Pora powiedzieć nieco o grafice i związanych z nią tematach. S.T.A.L.K.E.R ma wręcz niesamowitą oprawę wizualną. Silnik ma olbrzymie możliwości i jeżeli macie na tyle mocne komputery, aby grać na największych detalach, z dynamicznymi światłami, to efekt który zobaczycie na swoich monitorach wprawi was w osłupienie. Ważne jest to, iż w grze zmienia się pora dnia, zmieniają się warunki pogodowe. W nocy, grę ułatwi nam latarka zamontowana na naszym ramieniu i tu kolejny plus dla twórców, którzy idealnie stworzyli motyw oświetlenia. Wszystkie efekty wybuchów są bardzo realistyczne. Jeżeli nasz człowiek znajdzie się w polu rażenia, to nie tylko odczujemy tego skutki, ale i je zobaczymy. Podczas naszych podróży czeka nas wiele ciekawych zjawisk wizualnych. Przykładem jest tu zbyt długie przebywanie w strefie mocnego promieniowania, podczas którego nasz ekran stanie się czarno-biały, a nasze umiejętności celności znacznie się obniżą, gdyż cały świat zacznie wirować. Kolejny zabieg zwiększający realizm gry. Bardzo ważna jest też niesamowita interakcja z otoczeniem. Każdy strzał czy wybuch zostawia po sobie ślady, uderzenie w skrzynie powoduje jej przesunięcie itd. Ogólnie grafika stoi na bardzo wysokim poziomie, jednak jak to bywa w tak obszernych produkcjach i tu twórcy nie ustrzegli się niemile wyglądających bugów. Latające ściany, znikające karabiny... co prawda jest tego niewiele, ale jest i nie można tego pominąć.
Zanim przejdę do grywalności, powiem nieco o udźwiękowieniu. S.T.A.L.K.E.R ma bardzo dobrą, trzymającą w napięciu oprawę. Cały czas towarzyszy nam muzyczka, która wraz ze wzrostem tempa akcji, dopasowuje się i utrzymuje klimat. Wszystkie odgłosy wystrzałów broni, uderzenia o przedmioty, wybuchów, odgłosy charakterystyczne dla warunków pogodowych, głosy ludzi - wszystko zrobione tak jak należy. Oprawa dźwiękowa ogólnie stoi na bardzo dobrym poziomie.
Grywalność jest największym z atutów tego tytułu. Gra daje nam olbrzymie możliwości i jest totalnie nieliniowa. Możemy w dowolnym momencie wybrać zadanie, które mamy ochotę wykonać. Nic nie zostało z góry narzucone przez autorów. Questy są dość zróżnicowane, w jednych przyjdzie nam zdobyć jakiś artefakt czy element potwora, w innym zaś wcielimy sie w płatnego zabójcę i pozbawimy życia innego stalkera. Możemy również otrzymać zadanie zdobycia jakieś zmodyfikowanej broni, pancerza, obrony jakiegoś obozu oraz wiele, wiele innych, tak więc jak widać, jest w czym wybierać. Cały czas do naszej dyspozycji jest radar, na którym widnieje strzałka wskazująca nam cel naszej podróży.
Oczywiście wcześniej musimy go sobie ustalić, a na to pozwoli nam palmtop, który jest bardzo ważną częścią naszego wyposażenia. Posłuży nam on jako mapa, dziennik, znajdziemy w nim spis zadań które aktualnie mamy wykonać, ranking stalkerów oraz niezwykle przydatną encyklopedię, która pozwoli nam na lepsze zapoznanie się oraz zrozumienie świata w którym przyjdzie nam toczyć walkę o pieniądze i życie. Wracając jeszcze do zadań, muszę powiedzieć, że trochę jestem rozgoryczony. Programiści studia GSC mieli ponad 6 lat, a w grze znalazłem wiele błędów. Chodzi głównie o błędy w questach, np. mam z kimś porozmawiać - robię to i nic. Jest takich baboli więcej i mógłbym to zrozumieć, ponieważ gra ta jest bardzo obszerna, jednak uważam, że posiadając tak dużo czasu, można było większą ich część wyeliminować.
Przyszła pora na podsumowanie. S.T.A.L.K.E.R: Cień Czarnobyla jest niewątpliwie grą wyjątkową. Posiada niepowtarzalną i rzadką fabułę, jest niezwykle realistyczna, daje olbrzymi wachlarz możliwości co sprawia iż jest niesamowicie grywalna, do tego przepiękna oprawa wizualna i świetne udźwiękowienie, które utrzymuje super klimat. Pomimo iż posiada kilka błędów i niedociągnięć, jest grą świetną i wartą polecenia. Jednym słowem jest to pozycja obowiązkowa dla każdego szanującego się gracza.
Genialna |
Grafika: |
Świetny |
Dźwięk: |
Genialna |
Grywalność: |
Świetne |
Pomysł i założenia: |
Genialna |
Interakcja i fizyka: |
Słowo na koniec: |
PodglądBICodeURLIMGCytatSpoiler