Thief (PS4)

ObserwujMam (8)Gram (4)Ukończone (5)Kupię (3)

Thief (PS4) - recenzja gry


@ 01.03.2014, 18:57
Marcin "bigboy177" Trela
Czasem coś piszę, czasem programuję, czasem projektuję, czasem robię PR, a czasem marketing... wszystko to, czego wymaga sytuacja. Uwielbiam gry, nie cierpię briefów reklamowych!


Powoli będę się chylił ku końcowi niniejszej recenzji, nim jednak spiszę podsumowanie, słów kilka na temat oprawy audio-wizualnej. Kiedy zaczynałem grać, byłem lekko przerażony dwiema rzeczami. Po pierwsze wszystko zdawało mi się zdecydowanie zbyt jasne. Na szczęście w tym przypadku wystarczyło wyregulować odpowiednio suwak w ustawieniach graficznych gry. Poleciałem z nim sporo w dół, w stosunku do wartości wypośrodkowanej, co skutkowało mroczną i klimatyczną grafiką. Po drugie, kulała optymalizacja. Już w pierwszym pomieszczeniu były istotne spadki w płynności generowanej animacji i zacząłem się obawiać co będzie dalej. Na szczęście następnego dnia pojawiła się łatka, która poprawiła problem i wszystko zaczęło śmigać w miarę stabilnie.

Sama prezencja wizualna, to zaś nic wyjątkowego. Tekstury, choć grałem na PS4, są jedynie dobre, animacja w porządku, ale też bez szaleństwa. Na plus natomiast zaliczyłbym efekty specjalne, pokroju dynamicznego oświetlenia, wolumetrycznego dymu, czy kurzu oraz bardzo fajnie przygotowany ogień. Ogromnie podoba mi się też artyzm wszystkich lokacji i klimat wylewający się z każdego fragmentu gry. Piękne (i posępne) gotyckie katedry, kościoły i zamki wyglądają genialnie i wydaje mi się, że taka stylistyka przemawia do mnie znacznie mocniej, aniżeli to, co sprezentowano nam w przypadku Dishonored.

Muzycznie i dźwiękowo także jest w porządku. Dialogi nagrano profesjonalnie, efekty dźwiękowe są sugestywne i samym tylko wsłuchiwaniem się w otoczenie można wywnioskować gdzie znajdują się strażnicy i czy nas usłyszą. Muzyka pogrywa tam, gdzie powinna i zawsze ma odpowiedni charakter. Jest zatem dynamiczniejsza w bardziej gorących fragmentach, a spokojniejsza, kiedy głównie się skradamy, tudzież eksplorujemy świat.

Thief (PS4)

Na sam koniec przygotowałem sobie jeszcze słów kilka na temat sztucznej inteligencji. Na poziomie normalnym strażnicy to faktycznie matołki. Nie widzą Garretta, nawet kiedy stoi przed ich nosem, nie są szczególnie czujni, a nawet kiedy dojdzie do potyczki, można sobie z nimi względnie szybko poradzić. Po ustawieniu poziomu trudności na master nie było już tak łatwo. Po pierwsze, strażnicy dostrzegają nas z większej odległości, jeden cios mieczem oznacza zgon, kiedy nas zauważą szybko nie odpuszczają, a w dodatku są świadomi otoczenia np. otwarte drzwi, albo brak kumpla są dla nich sygnałem, że dzieje się coś dziwnego i zaczynają przeszukiwać okolice. Mimo to, niezależnie od poziomu, twórcy poszli na pewne kompromisy. Czasem razić może więc to, że Garrett potrafi zwinąć kielich, którego właściciel siedzi 20 centymetrów obok (tyle tylko, że nie patrzy bezpośrednio na niego). Zdarza się też, że strażnicy stoją niczym kołki, kiedy powinni się poruszać, albo gdzieś utkną, bo zawodzi wykrywanie kolizji. Nie jest to w sumie częsta przypadłość, ale rzuca się w oczy. Na szczęście nie natrafiłem na żadne całkowicie niedorzeczne babole, pokroju tych z Battlefield 4, albo Assassin’s Creed 4, gdzie postaci potrafiły np. utknąć pod planszą. Tutaj podobnych bugów nie doświadczyłem. Całość jest stabilna i działa jak należy.

Podsumowując, nowy Thief to bardzo dobra gra. Nie jest idealnie, wiele rzeczy wypadałoby poprawić w przypadku kontynuacji, ale jednocześnie nie ma większych powodów do narzekań. Pamiętajcie tylko, że to nie jest tytuł nastawiony na akcję. Liczy się skradanie, unikanie konfliktów i okradanie mieszkańców (bogatych i biednych). Jeśli jesteście na to gotowi, kupujcie, odpalajcie, zmniejszajcie jasność, ustawiajcie poziom trudności na master (albo jeszcze trudniej) i do dzieła – kosztowności same się przecież nie ukradną!


Długość gry wg redakcji:
12h
Długość gry wg czytelników:
23h 7min

oceny graczy
Świetna Grafika:
Za stronę techniczną oprawy dałbym maksymalnie 7, ale bardzo podoba mi się stylistyka!
Dobry Dźwięk:
Jest w porządku. Najlepiej wypada muzyka.
Świetna Grywalność:
Na wyższym poziomie trudności i bez heroicznych ataków na linie wroga, Thief zapewnia mnóstwo przyjemności. Trzeba grać jednak stylem złodzieja, a nie płatnego mordercy.
Dobre Pomysł i założenia:
Brakuje bardzo otwartego świata. Reszta to w sumie kalka rozwiązań z poprzednich odsłon serii.
Dobra Interakcja i fizyka:
Dość skromna, ale czasem można coś podpalić, zniszczyć zawór i ubić okolicznych strażników. Można zgasić pochodnię czy kominek. Nic jednak wyjątkowego.
Słowo na koniec:
Spodziewałem się czegoś więcej. Chociaż czuję się usatysfakcjonowany, to liczyłem jednak na to, że miasto będzie bardziej otwarte. Że więcej będzie trudnych łupów do zgarnięcia. Tego mi najbardziej brakuje. Ale mimo wszystko, solidna gra i czekam na kontynuację!
Werdykt - Świetna gra!
Screeny z Thief (PS4)
Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudospawelecki96   @   22:02, 01.03.2014
Jak na razie najbardziej adekwatna recenzja do tego, co sam o grze myślę Puszcza oko Nie żadne arcydzieło, ale też nie gniot. Jeżeli ewentualna kontynuacja powstanie i będzie bardziej dopracowana, to pozamiata na rynku skradanek. Tylko odnośnie AI - nie róbmy z przeciwników na "normalu" debili Dumny Sam gram na tym poziomie bo z reguły właśnie od normalnego zaczynam i poziom przeciwników jest faktycznie średni. Tzn nie przyuważą Garreta z drugiego końca mapy, ale już otwarte drzwi są dla nich sygnałem, że coś nie gra.
0 kudosFox46   @   22:19, 01.03.2014
W tej grze niestety wiele elementów po prostu nie gra tak jak powinno. Może to jest spowodowane niezdecydowaniem, przecież Thief miał mieć punkty XP!!, ale ostatecznie z tego zrezygnowano.
Jasię bardzo zawiodłem na sztucznej inteligencji bo to ona zawsze sprawiała że gra była ciekawa i posiadała tą adrenalinę podczas misji.
Łuk jest chyba tam tylko od parady, ja osobiście mam za sobą 2 misje główne i 6 misje poboczną i 8H przegranych. Jeżeli chcemy wszystko wymasterować na dzień dobry to z 12H z pewnością zrobi się 24H. Szczególnie gdy gramy na Mistrzu, bo gdy wrogowie nas zauważą i zostaniemy wykryci to już nie możemy wykonywać szybkiego zapisu gry(trzeba odsejwować i robić tak by nas nie wykryli)

Luty 2014 to ogólnie miesiąc rozczarowań, pierw Lord of Shadow 2 teraz Thief , no i jeszcze Fable remake który też najlepszy nie jest.
0 kudosKrru   @   12:23, 02.03.2014
bigboy177 - W BioShock Infinite jest podobnie. Ludzie narzekają, że nie mają co jeść, a w beczkach można znaleźć żarcie. Często zepsute, ale Bookerowi to nie przeszkadzało. LOL.
0 kudospawelecki96   @   15:31, 02.03.2014
Bardziej denerwującym mnie logicznym babolem (pomijając świecidełka walające się tu i ówdzie jak wszędzie panuje bieda) było to, że jak machnę się przy otwieraniu zamka to słyszy połowa pobliskich wrogów, ale jak przesuwam diablo ciężki regał to nikt nie reaguje Rozbawiony
0 kudosqwerty6   @   16:19, 02.03.2014
Gra godna uwagi, ale perełka nie jest.
0 kudosFox46   @   11:56, 03.03.2014
Do perełki niestety jej bardzo daleko, zbyt wiele jest przeciw by otrzymywała oceny powyżej przeciętnej.
0 kudoswisniaboss   @   14:17, 03.03.2014
Ja się trochę zawiodłem ;/ Myślałem, że się bardziej postarają, a tu takie coś... Gra nie jest zła, ale no brakuje tego czegoś, tego składnika X. No nie wiem, dla mnie 7,5/10 - z sentymentu Uśmiech
0 kudosFox46   @   19:54, 03.03.2014
Dla mnie 7/10 z sentymentu choć gdyby nie był to Thief to dostała by max 6/10 nie więcej.

No i szkoda że ta misje poboczne są co niektóre takie krótkie.
0 kudosmichu03   @   10:42, 05.03.2014
Ogólnie gra mi się podoba, ale mogłoby być trochę więcej zleceń od klientów.
Dodaj Odpowiedź