S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla (PC)

ObserwujMam (943)Gram (598)Ukończone (259)Kupię (59)

S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla (PC) - recenzja gry


@ 22.04.2007, 00:00
Jerzy "Ogidogi" Kościelny
Komputery oraz gry interesują mnie od wielu lat. Nie mam konkretnych upodobań co do gatunków gier, jednak są tytuły których nie jestem w stanie strawić.



Dodatkowo mamy tu też kilka frakcji wyznających konkretną politykę. Pierwszą jest grupa Powinność, która pomaga rządowi oraz wojsku walczyć z mutantami oraz innymi ugrupowaniami, które niekoniecznie popierają ich działania. Żołnierze którzy do niej należą są dość dobrze wyposażeni i osiedlają się w miastach. Kolejna organizacja to Wolność, w której skład wchodzą świetnie wyszkoleni i zorganizowani ludzie. Zajmują oni stare wojskowe magazyny na północy i toczą ciągle walki z Powinnością. Ostatni i w sumie najbardziej neutralni są ekolodzy. Do grupy tej zaliczają się naukowcy, którzy próbują zrozumieć otaczającą ich rzeczywistośći, przeprowadzając wiele badań i eksperymentów. Tyle jeżeli chodzi o organizmy żywe. Poruszając się po strefie nie tylko musimy mieć oczy z tyłu głowy, ale też musimy słuchać co sygnalizują nam detektory. Nie możemy zapomnieć o tym, iż cała strefa, jest terenem skażonym radioaktywnie. Dodatkowo w wyniku destabilizacji, natura przygotowała dla nas psikusa w postaci anomali. Jedne wynikają z zaburzeń grawitacji, inne powodują niesamowite wyładowania elektryczne, kolejne tworzą sadzawki wypełnione dziwnymi substancjami. Jedno jest pewne - anomalie są niezwykle niebezpieczne i mogą zabić bez problemu. Jest jednak coś, co sprawia iż zjawiska te są tak wyjątkowe. Przy wszystkich procesach jakie zachodzą, tworzone są artefakty o niesamowitych cechach. Niektóre z nich regenerują życie, inne pozwalają uodpornić się na promieniowanie, jeszcze inne zwiększają kondycję. Jest to towar najchętniej kupowany, najbardziej pożądany oraz cenny. To właśnie ich kolekcjonowaniem i sprzedawaniem trudzą się Stalkerzy.

S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla (PC)

Ponieważ wiemy już na możemy natrafić, przydałoby się powiedzieć, czym się można bronić w S.T.A.L.K.E.R: Cień Czarnobyla. Arsenał jaki autorzy oddali nam do dyspozycji jest bardzo duży. Od zwykłych 9mm pistoletów, przez shotguny, karabiny, karabiny snajperskie, wyrzutnie rakiet, granaty, na miotaczach promieni skończywszy. Broni jest co niemiara, każda z nich ma swoje wady i zalety, każda posiada odmienną amunicję. Dodatkowo są też specjalne naboje, które są droższe i rzadsze, ale bardziej efektywne od zwykłych. Aby chronić nas przed różnymi czynnikami zewnętrznymi, stworzone zostało wiele kombinezonów. Każdy z nich daje nam ochronę: jedne uodparniają nas na działania elektryczne, chemiczne, promieniotwórcze, a inne na fizyczne. Oprócz tego, nasz bohater spotka w grze wiele przedmiotów, które może sprzedać lub wykorzystać. Masy apteczek, bandaży, napojów, czy chociażby jedzenia. Jak już wcześniej wspomniałem, głównym towarem handlowym są artefakty, jednak nikt nie zabrania handlowania bronią, amunicją czy też innymi przedmiotami.

Wszystkie rzeczy będziemy mogli zabrać od zabitych ludzi. Dodatkowo, autorzy przygotowali dla nas specjalne skrytki, w których ukryte są dość cenne i przydatne przedmioty. W całym systemie ekwipunku dopatrzyłem się kilku niedociągnięć, jednak powiem tylko o jednym najbardziej denerwującym. System przechodzenia pomiędzy levelami został napisany tak, aby po opuszczeniu danego obszaru, zostały w nim ciała oraz wszelkie zniszczenia jakie poczyniliśmy. Wszystko byłoby fajnie, gdyby nie to, że po powrocie do wcześniej opuszczonej przez nas strefy, po podejściu do zabitego przez nas wroga, znajdziemy w nim nowy ekwipunek. Nie ważne, że parę minut wcześniej wzięliśmy wszystko co miał przy sobie, on po prostu jako trup nabył nowe rzeczy. To taki malutki minus, jednak mnie mocno irytuje.

S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla (PC)

Niektórzy mogą pomyśleć, ”a po co to jedzenie i inne gadżety”. Otóż twórcy chcieli zrobić grę niezwykle realistyczną i musze przyznać, że to im się udało. Świadczy o tym fakt, iż nasz człowiek ma ograniczone możliwości udźwigu, odczuwa głód, zmęczenie, broń ulega zużyciu, zacina się itd. Jeżeli chodzi o strzelanie, to również jest ono świetnie zrobione. Wystarczy jeden celny strzał w głowę i przeciwnik pada na miejscu. Jeżeli zaś, ubrany będzie on w gruby pancerz, to nawet cały magazynek nie pozbawi go życia. Tak samo ma się sprawa odporności na strzały naszego bohatera.
Cała gra jest bardzo realistyczna i za to olbrzymi plus.

Kolejną rzeczą o której musze powiedzieć jest sztuczna inteligencja komputera. Tu twórcy pokazali prawdziwy kunszt, ponieważ większość grup czy też frakcji, zachowuje się w charakterystyczny dla siebie sposób. Jedni czekają aż ich zaatakujesz, inni atakują bezpośrednio, czy też próbują obejść Cie z flanki. Wiele jest strategi, jednak cel jeden - pozbawić Cię życia. Tak więc zdanie wypowiedziane przeze mnie na początku recenzji jest prawdą. Nie jest to strzelanka, w której weźmiemy sobie jakiś tam karabin i pójdziemy zabić całą grupę wojaków. Musimy wziąć pod uwagę to, że każdy z nich nie będzie stał jak słup i czekał aż przymierzymy i strzelimy mu w głowę. Jeżeli zobaczy jakąś skrzynię, pomieszczenie, drzewo lub inny przedmiot który da mu schronienie, na pewno z niego skorzysta. Co ciekawe, jeżeli zabijemy członka któregoś z zaprzyjaźnionych grup, tak że nikt nie będzie tego widział i słyszał, nic złego nam nie grozi. Jeżeli jednak nasz haniebny czyn zostanie zanotowany przez kogokolwiek, cała organizacja stanie przeciwko nam.


Screeny z S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla (PC)
Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosMicMus123456789   @   19:35, 05.05.2009
dobra stszelank w dobrym klimacie szkoda tylko że tak mało kodów
0 kudostygrysica56   @   23:00, 17.05.2009
Gra jest majstersztykiem Szczęśliwy a jeśli kodów za mało zawsze zostaje trainer Szczęśliwy Dumny Puszcza oko

EDIT: Mówiąc, majstersztyk, miałam na myśli jej wykonanie, to, że jest świetnie wykonana, a nie to, że piekielnie trudna, bo wcale trudna nie jest Wykrzyknik
0 kudosogidogi   @   00:02, 18.05.2009
Gra w sumie przyjemna, jednak grałem w lepsze pozycje. Musze koniecznie w najbliższym czasie zagrać w Czyste Niebo. Co do kodów i trainerów - nie odczuwam niedosytu, ponieważ nie stosuje tego typu udogodnień.
0 kudosGhost233   @   18:49, 19.05.2009
Nie dlaczego gra jest dosyć łatwa 4 razy przeszłem na wysokim poziomie trudności.