Bloodborne (PS4)

ObserwujMam (83)Gram (38)Ukończone (32)Kupię (12)

Bloodborne (PS4) - recenzja gry


@ 25.03.2015, 13:01
Marcin "bigboy177" Trela
Czasem coś piszę, czasem programuję, czasem projektuję, czasem robię PR, a czasem marketing... wszystko to, czego wymaga sytuacja. Uwielbiam gry, nie cierpię briefów reklamowych!


Na koniec pozostawiłem sobie jeszcze jedną sprawę. Całkowitą nowość, w stosunku do „Soulsów”. Chodzi tutaj o Lochy. Dostajemy się do nich po znalezieniu specjalnego kielicha. Niektóre lokacje są generowane losowo, inne zostały wcześniej przygotowane przez deweloperów, a ich wspólny mianownik to natomiast mnóstwo oponentów, ogromne ilości punktów doświadczenia do zdobycia, jak i sporo sekretów. Trzeba jedynie wykazać się cierpliwością oraz umiejętnościami, albowiem dobrnięcie do najmroczniejszych zakamarków plansz nie należy do zadań łatwych. Z tego względu także i tutaj przydaje się czasem pomoc znajomych.

Bloodborne (PS4)

Wszystko co do tej pory napisałem, może wskazywać na to, że mamy do czynienia z grą idealną. Niestety tak nie jest. From Software nadal nie pozbyło się bowiem kilku irytujących elementów, trapiących zarówno „Soulsy”, jak i Bloodborne. Na pierwszy ogień niechaj idzie słaby efekt ragdoll (szmacianej lalki). Polegli przeciwnicy walają się po ziemi niczym kukiełki, a niejednokrotnie mamy do czynienia z prawdziwymi potworami, których waga powinna być tutaj uwzględniona. W dodatku zwłoki często przenikają przez ściany, co także nie wygląda zbyt naturalnie. Ponadto wciąż potrafi zaszaleć kamera. Wielokrotnie zdarzało mi się podbiegnąć do oponenta, tylko po to, aby kamera nagle zwróciła się w górę lub w dół, nie ukazując miejsca, w którym faktycznie toczyła się akcja. Nie jest to na szczęście tak częsta przypadłość, jak wcześniej. Na koniec nie mogę jeszcze nie wspomnieć o makabrycznych czasach wczytywania. Każdy zgon jest równoznaczny z respawnem wszystkich przeciwników, co oznacza, że także cały świat się resetuje. Niestety wymaga to kilkudziesięciosekundowego wpatrywania się w czarny ekran z napisem Bloodborne. Co gorsze, jeśli chcemy się przenieść z jednego punktu mapy w drugi (robimy to z użyciem specjalnych lampionów), musimy najpierw wrócić do wspomnianego wcześniej huba (bazy wypadowej), a dopiero stamtąd zawędrować do punktu docelowego. Łącznie stracimy na to w granicach 2 minut, z czego większość to właśnie czarny ekran. Liczę na to, że jakaś łatka poprawi ten problem, bo jest naprawdę irytujący.

Na szczęście z narzekaniem koniec. Wszystko inne to najwyższa światowa jakość, zarówno pod względem merytorycznym, o czym pisałem powyżej, jak i technicznym. Bloodborne działa na autorskim silniku graficznym firmy From Software, a narzędzie spisuje się bardzo dobrze. Pomijając okazyjne spadki w płynności animacji, oprawa jest fantastyczna. Pięknie zrealizowane otoczenia w stylu wiktoriańskim. Wyśmienicie animowani przeciwnicy. Mroczny, posępny wręcz klimat. Duże, rozbudowane mapy, po których dość swobodnie można się poruszać. A wszystko dziwnie „senne” oraz rzeczywiste zarazem. Ciężko jest mi słowami opisać to, co widać na ekranie, ale już dawno nie miałem przyjemności oglądać czegoś tak wyjątkowego. Jednocześnie twórcy z niczym nie przesadzili. Nie ma też przerostu formy nad treścią, który dało się zauważyć np. w The Order: 1886. Jest naprawdę fantastycznie. I to zarówno pod względem oprawy wizualnej, jak i sugestywnego udźwiękowienia. Muzyka, dialogi efekty – jak wspomniałem, najwyższa światowa jakość!

Podsumowując, Bloodborne to gra ekskluzywna, jakiej potrzeba było PlayStation 4. Od zeszłego roku Sony nie zaatakowało nas niczym interesujący i chociaż nie jest to projekt opracowany przez żadną wewnętrzną ekipę japońskiego giganta, to i tak należy zaliczyć to jako sukces właściciela platformy. Sukces, w którym powinien uczestniczyć każdy posiadacz next-gena Japończyków. Nie dajcie się odstraszyć wysokiemu poziomowi trudności. Naprawdę da się go przezwyciężyć, wystarczy nieco samozaparcia. A wiedzcie, że satysfakcja z ubijania kolejnych bossów jest niezrównana. Już od dawna żadna gra nie napsuła mi tyle krwi i nie dała jednocześnie tyle przyjemności!


Długość gry wg redakcji:
60h
Długość gry wg czytelników:
49h 19min

oceny graczy
Genialna Grafika:
Jedna z najładniejszych gier na PlayStation 4. Technicznie nie jest arcydziełem, ale nadrabia stylistyką!
Genialny Dźwięk:
Najwyższa światowa jakość. Tylko dialogi brzmią troszkę dziwnie, dlatego obcinam punkcik.
Genialna Grywalność:
Nie mogłem się oderwać. Sądzę, że nawet po ukończeniu fabuły będę powracał do Yharnam.
Genialne Pomysł i założenia:
Wiele rozwiązań skopiowano z Soulsów, ale tutaj nabrały one nowego życia. Ilość sekretów oraz brak pomocy ze strony dewelopera to strzał w dziesiątkę.
Świetna Interakcja i fizyka:
Sporo można zniszczyć, ale ragdoll daje w kość, niestety.
Słowo na koniec:
Bloodborne to jedna z najlepszych gier obecnej generacji. Tytuł jest świetny technicznie, jak i merytorycznie. Nie mogę zrobić nic innego, jak polecić Wam jego zakup!
Werdykt - Genialna gra!
Screeny z Bloodborne (PS4)
Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudospawelecki96   @   17:18, 25.03.2015
Cytat: EvilScrooge
co jest dziś z tymi RPG'ami i wysokim poziomem trudności? Tak tudno zaimplementować poziom trudności "easy" zamiast zupełnie wykluczać istnienie graczy o różnym poziomie umiejętności?
Poziom trudności ustalasz sobie sam - tym niższy im szybciej nauczysz się grać ("dziś" - ciekawa sprawa że Gothic sprzed dekady też rzucał na głęboką wodę i nie dawał możliwości przejścia na łatwy). From nie daje easy, bo nie chcą robić gier łatwych. Są dla ludzi, którzy chcą wyzwań i albo to lubisz, albo nie grasz. Poza tym nie wiem o c ten płacz, skoro jest jedno studio, które regularnie robi hardkorowe gry.
0 kudosfebra1976   @   17:58, 25.03.2015
Cytat: pawelecki96
From nie daje easy, bo nie chcą robić gier łatwych. Są dla ludzi, którzy chcą wyzwań i albo to lubisz, albo nie grasz. Poza tym nie wiem o c ten płacz, skoro jest jedno studio, które regularnie robi hardkorowe gry.
Z tym hardkorem to deko przesada, gry od From Software nazwałbym raczej nieprzyjaznymi graczom przyzwyczajonym do check-pointów i grającym raczej na poziomie easy. W serii Dark Souls wystarczy być skupionym i wyciągać wnioski by w miarę szybko gra stała się przyjemnością.
0 kudospawelecki96   @   18:08, 25.03.2015
Cytat: febra1976
Z tym hardkorem to deko przesada, gry od From Software nazwałbym raczej nieprzyjaznymi graczom przyzwyczajonym do check-pointów i grającym raczej na poziomie easy. W serii Dark Souls wystarczy być skupionym i wyciągać wnioski by w miarę szybko gra stała się przyjemnością.
A to nie jest hardkor dla graczy przyzwyczajonych do samograjów, że checkpointów jest może ze 2 na lokację a przeciwnicy rozwalą Cię w dwóch ciosach jak nie wykonasz uniku na czas albo opuścisz tarczę? Uśmiech W pierwszym zdaniu poprzedniego posta powiedziałem - gra robi się tym łatwiejsza im bardziej przyswoisz mechanikę i nauczysz się w nią grać. Ten model rozgrywki się albo lubi albo nie. Nie lubisz fps'ów - nie grasz w fps'y. Nie lubisz gier od From - nie grasz w gry od From. Nie wiem po co mają iść na kompromisy.
0 kudosNitro2050   @   18:19, 25.03.2015
Niedługo będzie wychodzi na PC Uśmiech

Co takiego tak długo gra 60 godziny? Bo myślałem będzie krótka gra.
0 kudosMaterdea   @   18:21, 25.03.2015
Cytat: Nitro2050
Niedługo będzie wychodzi na PC Uśmiech
Nie
0 kudosluki505   @   18:24, 25.03.2015
W końcu Sony doczekało się dobrego EXa.
0 kudoskehciu   @   20:38, 25.03.2015
Jakoś gry tego typu mnie nie interesują (oprócz LotF). Zrobiłem podejście do DS, a potem do DS2 i stwierdziłem, że to nie dla mnie. Może jak LotF będzie tańsze to sprawdzę polską wersję DS na niskim poziomie trudności.
0 kudosDirian   @   22:15, 25.03.2015
Cytat: kehciu
Może jak LotF będzie tańsze to sprawdzę polską wersję DS na niskim poziomie trudności.

W tych grach nie ma do wyboru poziomu trudności.

Co do Bloodborne - pierwsze Dark Souls to do dziś, obok Diablo II, moja ulubiona gra. Dwójka była pod wieloma względami gorsza, choć i tak nadal świetna. Na Bloodborne jestem napalony, ale nie na tyle, by kupić dla tej gry PS4. Może kiedyś, może jak będzie więcej fajnych exów. W każdym razie fajnie, że gra jest świetna.
0 kudosLucas-AT   @   08:56, 28.03.2015
Ta gra to arcydzieło i to widać gołym okiem. A takie gry pojawiają się już co raz rzadziej i to nie problem tylko Sony, ale całej branży.

Przy projektowaniu lokacji musieli siedzieć prawdziwi artyści. I niech ktoś mi powie, że gry to nie sztuka. ;)
0 kudosguy_fawkes   @   10:16, 28.03.2015
Cytat: EvilScrooge
co jest dziś z tymi RPG'ami i wysokim poziomem trudności? Tak tudno zaimplementować poziom trudności "easy" zamiast zupełnie wykluczać istnienie graczy o różnym poziomie umiejętności?

Widać, że nie rozumiesz, o co chodzi w grach od FS. Ich gry wymagają bystrej obserwacji świata i umiejętnego wyciągania wniosków, nauki na własnych błędach. Innymi słowy subiektywnie odbierany wysoki poziom trudności = niechęć/niezdolność gracza do nauki. Te gry nie muszą się płaszczyć przed "graczami", byle tylko łaskawie udało im się je ukończyć. I to właśnie stanowi idealne dopełnienie fantastycznego klimatu i świata, jaki oferują.
0 kudosCortigo   @   21:21, 28.03.2015
Z tego co widać może faktycznie czas zainwestować w konsolę.
0 kudosKreTsky   @   18:04, 29.03.2015
Gra jest genialna. Jest troche ułatwień względem DS, ale gra dalej trzyma wysoki poziopoziom. Grafika i klimat lokacji to czysta poezja. Każdy powinien zagrać.
0 kudosCayt   @   17:07, 31.03.2015
Cytat: Nitro2050
Niedługo będzie wychodzi na PC Uśmiech .


to nie wyjdzie na żadną inna platforme niż ps4
0 kudosMarvero   @   21:07, 10.04.2015
Gra moim zdaniem jak najbardziej udana (klimat, soundtrack, wygląd lokacji, mobków, bossów), choć wkurzają trochę pewne mankamenty, bicie przez ściany, ciągnące się za nami zwłoki większych monstrów, no i ten dość długi loading ( wg mnie jest to motywacja do niepadania Szczęśliwy). Gra ma też bardzo fajne smaczki, te zawodzenia, lub szaleńcze śmiechy oraz to co mi się dość późno rzuciło w ucho, wypowiadane kwestie (chyba) przez moby które ubijamy (zwrócił ktoś na to uwagę?) Szczęśliwy


Jak najbardziej polecam Uśmiech

SPOILER: zauważył ktoś że NPC poznają nas po zapachu? są ślepi czy co? Szczęśliwy
0 kudosRafaelGaidenX   @   13:21, 24.09.2015
Bardzo Bardzo BArdzo świetna gra !!! ale widze ze dalej przesadzacie z oceną Grafiki , 9,5 ? stanowczo za duzo...
Dodaj Odpowiedź