The Medium (PC)

ObserwujMam (3)Gram (1)Ukończone (3)Kupię (3)

The Medium (PC) - recenzja gry


@ 29.01.2021, 13:34
Marcin "bigboy177" Trela
Czasem coś piszę, czasem programuję, czasem projektuję, czasem robię PR, a czasem marketing... wszystko to, czego wymaga sytuacja. Uwielbiam gry, nie cierpię briefów reklamowych!

Najbardziej zawiodłem się w zasadzie na jednym aspekcie. Na tym, że The Medium nie jest horrorem, jakiego się spodziewałem. Materiały promocyjne wskazywały na coś mocniejszego, a finalnie tego horroru jest bardzo niewiele. Kilkakrotnie Marianne musi uciekać przed jakimiś potworami (tudzież skradać się), ale każdorazowo to dość krótkie i mało porywające sekwencje. Osoby, które wolą skupić się na opowieści będą pewnie zadowolone, ale gracze preferujący klimat pełen zaszczucia i niepewności raczej go tu nie znajdą. Bądźcie więc gotowi na taki stan rzeczy, decydując się na zakup.

Jeśli chodzi o aspekty czysto techniczne, The Medium prezentuje się całkiem solidnie. Są sceny i pomieszczenia, które wyglądają fantastycznie, ale są też takie, w których nie bardzo jest się czym zachwycać. Widać w nich słabszej jakości tekstury, mało szczegółowe modele itd. Przez to, że gra jest dość ciemna grafikom udało się ukryć sporo niedoróbek, ale część z nich można dostrzec bez większych problemów. Nie przekonują mnie też niektóre animacje. Bieg głównej bohaterki jest jakiś dziwny – przypomina Toma Cruse’a z Mission Impossible (wiecie, o co chodzi, prawda?).

Najlepiej prezentują się sceny, w których wykorzystany został ray-tracing. Wszelkie odbicia w kałużach, lustrach, oknach itd. prezentują się naprawdę wyśmienicie. Swoje robi też technologia DLSS 2.0, która odpowiada za poprawę jakości oraz wydajności grafiki. Dzięki temu bez problemów byłem w stanie grać w 4K oraz z płynnością na poziomie 60 klatek na sekundę. Karta Palit GeForce RTX 3080, którą udało nam się wypożyczyć, generowała wszystkie detale ustawione na maksimum bez żadnych zająknięć, a w rezultacie The Medium potrafiło wyglądać bardzo efektownie.

Do udźwiękowienia nie mam kompletnie żadnych zastrzeżeń. Efekty specjalne, muzyka, dialogi – wszystko nagrano bezbłędnie. Zdecydowanie najbardziej podoba mi się w departamencie dźwiękowym to, w jaki sposób zagrany został jeden z potworów, Paszcza. Z każdej wypowiadanej przez niego sekwencję czuć desperację i szaleństwo. Nie muszę oczywiście nikomu wyjaśniać jak ważny jest dźwięk w tego typu projektach. Bloober Team w tym przypadku spisało się wyśmienicie.

Podsumowując, The Medium to bardzo dobra gra, choć trzeba wziąć pod uwagę, że to nie jest horror. W żadnym razie nie ma tu niczego z Silent Hill, ani innych survival horrorów. To bardziej thriller, w którym okazyjnie szokowani jesteśmy jakąś scenką, tudzież sekwencją (często w ramach przerywnika). Dzięki nieźle przemyślanemu światowi oraz ciekawej fabule, można się tu wyśmienicie bawić przez jakieś 8-10 godzin. Trzeba jednak przebrnąć przez kilka nudniejszych i mało porywających fragmentów. Wiem po co je do opowieści dodano, ale mogły być zdecydowanie krótsze.


Długość gry wg redakcji:
10h
Długość gry wg czytelników:
8h 0min

oceny graczy
Dobra Grafika:
Czasem jest naprawdę świetnie, ale często tylko dobrze.
Świetny Dźwięk:
Dźwiękowcy zasługują na podwyżkę.
Świetna Grywalność:
Zastanawiałem się czy dać dobrze, czy świetnie. W ogólnym rozrachunku - mimo dłużących się sekwencji - bawiłem się jednak bardzo dobrze.
Świetne Pomysł i założenia:
Wykorzystanie dwóch światów to bardzo ciekawa koncepcja.
Dobra Interakcja i fizyka:
Potrafi porwać, choć potrafi też przynudzać.
Słowo na koniec:
The Medium to faktycznie najlepsze dzieło polskiego studia Bloober Team. Deweloperom udało się przygotować światowej klasy przygodówkę i mam nadzieję, że to tylko przedsmak tego, co dostaniemy od nich w kolejnych latach.
Werdykt - Świetna gra!
Screeny z The Medium (PC)
Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosbalic87   @   11:27, 30.01.2021
To że gra jest graficznie nierówna może być związane z wymogiem optymalizacji tytułu pod słabszą wersję konsoli co mocno było widać również w przypadku Halo: Infinite i możliwe iż będzie się powtarzało również w przypadku wszystkich kolejnych nextgenowych projektów.

Mnie akurat mocno zdziwił i najbardziej przygnębił brak polskiego dubbingu w tej grze co powinno być podstawą z tego względu iż tytuł jest polskiej produkcji i umiejscowiony w polskiej lokalizacji i przez to niezwykle mocno traci na klimacie i wiarygodności szczególnie dla osób dorastających w czasach polskiej kultury i realiów lat 90 !!!
Pozatym znani polscy aktorzy brali udział w sesjach motion capture więc nic nie stało na przeszkodzie aby przy okazji użyczyli swoich gwoich głosów w polskiej wersji ...
Widocznie deweloperowi bardziej zależało na dotrzymaniu terminu niż końcowym efekcie.
0 kudosroxa175   @   07:49, 31.01.2021
Już jakiś czas temu zainteresowałam się tą grą, więc myślę, że w najbliższym czasie przekonam się na sobie czy rzeczywiście jest taka świetna jak wynika z recenzji. Dumny
1 kudosCVBPS   @   11:57, 31.01.2021
Wielkie dzięki za recenzje, mi akurat bardziej dreszczowiec niż horror odpowiada. xP Jednak minus dla twórców, że się tak reklamowali.
Tekst dobrze napisany, przyjemnie się czytało.
1 kudosAiszA   @   16:15, 15.03.2021
Pożądliwie aż, kusi mnie ta pozycja.
Raz, że porusza wspomnienia związane z kultową i bardzo klimatyczną serią Silent Hill, dwa, iż raczy nas świetną jak zawsze zresztą, nutą Akiry Yamaoki (soundtrack z gry wylądował już w moich ulubionych).
Szkoda, że tytuł ten nie trafił na PS5, byłoby mi bliżej niż dalej, ale dla głodnego porządnej dawki wrażeń, nie ma przeszkód ;)
Dodaj Odpowiedź