S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla (PC)

ObserwujMam (937)Gram (596)Ukończone (257)Kupię (59)

Recenzja gry S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla (PC)


@ 22.04.2007, 00:00
Jerzy "Ogidogi" Kościelny
Komputery oraz gry interesują mnie od wielu lat. Nie mam konkretnych upodobań co do gatunków gier, jednak są tytuły których nie jestem w stanie strawić.



Pora powiedzieć nieco o grafice i związanych z nią tematach. S.T.A.L.K.E.R ma wręcz niesamowitą oprawę wizualną. Silnik ma olbrzymie możliwości i jeżeli macie na tyle mocne komputery, aby grać na największych detalach, z dynamicznymi światłami, to efekt który zobaczycie na swoich monitorach wprawi was w osłupienie. Ważne jest to, iż w grze zmienia się pora dnia, zmieniają się warunki pogodowe. W nocy, grę ułatwi nam latarka zamontowana na naszym ramieniu i tu kolejny plus dla twórców, którzy idealnie stworzyli motyw oświetlenia. Wszystkie efekty wybuchów są bardzo realistyczne. Jeżeli nasz człowiek znajdzie się w polu rażenia, to nie tylko odczujemy tego skutki, ale i je zobaczymy. Podczas naszych podróży czeka nas wiele ciekawych zjawisk wizualnych. Przykładem jest tu zbyt długie przebywanie w strefie mocnego promieniowania, podczas którego nasz ekran stanie się czarno-biały, a nasze umiejętności celności znacznie się obniżą, gdyż cały świat zacznie wirować. Kolejny zabieg zwiększający realizm gry. Bardzo ważna jest też niesamowita interakcja z otoczeniem. Każdy strzał czy wybuch zostawia po sobie ślady, uderzenie w skrzynie powoduje jej przesunięcie itd. Ogólnie grafika stoi na bardzo wysokim poziomie, jednak jak to bywa w tak obszernych produkcjach i tu twórcy nie ustrzegli się niemile wyglądających bugów. Latające ściany, znikające karabiny... co prawda jest tego niewiele, ale jest i nie można tego pominąć.

S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla (PC)

Zanim przejdę do grywalności, powiem nieco o udźwiękowieniu. S.T.A.L.K.E.R ma bardzo dobrą, trzymającą w napięciu oprawę. Cały czas towarzyszy nam muzyczka, która wraz ze wzrostem tempa akcji, dopasowuje się i utrzymuje klimat. Wszystkie odgłosy wystrzałów broni, uderzenia o przedmioty, wybuchów, odgłosy charakterystyczne dla warunków pogodowych, głosy ludzi - wszystko zrobione tak jak należy. Oprawa dźwiękowa ogólnie stoi na bardzo dobrym poziomie.

Grywalność jest największym z atutów tego tytułu. Gra daje nam olbrzymie możliwości i jest totalnie nieliniowa. Możemy w dowolnym momencie wybrać zadanie, które mamy ochotę wykonać. Nic nie zostało z góry narzucone przez autorów. Questy są dość zróżnicowane, w jednych przyjdzie nam zdobyć jakiś artefakt czy element potwora, w innym zaś wcielimy sie w płatnego zabójcę i pozbawimy życia innego stalkera. Możemy również otrzymać zadanie zdobycia jakieś zmodyfikowanej broni, pancerza, obrony jakiegoś obozu oraz wiele, wiele innych, tak więc jak widać, jest w czym wybierać. Cały czas do naszej dyspozycji jest radar, na którym widnieje strzałka wskazująca nam cel naszej podróży.

S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla (PC)

Oczywiście wcześniej musimy go sobie ustalić, a na to pozwoli nam palmtop, który jest bardzo ważną częścią naszego wyposażenia. Posłuży nam on jako mapa, dziennik, znajdziemy w nim spis zadań które aktualnie mamy wykonać, ranking stalkerów oraz niezwykle przydatną encyklopedię, która pozwoli nam na lepsze zapoznanie się oraz zrozumienie świata w którym przyjdzie nam toczyć walkę o pieniądze i życie. Wracając jeszcze do zadań, muszę powiedzieć, że trochę jestem rozgoryczony. Programiści studia GSC mieli ponad 6 lat, a w grze znalazłem wiele błędów. Chodzi głównie o błędy w questach, np. mam z kimś porozmawiać - robię to i nic. Jest takich baboli więcej i mógłbym to zrozumieć, ponieważ gra ta jest bardzo obszerna, jednak uważam, że posiadając tak dużo czasu, można było większą ich część wyeliminować.

Przyszła pora na podsumowanie. S.T.A.L.K.E.R: Cień Czarnobyla jest niewątpliwie grą wyjątkową. Posiada niepowtarzalną i rzadką fabułę, jest niezwykle realistyczna, daje olbrzymi wachlarz możliwości co sprawia iż jest niesamowicie grywalna, do tego przepiękna oprawa wizualna i świetne udźwiękowienie, które utrzymuje super klimat. Pomimo iż posiada kilka błędów i niedociągnięć, jest grą świetną i wartą polecenia. Jednym słowem jest to pozycja obowiązkowa dla każdego szanującego się gracza.


Długość gry wg redakcji:
10h
Długość gry wg czytelników:
48h 39min

oceny graczy
Genialna Grafika:
Świetny Dźwięk:
Genialna Grywalność:
Świetne Pomysł i założenia:
Genialna Interakcja i fizyka:
Słowo na koniec:
Werdykt - Genialna gra!
Screeny z S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla (PC)
Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosMicMus123456789   @   19:35, 05.05.2009
dobra stszelank w dobrym klimacie szkoda tylko że tak mało kodów
0 kudostygrysica56   @   23:00, 17.05.2009
Gra jest majstersztykiem Szczęśliwy a jeśli kodów za mało zawsze zostaje trainer Szczęśliwy Dumny Puszcza oko

EDIT: Mówiąc, majstersztyk, miałam na myśli jej wykonanie, to, że jest świetnie wykonana, a nie to, że piekielnie trudna, bo wcale trudna nie jest Wykrzyknik
0 kudosogidogi   @   00:02, 18.05.2009
Gra w sumie przyjemna, jednak grałem w lepsze pozycje. Musze koniecznie w najbliższym czasie zagrać w Czyste Niebo. Co do kodów i trainerów - nie odczuwam niedosytu, ponieważ nie stosuje tego typu udogodnień.
0 kudosGhost233   @   18:49, 19.05.2009
Nie dlaczego gra jest dosyć łatwa 4 razy przeszłem na wysokim poziomie trudności.
Advertisement
 X