Total War: Rome II (PC)

ObserwujMam (46)Gram (19)Ukończone (9)Kupię (26)

Total War: Rome II (PC) - recenzja gry


@ 03.09.2013, 17:18
Adam "Dirian" Weber
Chwalmy Słońce!


Drugi Rzym jest tytułem rozbudowanym na wielu płaszczyznach i początkujący gracze, niezaznajomieni choć w najmniejszym stopniu z serią, mogą się łatwo zgubić. Twórcy na szczęście pomagają, jak mogą – przygotowali składający się z trzech części prolog. Podczas rozgrywki można włączyć sobie liczne podpowiedzi, nie brakuje także obszernej encyklopedii wbudowanej w grę, choć ta wydaje się nieco chaotyczna i napisana jakby na kolanie, na ostatnią chwilę. Gdy jednak człowiek połapie się wśród multum dostępnych opcji, frajda z rozgrywki niebagatelnie wzrasta.

Taka sobie przystępność to nie jedyna wada dzieła Creative Assembly. Nieco zawodzi stosunkowo skąpe drzewko technologii, po macoszemu potraktowano także handel, odbywający się automatycznie i bez większej ingerencji gracza. Szkoda, bo o ile początkowo człowiek się cieszy, że wszystko to dzieje się samo od siebie, to z czasem miałem ochotę pogrzebać w każdym aspekcie wpływającym na sukces mojego państwa, a gra nie dawała mi takich uprawnień.

Oprawa wizualna jest bardzo ładna, ale nie oszałamiająca. Na maksymalnych detalach gra zachwyca szczegółami, choć ciężko mówić o opadającej na podłodze szczęce. To zwyczajnie atrakcyjna strategia, w której oko cieszą pojedyncze szczegóły, jak zmontowany z setek tarcz "żółw", efektowna falanga czy nawet takie drobiazgi, jak różne elementy uzbrojenia w tym samym oddziale, często zależne od miejsca, w jakim został zwerbowany. Z kolan nie zrzuciły mnie natomiast projekty lokacji - pomijając największe miasta i pojedyncze miejscówki, miałem wrażenie jakby twórcy poświęcili temu elementowi zbyt mało uwagi. Czaruje za to klimatyczny, doskonale dopasowany soundtrack.

Total War: Rome II (PC)

Niestety, piętą achillesową Rome II jest optymalizacja. Już mapa świata potrafi dać się we znaki komputerowi, zwalniając w nieprzewidywanych momentach, a przejście do następnej tury, trwające ponad minutę ze względu na mnogość frakcji, wcale nie poprawia sytuacji. Produkcja ma ponadto talent do przycinania podczas oblężeń miast, kiedy na ekranie, w jednym miejscu, tłucze się po kilka tysięcy żołnierzy. Twórcy przewidzieli wprawdzie możliwość zmniejszania ilości oddziałów, ale wtedy czar pryska, a efektowność starć znacząco spada. I nie winiłbym o to mojego bądź co bądź już nie najnowszego, ale wciąż przyzwoitego sprzętu – z tego, co wyczytałem w sieci, aplikacja potrafi udusić nawet istotnie mocniejsze konfiguracje.

Total War: Rome II to ogromna gra, zapewniająca setki godzin wspaniałej, angażującej zabawy. Epickie starcia tysięcy jednostek, wymagające sporej uwagi bitwy morskie, czy, w końcu, pokaźne opcje dyplomatyczne, połączone z licznymi intrygami, czynią z drugiego Rzymu strategię, której warto poświęcić swój cenny czas. Trzeba jednak wziąć poprawkę na skopaną optymalizację, długie przeskakiwanie pomiędzy turami oraz sporadyczny slide-show w najbardziej nieoczekiwanych momentach. Jeżeli jesteście w stanie to przeboleć, wówczas śmiało wyciągajcie pieniądze z portfela i ruszajcie na podbój ogromnego, antycznego świata.


Długość gry wg redakcji:
0h
Długość gry wg czytelników:
69h 9min

oceny graczy
Świetna Grafika:
Szczegółowo dopieszczone jednostki, bogate w liczne detale. Niemniej tereny, na których przyjdzie nam toczyć boje, wyglądają co najwyżej dobrze.
Świetny Dźwięk:
Klimatyczny, bardzo dobry soundtrack. Momentami przywodził na myśl świetną ścieżkę dźwiękową z filmu Gladiator. Równie dobrze wypadają odgłosy bitwy - krzyki, jęki, szczęk uderzającego metalu, rżenie koni czy świst przelatujących pocisków balistycznych.
Świetna Grywalność:
Czas przy grze upływa nieubłaganie, a syndrom jeszcze jednej tury doprowadzi niejedną osobę do zarwania nocki. Na minus natomiast kiepska optymalizacja, momentami uprzykrzająca rozgrywkę.
Świetne Pomysł i założenia:
Stary schemat wzbogacony o garść rozsądnych rozwiązań.
Dobra Interakcja i fizyka:
Roztrzaskujemy pokłady wrogich łodzi, wyłamujemy bramy, uderzamy kamiennymi blokami we wrogie mury. Fizyka spisuje się przyzwoicie.
Słowo na koniec:
Świetna strategia, której finalna ocena byłaby o oczko wyższa, gdyby twórcy pokusili się o lepszą optymalizację swojego produktu. Być może poprawki wniosą kolejne patche, niemniej obecnie nie można przejść obok tego obojętnie.
Werdykt - Świetna gra!
Screeny z Total War: Rome II (PC)
Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudoswisniaboss   @   17:26, 03.09.2013
No po prostu trzeba mieć Uśmiech Ledwo szkoła wystartowała, a już oleje początek nauki. TOTAL WAR!
0 kudosSZYMEZ   @   21:39, 03.09.2013
Mnie jakoś Shogun 2 nie wciągał, więc na Rome 2 się nie szykuje. Do gry w shoguna zniechęcał mnie także strasznie długi czas od odpalenia gry do jej faktycznego startu ( nie wiem skąd to się brało, nie mam problemów z grami pokroju Battlefileda 3 i Crysis 2 )
0 kudosJackieR3   @   07:08, 04.09.2013
Jak nie ma Obelixa i Asterixa co by rozpirzyli te żółwiowe legiony w drobny mak to nie gram. Konsternacja
0 kudosjuve   @   22:16, 04.09.2013
Absolutnie jedna z tych gier, czy projektów jak kto woli, która pokazuje jasno, iż strategie winny być perłą w koronie gier dedykowanych na PC. Na początku drugiego tysiaclecia tak było, dziś dzięki Rome II myśle, że może być podobnie. Absolutnie polecam!
0 kudosJackieR3   @   08:37, 05.09.2013
No to przynajmniej jako Hannibal można dać makaroniarzom łupnia.Ha,słoniami roz.....y żółwie
0 kudosDirian   @   19:57, 05.09.2013
Cytat: JackieR3
Ha,słoniami roz.....y żółwie


Jackie, czemu nie lubisz żółwi?
0 kudosJackieR3   @   16:18, 06.09.2013
No fakt żółwie są spoko ale rzymscy okupanci z ich podróbkami żółwi wzbudzają u mnie internacjonalistyczno-niepodległościowe uczucia.Link Co nam dali rzymianie
0 kudosdenilson   @   00:46, 09.09.2013
Cytat: JackieR3
Jak nie ma Obelixa i Asterixa co by rozpirzyli te żółwiowe legiony w drobny mak to nie gram. Konsternacja
Spokojnie gracze może stworzą mod by można było pokierować wioską Galów Dumny

Kolejna część Total War i kolejne kilkadziesiąt godzin rozgrywki Uśmiech
0 kudosFox46   @   09:32, 11.09.2013
Więcej takich RTSów by się przydało a nie jedna na rok i papapa. Szkoda tylko że ten gatunek tak obumiera.
0 kudosMiszka69   @   21:23, 16.09.2013
Najgorsza część z serii, kiepska optymalizacja, grafika gorsza niż w Shogun 2. Jeśli chodzi o SI to szkoda gadać. Chyba im się strasznie spieszyło bo gra moim zdaniem ma mnóstwo niedociągnięć. Może łatki cos pomogą
0 kudosJackieR3   @   22:37, 16.09.2013
Cytat: Miszka69
gra moim zdaniem ma mnóstwo niedociągnięć

Jak na razie jeśli chodzi o tę serię grałem w pierwszego Medievala i tam też miałem problemy techniczne.Czy nie są one czasem takim małym niechlubnym znakiem rozpoznawczym serii
Dodaj Odpowiedź