Każda z okolic została podzielona na kilka stref – w jednej znajdują się pokaźne wille, w kolejnej skromne, złożone z kilku budynków osiedle, w jeszcze innej siłownia, biblioteka czy dyskoteka. Choć na dostępnej mapie wydaje się, że poszczególne strefy dzieli zaledwie kilka kroków, to wyjście z domu na siłkę oznacza oglądanie kilkusekundowego ekranu ładowania. Ba, nawet wizyta w domu sąsiada, mieszkającego tuż obok, okupiona jest irytującym - po czasie - loadingiem. Efekt jest taki, że przez całą grę nie czułem swobody, jaka towarzyszyła rozgrywce w "trójce", lecz chodziło za mną wrażenie bycia zamkniętym w słoiku. Ma to swoje plusy – gra jest mniej zasobożerna i lepiej działa na starszych maszynach, ale to jednak cofanie się w rozwoju. Nie potrafię pojąć tego, że 5 lat temu, gdy gracze dysponowali słabszym sprzętem, udało się stworzyć otwarty świat, a dzisiaj jest to problemem. Czy to ograniczenia techniczne, czy też ktoś z góry nagle zmienił koncepcję? Nie wiem. W każdym razie, spory zawód.
Zostawmy jednak kwestie otwartości świata na boku i przejdźmy do narzędzia budowania i projektowania domów. Zostało one mocno odświeżone, czego efekty widać już przy pierwszym kontakcie. Wyposażenie mieszkania podzielono na poszczególne pokoje – kuchnię, salon, łazienkę, itp. Chcąc więc kupić komputer, musimy wybrać "Gabinet" lub też skorzystać z wygodnej wyszukiwarki, wklepując w nią odpowiednie hasło. Nie ma się co zbytnio rozwodzić, całość działa sprawnie i nie sprawia problemów z odnalezieniem potrzebnych przedmiotów. Nic nie stoi też na przeszkodzie by skorzystać ze starego systemu, który segreguje obiekty według funkcji. Minus jest taki, że w podstawowej wersji gry nie ma zbyt wielkiego wyboru mebli, urządzeń elektronicznych czy wzorów tapet. Ponadto część odblokujemy dopiero po nabyciu jakiejś umiejętności czy spełnieniu odpowiednich warunków. To akurat nie minus, bowiem wprowadza pewną unikatowość do rozgrywki – nie każda rodzina będzie mogła posiadać identyczny sprzęt. Kolejne przedmioty pojawią się bez wątpienia w dodatkach, ale do tego zdążyliśmy się już przyzwyczaić.
Bardzo sprawnie, co zresztą nie jest żadną nowością, działa nadrzędzie do tworzenia budynków. Jest ono rozbudowane do tego stopnia, że domorośli projektanci bez większych przeszkód mogą popuścić wodze fantazji i stworzyć taką nieruchomość, jaka tylko im się zażyczy. Oprócz standardowego budowania ścian, przydatne są gotowe formy, jak np. kwadratowy taras czy ośmiokątny pokój, przyspieszające proces budowy domu. Osoby, którym nie chce się projektować własnych czterech kątów, mogą skorzystać z gotowych propozycji, przygotowanych i udostępnionych przez innych graczy. Baza projektów rośnie z dnia na dzień i już teraz niektóre wille robią olbrzymie wrażenie. Trzeba jednak dysponować odpowiednią ilością simoleonów na koncie, ale w razie czego można skorzystać z kodów.
Podobne ułatwienie dla leniwych, lub też osób, którym po prostu nie chce się bawić w urządzanie mieszkania, przygotowano w kwestii wykończenia. Dostępne są bowiem gotowe propozycje pokoi dziennych, łazienek, kuchni czy nawet ogrodów. Po prostu wybieramy interesujący nas wariant, płacimy i umieszczamy w świecie gry. Nie trzeba bawić się w dobieranie tapet, dywanów czy pasujących kolorystycznie mebli. Przyjemne rozwiązanie, które pozwala zaoszczędzić czas, choć - ponownie - ilość dostępnych propozycji nie rzuca na kolana (każdy rodzaj pokoju ma kilka różnych opcji wykończenia).
PodglądBICodeURLIMGCytatSpoiler