Heavy Rain (PS3)

ObserwujMam (128)Gram (28)Ukończone (114)Kupię (46)

Heavy Rain (PS3) - recenzja gry


@ 06.04.2010, 14:25
"BystrzaQ"



PEŁNA EMOCJI I DYLEMATÓW
Już dawno nie czułem takich emocji podczas grania. Wybory są skomplikowane, trudne i nie wiemy, do czego nas doprowadzą. Największym wyzwaniem stawianym przed widzem w Heavy Rain jest odpowiedzialność za to, jak potoczą się losy czwórki głównych bohaterów. W tym tytule wiele razy będziemy musieli podejmować moralne decyzje, które wpłyną na dalszy przebieg fabuły. Koniec z prostymi ścieżkami dobra i zła, znanymi z innych tytułów. Często po prostu nie wiedziałem, co zrobić. Moja postać była postawiona pod ścianą bez dobrego wyboru. A jakąś decyzję trzeba było podjąć, żeby gra nie zrobiła tego za nas.

Z postaciami zidentyfikowałem się nawet do tego stopnia, że kiedy stawiany był przede mną jakiś mocno wpływający na doznania psychiczne wybór, to nie naciskałem automatycznie przycisku odpowiadającego danej reakcji, tylko namyślałem się, rozważałem możliwe konsekwencje, a nawet konsultowałem się z własnym sumieniem. Coś takiego przeżywałem w grze wideo prawdopodobnie po raz pierwszy i choćby tylko z powodu ogromnego nagromadzenia różnych emocji, jakie pojawiają się u gracza w trakcie rozgrywki, jestem w stanie zarekomendować ten tytuł wszystkim posiadaczom PlayStation 3.

TO NIE ULEWA, TO POWÓDŹ!
Wizualna strona gry prezentuje się rewelacyjnie. To, jak wyglądają twarze postaci, wyprzedza o całą epokę wszystko, co dotychczas w tej kwestii osiągnięto w grach. Myślę, że śmiało mogę napisać, że tak realistycznie wyglądających twarzy postaci, z tak dobrze oddaną mimiką, dzięki której możemy przyglądać się przeżywanym przez nich emocjom, nie widzieliśmy jeszcze w historii gier wideo. Efekty deszczu spływającego po twarzach postaci to także istna poezja. Można się co prawda przyczepić do oddanych z mniejszą dbałością o szczegóły niektórych przedmiotów w grze czy widocznego niekiedy braku zaokrąglenia krawędzi, ale nie może to w żaden sposób wpłynąć na bardzo wysoką ocenę za oprawę wizualną Heavy Rain.

Heavy Rain (PS3)

Duża w tym zasługa tzw. „performance capture” – ruchy mięśni twarzy przeniesiono z rzeczywistych aktorów, „oblepionych” kilkudziesięcioma rejestrującymi je czujnikami. Oglądając niektóre sceny, naprawdę ma się wrażenie, że nie jest to renderowana w czasie rzeczywistym grafika, a nakręcony wcześniej film. Fakt, że wrażenie to psuje trochę statyczna kamera, którą gracz nie może sterować (można się jedynie przełączać między ustalonymi kątami widzenia), ale jeżeli jest to cena, jaką trzeba zapłacić za tak wyśmienitą stronę wizualną, to naprawdę warto. Nawet, jeżeli w kilku momentach statyczna kamera potrafi autentycznie utrudnić rozgrywkę. Co z tego, skoro wybaczamy to grze po kilku minutach, a po kolejnych kilkunastu już zupełnie tego nie pamiętamy.

MÓW GŁOŚNIEJ, BO PADA DESZCZ
Na osobny akapit zasługuje oprawa dźwiękowa. Muzyka spisuje się wyśmienicie jako kolejne narzędzie do sterowania emocjami graczy. Potęguje atmosferę strachu, nadaje dynamiki scenom gdzie musimy walczyć o przetrwanie naszych postaci. Odgłos kropel deszczu uderzających w karoserię samochodu jest po prostu bezbłędny – to tylko przykład jednego z licznych detali, o których normalnie w ogóle byśmy nie pomyśleli, a które odgrywają olbrzymią rolę w tworzeniu klimatu gry.

Ponadto bardzo dobrze podłożone zostały głosy postaci, pomijając drobne problemy z głośnością niektórych kwestii (częściowo poprawione w patchu), jest naprawdę niezły, miejscami nawet lepszy od mającego swoje wady angielskiego. Dostępna na polskim rynku edycja pozwala na wybranie wersji językowej, zarówno dubbingu, jak i napisów, nie ma więc problemu, by porównać obie opcje i zdecydować się na tę bliższą naszym preferencjom. Polskiemu oddziałowi SCE należą się jednak brawa nie tylko za pełną polonizację, ale także danie nam możliwości wyboru pomiędzy oryginalną i polską ścieżką dźwiękową.


Screeny z Heavy Rain (PS3)
Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosPietek=)   @   16:01, 06.04.2010
Zabrałem się do czytania tej obszernej recenzji ale doszedłem do zdania gdzie znajdują się informacje dotyczące fabuły więc nie mogę sobie spoiler-ować Dumny ; muszę sam kiedyś przejść tą grę i "delektować" się każdym szczegółem fabuły Puszcza oko .
0 kudosogidogi   @   17:16, 06.04.2010
W recenzji nie została zdradzona fabuła i na pewno po jej przeczytaniu, nasz recenzent nie zepsuje zabawy - wręcz przeciwnie, zachęci do zagrania w owy tytuł. Swoją drogą, sam chętnie zagrałbym w tą grę, może niebawem będzie mi to dane Cool
0 kudosAiszA   @   18:46, 06.04.2010
Cytat: Pietek=)
Zabrałem się do czytania tej obszernej recenzji ale doszedłem do zdania gdzie znajdują się informacje dotyczące fabuły więc nie mogę sobie spoiler-ować Dumny ; muszę sam kiedyś przejść tą grę i "delektować" się każdym szczegółem fabuły Puszcza oko .

Fabuła to żaden spoiler tylko lekki szkic ;) Wybierając tytuł na celownik, chłonę jak najwięcej informacji czy warta jest "grzechu", nie kupuję kota w worku. Do Heavy Rain mam tę pewność Uśmiech
0 kudosBystrzaQ   @   16:01, 07.04.2010
Mimo iż recka jest dosyć obszerna, to żadne informacje dotyczące fabuły jak i kluczowe momenty gry nie zostały przeze mnie zdradzone. Tekst w głównej mierze ma zachęcać do zapoznania się z tym - nowatorskim i przesyconym "filmowością" - tytułem (jak już wspominał mój redakcyjny kolega). Wiec proszę nie marudzić, tylko zabierać się od razu za czytanie...
0 kudosl0ll0l   @   13:16, 07.07.2010
Jak ktoś się lubi bawić w detektywa monka to dla niego dobra gra.
0 kudosmareczek_89   @   00:56, 29.12.2011
Dość spora recenzja i bardzo dobra. Jedyne co mi w tej grze przeszkadzało to tak jak napisał redaktor, poziom głośności dialogów umiał utrudnić grę nie raz nie słyszałem jakiegoś dialogu. Muzyka w grze jest genialna i robi bardzo dużo w klimacie. Potrafiłem siedzieć przed tą grą kilka godzin i nie wiedziałem kiedy ten czas zleciał tak ta gra wciąga. Podobało mi się również to że nie zawsze było dużo czasu do namysłu nad wyborem co zrobić, jak postąpić co się stanie jak zrobię tak a nie inaczej, są chwile gdy trzeba coś wybrać i ma to duże znaczenie na to co się za chwilę stanie a opcja wyboru zanika zaczyna się rozmazywać gdy za długo zwlekamy z wyborem że w końcu już praktycznie nie widać do jakiej decyzji jest przypisany jaki przycisk. Gra naprawdę świetna i szybko zaczynamy traktować postać jak byś my to byli. Naprawdę warto poświęcić czas na tą produkcję i nikt nie pożałuje, zdobyłem w tej grze platynę i ani przez chwilę mi się nie nudziło.
Dodaj Odpowiedź