Risen 3: Władcy Tytanów (PC)

ObserwujMam (83)Gram (36)Ukończone (42)Kupię (18)

Risen 3: Władcy Tytanów (PC) - recenzja gry


@ 14.08.2014, 00:45


Można chyba zaryzykować stwierdzenie, że we Władcach Tytanów Pirahna próbowała znaleźć kompromis pomiędzy charakterem pierwszego Risena (i Gothiców, oczywiście), a swoimi dokonaniami w Mrocznych Wodach. Od samego początku mamy dostęp do kilku dużych wysp (i dwóch bonusowych, mniejszych, znanych też z The Dark Waters), po których praktycznie bez przeszkód możemy podróżować (pływamy między nimi statkiem). Firma wprawdzie zostawiła nam kilka terenów „na później”, za sprawą kilku odgrodzonych lokacji i jednej finałowej wyspy, ale ogólnie terytoria są w pełni otwarte. Odwiedzimy więc znane z poprzedniej odsłony Antiguę i Tacariguę (choć nieco zmodyfikowane), jak i nowe wysepki, pokroju Calador, Kila, czy Taranis. Trzeba tu od razu podkreślić, że nie wszędzie będzie dominował kontrastowy, żywy, tropikalny klimat. Niektóre lokacje będą bardziej stonowane, inne wręcz mroczne i nieprzyjazne. Bardzo mnie cieszy, że Pirahna postawiła na wyraźną różnorodność, dzięki czemu Risen 3 ciągle mnie zaskakiwał.

Bardzo mi się spodobało, że ponownie zmuszono nas do wyboru jednej z trzech dostępnych frakcji, tj. w tym przypadku: Piratów, tzw. Strażników i Łowców Demonów. Sytuacja wygląda banalnie. Każda ma swoją siedzibę na jednej z wysp, a my, wykonując odpowiednie zadanka (niezbyt długie), możemy (a nawet musimy) przystąpić do jednej z nich. Oczywiście od razu przychodzą na myśl piękne klimaty pierwszych dwóch Gothiców i pierwszego Risena, w których to wybór frakcji był jednym z bardziej absorbujących elementów podczas całej przygody. Fajnie, że twórcy ponownie skorzystali z tej koncepcji i, co najważniejsze, skorzystali z niej nadzwyczaj trafnie.

Risen 3: Władcy Tytanów (PC)

Wybór nie będzie łatwy, bo – na dobrą sprawę – każda z „ekip” już na wstępie zapowiada się co najmniej ciekawie. Przede wszystkim warto wspomnieć, że grupy różnią się od siebie dostępem do innej szkoły magii. Pirahna zrobiła tu fajny ukłon w stronę pierwszego Risena, udostępniając graczom magię kryształów (tu rozbudowaną o kilka nowych zaklęć), magię runiczną (też odpowiednio zmodyfikowaną) i oczywiście magię Voodoo – goszczącą w Mrocznych Wodach. I tak, jeżeli wstąpimy do Strażników, poznamy sekrety magii kryształów, Łowcy Demonów zaznajomią nas z sekretami magii runicznej, a dzięki piratom (choć bardziej powinniśmy mówić o jakby Indianach , niż o piratach) odkryjemy sekrety tajemniczych rytuałów Voodoo. Frakcje pozwolą nam też nieco lepiej (lub gorzej) wyczuć się pewne elementy walki wręcz lub w posługiwanie się bronią palną (i kuszą), niemniej nie są to akurat wielkie różnice. Kluczowe są przede wszystkim tajniki magii i to w nich należy doszukiwać się podstawowych różnic pomiędzy stronnictwami.

Zanim tak naprawdę zdecydujecie się przyłączyć do jakiejś grupy, Risen 3 zdąży dać Wam porządny wycisk. Twórcy zaserwowali nam naprawdę duży świat, a w nim mnóstwo rzeczy do zrobienia. Oprócz samych zadań, związanych z wyborem frakcji, musimy przecież: zniszczyć portale, przez które wychodzą demony; zorganizować flotę przeciwko statkom-widmom; zebrać załogę dla swojego okrętu (a potem znaleźć jakiś większy), a przy okazji wykonać dziesiątki pomniejszych zadań, czy to na prośbę naszych towarzyszy podróży, czy innych, napotkanych person. Warto dokładnie zwiedzać dostępne wyspy i odpowiednio je „ogołocić”. Przed przystąpieniem do jednego z ugrupowań wypada wykonać sobie „zapasowego save’a”, a potem zacząć grę od pewnego punktu, przyłączając się do odmiennego zrzeszenia. Władcy Tytanów oferują ogrom rzeczy do załatwienia, a gracza czeka wiele biegania, jeśli ma ambicję to wszystko ogarnąć. I wiecie co? Strasznie mi się to podobało!


Screeny z Risen 3: Władcy Tytanów (PC)
Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosSzymono111   @   16:19, 15.10.2014
Żyją i mają się dobrze, ludziom, którzy chcą pograć, gorąco polecam niedawno powstały mod do Gothic 2 NK "Tajemnice Jumangi".
Świetnie zaprojektowane lokacje, ponad 10h gry i nowe umiejętności do rozwinięcia, głównie związane z zaniedbanym w serii łucznictwem, a dokładnie ulepszaniem strzał. Jeśli ktoś chciałby zagrać, to można zassać z tego miejsca:
https://forum(...)st861945

Jeśli zaś chodzi o nowego bohatera, to o wiele lepszy plan, niż odnawianie bezimiennego. Może być jakieś odniesienie, takie jak w Gothic 4, które było bardzo dobre(motyw z opętanym królem rokował dobrze, ale został zmarnowany), ale nie można na siłę wsadzać znowu tego samego, do nowej formuły. Już w G3 były problemy z Bezim, tam nie był jeszcze taki dobry, ale mógł pobić orka od pierwszego poziomu i miał już trochę wyrobionych statystyk na start.

UP@ Ja bym jednak nie zostawiał całej serii, bo musisz wiedzieć, że wiele starych gier, zostało zgrabnie odnowionych i nadal są popularne, choćby taki Deus Ex Human Revolution, czy Wasteland 2 niedawno.
0 kudosUxon   @   19:04, 15.10.2014
O widzisz, dzięki serdeczne za cynk do tego moda, zabierałem się właśnie po raz kolejny za Gothic, a zawsze to będzie fajne urozmaicenie gry. Pytanie tylko miałbym odnośnie ewentualnych bugów, czy grało się bez żenady. Jeśli tak, to z przyjemnością go obadam.
0 kudosSzymono111   @   19:10, 15.10.2014
Atakuj tego moda, ja grałem i nie natknąłem się na bugi(nie wliczam tych wpisanych w silnik samej gry). Mod był robiony bardzo długo, bo ponad rok.
Zapytasz pewnie, dlaczego akurat ten? Ano dlatego, że trochę przy nim pomagałem Cool
Robiłem tylko korekcję w dialogach, ale zawsze coś Święty
Ja też chyba go sobie przegram jeszcze raz, miłej gry. Napisz w temacie z grą Gothic I, jakie wrażenia.
0 kudosUxon   @   19:27, 15.10.2014
Ogólnie za modami w grach nie przepadam, ale jeśli ten jest wykonany starannie i pieczołowicie, to na bank go sprawdzę. Po riserczu w sieci widzę, że warto. Świetnie, że gra jest nadal wspierana i ogrywana. Ale najpierw łyknę kolejny raz jedynkę, bo też z tego co się zorientowałem kilka fajnych modyfikacji do niej wyszło. Dobrze, że klasyki nie umierają i ludziom chce się cały czas je rozbudowywać. Świadczy to o ogromnym ich potencjale.
0 kudosIgI123   @   19:47, 15.10.2014
Zamiast przechodzić G1 na sucho to zarzuć moda Mroczne Tajemnice na dobry początek. Jest trochę jak Noc Kruka do G2.
0 kudosSzymono111   @   19:52, 15.10.2014
Do G II jest większa wsparcie, ale gracze nadal nie zapominają (:
W tym modzie jest coś takiego jak pasek energii, marnuje się przy SPRINCIE, blokowaniu i ogólnie walce.
Jeśli chcesz "łyknąć" zwykłego Gothic-a, to zmień sobie na przykład tekstury twarzy Bezia Szczęśliwy
Z Mroczne Tajemnice jest ten problem, że jest wiele wersji tego moda i wiele wersji samej podstawki, mogą być crashe.
0 kudosUxon   @   20:15, 15.10.2014
Akurat posiadam wersję z Extra Klasyki. Dość ascetyczne wydanie, ale wszystko jest i śmiga aż miło, bez w sumie zbędnych bajerów. Mam nadzieję, że wszystko będzie kompatybilne, tak co do Mrocznych Tajemnic (dzięki Igi) jak i Tajemnic Jumangi (to samo Szymono). Wersje gier są dość aktualne, mam nadzieję, że będzie bez problemów.
0 kudosSzymono111   @   20:49, 15.10.2014
Teraz jest 1.08k najnowsza wersja, a że ja mam tą samą edycję to wiem, że będzie poprawnie chodziła.
Miłej gry Szczęśliwy
0 kudosJackieR3   @   20:53, 15.10.2014
Cytat: Szymono111
Z Mroczne Tajemnice jest ten problem, że jest wiele wersji tego moda i wiele wersji samej podstawki, mogą być crashe.

No właśnie.ogólnie mod bardzo chwalony ale jednak podobno część graczy miała problem ukończenia go z powodu bugów.
0 kudosUxon   @   21:16, 15.10.2014
Z tego co dopiero przeczytałem, to ten mod był wielokrotnie łatany i raczej z nowszą wersją G1 powinien współgrać. A bardziej niż na bugi narzekano na strasznie zaniżony poziom trudności. Ale sprawdzę go i tak, bo nie ma to jak samemu się przekonać ile w tym prawdy.
0 kudosJackieR3   @   21:22, 15.10.2014
Cytat: Uxon
Ale sprawdzę go i tak, bo nie ma to jak samemu się przekonać ile w tym prawdy.

Co prawda to prawda.W każdym razie daj znać jak ukończysz MT. Uśmiech
0 kudosSzymono111   @   21:35, 15.10.2014
Sprawa zacnie wygląda z tym MT, pod kątem wersji fizycznej. Widziałem kiedyś na allegro, zetknęliście się kiedyś z takowymi?
0 kudosUxon   @   21:44, 15.10.2014
Hmm, przecież ten mod jest darmowy. W ogóle legalne jest zarabianie na nim w formie fizycznej bazując na sukcesie Gothica? Pomimo niewątpliwej, dużej pracy włożonej w niego, to jednak G1 nie jest własnością modderów. I jeśli to prawda co napisałeś, to aż dziwne, że Piranha nie rości sobie do niego żadnych praw. Bo, jakby nie patrzeć, jest to wykorzystywanie ich własności i czerpanie z tego zysków.
0 kudosSzymono111   @   22:19, 15.10.2014
Kiedyś było mnóstwo takowych egzemplarzy, nawet na allegro, a jeden z nich miał mój znajomy, też wielki fan Gothic. Mówi, że normalnie nawet płytka, miała nadrukowane logo, tak, jakby była to wersja pudełkowa jakiejś nowiuteńkiej gry.
Nie wiem, czy nie ma teraz tych egzemplarzy w obiegu, bo policja zaczęła pukać do drzwi(dobrze zwróciłeś uwagę na zarobki, bez praw autorskich), czy też zapukało do nich sumienie Dumny
W każdym bądź razie, mod jest genialny i uważam, że gdyby CD Project zajęło się dubbingiem, to Piranha mogłaby sporo zarobić.
Jakbyś mógł, to daj na PW, albo tutaj linka, do wersji, którą pobierzesz Uśmiech
0 kudosUxon   @   22:52, 15.10.2014
Na razie trochę nie mam czasu, ale jak pobiorę, to oczywiście napiszę skąd, tak jak i opiszę wrażenia z przejścia. Generalnie dość dziwna sprawa z tymi fizycznymi formami modów, bo nie wierzę, że Piranha o nich nie wie. No, ale dobra, jest jak jest. Ja w każdym razie nabędę legalną, darmową, wersję wirtualną Puszcza oko
Dodaj Odpowiedź