The Last of Us (PS3)

ObserwujMam (70)Gram (14)Ukończone (51)Kupię (31)

The Last of Us (PS3) - recenzja gry


@ 19.06.2013, 20:00
Marcin "bigboy177" Trela
Czasem coś piszę, czasem programuję, czasem projektuję, czasem robię PR, a czasem marketing... wszystko to, czego wymaga sytuacja. Uwielbiam gry, nie cierpię briefów reklamowych!


Czym konkretnie tłuczemy bandytów? Moim ulubieńcem jest, bez dwóch zdań, łuk. Z jego pomocą możemy się gdzieś przyczaić, a następnie po cichu, bez przyciągania uwagi przeciwników, likwidować jednego bandziora za drugim (wystarczy zwrócić uwagę na to, by nikt nie widział upadającego wroga). Na drugim miejscu uplasowała się strzelba, albowiem jest niebywale celna, nawet na większe odległości. Trzecia lokata to miotacz ognia, z wiadomych powodów, a czwarta shotgun, albowiem z jego pomocą można posiekać nawet większe grono niemilców – wystarczy, że idą gęsiego, albo przynajmniej w miarę blisko siebie. Oczywiście, jak na survival przystało, amunicji nigdy nie ma zbyt dużo. Trzeba ją ciągle racjonować, inaczej dojdzie do momentu, w którym staniemy oko w oko z garnizonem mutanów, nie mając do dyspozycji niczego, prócz własnych pięści. Trzeba strzelać tak, by każda jedna kula dosięgała swojego celu. Jest to szczególnie ważne, jeśli chcecie dobrnąć do finału w jednym kawałku.

Pewną pomocą w sianiu spustoszenia może okazać się system rozwoju, zarówno umiejętności Joela, jak i broni. Podczas zabawy zbieramy specjalne tabletki oraz rośliny, przyznające bohaterowi określoną liczbę punktów umiejętności. Dzięki nim możemy poprawić maksymalny poziom energii, zmniejszyć bujanie się broni, jak również rozszerzyć zasięg wspomnianego wcześniej podsłuchiwania. Upgradować można też broń, a czynimy to za sprawą specjalnych narzędzi oraz surowców – oba należy znaleźć w wirtualnym świecie gry. Co ważne, nie liczcie na to, że uda Wam się wszystko podnieść na maksimum. Konieczne jest dobieranie upgradów do własnych preferencji, inaczej skończycie z postacią do wszystkiego i do niczego jednocześnie. Kluczowe jest też myślenie i planowanie, albowiem nawet na normalnym poziomie nie jest łatwo przetrwać. Często trzeba się przekradać, a nie wszystkie stwory da się z siebie zepchnąć kiedy zaczną atakować.

The Last of Us (PS3)

Skoro o stworach mowa, warto nadmienić, że w The Last of Us nie ma żadnych zombie. Mimo że oponenci to bezmózgie stwory, są one żywe. Świat został pochłonięty przez bliżej nieokreślone zarodniki grzybów. Te spowodowały mutacje, zagnieżdżając się głęboko w naszych delikatnych ciałach. Osoby, które niedawno zostały zarażone są dość szybkie, mają dobry wzrok i atakują kiedy tylko coś wyda im się podejrzane. Po dłuższym czasie mutanty zwane Runnerami (Biegacze) zamieniają się w Clickerów. Są one niezwykle groźne, ale mają też słaby punkt – nie widzą. Można zatem się przekraść w ich pobliżu, jeśli tylko nie będziemy hałasować. Co ważne, Clickerów początkowo nie da się odepchnąć kiedy zaczną atakować. W późniejszych etapach nabywamy taką umiejętność (jeśli wybierzemy ją w umiejętnościach specjalnych) i gdy dysponujemy w plecaku ostrzem, możemy Clickera po prostu zabić. Ostrze jest zresztą konieczne jeśli chcemy ukatrupić Clickera znienacka. Gołymi rękoma nie da się tego zrobić.

Prócz dwóch wymienionych pokrak jest jeszcze jedna, najtwardsza i najniebezpieczniejsza oraz garść mieszańców, lub faz pośredniczących pomiędzy tymi, które opisałem. Jakby tego było mało, Joel i Ellie stawią też czoła całkiem nieźle uzbrojonym bandytom. Ale w sumie w panujących w grze warunkach nikogo nie powinno to dziwić.

Zdziwieni możecie być natomiast tym, że w tej naprawdę świetnej produkcji jest kilka elementów, które wymagały dodatkowych szlifów. Najbardziej irytujący dotyczy przeciwników. Otóż bardzo często jest tak, że przejdziemy całą planszę po cichu, wyeliminujemy wszystkich oponentów dusząc ich, a tu nagle, pod sam koniec Ellie strzeli, a dookoła, znikąd, pojawią się kolejni bandyci. Czasem zdarzyło mi się nawet, że respawnowali dosłownie metr lub dwa za mną, co jest totalną głupotą i oszustwem. Innym, może nie tyle denerwującym, co niedopracowanym elementem są notki oraz nagrania głosowe. Raz, że jest ich bardzo mało, a dwa, że nie wnoszą praktycznie nic do klimatu/opowieści produkcji. Starałem się czytać wszystkie znalezione, ale po pewnym czasie zrezygnowałem, bo zdały mi się stratą czasu. Co jeszcze? Schematyczność działania przeciwników, dysponujących bronią. Chodzi o to, że po wychyleniu głowy, zawsze jest mniej więcej taki sam przedział czasowy, w którym musimy oddać strzał, inaczej otrzymamy kulkę od oponenta, a są skubańce wyjątkowo celne. Na koniec narzekania „mam” jeszcze drobne problemy techniczne, takie jak niedoczytane tekstury, albo wodne refleksy przedmiotów, których w ogóle nie ma w pobliżu. Na tym jednak marudzenie mogę zakończyć, bo cała reszta zasługuje na pochwały.


Screeny z The Last of Us (PS3)
Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosbinio1   @   20:30, 19.06.2013
Już myślałem że moja wersja zawita dziś. A tu klops czekam ...
0 kudosPietek=)   @   21:49, 19.06.2013
Gram od czterech dni i jestem zachwycony tą grą jak do tej pory. Puszcza oko
Recenzję przeczytam jak ukończę The Last of Us; Niewinny
0 kudoskupflup   @   23:34, 19.06.2013
U mnie już czeka na półce na swoją kolej. Uśmiech
0 kudoswisniaboss   @   13:08, 20.06.2013
Szkoda, że nie ma na PC :F Chętnie bym zagrał.
0 kudosKreTsky   @   13:20, 20.06.2013
Cytat: bigboy177
można posiekać nawet większe grono niemilców

Heh z poczatku przeczytalem niemcow i sie zdziwilem lekko ;]

Gra zapowiada sie swietnie. Mysle ze te problemy z respawnami moga byc naprawione z jakims paczem, mam nadzieje ze beda jak juz kupie ;]
A te 12h to na jakim poziomie wyszlo ?
0 kudosMR.x   @   14:13, 20.06.2013
Ja grę już skończyłem i uważam że jest świetna. Naprawdę warto zagrać tylko koniec dla mnie średni. Liczyłem na coś mocniejszego. Szczęśliwy
0 kudossebogothic   @   20:49, 23.06.2013
Naprawdę świetna gra. Mimo, iż oglądam tylko Let's Play na YT, bo raczej nie będę miał okazji zagrać, to ogląda się wyśmienicie.
A recenzja oczywiście bardzo dobra.
0 kudosimmortalis   @   14:26, 12.07.2013
Bardzo dobra gra. Denerwuje mnie fakt, ze zolnierze strzelaja ogniem ciaglym i nie musza przeladowywac. Doiero zaczalem grac, moze dalej bedzie inaczej?
0 kudosmacrob   @   07:03, 23.09.2013
zaczynając grać w tę grę pomyślałem sobie... ooo nieeee!!! kolejna gra typu splinter cell. Jednak po około godzinie grania tak mnie opętało że teraz nie mogę wyłączyć konsoli. Survival na maxa! chodzę po lokalizacjach i modlę się by nie spotkać "clickerów" Szczęśliwy bardzo bardzo dobra gra! polecam
0 kudospawellek924   @   18:11, 05.12.2013
sadzac po powyzszych komentarzach i recenzji ta gra jest naprawde warta uwagi nie pozostaje nic innego jak nabyc i zaglebic sie w ten wirtualny swiat i poznac od poszewki ta ciekawa fabule
Dodaj Odpowiedź