Far Cry 2 (PC)

ObserwujMam (581)Gram (272)Ukończone (170)Kupię (65)

Far Cry 2 (PC) - recenzja gry


@ 29.11.2008, 00:00



Wyposażenie możemy zdobyć na kilka sposobów. Czasem dostaniemy go rzecz jasna od naszych pomocników - w końcu musimy mieć coś „na start”; częściej jednak, będziemy pozyskiwać broń, podnosząc ją spod nóg zabitych przeciwników. Spluwy tego typu są jednak wadliwe, potrafią się zaciąć, a nawet wybuchnąć w naszych rękach. Zdecydowanie najlepszym sposobem gromadzenia środków zagłady jest kupno wyposażenia. Wystarczy, że znajdziemy lub zarobimy odpowiednią ilość diamentów. To właśnie je zamieniamy następnie na porządną, nową i co najważniejsze bezpieczną broń. Fajne jest też to, że raz kupiona broń pojawia się w zbrojowni obok sklepu już na „wieki wieków” i zawsze możemy ją stamtąd zabrać. Wiąże się to jednak z bieganiem tam i z powrotem we wszystkich kierunkach świata, a wirtualny wycinek Afryki w Far Cry 2 to całkiem pokaźnych rozmiarów teren.

Łącznie do zwiedzenia mamy 50 kilometrów kwadratowych. Łażenie po całym obszarze było by okropnie czasochłonne, więc autorzy nie pozostawili nas na pastwę naszych wirtualnych nóg. Do dyspozycji mamy bowiem kilkanaście pojazdów, które skutecznie służą nam za środek transportu. Wśród nich znajdziemy różne jeepy, terenówki, zwyczajne samochody osobowe czy też ciężarówki. Rzecz jasna, nie spodziewajcie się jakiegokolwiek realizmu w ich prowadzeniu, jeździ się w sposób całkowicie zręcznościowy i wyraźnie widać, że pojazdy mają służyć jedynie przyspieszeniu lokomocji. Widać także, że deweloper nie przywiązywał do maszyn zbytniej uwagi. Fizyka, opisująca model zniszczeń to śmiech na Sali. Można powiedzieć, że w zasadzie jej nie ma. Możemy wjeżdżać w mury, drzewa czy choćby ciąć nasz wóz maczetą, a i tak nie zobaczymy nawet centymetra wgniecenia! Nie znaczy to na szczęście, że pojazdy są niezniszczalne – odpowiedniego rozmiaru pukawka jest w stanie zrobić z nich kupę złomu. Maszyny z czasem potrafią się również zepsuć, aczkolwiek jedyną oznaką tego faktu jest dymienie z silnika, z którym radzimy sobie wychodząc i kręcąc kilkoma śrubami pod maską. Rozwiązanie to jest totalnie nie trafione, lepszy byłby porządny system zniszczeń oraz bardziej realistyczny model prowadzenia!

Far Cry 2 (PC)

Bardzo fajnie przedstawia się natomiast walka z przeciwnikami. Przede wszystkim dlatego, że nie są oni całkowitymi matołami. Potrafią myśleć, a nawet zorganizować jakieś sensowniejsze działanie, niż jedynie strzelanie na ślepo. Byłem naprawdę miło zaskoczony, kiedy wrogowie zaczynali mnie otaczać, a kiedy uciekałem, prowadzili całkiem długi, ostrożny i sensowny pościg! Co istotne, odpowiednio wyważono celność strzałów oddawanych przez wrogów, dzięki czemu nie mają oni sokolego wzroku i z większych odległości mają problemy z mierzeniem. Podobnie zresztą jest z naszym bohaterem – bez przystawienia oka do celownika naszej giwery, ciężko kogoś ustrzelić. Kiedy to natomiast zrobimy, jesteśmy wolniejsi, a przez to bardziej narażeni na ostrzał. Odpowiednie wyważenie obu typów ostrzału jest kluczowe do osiągnięcia zwycięstwa, szczególnie, że przeciwnicy nie są szczególnie wrażliwi na ostrzał. Czasem musimy trafić ich kilka razy nim padną, co przy większej liczbie bandziorów jest kłopotliwe. Z drugiej jednak strony, sami także jesteśmy w stanie dużo wytrzymać, więc nieco twardsi oponenci to sposób na zbalansowanie rozgrywki.

Podczas walki wykorzystujemy nie tylko broń palną, lecz również środowisko naturalne oraz rozmieszczone w różnych miejscach elementy otoczenia. Wybuchające beczki, spadające konary i kanistry z benzyną przerabiane były już wielokrotnie przez prawie każdego dewelopera strzelanek. W Far Cry 2 dostępny jest jednak element, z którym wcześniej nie miałem styczności – chodzi o fizykę odpowiedzialną za zachowanie ognia. Kiedy w naszą stronę pędzi większa grupa oszołomów, nie musimy tracić na nich nabojów. Wystarczy, że sięgniemy po miotacz ognia, lub jakieś inne źródło żaru i skierujemy je w stronę trawy. Tę natychmiast zajmą płomienie, zamieniając przeciwników w „zapiekanki”! Walka jest bez wątpienia dynamiczna i wciągająca, a jedyne, co nieco mnie irytowało, to zbyt częste odradzanie się oponentów i oraz przesadnia regularność w ich rozlokowaniu na mapie. Możemy ich wybijać w dziesiątkach, a i tak zawsze pojawią się znowu, w tej samej ilości i najczęściej w tych samych miejscach. Szkoda, że zdecydowano się na tak głupie i totalnie irracjonalne rozwiązanie.

O grafice w Far Cry 2 wspomniałem w jednym z pierwszych akapitów niniejszej recenzji. Teraz wypadałoby więc napisać coś na temat udźwiękowienia, które bez wątpienia stoi na wysokim poziomie. Nastrojowa muzyka, odgłosy walk, krzyki, wrzaski, groźby – wszystko to doskonale oddaje klimat rozgrywki. Bardzo fajnie i przekonująco brzmią także nagrania lektorów. Aktorzy grają naturalnie i przekonująco.

Far Cry 2 to tytuł mający niewiele wspólnego ze swoim poprzednikiem. Dzieło studia Ubisoft charakteryzuje się odmiennym klimatem, znacznie przebudowaną mechaniką rozgrywki, nowym silnikiem graficznym oraz intrygującą fabułą. Jest to bez wątpienia jedna z najlepszych strzelanek 2008 roku, dlatego też bez wątpliwości – polecam!


Długość gry wg redakcji:
9h
Długość gry wg czytelników:
30h 49min

oceny graczy
Genialna Grafika:
Bardzo ładne tekstury, efekty oraz gra świateł - jest na czym oko zawiesić!
Genialny Dźwięk:
Klimatyczny i nastrojowy, idealnie pasuje się do gry.
Genialna Grywalność:
Duża swoboda, ogrom możliwości i niebywała frajda, płynąca z rozgrywki! Szkoda tylko, że samochody nie jeżdżą nieco bardziej naturalnie, a przeciwnicy nie pojawiają się w bardziej losowy sposób.
Genialne Pomysł i założenia:
Genialna Interakcja i fizyka:
Słowo na koniec:
Far Cry 2 to gra bardzo dobra, gwarantująca wiele godzin zabawy! Mimo dorbnych niedociągnięć, tytuł ten jest w stanie zdobyć miano najlepszej strzelanki 2008 roku!
Werdykt - Genialna gra!
Screeny z Far Cry 2 (PC)
Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudoskamil8649   @   15:26, 22.02.2010
Bardzo dobra wciągająca gra w Afrykańskim klimacie
0 kudoskapka96   @   21:47, 03.04.2010
Bardzo dobra ciekawa strzelanka w afrykańskim klimacie godna polecenia 8.5/10
0 kudosdt12345   @   22:48, 20.08.2010
Na pewno gorsza od jedynki, a pogrążona została przez ciągłą i monotonną jazdą autem z jednego punktu do drugiego... Ode mnie 7.7/10
0 kudosMordownik   @   09:24, 03.11.2010
Dla mnie nie więcej niż 8/10. Grafika fajna, klimat też przypadł mi do gustu, ale te posterunki i w ogóle podróżowanie po świecie zdecydowanie zniechęcają do gry. Pierwsze wrażenie było dla mnie naprawdę świetne, później już Far Cry 2 niczym mnie nie zachwycał.
0 kudosbeneck   @   15:30, 28.09.2011
Gra faktycznie ładna graficznie i fajna-(bronie,pojazdy,itd;),ale strasznie monotonna i po prostu nudna - chyba jej jednak nie skończę...

0 kudosAlexGames   @   23:29, 15.10.2011
Grrr... szukanie tematów na tym forum jest Cenzura
Zadam wam teraz pytanie, mam nadzieję, że ktoś odpowie. Mam laptopa 15,6' podłączonego do 22' monitora. Zainstalowałem z podłączonym monitorem i gdy go odłączę gra zaczyna skakać między czarnym ekranem a pulpitem. Wiem, że to wina rozdzielczości ( miałem taki sam problem z TDU ( nierozwiązany ) i BC2 ( rozwiązany w config.ini mogę zmienić rozdzielczość ). Czy ktoś z was wie jak można zmienić w tej grze rozdzielczość manualnie?
0 kudossudarek   @   10:59, 10.03.2013
Niestety, ale muszę z przykrością napisać, że po raz kolejny recenzja i wysokie opinie wystawione przez Redakcję grze nie odpowiadają opini mojej, ani moich znajomych o tej samej grze. Far Cry 2 pomimo dobrych recenzji jest grą nudną, kompletny niewypał. Gdzie wy widzieliścią tę wspaniałą szatę graficzną? Gra jest brzydka kolorystycznie, długie, bezsensowne jeżdżenie samochodem, itd. Zwykle kończę rozpoczęte gry, ale ta nie strasznie zmęczyła i odłożyłem ją na półkę. Opinia moich kolegów jest taka sama - gra nudna, brzydka, nie ma chęci powrotu do niej. Pozdrawiam
0 kudosDirian   @   11:10, 10.03.2013
Zauważ, że recenzja jest z 2008 roku, a wtedy gra wyglądała całkiem nieźle.
0 kudosMicMus123456789   @   16:30, 10.03.2013
Cytat: sudarek
Niestety, ale muszę z przykrością napisać, że po raz kolejny recenzja i wysokie opinie wystawione przez Redakcję grze nie odpowiadają opini mojej, ani moich znajomych

Argument dla mnie to żadnej, albo nie rozumiem sensu tego zdania.

I trzeba pamiętać kiedy gra miała swoją premierę. To tak jak by dziś zjechać recenzję Gothic'a za wysoką ocenę.
0 kudosguy_fawkes   @   17:58, 10.03.2013
Jak na czas swej premiery Far Cry 2 wyglądał ładnie, a pozytywne wrażenia budziły wspomniane w tekście efekty świetlne oraz mechanika rozprzestrzeniania ognia. Diuna to nie CryEngine 2, ale mimo to zapewniała więcej niż przyzwoite wrażenia wizualne.
Z samą grywalnością jest trochę gorzej, zwłaszcza w kwestii tych nieszczęsnych posterunków. Tak to już jednak bywa, że dłuższy czas po premierze zauważa się więcej wad, niż kiedyś, bo standardy ciągle ewoluują.
0 kudossebogothic   @   18:08, 10.03.2013
A jak tam z fauną? Są jakieś zwierzęta? Pamiętam, że w dniu premiery gra zachwycała grafiką i mogłem jedynie pomarzyć by w nią zagrać. Teraz grafika nadal jest ładna, ale widać braki. Przy "trójce" FC2 wygląda biednie. To pokazuje jaki postęp się ciągle dokonuje. Może nie jest on widoczny gołym okiem, jednak gdy się spojrzy na daną grę z perspektywy kilku lat widać go.
0 kudosmikhail01   @   18:49, 10.03.2013
Cytat: sebogothic
A jak tam z fauną? Są jakieś zwierzęta?

Chciałem napisać, zę są ale zastanowiłem się i za cholerę nie mogę sobie przypomnieć czy faktycznie są.

Co do gry, mi akurat jeżdzenie się podoba, te posterunki w sumie też mają sens-sa irytujące, ale dzięki nim nie jedzi się po pustej mapie.
Nie powinniśmy oceniać gier przez pryzmat tego jakie są teraz, tylko jakie były w dniu wydania. Mam na myśli stronę technologiczną. Możemy co najwyżej stwierdzić czy gra dobrze zniosła upływ czasu. Porónanie FC2 do FC3 jest jak porównywanie Aston Martina DB5 z Vanqushem- niby jedno i drugie to Aston, ale jednak zupełnie różne.
0 kudosIgI123   @   20:10, 10.03.2013
Cytat: sebogothic
A jak tam z fauną? Są jakieś zwierzęta?
Zebry są na 100%. Innych zwierząt sobie co prawda nie przypominam, ale chyba jest coś jeszcze..
0 kudosguy_fawkes   @   22:00, 10.03.2013
Są chyba też bawoły. Coś mi się kojarzy, że jakaś organizacja (pewnie PETA) podniosła larum, że będzie można się znęcać nad zwierzętami, więc ich ilość drastycznie zmniejszono.
0 kudosmikhail01   @   22:04, 10.03.2013
Cytat: guy_fawkes
Są chyba też bawoły. Coś mi się kojarzy, że jakaś organizacja (pewnie PETA) podniosła larum, że będzie można się znęcać nad zwierzętami, więc ich ilość drastycznie zmniejszono.

Jacyś nawiedzeni. Mam wrażenie, że część tych organizacji żyje w równoległym świecie.
Dodaj Odpowiedź