Risen 3: Władcy Tytanów (PC)

ObserwujMam (83)Gram (36)Ukończone (42)Kupię (18)

Risen 3: Władcy Tytanów (PC) - recenzja gry


@ 14.08.2014, 00:45


Bohatera będziemy rozwijać na wzór Mrocznych Wód. Zrezygnowano z poziomów doświadczenia, a za uzyskane punkty chwały wzmocnimy kilka cech naszego protagonisty (które jednocześnie wpłyną na jego talenty), a specjalne umiejętności wyćwiczymy u odpowiednich nauczycieli (musimy mieć tylko należycie wysokie współczynniki i właściwą ilość złota). Osobiście wolałem rozwiązania z Gothiców i pierwszego Risena, ale jednak i ten system w praktyce sprawuje się naprawdę dobrze.

Risen 3: Władcy Tytanów (PC)

Przygodę wzbogacono też sporą ilością bardzo przyjemnych smaczków. Jednym z ciekawszych jest np. możliwość korzystania z wizji astralnej, dzięki której konkretnego rodzaju obiekty podświetlą się na ekranie w określonych kolorach (żyjące istoty na czerwono, przedmioty na niebiesko, etc.). Poza tym, jak w Risen 2 wytrenujemy małpkę, przemienimy się w papugę i trochę polatamy po planszach, a nawet aktywujemy specjalne portale, dzięki czemu szybciej przemieścimy się po mapach. W końcu nic nie stanie na przeszkodzie, aby trochę się rozerwać i wziąć udział w zawodach w rzucaniu nożem, siłowaniu na rękę, czy… piciu trunków (wszystko w formie prostych mini gierek). Takich drobiazgów jest w grze dość dużo i choć nie dostarczają jakiś wyjątkowych wrażeń, to bez wątpienia pozwolą graczowi na krótki odpoczynek od wykonywanych misji.

Żeby nie było, Risen 3 to nie jest gra idealna i śmiało można mu wypomnieć kilka mniejszych lub większych wpadek. Ot np. system walki wręcz, praktycznie taki sam, jak w poprzedniku, mógłby zostać bardziej rozbudowany. W zasadzie przez całą grę walczymy tylko prostymi kombinacjami ciosów, toteż z pełną stanowczością wypadałoby tu dodać jakieś urozmaicenia. Idąc dalej, magia. Bardzo mi się podobało w magii kryształów, że nasz bohater swoje zaklęcia łączy w swego rodzaju proste „combosy”, ale z drugiej strony, zaklęć jest dość mało, niewiele różnią się też efektami (atak ogniem nie podpala, lodem nie zamraża…). Można uznać za niepotrzebne sekwencje bitew morskich z jakimś potworem (wychodzi tu brak fizyki otoczenia), bo szybko okazują się niedopracowane i nijakie. W końcu, można mieć za złe, że twórcy praktycznie w ogóle nie eksploatują motywu broni palnej i kusz (chyba nikt ich nie używa przeciwko nam). Troszkę też byłem zawiedziony niskim poziomem trudności. W miarę kłopotliwe są tylko początki i finałowa walka, a tak raczej nie będziecie ginąć zbyt często. W praktyce jednak, wszystko to okazuje się mało znaczącymi drobiazgami, które choć da się zauważyć, w ogóle nie wpływają na naprawdę pierwszorzędne doznania płynące z przygody!

Risen 3: Władcy Tytanów (PC)

Jeśli chodzi o grafikę, wspominałem już o pięknych krajobrazach. Prócz nich nie bardzo jest na czym oko zawiesić. Modele postaci są mało szczegółowe i sztywne, co dość mocno kontrastuje ze świetnymi sceneriami. Należy jednak pochwalić Pirahna Bytes za bardzo dobrą optymalizację Władców Tytanów. Sprzęt, na którym graliście w Gothica 3, spokojnie odpali nowego Risena na wysokich detalach i wcale nie zatnie Wam komputera. Programiści świetnie się spisali. Tak samo dobrze im poszło w kwestii udźwiękowienia. Mamy fajny dubbing (niestety tylko angielski) i, jak zwykle, nastrojowe kompozycje muzyczne (mimo że nie wpadające w ucho tak mocno, jak motywy z Gothiców). I tu więc Pirahna zasługuje na wyrazy uznania.

Podsumowując, muszę się powtórzyć: doprawdy nie pamiętam, kiedy ostatnio tak dobrze się bawiłem. Władcy Tytanów są o wiele lepszą grą, niż mogłem się spodziewać i autentycznie świetnym, wciągającym RPGiem (a i też całkiem długim, bo zabrał mi dobre 40 godzin z życia - a można siedzieć przy nim sporo dłużej). Risen 3 to piękna, absorbująca przygoda, godna całego dotychczasowego dorobku Pirahna Bytes. Jeśli cały czas czujecie sentyment do Gothiców, a dwa poprzednie Riseny także Wam się podobały, poczujecie się jak ryba w wodzie. Jestem tylko ciekawy, co dalej postanowi niemiecka firma? Ma na koncie dwie równe, bardzo dobre trylogie i osobiście chyba chciałbym, żeby deweloperzy zajęli się tworzeniem kolejnej marki. Nie widzę potrzeby wskrzeszania Gothica, sądzę też, że Risen 3 chyba też powinien być już ostatnim tworem z tej serii (Władcy Tytanów byliby świetnym zwieńczeniem tego uniwersum). Teraz mam apetyt na coś zupełnie nowego. Byle na tak samo wysokim poziomie!


Długość gry wg redakcji:
40h
Długość gry wg czytelników:
33h 46min

oceny graczy
Świetna Grafika:
Nie jest to nowoczesna technologia, modele postaci nie są najwyższej jakości, ale piękne krajobrazy... bezcenne!
Świetny Dźwięk:
Bardzo dobrze wykonany, w tle zawsze pobrzmiewa klimatyczna muzyka, twórcy zadbali też o dobry dubbing.
Genialna Grywalność:
Gra naprawdę wciąga i choć nie ustrzeżono się kilku byków, praktycznie w ogóle nie wpływają one na przeżycia gracza.
Świetne Pomysł i założenia:
Twórcy umiejętnie poprzeplatali motywy z pierwszej i drugiej odsłony, tworząc grę różnorodną i bogatą.
Dobra Interakcja i fizyka:
Z każdym możemy pogadać, wiele rzeczy możemy podnieść, wszędzie możemy pójść. Brakuje tylko lepszej fizyki otoczenia, co wychodzi przy okazji bitew morskich.
Słowo na koniec:
Autentycznie mocna, wciągająca gra, od której ciężko się oderwać. Jest siła!
Werdykt - Świetna gra!
Screeny z Risen 3: Władcy Tytanów (PC)
Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosSzymono111   @   16:19, 15.10.2014
Żyją i mają się dobrze, ludziom, którzy chcą pograć, gorąco polecam niedawno powstały mod do Gothic 2 NK "Tajemnice Jumangi".
Świetnie zaprojektowane lokacje, ponad 10h gry i nowe umiejętności do rozwinięcia, głównie związane z zaniedbanym w serii łucznictwem, a dokładnie ulepszaniem strzał. Jeśli ktoś chciałby zagrać, to można zassać z tego miejsca:
https://forum(...)st861945

Jeśli zaś chodzi o nowego bohatera, to o wiele lepszy plan, niż odnawianie bezimiennego. Może być jakieś odniesienie, takie jak w Gothic 4, które było bardzo dobre(motyw z opętanym królem rokował dobrze, ale został zmarnowany), ale nie można na siłę wsadzać znowu tego samego, do nowej formuły. Już w G3 były problemy z Bezim, tam nie był jeszcze taki dobry, ale mógł pobić orka od pierwszego poziomu i miał już trochę wyrobionych statystyk na start.

UP@ Ja bym jednak nie zostawiał całej serii, bo musisz wiedzieć, że wiele starych gier, zostało zgrabnie odnowionych i nadal są popularne, choćby taki Deus Ex Human Revolution, czy Wasteland 2 niedawno.
0 kudosUxon   @   19:04, 15.10.2014
O widzisz, dzięki serdeczne za cynk do tego moda, zabierałem się właśnie po raz kolejny za Gothic, a zawsze to będzie fajne urozmaicenie gry. Pytanie tylko miałbym odnośnie ewentualnych bugów, czy grało się bez żenady. Jeśli tak, to z przyjemnością go obadam.
0 kudosSzymono111   @   19:10, 15.10.2014
Atakuj tego moda, ja grałem i nie natknąłem się na bugi(nie wliczam tych wpisanych w silnik samej gry). Mod był robiony bardzo długo, bo ponad rok.
Zapytasz pewnie, dlaczego akurat ten? Ano dlatego, że trochę przy nim pomagałem Cool
Robiłem tylko korekcję w dialogach, ale zawsze coś Święty
Ja też chyba go sobie przegram jeszcze raz, miłej gry. Napisz w temacie z grą Gothic I, jakie wrażenia.
0 kudosUxon   @   19:27, 15.10.2014
Ogólnie za modami w grach nie przepadam, ale jeśli ten jest wykonany starannie i pieczołowicie, to na bank go sprawdzę. Po riserczu w sieci widzę, że warto. Świetnie, że gra jest nadal wspierana i ogrywana. Ale najpierw łyknę kolejny raz jedynkę, bo też z tego co się zorientowałem kilka fajnych modyfikacji do niej wyszło. Dobrze, że klasyki nie umierają i ludziom chce się cały czas je rozbudowywać. Świadczy to o ogromnym ich potencjale.
0 kudosIgI123   @   19:47, 15.10.2014
Zamiast przechodzić G1 na sucho to zarzuć moda Mroczne Tajemnice na dobry początek. Jest trochę jak Noc Kruka do G2.
0 kudosSzymono111   @   19:52, 15.10.2014
Do G II jest większa wsparcie, ale gracze nadal nie zapominają (:
W tym modzie jest coś takiego jak pasek energii, marnuje się przy SPRINCIE, blokowaniu i ogólnie walce.
Jeśli chcesz "łyknąć" zwykłego Gothic-a, to zmień sobie na przykład tekstury twarzy Bezia Szczęśliwy
Z Mroczne Tajemnice jest ten problem, że jest wiele wersji tego moda i wiele wersji samej podstawki, mogą być crashe.
0 kudosUxon   @   20:15, 15.10.2014
Akurat posiadam wersję z Extra Klasyki. Dość ascetyczne wydanie, ale wszystko jest i śmiga aż miło, bez w sumie zbędnych bajerów. Mam nadzieję, że wszystko będzie kompatybilne, tak co do Mrocznych Tajemnic (dzięki Igi) jak i Tajemnic Jumangi (to samo Szymono). Wersje gier są dość aktualne, mam nadzieję, że będzie bez problemów.
0 kudosSzymono111   @   20:49, 15.10.2014
Teraz jest 1.08k najnowsza wersja, a że ja mam tą samą edycję to wiem, że będzie poprawnie chodziła.
Miłej gry Szczęśliwy
0 kudosJackieR3   @   20:53, 15.10.2014
Cytat: Szymono111
Z Mroczne Tajemnice jest ten problem, że jest wiele wersji tego moda i wiele wersji samej podstawki, mogą być crashe.

No właśnie.ogólnie mod bardzo chwalony ale jednak podobno część graczy miała problem ukończenia go z powodu bugów.
0 kudosUxon   @   21:16, 15.10.2014
Z tego co dopiero przeczytałem, to ten mod był wielokrotnie łatany i raczej z nowszą wersją G1 powinien współgrać. A bardziej niż na bugi narzekano na strasznie zaniżony poziom trudności. Ale sprawdzę go i tak, bo nie ma to jak samemu się przekonać ile w tym prawdy.
0 kudosJackieR3   @   21:22, 15.10.2014
Cytat: Uxon
Ale sprawdzę go i tak, bo nie ma to jak samemu się przekonać ile w tym prawdy.

Co prawda to prawda.W każdym razie daj znać jak ukończysz MT. Uśmiech
0 kudosSzymono111   @   21:35, 15.10.2014
Sprawa zacnie wygląda z tym MT, pod kątem wersji fizycznej. Widziałem kiedyś na allegro, zetknęliście się kiedyś z takowymi?
0 kudosUxon   @   21:44, 15.10.2014
Hmm, przecież ten mod jest darmowy. W ogóle legalne jest zarabianie na nim w formie fizycznej bazując na sukcesie Gothica? Pomimo niewątpliwej, dużej pracy włożonej w niego, to jednak G1 nie jest własnością modderów. I jeśli to prawda co napisałeś, to aż dziwne, że Piranha nie rości sobie do niego żadnych praw. Bo, jakby nie patrzeć, jest to wykorzystywanie ich własności i czerpanie z tego zysków.
0 kudosSzymono111   @   22:19, 15.10.2014
Kiedyś było mnóstwo takowych egzemplarzy, nawet na allegro, a jeden z nich miał mój znajomy, też wielki fan Gothic. Mówi, że normalnie nawet płytka, miała nadrukowane logo, tak, jakby była to wersja pudełkowa jakiejś nowiuteńkiej gry.
Nie wiem, czy nie ma teraz tych egzemplarzy w obiegu, bo policja zaczęła pukać do drzwi(dobrze zwróciłeś uwagę na zarobki, bez praw autorskich), czy też zapukało do nich sumienie Dumny
W każdym bądź razie, mod jest genialny i uważam, że gdyby CD Project zajęło się dubbingiem, to Piranha mogłaby sporo zarobić.
Jakbyś mógł, to daj na PW, albo tutaj linka, do wersji, którą pobierzesz Uśmiech
0 kudosUxon   @   22:52, 15.10.2014
Na razie trochę nie mam czasu, ale jak pobiorę, to oczywiście napiszę skąd, tak jak i opiszę wrażenia z przejścia. Generalnie dość dziwna sprawa z tymi fizycznymi formami modów, bo nie wierzę, że Piranha o nich nie wie. No, ale dobra, jest jak jest. Ja w każdym razie nabędę legalną, darmową, wersję wirtualną Puszcza oko
Dodaj Odpowiedź