Diablo III (PC)

ObserwujMam (229)Gram (113)Ukończone (78)Kupię (254)

Recenzja gry Diablo III (PC)


@ 21.05.2012, 17:54
Wojciech "Raaistlin" Onyśków

Dwanaście lat czekania. Dekada grania w niesamowitą dwójkę tylko po to, by teraz przesiąść się na next-genową (w stosunku do części poprzedniej) trójkę i… No właśnie.

Dwanaście lat czekania. Dekada grania w niesamowitą dwójkę tylko po to, by teraz przesiąść się na next-genową (w stosunku do części poprzedniej) trójkę i… No właśnie. Z jednej strony jest to stare, dobre Diablo, z drugiej produkt zupełnie odmienny, z nowymi rozwiązaniami, które niekoniecznie muszą każdemu przypaść do gustu. Jednak już na wstępie napiszę, że jest to niesamowicie grywalna i wciągająca odskocznia od poważniejszych tytułów, zmuszających nas do myślenia. Bo w Diablo III myśleć nie trzeba w ogóle.


Więcej filmów z Diablo III


Jeszcze przed przystąpieniem do omawiania poszczególnych elementów gry pragnę wyjaśnić pewną sprawę. Problemy techniczne, które spotkały nas kilka godzin po premierze były rzeczą normalną i nie będą brane pod uwagę w ocenie końcowej. Niedyspozycja serwerów trwała maksymalnie kilkanaście godzin, po czym można było spokojnie zalogować się i grać. Narzekania osób, dla których Diablo III rzekomo jest niegrywalne, wyssane są z palca. Już wieczorem 15 maja spokojnie odpaliłem kampanię i zostałem wessany na całą noc.

Przygoda standardowo podzielona jest na cztery akty. Są one jednak niesymetryczne, zatem najwięcej czasu w moim odczuciu spędza się w pierwszym, troszkę mniej w drugim, natomiast trzeci i czwarty są stosunkowo krótsze. Tradycji stało się zadość , wszak w dwójce czwarty akt również był wyjątkowo krótki.

Fabułę zapewne każdy z Was już zna, jednak z recenzenckiego obowiązku muszę o niej wspomnieć. Akcja rozpoczyna się w momencie, gdy obok Nowego Tristram spada gwiazda, siejąc przy okazji niemałe spustoszenie. My natomiast, po wybraniu swojej klasy postaci, przeczuwamy, iż dzieje się cos złego i ruszamy do miasta. Na miejscu okazuje się, iż żołnierze odpierają ataki nieumartych. W środku konsultujemy się z przywódczynią i wyruszamy na pierwszą misję. Dla tych, którzy jeszcze otoczki fabularnej nie znają, zatrzymam się w tym momencie. Nie ma sensu specjalnie spoilerować, tym bardziej, że w Diablo III narracja jest bardziej złożona. Od samego początku widać, iż większą wagę przywiązano do fabuły, która w poprzedniej części była jedynie pretekstem do wycinania kolejnych zastępów przeciwników. Żeby było jasne – tutaj również chodzi tylko i wyłącznie o walkę, jednak całość oblana jest bardziej zjadliwym sosem fabularnym.



Przemierzając kolejne krainy Sanktuarium miałem nieodparte wrażenie, iż koncept poszczególnych aktów został żywcem wyjęty z poprzedniczki, co początkowo trochę odrzuca. W końcu ile możemy biegać po tych samych terenach? Pierwszy akt zarówno kosmetyką jak i wykonaniem przypomina początkowe etapy z Diablo II. Do pełnego obrazu zabrakło tylko kowala, którego należałoby utłuc w lochach. Zamiast niego jest natomiast naczelnik więzienia – skojarzyć zatem można całkiem sprawnie. Nie lepiej jest, gdy po utłuczeniu pierwszego większego bossa przenosimy się do drugiego aktu i… wirtualny piasek zaczyna zgrzytać pomiędzy zębami naszego bohatera. Trzeci etap gry zrywa z powtarzalnością, choć w zasadzie i tu również odwiedzamy tereny, które w dwójce dane nam było przemierzać. Czwarty natomiast zupełnie mi się nie podoba – zrywa on z mroczną koncepcją świata i tego, co widzieliśmy w wielokrotnie przywoływanej już drugiej części (niemożliwym jest bowiem nieodwołanie się do genialnej poprzedniczki). Dość jednak marudzenia, wszak każdy etap zaplanowany jest z głową i kolejne poziomy zachęcają do dalszej eksploracji. Przeszkadza jednak powtarzalność lokacji. Całość jest teraz mniej losowa. Ze względów fabularnych, część etapów powtarza się za każdym razem. Zatem przechodząc grę trzeci raz można niechcący ziewnąć. A przecież w Diablo o to chodzi – o nabijanie poziomów i zdobywanie coraz to lepszego oręża.


Screeny z Diablo III (PC)
Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosJackyX   @   10:22, 25.05.2012
Pograłem kilka godzin ostatniej i poprzedniej nocy i faktycznie gra jest w porządku, ale ocena 8 to max. Może spodziewałem się czegos innego, może bardziej mrocznego ale ... no jest OK. Dobrze że wiele rzeczy uproszczono a źle, że zrezygnowano z rozbudowanego i zróżnicowanego rozwoju postaci. Te kombinacje to była sól Diablo2, mimo iż wilele osób budowało dane posatcie na jednym, najefektywniejszym schemacie, można było pójść własną, oryginalną ścieżką rozwoju. Najgorzej chyba oceniam pomysł z "odblokowywaniem" run. Ten element powienien pozostać po staremu, wkładanie run w przedmioty według magicznych receptur. To było bardzo fajne, aczkolwiek dopiero ostatni patch do D2 LoD poprawił znacznie częstotliwośc wypadania najrzadszych run i gra zrobiła się bardzo atrakcyjna mimo upływu lat...
Dubbing polski na tle innych gier jest naprawdę niezły. Nie uważam by aktorzy olali robotę. Fajnie też usłyszeć "stare" głosy z dwójki.
0 kudosnorbi1590w   @   22:55, 25.05.2012
Moim zadaniem gra jest naprawdę dobra .
Oczywiście rozwój postaci mógł by być taki jak w D2 albo jeszcze zupełnie inny.
Tyle że to nie świadczy o tym czy gra jest dobra czy " zła " = ' słaba " , to jest indywidualne dla każdego gracza . Jedni wolą złożone i trudne rozwijanie bohatera (np. JA Szczęśliwy ) a inni wolą bawić się rozgrywką niż zastanawiać się czy za 40 lvl nie będzie trzeba zaczynać od nowa bo zjebała mi się postać.
Co do grafiki dla mnie jest mistrzowska.Nie przesadzi zbytnio ,że by jakoś bardzo pięknie było bo nie o to chodzi w grach tego typu , wszystkie podziemia ,katakumby itp. są cudne . Jeśli chodzi o powierzchnie jest dobrze ale dupy nie urywa . Dialogi hmmm.... są dobrze nagrane ale niektóre głosy mi nie pasują do danych postaci ale z grubsza ok.
No i moim zdaniem najważniejsza sprawa grywalność , jak się przysiadłem do grania to wszystko inne przesłało istnieć , ważne było tylko zbieranie przedmiotów, zabijanie potworów i odkrywanie świata .

Podsumowując gra jest świetna i daje jej 9,5/10 jest niesamowicie wciągająca i to czyni ją dobrą grą .
0 kudosDaerdin   @   11:42, 26.05.2012
Mi ten system rozwoju postaci nawet odpowiada. Dlaczego? Ponieważ bycie dobrym rozbija się wokół zbierania coraz lepszych itemów, oraz przede wszystkim umiejętności poruszania się wokół pola walki. Fajne więc jest to, że posiadanie coraz to lepszych umiejętności nie daje aż tak znacznej przewagi.
0 kudosBlackAlbum   @   20:15, 26.05.2012
Oj, już nie mogę się doczekać, kiedy dostanę Diabełka w swoje łapki. Recenzja tylko pobudza moje zmysły... This is time to start the war!
0 kudosJackyX   @   09:49, 28.05.2012
Cytat: norbi1590w
wszystkie podziemia ,katakumby itp. są cudne . Jeśli chodzi o powierzchnie jest dobrze ale dupy nie urywa .


Nie sposób się nie zgodzić, grafika podziemi, a zwłaszcza katakumb jest obłędna, jednak dysonas miedzy światem na powierzchni jest spory. Tu jest wyraźnie gorzej.

Co do rozwoju postaci, oczywiście każdy ma swoje zdanie w tej kwestii. Uważam jednak że powinno być możliwe zróżnicowanie statystyk i umiejętności, świat postaci byłby barwniejszy, można by więcej eksperymentować... Wolność rozdziału zarówno statystyk postaci jak i umiejętności była dla mnie ogromną zaletą w Diablo2, co oczywiście nie pozbawia możliwości wyboru automatycznego. A na zje...ne postacie lekarstwem była w D2 możliwość ponownego rozdania statystyk (fakt, że dodana bardzo późno). Jedno drugiemu nie przeczy.
Ale to rzeczy drugorzedne, gra jest bardzo dobra, jak pograłem dłużej dałbym nawet 8.5 a za jakiś czas pewnie 9 Uśmiech
0 kudosDaerdin   @   13:11, 28.05.2012
Cytat: JackyX
Nie sposób się nie zgodzić, grafika podziemi, a zwłaszcza katakumb jest obłędna, jednak dysonas miedzy światem na powierzchni jest spory. Tu jest wyraźnie gorzej.
Grafika jest w sam raz Uśmiech Od razu wiadome było, że to nie będzie potwór graficzny, bo przecież nie o to tu chodzi. Grafika jest ładna i to wystarcza ;)
0 kudosseshs   @   13:48, 17.10.2012
Aren jak nie było tak u nas dalej nie ma Dumny
Jestem ciekaw jak niby taka walka będzie wyglądać na arenie. Mam kumpla który gra szamanem i ma z 40k ataku jak pamiętam(60 poziom). Jego przelicznik ataku wynosi jakieś 130% ze sprzętu, teraz pojawia się pytanie, jakim cudem wyciąga on na krytykach w moby nawet 700 000 dmg ? Szczęśliwy przecież po przeliczeniu wg. dmg procentowego z bonusami ze sprzętu nie ma możliwości żeby tyle wyszło..
On też tego nie rozumie, skąd to się bierze? aż taki dmg...70k czy 80k jakby wchodziło to ok ale 10x więcej? I nie jest to postać z największym atakiem, co z takim barbarzyńcą ? kilka mln dmg Szczęśliwy
Do tego ma on przeciętny sprzęt bo niestety nie może wyfarmić niczego lepszego a diablo 3 to grind grind i jeszcze raz grind
Nie wyobrażam sobie pvp w takim systemie
Chyba że do pvp stworzą system który to wylicza zupełnie inaczej bo nie widzę innej opcji
0 kudossilverkin   @   16:31, 17.10.2012
Omfg. 40k to jest DPS! DAMAGE PER SECOND. Liczy się crit dmg i dmg ze skilli. Na szamanie się nie znam, ale z pewnością ma jakiś "słuszny" (taki, którym gra 90% graczy, jak WW barb) build, z którego JEST MOŻLIWE osiągnięcie takich pojedynczych hitów.
0 kudosseshs   @   16:42, 17.10.2012
Tak ale on często ma moby na jeden strzał i tyle wychodzi w ciągu jednego uderzenia a nie tam kilku sekund. Skąd się bierze taki jeden cios skoro ma 40 000 dpsa
Tak jak pisałem on sam nie wie skąd to się bierze, przeliczał i nawet tyle mu nie wychodzi
Wiem że w diablo jest dps, z przyzwyczajenia z mmo napisałem dmg, nie musisz mi tłumaczyć skrótów bo 8 lat grałem w lineage Dumny
0 kudossilverkin   @   16:47, 17.10.2012
Daj mi link do jego profilu, to jakąś teorie się stworzy Dumny .
0 kudosseshs   @   17:13, 17.10.2012
A ja nawet nie wiem jak mam go wyszukać Szczęśliwy ja diablo nie mam(ale planuje to zmienić Dumny ), on mi na swoim kompie pokazywał tego szamana
0 kudossilverkin   @   18:55, 17.10.2012
To dlaczego pokazało mi w powiadomieniach, że dodales d3 do posiadanych gier? Dumny

Żeby zobaczyć profil wystarczy tylko battletag Uśmiech .
0 kudosseshs   @   19:07, 17.10.2012
Cytat: silverkin
To dlaczego pokazało mi w powiadomieniach, że dodales d3 do posiadanych gier? Dumny

Bo chciałem zobaczyć kto ma a kliknąłem w mam i mi dodało Dumny już usunąłem
Ale ten battlenet jest durny, nie mogę się teraz zalogować na konto wyskakuje że mi konto zablokowali a nic nie robiłem a dziś się jeszcze logowałem
Mam jeszcze pytanie odnośnie tego tokena. Jest on naprawdę potrzebny? bo wygląda mi to na wyciąganie dodatkowej kasy od ludzi Poirytowany
mój kumpel go kupował za 5 dych, strata kasy na takie coś
0 kudossilverkin   @   19:10, 17.10.2012
Jezeli masz telefon z Androidem, to możesz mieć token za darmo. Ba, są poradniki jak na komputerze emulowac telefon, aby móc korzystać z tokenu.

Tak, jest ważny, jest to NIEZBEDNE zabezpieczenie moim zdaniem ;).
0 kudosseshs   @   19:12, 17.10.2012
Chwale takie zabezpieczenia ale nie kiedy muszę za nie płacić 5 dych ;/
to tak jakbym na steamie miał płacić za steam guard, niech zrobią i coś takiego
Za alerty komórkowe trzeba coś płacić?- nvm już się dowiedziałem w pomocy Dumny

Jeśli chodzi o wyszukanie tagu kumpla naprawdę nie wiem jak i gdzie, dla mnie ta strona jest nieczytelna, wchodziłem wszędzie gdzie się dało i nie widzę żadnej opcji szukania - chyba ze muszę mieć grę

UP:
Dzięki silv za porady, faktycznie jest token na androida i to bezpłatnie Dumny dzięki Uśmiech
Dodaj Odpowiedź