jesteśmy zaś medalami. W sumie do zdobycia jest ich kilkadziesiąt, co znaczy, że tryb przejażdżki powinien wystarczyć na bardzo długo.
Na koniec jeśli chodzi o modele rozgrywek, została jeszcze gra swobodna. Jak sama nazwa wskazuje, możemy w niej przygotować takie starcie, na jakie mamy ochotę. Wybieramy więc spośród dostępnych dyscyplin, a następnie określamy poziom trudności (dopasowując szeroki wachlarz opcji) i pojazd. Ostatni krok to przygotowanie samych tras. Co ciekawe, generujemy je z użyciem prostego systemu, opartego na dwóch suwakach (skomplikowanie i długość), komponując jedne lub więcej zawodów. Finalnie kreację swą możemy zapisać (by później wczytać) i wyruszyć do boju.
Tryby zabawy są istotne, ale zdecydowanie ważniejsze są zawody, w których możemy brać udział. Jako że jestem purystą, dla mnie kluczowe były klasyczne rajdy, a także rajdy historyczne. Nie byłem zbytnio zainteresowany landrush, ani rallycross, mimo że oba sprawdzają się w DiRT 4 bardzo dobrze.
Rajdy (klasyczne i historyczne) całymi garściami czerpią z DiRT Rally. Są więc świetnie odwzorowane odcinki specjalne, wyśmienicie zaprojektowane samochody, a także fantastyczny model jazdy. Jeśli macie kierownicę, nie zastanawiajcie się czy jest sens wyciągać ją ze zbierającego kurz pudła. Rozpakujcie ją jak najszybciej, podłączcie i cieszcie się jednym z najefektowniejszych i najbardziej porywających modeli prowadzenia ostatnich lat. Jest naprawdę tak dobrze, jak piszę… oczywiście z prawdziwym autem ma to niewiele wspólnego, ale jak na wirtualną rozrywkę jest idealnie!
Mimo że unikałem innych modeli zabawy (karierę zrobiono tak, że jest to możliwe), z recenzenckiego obowiązku rzuciłem okiem zarówno na landrush, jak i rallycross. Oba oferują wiele ciekawych torów, sporo samochodów do wyboru i niemało satysfakcji ze zwycięstw. Jeśli preferujecie tego typu przejazdy, na pewno będziecie uradowani. Gwoli ścisłości, landrush to wyścigi terenowe a rallycross to starcia na oficjalnych torach FIA, w towarzystwie innych kierowców. Oba nie są jednak dla mnie, bo po pewnym czasie najzwyczajniej w świecie zacząłem się nudzić.
Jeśli chodzi o samochody, również nie sposób narzekać. Na potrzeby DiRT 4 twórcy odwzorowali wiele znanych i lubianych modeli, a ze względu na tryby landrush i rallycross są też ciężarówki, buggy, oraz crosskarty. Każdą maszynę przygotowano z dbałością o najmniejsze detale i choć nie jest to porno-poziom przypominający cykl Forza Motorsport, jest na tyle dobrze, że nie bardzo znalazłem coś, do czego mógłbym się przyczepić.
To samo zresztą napisać można odnośnie całej oprawy audio-wizualnej przedsięwzięcia. Codemasters po raz kolejny pokazuje, że opracowany przez inżynierów firmy silnik graficzny radzi sobie bardzo dobrze. Zabawa jest przeważnie płynna (choć zauważyłem drobne spadki), samochody świetnie wymodelowane, a otoczenie pełne szczegółów i zróżnicowane. Ogólny poziom wykonania przypomina ten z DiRT Rally. Jest na czym oko zawiesić i jest czego posłuchać – to drugie, jeśli macie odpowiednie głośniki, tudzież słuchawki. Na pierdzących piszczałkach z telewizora szału nie ma.
Podsumowując, DiRT 4 to jedna z najlepszych gier wyścigowych ostatnich lat. Codemasters przestało kombinować, skupiając się na tym, co przez wiele lat wychodziło studiu najlepiej. W rezultacie otrzymujemy wyśmienity model prowadzenia, kilka rozbudowanych trybów zabawy, wiele tras i szeroki wachlarz samochodów. Kupujcie i grajcie! Zróbcie to tym bardziej, jeśli nie mieliście okazji popędzić trasami DiRT Rally!
Świetna |
Grafika: Całość prezentuje się naprawdę wyśmienicie, szczególnie efektownie wyglądają przejazdy nocą. |
Świetny |
Dźwięk: Jeśli masz solidne głośniki, z przyjemnością pędzić będziesz wąskimi trasami. |
Genialna |
Grywalność: W trybie symulacyjnym nie ma nic lepszego! |
Świetne |
Pomysł i założenia: Zawartości jest dużo i na pewno szybko się nie znudzicie. |
Genialna |
Interakcja i fizyka: Model prowadzenia jest bezbłędny! |
Słowo na koniec: Jedna z najlepszych gier traktujących o rajdach... i nie tylko. Tegoroczna edycja WRC nie będzie miała łatwo. |
PodglądBICodeURLIMGCytatSpoiler