RAGE (PC)

ObserwujMam (103)Gram (29)Ukończone (53)Kupię (21)

RAGE (PC) - recenzja gry


@ 09.10.2011, 18:04
Marcin "bigboy177" Trela
Czasem coś piszę, czasem programuję, czasem projektuję, czasem robię PR, a czasem marketing... wszystko to, czego wymaga sytuacja. Uwielbiam gry, nie cierpię briefów reklamowych!

Id Software dało ciała i to dość istotnie. Firma, która słynęła z wydawania gier dopiero w momencie gdy były całkowicie gotowe i dopracowane, skompromitowała się totalnie, publikując klocka technicznego, zwanego potocznie RAGE.

Id Software dało ciała i to dość istotnie. Firma, która słynęła z wydawania gier dopiero w momencie gdy były całkowicie gotowe i dopracowane, skompromitowała się totalnie, publikując klocka technicznego, zwanego potocznie RAGE. Czekałem na tą grę tyle lat, tylko po to, by na premierę rzucać mięchem i wertować przeróżne fora dyskusyjne celem doprowadzenia jej jako tako do stanu normalnej grywalności. Nie interesuje mnie, że gdzieś tam pod toną problemów technicznych i błędów jest grywalność. To tak, jakby człowiek dostał samochód z dziurą w silniku i nadzieją, na to, że może kiedyś tam, ktoś przyjdzie i ją załata. Albo lizaka, ale bez możliwości odwinięcia go z papierka. Tak mniej więcej czuję się po kilku godzinach obcowania z tytułem. I tak, nie skończyłem jej, przyznaję. Co nie zmienia faktu, że się starałem. Starania te okazały się daremne, mimo że szpila sama w sobie ma potencjał – ale po kolei.

AKTUALIZACJA: Już po publikacji niniejszej recenzji, pojawił się patch likwidujący sporą część problemów technicznych. Można zatem powiedzieć, że mimo iż deweloper zawalił, odzyskał część honoru i byłem w stanie dokończyć rozgrywkę bez większych stresów.



Więcej filmów z RAGE


Zabawę rozpoczynamy w środku specjalnej kapsuły należącej do programu Ark, mającego na celu zapewnienie przetrwania gatunkowi ludzkiemu. Wchodzimy tam ze względu na wielki, ogromniasty asteroid, który nieubłaganie zmierza w kierunku ziemi, a wszelakie próby jego unicestwienia skończyły się wierutną klęską. Nie pozostaje nam więc jako gatunkowi nic innego, jak wpełznąć gdzieś do najgłębszej dziury licząc na to, że może jakoś się uda. Nasz bohater jest jednym ze „szczęśliwców”, dla których miejsce w takowej kapsule czasu się znalazło. Po ponad stu latach budzimy się ze snu kriogenicznego i trafiamy do świata zgoła odmiennego, od tego, który zostawiliśmy za sobą. Nie ma już cywilizacji jaką znaliśmy. Krajobraz jest wyniszczony, wszędzie grasują mutanty, a skromne skupiska ludzi walczą ciągle o przetrwanie z bandytami. Nie jest łatwo. Gra tworzy bardzo fajny klimat beznadziei oraz walki o przetrwanie, ale jeśli chodzi o fabułę nigdy tak naprawdę nie ma w niej niczego wyjątkowego i zaskakującego. Taki w sumie dość standardowy wątek o konspiracjach, kombinatorstwie i zarabianiu na czyimś nieszczęściu. Co gorsze, w drugiej połowie scenariusza robi się nieco nudnawo. Choć nie aż tak, że człowiek zasypia przed ekranem. Zaczyna brakować rozpędu i całość siada. Nie wiem natomiast jak wygląda zakończenie, bo do niego nie dotarłem, chwała zaś producentowi za to, że strzela się wyśmienicie.

Jak zapewne wiecie, RAGE jest strzelanką pierwszoosobową, a zatem biegamy z bronią w ręku, a całą akcję obserwujemy oczami naszego protagonisty. Już na samym początku rozgrywki w nasze łapska wpada pistolet. Chwilę później mamy też shotgun, karabin snajperski, a wreszcie bardziej zawansowane środki do mordowania niemilców, takie jak broń automatyczna czy wyrzutnie rakiet. Zestaw giwer jest całkiem w porządku. Wszystkie zostały wyśmienicie zaprojektowane i często oferują więcej niż jeden sposób ostrzału. Taki pistolet np. może korzystać ze zwykłych naboi, ale nic nie stoi na przeszkodzie by załadować do niego coś konkretniejszego. Bandytów kładziemy wówczas jednym strzałem, a każde zabójstwo jest efektowniejsze. Superaśnie wygląda też strzał z dwururki. Leci sobie taki mutant w naszym kierunku, a tu BAM! i ścierwo frunie do tyłu niczym marionetka. W ogóle przyznam, że system wykrywania trafień został mądrze zaprojektowany. Gra rozpoznaje, w które miejsca strzelamy, a nieprzyjaciele reagują wtedy w realistyczny sposób. Po trafieniu w rękę potrafią się za nią chwycić, ugodzeni w nogę zaczynają kuleć, a czasem zdarza się, że na wpół martwi leżą gdzieś za jakąś zasłoną i kiedy wystawimy łeb, resztkami sił próbują pokazać nam gdzie raki zimują. Akcja jest szybka i dynamiczna, jedyny problem to bugi techniczne. Mamy przenikające się elementy, dziwacznie powyginane ciała przeciwników, niewidzialne murki, których nie da się przeskoczyć, ukryte zasłony, uniemożliwiające strzelanie pomiędzy elementami wystroju i tym podobne cuda. To oczywiście nie wszystko, ale o tym szerzej za chwilę.

RAGE (PC)

Wracając do samej zabawy. Rozgrywka podzielona została na trzy zasadnicze etapy. Pierwszym z nich jest rozpoznanie terenu. Po dotarciu do jakiegoś nowego miasta czy osady, warto się rozglądnąć i pogadać z tubylcami. Część z nich podzieli się jakimiś ciekawostkami odnośnie pobliskiej fauny i flory, tudzież poukrywanymi włazami do tuneli pełnych skarbów – i mutantów, oczywiście. Niektórzy może nawet sypną jakimś zadaniem. Te, przeważnie są standardowe. Brakuje zapasów, po które musimy skoczyć. Bandyci zablokowali przejście i trzeba się z nimi rozprawić. Gdzieś tam ktoś zaginął, a my ruszamy na misję ratunkową. Są też na szczęście zlecenia bardziej rozbudowane, podczas których zwiedzamy nowe tereny i wyżynamy dziesiątki, a nawet setki oponentów.


Screeny z RAGE (PC)
Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosLoczek3545   @   19:11, 09.10.2011
Mam pytanie może głupie ale czy na konsoli też są takie bugi i te rwania tekstur?
Tak po za tym to się tak po cichu spodziewałem, że jednak ta gra nie zadowoli swoich fanów Smutny
0 kudosbigboy177   @   20:06, 09.10.2011
Na konsolach, z tego co wiem jest nieco mniej bugów. Opóźnienie doczytywanie tekstur istnieje, ale jest mniej zauważalne.
0 kudosLoczek3545   @   20:11, 09.10.2011
Ok dzięki za info ale po tej recenzji już na pewno jej nie kupie Uśmiech .
0 kudosIgI123   @   20:11, 09.10.2011
Ech, mogli jeszcze dłużej poczekać, i doszlifować... Bez łatek ani rusz.
0 kudosMicMus123456789   @   20:19, 09.10.2011
Po tej jakże zacnej lekturze stwierdzam że wolę poczekać z zakupem Dumny Miało być tak świetnie a wyszło prawie że fatalnie. Mogli sobie dać jeszcze miesiąc czy dwa.
0 kudosbat2008kam   @   20:22, 09.10.2011
I znowu powtarza się sytuacja z Doomem 3. W 2004/2005 roku wszyscy oczekiwali gry, która zrewolucjonizuje gatunek i stanie się wyznacznikiem jakości na długie lata. Ostało się na grze bardzo dobrej i najwyraźniej identycznie jest w przypadku RAGE. Trochę szkoda, bo jeszcze pół roku temu wieszczyłem tej grze tytuł gry roku... Trudno, najważniejsze jednak, że nie mamy kaszanki.
0 kudosMaterdea   @   20:55, 09.10.2011
Jak dla mnie zbyt wielu ludzi "zajarało" się przed premierą. Podobnie jak w przypadku w/w Dooma 3 - za duże oczekiwania. Co prawda i ja złapałem ten cały hype i na RAGE ostro się napaliłem. Jednak z zakupem wstrzymam się jeszcze ze 2-3 miesiące. Poczekam, aż developerzy opublikują ten milion patchy i dopiero potem poczytam, co o nowym rejdżu sądzą ludzie.
0 kudosguy_fawkes   @   21:22, 09.10.2011
id ma ugruntowaną pozycję dewelopera, na którego produkty po prostu się czeka. Mnie ten hype w ogóle się nie udzielił - przed premierą RAGE interesował mnie średnio, dopiero po obejrzeniu właściwej rozgrywki i poczytaniu o niej mogę stwierdzić, że grę na pewno kupię, prędzej czy później. Raczej później, bo stanieje i zostanie odpowiednio połatana...
0 kudossebesta   @   23:00, 09.10.2011
Steam wydal patcha ktory dodaldo ustawien grafiki miedzyinnymi VSYNC TEKSTURE CACHE ANISOTROPIC FILTER.bledy ktore napotkalismy na wersji pc znikly w kazdym badz razie umnie,niewiem jak u innych graczy.Ale jest jedna rzecz ktora zostala niepoprawiona to brak tekstur w wysokiej rozdzielczosci,zostaly nalozone tylko na npc z ktorymi rozmawiamy postacie wygladaja rewelacyjnie natomiast reszta srodowiska lub obiekty po zblizeniu kamery wygladaj tragicznie mam nadzieje ze taki patch poprawa tekstur nadejdzie.
0 kudosbigboy177   @   12:20, 10.10.2011
Łatka faktycznie przywróciła grę do stabilnego działania. Byłem w stanie zakończyć rozgrywkę - zaktualizowałem też odrobinę tekst i podniosłem ocenę końcową z 7-8. Sama gra, uważam, że na tyle zasługuje, ale z czystym sumieniem nie mogłem takiej oceny wcześniej wystawić, narażając kupujących na niepotrzebne stresy.
0 kudossebesta   @   18:13, 10.10.2011
Witaj bigboy177 chce przytoczyc tekst z polskiego dubingu,mianowicie chodzi o pierwsza misje w kryjowce duchow napotykam bandyte strzelam do niego,on wola ODWROT i ciekajac wola jeszcze ALE MNIE &^%&@ jestem ciekaw co za duren tak to przetlumaczyl pozdro.
0 kudosPietek=)   @   15:36, 12.10.2011
Gralem przed chwila na PS3 i problem jest z TEKSTURAMI i jak dla mnie za spory... Smutny

Na PC jest w PL ? ? ?
0 kudosDirian   @   15:42, 12.10.2011
Tak, do wyboru jest wersja PL i Ang.
0 kudosdudek90r   @   21:33, 13.10.2011
Gra Fajna tylko te zanikające tekstury... na szczęście wyszła łatka ale i tak moim zdaniem nie wydaje się gry z takim problemem Smutny
0 kudosLuisPalmer   @   18:39, 04.09.2012
Recenzja przepłoszyła kupujących!
Bez tak rzetelnej i dokładnej recenzji wszyscy by kupili, nabili by bank kasy komu trzeba, a tak to nici!
Brawo redakcja MG!
Dodaj Odpowiedź