Diablo III (PC)

ObserwujMam (237)Gram (115)Ukończone (83)Kupię (254)

Diablo III (PC) - recenzja gry


@ 21.05.2012, 17:54
Wojciech "Raaistlin" Onyśków


Jednokrotne przejście gry zajmuje na pierwszym poziomie trudności około 16 godzin, co jest solidnym wynikiem, zważając, iż przed nami kolejne trzy, coraz bardziej trudne podejścia. I tutaj też pewien mały zgrzyt się pojawia. Poziom normalny jest wręcz banalny. Człowiek używa maksymalnie dwóch umiejętności i przebija się przez kolejne etapy jak nóż przez masło. Gra jest wtedy strasznie płytka, a o drzewku umiejętności, którego nie ma w ogóle, myśli się bardzo źle. Na wyższym poziomie program weryfikuje nasze poglądy. Zaczynamy używać innych zdolności, kombinujemy w obliczu mocniejszych przeciwników – ogólnie jest tak, jak powinno być od samego początku. Należy zatem na początku przebić się przez szesnastogodzinny samouczek, by zasmakować prawdziwej rzezi. Stąd też nie chce mi się rozpoczynać nowej gry inną postacią.

Diablo III (PC)

Bo na pierwszy ogień poszedł oczywiście szaman. Od zawsze lubowałem się w postaciach, które potrafią przywoływać sługi do pomocy. W tej materii szaman sprawdza się bardzo dobrze. Co prawda po drodze napotkałem wiele bezużytecznych umiejętności, jednak w ogólnym rozrachunku jest w czym wybierać i czym walczyć. Bądź też wspierać. Odnoszę bowiem wrażenie, iż postać ta stworzona została do „duchowego” wsparcia reszty drużyny, choć sama też potrafi nieźle przyłożyć. Wszystko zależy od stylu gry. Na pytanie o balansie klas nie jestem jeszcze w stanie odpowiedzieć. Na to jest po prostu za wcześnie. Boli natomiast brak specjalnych aren PvP, na których moglibyśmy zmierzyć się z innymi przeciwnikami. Tryb ten ma zostać dodany w jednej z łatek, jednak jest to trochę zastanawiające. Czyżby przez dwanaście lat Blizzard nie zdążył opracować kilku aren, na których moglibyśmy wklepać swoim znajomym? Po to się przecież zbiera te wszystkie przedmioty i kompletuje wymaksowany sprzęt.

Kontrowersje budzi także system rozwoju bohatera, a raczej jego brak. Nowe zdolności są nam przydzielane automatycznie podczas awansu na wyższy poziom. Zapomnijcie zatem o nietypowych buildach – tutaj wszyscy używają podobnych umiejętności, ponieważ te są najbardziej opłacalne. Być może w przyszłości trochę się to zmieni i rozwiązanie będzie można zaliczyć do plusów, jednak aktualnie tak nie jest. Nie podoba mi się cała ta każualizacja Diablo III. Oprócz rozwoju bohatera, przejawia się ona także w kilku innych elementach, ale o tym później. Poszczególne umiejętności możemy połączyć z runami, które na swój sposób modyfikują działanie danego skilla. Takim oto sposobem możemy dla przykładu przypakować przyzywaną bestię, bądź też zapewnić jej dodatkowy atak oddziałujący na większą grupę przeciwników. I być może właśnie w tym tkwi sekret rozwoju postaci, na jaki zdecydował się Blizzard. Powtarzam jednak jeszcze raz – ortodoksom się to zdecydowanie nie spodoba, choć pewien potencjał ma.

Diablo III (PC)

Każualizacja postępuje także na polu bitwy. Z przeciwników wypadają leczące czerwone kule, które zastępują klasyczne potki. Te drugie również istnieją, jednak ich częstotliwość używania została drastycznie ograniczona. 30 sekund przerwy między kolejnymi miksturami to jednak całkiem sporo. Wymusza to na graczu zmianę strategii. Taktyka polegająca na wbieganiu w chmarę wroga i piciu na umór kolejnych mikstur odchodzi do lamusa. Dzięki temu jest bardziej taktycznie, co w gruncie rzeczy uważam za sporego plusa. Zniknęły także zwoje identyfikacji – magiczne przedmioty od razu ukazują nam swoje właściwości. Nie musimy zatem żmudnie sprawdzać, czy coś jest warte naszej uwagi. Nie uświadczymy także zwojów portali miejskich. Teraz wystarczy oddalić się od przeciwników i skorzystać z „wbudowanego” teleportu. Po kilku sekundach znajdziemy się w bezpiecznej osadzie.


Screeny z Diablo III (PC)
Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosJackyX   @   10:22, 25.05.2012
Pograłem kilka godzin ostatniej i poprzedniej nocy i faktycznie gra jest w porządku, ale ocena 8 to max. Może spodziewałem się czegos innego, może bardziej mrocznego ale ... no jest OK. Dobrze że wiele rzeczy uproszczono a źle, że zrezygnowano z rozbudowanego i zróżnicowanego rozwoju postaci. Te kombinacje to była sól Diablo2, mimo iż wilele osób budowało dane posatcie na jednym, najefektywniejszym schemacie, można było pójść własną, oryginalną ścieżką rozwoju. Najgorzej chyba oceniam pomysł z "odblokowywaniem" run. Ten element powienien pozostać po staremu, wkładanie run w przedmioty według magicznych receptur. To było bardzo fajne, aczkolwiek dopiero ostatni patch do D2 LoD poprawił znacznie częstotliwośc wypadania najrzadszych run i gra zrobiła się bardzo atrakcyjna mimo upływu lat...
Dubbing polski na tle innych gier jest naprawdę niezły. Nie uważam by aktorzy olali robotę. Fajnie też usłyszeć "stare" głosy z dwójki.
0 kudosnorbi1590w   @   22:55, 25.05.2012
Moim zadaniem gra jest naprawdę dobra .
Oczywiście rozwój postaci mógł by być taki jak w D2 albo jeszcze zupełnie inny.
Tyle że to nie świadczy o tym czy gra jest dobra czy " zła " = ' słaba " , to jest indywidualne dla każdego gracza . Jedni wolą złożone i trudne rozwijanie bohatera (np. JA Szczęśliwy ) a inni wolą bawić się rozgrywką niż zastanawiać się czy za 40 lvl nie będzie trzeba zaczynać od nowa bo zjebała mi się postać.
Co do grafiki dla mnie jest mistrzowska.Nie przesadzi zbytnio ,że by jakoś bardzo pięknie było bo nie o to chodzi w grach tego typu , wszystkie podziemia ,katakumby itp. są cudne . Jeśli chodzi o powierzchnie jest dobrze ale dupy nie urywa . Dialogi hmmm.... są dobrze nagrane ale niektóre głosy mi nie pasują do danych postaci ale z grubsza ok.
No i moim zdaniem najważniejsza sprawa grywalność , jak się przysiadłem do grania to wszystko inne przesłało istnieć , ważne było tylko zbieranie przedmiotów, zabijanie potworów i odkrywanie świata .

Podsumowując gra jest świetna i daje jej 9,5/10 jest niesamowicie wciągająca i to czyni ją dobrą grą .
0 kudosDaerdin   @   11:42, 26.05.2012
Mi ten system rozwoju postaci nawet odpowiada. Dlaczego? Ponieważ bycie dobrym rozbija się wokół zbierania coraz lepszych itemów, oraz przede wszystkim umiejętności poruszania się wokół pola walki. Fajne więc jest to, że posiadanie coraz to lepszych umiejętności nie daje aż tak znacznej przewagi.
0 kudosBlackAlbum   @   20:15, 26.05.2012
Oj, już nie mogę się doczekać, kiedy dostanę Diabełka w swoje łapki. Recenzja tylko pobudza moje zmysły... This is time to start the war!
0 kudosJackyX   @   09:49, 28.05.2012
Cytat: norbi1590w
wszystkie podziemia ,katakumby itp. są cudne . Jeśli chodzi o powierzchnie jest dobrze ale dupy nie urywa .


Nie sposób się nie zgodzić, grafika podziemi, a zwłaszcza katakumb jest obłędna, jednak dysonas miedzy światem na powierzchni jest spory. Tu jest wyraźnie gorzej.

Co do rozwoju postaci, oczywiście każdy ma swoje zdanie w tej kwestii. Uważam jednak że powinno być możliwe zróżnicowanie statystyk i umiejętności, świat postaci byłby barwniejszy, można by więcej eksperymentować... Wolność rozdziału zarówno statystyk postaci jak i umiejętności była dla mnie ogromną zaletą w Diablo2, co oczywiście nie pozbawia możliwości wyboru automatycznego. A na zje...ne postacie lekarstwem była w D2 możliwość ponownego rozdania statystyk (fakt, że dodana bardzo późno). Jedno drugiemu nie przeczy.
Ale to rzeczy drugorzedne, gra jest bardzo dobra, jak pograłem dłużej dałbym nawet 8.5 a za jakiś czas pewnie 9 Uśmiech
0 kudosDaerdin   @   13:11, 28.05.2012
Cytat: JackyX
Nie sposób się nie zgodzić, grafika podziemi, a zwłaszcza katakumb jest obłędna, jednak dysonas miedzy światem na powierzchni jest spory. Tu jest wyraźnie gorzej.
Grafika jest w sam raz Uśmiech Od razu wiadome było, że to nie będzie potwór graficzny, bo przecież nie o to tu chodzi. Grafika jest ładna i to wystarcza ;)
0 kudosseshs   @   13:48, 17.10.2012
Aren jak nie było tak u nas dalej nie ma Dumny
Jestem ciekaw jak niby taka walka będzie wyglądać na arenie. Mam kumpla który gra szamanem i ma z 40k ataku jak pamiętam(60 poziom). Jego przelicznik ataku wynosi jakieś 130% ze sprzętu, teraz pojawia się pytanie, jakim cudem wyciąga on na krytykach w moby nawet 700 000 dmg ? Szczęśliwy przecież po przeliczeniu wg. dmg procentowego z bonusami ze sprzętu nie ma możliwości żeby tyle wyszło..
On też tego nie rozumie, skąd to się bierze? aż taki dmg...70k czy 80k jakby wchodziło to ok ale 10x więcej? I nie jest to postać z największym atakiem, co z takim barbarzyńcą ? kilka mln dmg Szczęśliwy
Do tego ma on przeciętny sprzęt bo niestety nie może wyfarmić niczego lepszego a diablo 3 to grind grind i jeszcze raz grind
Nie wyobrażam sobie pvp w takim systemie
Chyba że do pvp stworzą system który to wylicza zupełnie inaczej bo nie widzę innej opcji
0 kudossilverkin   @   16:31, 17.10.2012
Omfg. 40k to jest DPS! DAMAGE PER SECOND. Liczy się crit dmg i dmg ze skilli. Na szamanie się nie znam, ale z pewnością ma jakiś "słuszny" (taki, którym gra 90% graczy, jak WW barb) build, z którego JEST MOŻLIWE osiągnięcie takich pojedynczych hitów.
0 kudosseshs   @   16:42, 17.10.2012
Tak ale on często ma moby na jeden strzał i tyle wychodzi w ciągu jednego uderzenia a nie tam kilku sekund. Skąd się bierze taki jeden cios skoro ma 40 000 dpsa
Tak jak pisałem on sam nie wie skąd to się bierze, przeliczał i nawet tyle mu nie wychodzi
Wiem że w diablo jest dps, z przyzwyczajenia z mmo napisałem dmg, nie musisz mi tłumaczyć skrótów bo 8 lat grałem w lineage Dumny
0 kudossilverkin   @   16:47, 17.10.2012
Daj mi link do jego profilu, to jakąś teorie się stworzy Dumny .
0 kudosseshs   @   17:13, 17.10.2012
A ja nawet nie wiem jak mam go wyszukać Szczęśliwy ja diablo nie mam(ale planuje to zmienić Dumny ), on mi na swoim kompie pokazywał tego szamana
0 kudossilverkin   @   18:55, 17.10.2012
To dlaczego pokazało mi w powiadomieniach, że dodales d3 do posiadanych gier? Dumny

Żeby zobaczyć profil wystarczy tylko battletag Uśmiech .
0 kudosseshs   @   19:07, 17.10.2012
Cytat: silverkin
To dlaczego pokazało mi w powiadomieniach, że dodales d3 do posiadanych gier? Dumny

Bo chciałem zobaczyć kto ma a kliknąłem w mam i mi dodało Dumny już usunąłem
Ale ten battlenet jest durny, nie mogę się teraz zalogować na konto wyskakuje że mi konto zablokowali a nic nie robiłem a dziś się jeszcze logowałem
Mam jeszcze pytanie odnośnie tego tokena. Jest on naprawdę potrzebny? bo wygląda mi to na wyciąganie dodatkowej kasy od ludzi Poirytowany
mój kumpel go kupował za 5 dych, strata kasy na takie coś
0 kudossilverkin   @   19:10, 17.10.2012
Jezeli masz telefon z Androidem, to możesz mieć token za darmo. Ba, są poradniki jak na komputerze emulowac telefon, aby móc korzystać z tokenu.

Tak, jest ważny, jest to NIEZBEDNE zabezpieczenie moim zdaniem ;).
0 kudosseshs   @   19:12, 17.10.2012
Chwale takie zabezpieczenia ale nie kiedy muszę za nie płacić 5 dych ;/
to tak jakbym na steamie miał płacić za steam guard, niech zrobią i coś takiego
Za alerty komórkowe trzeba coś płacić?- nvm już się dowiedziałem w pomocy Dumny

Jeśli chodzi o wyszukanie tagu kumpla naprawdę nie wiem jak i gdzie, dla mnie ta strona jest nieczytelna, wchodziłem wszędzie gdzie się dało i nie widzę żadnej opcji szukania - chyba ze muszę mieć grę

UP:
Dzięki silv za porady, faktycznie jest token na androida i to bezpłatnie Dumny dzięki Uśmiech
Dodaj Odpowiedź