Wiedźmin 2: Zabójcy Królów (PC)

ObserwujMam (1054)Gram (443)Ukończyłeś (694)Kupię (301)

Wiedźmin 2: Zabójcy Królów (PC) - recenzja gry


@ 23.05.2011, 22:50
Marcin "bigboy177" Trela
Czasem coś piszę, czasem programuję, czasem projektuję, czasem robię PR, a czasem marketing... wszystko to, czego wymaga sytuacja. Uwielbiam gry, nie cierpię briefów reklamowych!


Na koniec cech Geralta, słów kilka na temat znaków – elementu charakterystycznego dla Wiedźmina. Podobnie jak w jedynce, także i tym razem znaków jest pięć: Aard, Yrden, Igni, Quen oraz Axii. Pierwszy to uderzenie kinetyczne, mogące powalić wszystkich oponentów. Drugi to magiczna pułapka, odbierająca po kawałku energię życiową naszych wrogów. Trzeci przywołuje ogień. Czwarty tworzy pole ochronne wokół naszego protagonisty, a ostatni znak potrafi namieszać w głowie przeciwnikowi, zamieniając go w sojusznika. Znaki można oczywiście rozwijać, wzmacniając ich działanie. Nie jest to jednak obowiązkowe, a osoby gustujące w pojedynkach na broń białą nie stracą przywileju korzystania z nich.

Jako że nie samą walką Geralt żyje, czasem przydatne są też zdolności negocjacji. Wtedy bezcenny jest system dialogów. Rozwiązanie przygotowane przez CD Projekt RED sprawdza się wyśmienicie i nie traktuje gracza jak idioty, podpowiadając mu jaki konkretnie będzie oddźwięk wypowiadanej kwestii. Takie rozwiązanie zastosowano w Dragon Age II i w naszej opinii nie wyszło ono zbyt dobrze. W Wiedźmin 2: Zabójcy Królów nie widzimy nawet konkretnych zdań jakie wypowie Geralt. Jest jedynie nakreślona ogólna tematyka wypowiedzi, a reszty musimy się domyślić na własną rękę. Działa to bardzo dobrze i jest odporne na manipulowanie.

Kończąc nie wypada nie poświęcić kilku zdań oprawie audio-wizualnej. Silnik graficzny Red Engine opracowany przez Polaków to prawdziwe arcydzieło. Generuje oprawę przepełnioną świetnymi efektami specjalnymi oraz wieloma nowoczesnymi rozwiązaniami. Efekt głębi pola jest chyba najlepszy z jakim miałem do czynienia. Obiekty znajdujące się w pewnej odległości od Geralta są naturalnie rozmyte, a światło na nie padające ulega rozszczepieniu, dając sugestywne wrażenie. Wyśmienicie przygotowano też tekstury, modele wypełniające świat oraz animacje, które powstały z użyciem techniki mo-cap. To wszystko blednie jednak w obliczu lokacji. Każde miejsce wręcz zabija szczegółowością i klimatem. To nie zabiedzony Dragon Age, w którym łąka to trzy drzewa na krzyż i kilka chwastów. Od tej pory Wiedźmin 2: Zabójcy Królów powinien być wyznacznikiem jakości wszystkich przyszłych gier RPG. Niech BioWare dobrze się przyglądnie dziełu CD Projekt RED nim popełnią Dragon Age III. Nie chcemy powtórki z rozrywki, w postaci niedopracowanego przeciętniaka, jakim bez dwóch zdań był Dragon Age II. Jak już robią grę, to niech robią ją porządnie, czyż nie?!

Wiedźmin 2: Zabójcy Królów (PC)

Grafice towarzyszy spektakularna ścieżka dźwiękowa, na którą składa się mnóstwo fantastycznych utworów oraz naturalne, profesjonalnie zarejestrowane dialogi. Wszyscy aktorzy spisali się bardzo dobrze i choć niektóre kwestie postaci niezależnych zbyt często się powtarzają, nie sposób znaleźć w nich uchybienia. Mamy do czynienia z technicznym majstersztykiem, a do pełni szczęścia brakuje tylko nieco bardziej rozbudowanej fizyki. Wtedy mielibyśmy już produkt niemal doskonały!

Niemal gdyż kilka różnych mniejszych i większych błędów się znajdzie. Tutaj mamy przenikające się obiekty, tam utknął jakiś potwór między drzewami itd. Zdarza się też, że jakiś quest nie wypali, bo nie pojawi się bestia, którą mieliśmy zatłuc albo zabraknie eliksiru w przeszukiwanych zwłokach. Nie ma w sumie nic takiego, co by sprawiło, że ukończenie gry stanie się nierealne, ale kilka, a nawet kilkanaście drobniejszych baboli udało mi się wyłapać. Liczę, że pierwsze łatki szybko je wyeliminują.

Podsumowując, mamy do czynienia z wyśmienitą produkcją. Nie tylko w gatunku RPG, ale ogólnie w świecie wirtualnej rozrywki. To nie jest polski fenomen, tę grę powinni docenić gracze z całego świata i mam nadzieję, że tak właśnie się stanie, a my w najbliższej przyszłości jeszcze nie raz wskoczymy do świata Temerii. Nic tylko kupować, szczególnie że jakość wydania także nie pozostawia żadnych niedomówień. Dostajemy hit największego kalibru, co widać, słychać i czuć…!


Długość gry wg redakcji:
45h
Długość gry wg czytelników:
40h 36min

oceny graczy
Genialna Grafika:
Gdyby nie drobne niedociągnięcia dałbym maksimum, ale niestety potrafią one czasem bić po oczach.
Genialny Dźwięk:
Dialogi brzmią genialnie. Muzyka też trzyma poziom. Przydałoby się natomiast więcej nagrań dla postaci niezależnych.
Genialna Grywalność:
Gdyby nie misji, w których ganiamy w kółko tam z i powrotem byłoby idealnie.
Genialne Pomysł i założenia:
Koncept na grę jest niebywały. Chłopaki i dziewczyny z CDP RED przeniosły swoją wizję do rzeczywistości i to widać.
Genialna Interakcja i fizyka:
Świat drugiego Wiedźmina wciąga bez reszty. Lepsza fizyka i mielibyśmy pełną paczkę.
Słowo na koniec:
Wiedźmin 2: Zabójcy Królów to nie gra, ale prawdziwe interaktywne doznanie. Uwaga, potrafi uzależnić!
Werdykt - Genialna gra!
Screeny z Wiedźmin 2: Zabójcy Królów (PC)
Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosRavnarr   @   23:21, 20.06.2011
To oznacza, że to bug gry, który wcześniej nie wystąpił. Spróbowałeś niezależnie ten schemat kupić?
0 kudosDaerdin   @   23:23, 20.06.2011
Można chociaż gdziekolwiek zdobyć ten schemat, poza tymi kupcami? ;]
0 kudosDaerdin   @   23:45, 20.06.2011
To po co mu polecasz kupno schematu, skoro nie można nigdzie? xD
0 kudosRavnarr   @   23:53, 20.06.2011
Daerdin, przeczytaj dokładnie. Napisał, że schemat dostał od kupców dających zlecenie i tego schematu u rzemieślnika nie widzi. Może to tu tkwi błąd. Niezależnie od tego można go kupić od tego elfa z bindugi. Może kiedy go od niego kupi, błędu gry nie będzie.
0 kudosDaerdin   @   23:55, 20.06.2011
No przed chwilą pytałem się, czy można go zdobyć jakoś inaczej niż od kupców, to odpisałeś, że nie xD Teraz odwrotnie ;p
Ja nie wiem w każdym razie, bo od Cedrica (o ile jest taka możliwość) nie kupowałem.
0 kudosRavnarr   @   00:01, 21.06.2011
Od kupców takich jak Cedric Uśmiech Bo ci kupcy, którzy dają schemat w zadaniu, to tylko postaci fabularne, nie pohandlujesz z nimi Szczęśliwy Może niejasno się wyraziłem, stąd to nieporozumienie Szczęśliwy
0 kudosDaerdin   @   00:02, 21.06.2011
No fakt, bo mi chodziło o tych fabularnych kupców Dumny Więc sprawa wyjaśniona Uśmiech
0 kudosmasema   @   12:04, 21.06.2011
Cytat: Ravnarr
To oznacza, że to bug gry, który wcześniej nie wystąpił. Spróbowałeś niezależnie ten schemat kupić?


Tak , spróbowalem ale nie można bylo u niego kupić. Jednak problem się rozwiązal gdy dotarlem do Vergen ponieważ tam już moglem sobie zbroję kejrana zrobić.
0 kudosmasema   @   12:04, 21.06.2011
Cytat: Ravnarr
To oznacza, że to bug gry, który wcześniej nie wystąpił. Spróbowałeś niezależnie ten schemat kupić?


Tak , spróbowalem ale nie można bylo u niego kupić. Jednak problem się rozwiązal gdy dotarlem do Vergen ponieważ tam już moglem sobie zbroję kejrana zrobić.
0 kudosMarcus00   @   19:00, 21.06.2011
No, bo już myślałem, że znowu jakiś niemożliwy do pokonania babol.
0 kudosDarcusoPL   @   20:37, 18.10.2011
Super ta część, przebiła jedynkę ale wymagania ma spore... Boje się pomyśleć co będzie za kilka lat... 10 GB RAMU?
0 kudosLehita   @   14:01, 21.10.2011
Wygląda na to że już nie ma co narzekać na "Wiesia" i wszystko w tym temacie zostało napisane Uśmiech To dobrze . Niech teraz na zachodzie zarabia kasę na następne gry z pod znaku " CDR " Uśmiech
0 kudosthybi   @   19:28, 07.10.2012
Edycja rozszerzona, ścieżka Iorwetha, ta gra wymiata Uśmiech
0 kudosKetny123   @   11:56, 17.11.2013
Zgadzam się z tym gra wymiata grafika-cudo walka-brutalna fabuła-bardzo dobra klimat-świetny czyli gra świetna.
Dodaj Odpowiedź