Darkness Within: In Pursuit of Loath Nolder (PC)

ObserwujMam (51)Gram (3)Ukończone (13)Kupię (3)

Darkness Within: In Pursuit of Loath Nolder (PC) - recenzja gry


@ 26.10.2008, 00:00

Produkowanie gry komputerowej inspirowanej prozą Howarda P. Lovecrafta, jest działaniem odważnym.

Produkowanie gry komputerowej inspirowanej prozą Howarda P. Lovecrafta, jest działaniem odważnym. Mistrz grozy bowiem, nie bez powodu jest nazywany „mistrzem grozy”. Oddanie chociaż ułamka atmosfery jaką stwarzał on w swoich opowiadaniach, jest rzeczą bardzo trudną. Nieznane studio Zoetrope Interactive w swoim najnowszym dziele dość mocno nawiązuje do prozy Mistrza i trzeba jasno powiedzieć, że Darkness Within staje na wysokości zadania i całkiem mocno „smakuje” Lovecraftem!

Darkness Within jest grą przygodową, w której głównym bohaterem kierujemy z perspektywy pierwszej osoby. Mechanika jest tu bardzo typowa dla tego typu produkcji i raczej niczym szczególnym się nie wyróżnia: za pomocą myszki przeskakujemy po kolejnych częściach lokacji w której się znajdujemy. Możemy ten fragment dowolnie oglądać, zbierać nań różne przedmioty, łączyć je, rozwiązujemy też nieco zagadek logicznych itp. Jak więc widać, w tej kwestii wszystko jest doskonale znane z dziesiątek innych produkcji (co oczywiście niczego grze nie ujmuje).

Rzecz toczy się w 2011 roku. Wcielamy się w policyjnego detektywa, Howarda E. Loreida. Dowiaduje się on, że inny detektyw – Loath Nolder, ucieka z zakładu dla obłąkanych, w którym znalazł się z powodu domniemanych problemów z psychiką. Sprawa jest jednak o tyle gorsza, że uciekinier prawdopodobnie zabił człowieka o imieniu Clark Field, co znacznie komplikuje całą sytuację. My więc musimy znaleźć owego wariata.

Darkness Within: In Pursuit of Loath Nolder (PC)

Z czasem jednak, śledztwo przestanie być tak zwyczajne, jak mogłoby się to wydawać. Historia staje się bardzo mroczna i metafizyczna, Howard dowiaduje się o sprawach, o których nikt o zdrowych zmysłach wolał by nie wiedzieć, a rzeczy, które przyjdzie mu zobaczyć, z całą pewnością nie należą do przyjemnych. Nic więc dziwnego, że w końcu popadnie w swojego rodzaju obłęd i zatraci świadomość rzeczywistości. Scenariusz Darkness Within jest jak widać bardzo mroczny i pełen grozy, a do tego - naprawdę niezły!

Tu trzeba zaznaczyć, że przedstawienie wątku fabularnego udało się producentom znakomicie! Darkness Within w płynny sposób przemienia z pozoru dość zwyczajną sprawę, w prawdziwy dramat dla głównego bohatera, któremu w pewnym momencie zaciera się granica między rzeczywistością a sennym koszmarem. Całą tę obłędną i złowieszczą atmosferę przedstawiono w bardzo sugestywny i intrygujący sposób. Fajnym bajerem jest także to, że wzrok Howarda zmienia się, gdy np. robi się bardzo zmęczony, czy też wtedy, gdy doświadcza bardzo stresującej sytuacji. Generalnie - gra toczy się w sposób naprawdę bardzo ciekawy!

Przejście opisywanego horroru wiąże się oczywiście z rozwiązywaniem różnych zagadek, przeszukiwaniem lokacji, analizowaniem odnalezionych tekstów itp. Produkcja zmusza nas głównie do odpowiedniego łączenia ze sobą różnych faktów i dokładnego czytania napotkanych materiałów, których jest dość dużo. Musimy także wykazać się spostrzegawczością i dobrą pamięcią. Nieco mniej jest za to skomplikowanych zagadek logicznych. Przyjęte tu rozwiązanie sprawdza się bardzo dobrze: problemy z jakimi musimy sobie radzić są ciekawe i dosyć oryginalne, a przy tym mają odpowiednio wyważony poziom trudności. Czasem więc nieco się „zatniemy” i trochę poślęczymy w jednym miejscu, ale nie natrafimy na takie momenty, które wydadzą nam się nie do przejścia. Autorzy postarali się także o drobne urozmaicenie zabawy w detektywa: znajdując różne teksty, będziemy musieli wyszukiwać w nich cenne wskazówki, w związku z czym, zdania (lub pojedyncze wyrazy) które wydadzą nam się istotne, musimy zakreślać. Rzecz jasna, program przeanalizuje poprawność naszego myślenia. Jeżeli zwrócimy uwagę na odpowiednią informację, zostaniemy o tym powiadomieni i nasz bohater w jakiś pomocny sposób się do tego odniesie. O czym warto wspomnieć, w grze zaimplementowany został system podpowiedzi i pomocniczych informacji (skala tej kwestii, zależy od poziomu trudności). Służy to rzecz jasna drobnemu uproszczeniu rozgrywki i zwrócenia uwagi gracza na to, co istotne.


Screeny z Darkness Within: In Pursuit of Loath Nolder (PC)
Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):


Powyższy wpis nie posiada jeszcze komentarzy. Napraw to i dodaj pierwszy, na pewno masz jakąś opinię na poruszany temat, prawda?