Arcania: Gothic 4 (PC)

ObserwujMam (415)Gram (190)Ukończone (257)Kupię (320)

Arcania: Gothic 4 (PC) - recenzja gry


@ 17.10.2010, 14:38
Marcin "bigboy177" Trela
Czasem coś piszę, czasem programuję, czasem projektuję, czasem robię PR, a czasem marketing... wszystko to, czego wymaga sytuacja. Uwielbiam gry, nie cierpię briefów reklamowych!



Na główny wątek fabularny gry składa się wiele rozbudowany zadań, które nie ograniczają się tylko do biegania z punktu A do punktu B i przenoszenia różnych gratów, tudzież tłuczenia określonej liczby przeciwników. Tego typu questy co prawda wciąż istnieją, a w pozostałych mamy przeważnie tylko jedną właściwą ścieżkę prowadzącą do zwycięstwa, niemniej jednak nie jest tak tragicznie, jak można było oczekiwać po wersji demonstracyjnej. Powiedziałbym nawet, że po około 8 godzinach grania robi się ciekawie i z niecierpliwością wyczekiwałem kolejnych strzępków istotnych informacji, z których zbudowana jest główna historia. Zadania poboczne to natomiast całkowity brak finezji. Są nudne, schematyczne i nie oferują niczego ciekawego. A szkoda, bo dzięki nim deweloperzy lubią przedstawiać różne mini-opowieści, dopełniające tła rozgrywki. Jeśli chodzi o długość zabawy, to każdy, niezależnie od zaawansowania powinien się zmieścić w około 23-25 godzinach.



Tworząc Gothic 4, Spellbound miał w zamyśle przygotowanie czegoś, co przyciągnie do siebie jak największą liczbę graczy. Seria Gothic była mało popularna w USA. Arcania miała to poprawić, zmieniając kolorystykę świata oraz oferując kilka ułatwień. Wśród nich znajdujemy między innymi specjalne markery określające nasze kolejne miejsca docelowe, dokładniej opisane questy i bardziej, rzekłbym, przejrzysty świat. Ta klarowność przełożyła się jednak na to, że gra jest zbyt prosta. W zasadzie ciężko jest kiedykolwiek utknąć i nie wiedzieć co zrobić dalej. Nie czuć tego dreszczyku emocji podczas wchodzenia do gęstego lasu czy mrocznej jaskini. Część klimatu w ten sposób prysła. Ale z drugiej strony, osoby, które nie należą do grupy hardkorowych fanów RPG powinny czuć się znacznie lepiej. Łagodniej wkroczą do świata gry i będą wręcz zachęcane by zwiedzać, eksplorować i eksperymentować. Szkoda tylko, że tak po prawdzie, nie ma czego eksplorować i z czym eksperymentować. Warto jeszcze wspomnieć, że markery, mini-mapę i inne wspomagacze można wyłączyć.

Spellbound zdobywa też kilka punktów za oprawę audio-wizualną i optymalizację. Tym razem gra nie wywala do Windowsa dziesięć razy na godzinę. Nie ma dziwnych problemów z przeskakującym dźwiękiem, brakujących dialogów, zacinających się animacji czy zawiasów kompa. Silnik graficzny Vision Engine 7 sprawuje się wyśmienicie, jednocześnie generując bardzo miłą dla oka oprawę. Roślinność jest gęsta, pomiędzy liśćmi efektownie przenika światło, kora drzew jest oklejona mapami cieni, a podczas deszczu widzimy jak wypełniają się kałuże. Modele i animacja postaci także trzymają poziom, przy czym jeśli chodzi o same projekty napotkanych ludzi, nie ma szaleństwa. Podobnie jak to miało miejsce w podstawowym wydaniu Wiedźmina, mamy do czynienia z atakiem klonów – i to dosłownie. Nie raz kilka napotkanych postaci pod rząd dysponuje takim samym ubiorem oraz identycznymi teksturami twarzy. Przydałoby się odrobinę większe zróżnicowanie. Prezencję graficzną uzupełnia oczywiście dźwięk. W tym przypadku polskie dialogi, podobnie jak wcześniej, trzymają znacznie wyższy poziom od angielskich. Są bardzo dobrze nagrane i nadają zabawie starego, dobrego klimatu. Można nawet na chwilę zapomnieć, że mamy do czynienia z Gothiciem nowej generacji. In plus zaliczyłbym też ścieżkę dźwiękową (choć jest nieco zbyt patetyczna) oraz efekty specjalne. Technicznie, Arcania jest znacznie bardziej dopracowana niż Gothic 3. Pozostaje tylko mieć nadzieję, że kolejne wydanie serii, jeśli powstanie, pójdzie do przodu w kwestii merytoryki. Przeżyłbym bowiem likwidację niektórych opcji (nauczyciele, crafting) na rzecz rozbudowania pozostałych. Stary dobry Gothic już na pewno nie powróci. Jedyną szansą by poczuć jego unikatowy klimat jest seria Risen, nad którą od kilku lat zaciekle pracuje ekipa Piranha Bytes.

Arcania: Gothic 4 (PC)

Podsumowując, Arcania: Gothic 4 nie jest kontynuacją znanej i lubianej serii. To zupełnie nowa gra, której tytułem mogłoby zostać po prostu Arcania. Jowood liczył oczywiście na fanów Bezimiennego i dlatego na pudełku znajdujemy także logo Gothica. Ocena końcowa dzieła Spellbound nie jest łatwa. Osoby, które podejdą z dystansem powinny znaleźć coś dla siebie i wypełnić czas oczekiwania na Two Worlds II, Dragon Age II, Risen II czy Mass Effect 3. Natomiast gracze szukający starego, dobrego Bezia w nowej, zaawansowanej oprawie, winni skierować wzrok w stronę Risen 2. Będą sromotnie zaskoczeni i zniesmaczeni. To już nie jest ta sama gra. To raczej prosty slasher z domieszką elementów RPG i znanymi wszystkim fanom postaciami niezależnymi. Ma się to jednak nijak do reprezentowanej sagi.


Długość gry wg redakcji:
25h
Długość gry wg czytelników:
34h 5min

oceny graczy
Świetna Grafika:
Silnik graficzny zastosowany przez Spellbound to narzędzie zaawansowane i nowoczesne. Dzięki niemu Arcania potrafi wyglądać imponująco.
Świetny Dźwięk:
Polskie dialogi jak zawsze na poziomie. Angielskie nieco gorsze. Muzyka i efekty specjalne są ok.
Dobra Grywalność:
Zapomnij o starym Gothicu i baw się dobrze. Jeśli nie potrafisz tego zrobić, rozegraj jeszcze jedną rundkę w Risen albo poprzedników, opracowanych przez Piranha Bytes.
Dobre Pomysł i założenia:
Hmmm... nowości brak... większość zmian to krok wstecz. Na plus można zaliczyć większą dostępność dla całkiem nowych graczy.
Dobra Interakcja i fizyka:
Porozmawiać można z wieloma osobami. Brak systemu moralnego, bezkarne okradanie i nietykalne postaci niezależne psują imersję.
Słowo na koniec:
Tak, jak wspomniałem na początku - jeśli jesteś fanem Gothica odejmij od tej noty 1.5 punktu, a jeśli chcesz zobaczyć co oferuje Arcania, ocenę zostaw nietkniętą, bo jest szansa, że będziesz miał przyjemność z zabawy.
Werdykt - Dobra gra!
Screeny z Arcania: Gothic 4 (PC)
Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosMarcus00   @   12:02, 03.04.2011
Człowieku, Ty jesteś geniuszem Wykrzyknik
0 kudosLehita   @   13:59, 03.04.2011
Szkoda to jest mi dodatku do gry który miał się ukazać . Była szansa że ukaże się dopracowana przez twórców gry . Miało być jak w rasowym "Gothic" czyli kowalstwo w kuźni i itp. Poprawili też porty teleportacyjne i miał już nas przenosić do każdego odkrytego w wcześniej przez nas . Być może też było by zużywanie się broni i oręża o którym wcześniej czytałem . Teraz nie wiem czy będzie mi to sprawdzić Smutny
0 kudosbat2008kam   @   14:58, 03.04.2011
UP: Wprowadzenie kilku nowych-starych mechanizmów do rozgrywki niczego by nie zmieniło. Dostałbyś grę lepszą od Arcanii, ale nadal nie byłby to Gothic. Wprowadzenie kowalstwa itd. nie przywróci grze klimatu.

Choć oczywiście szkoda, że dodatek na 90% nie wyjdzie.
0 kudosMarcus00   @   17:11, 03.04.2011
A ja Wam mówię, że nadzieja kochanką odważnych i matką głupców(mamo!). Ale jednak. A Wy jesteście odważni, prawda? Kto mężnie walczył ze smokami w obroni Khorinis, kto zabił Śniącego, kto ubił Króla Cieni i Arcydemona? No kto? Wy!
0 kudosLehita   @   21:04, 03.04.2011
Bo dali nam szanse . Teraz może już ona przepaść , choć jest cień nadziei że ktoś przejmie pałeczkę . Zwłaszcza że gra jest raczej gotowa Uśmiech
0 kudosMarcus00   @   16:49, 04.04.2011
Będziemy na to czekać dekadę jak na Duke Nukem Forever Szczęśliwy Tylko, pytanie, kto będzie pamiętał?
0 kudosnismofine5   @   16:36, 02.07.2011
Bezsensowne zakończenie i co to ma być?!LOL lol i jeszcze raz lol krótka jak nie powiem co fajna no może i fajna ale moja ocena to 5/10.
0 kudosMarcus00   @   17:25, 02.07.2011
Dowiedziałem się, że krótka, że lol x3, że coś tam jeszcze i że 5/10. Poza tym, że krótka i marne zakończenie, to nie wiem, czemuś ocenił tak, a nie inaczej, ale dobrze, ja się tylko tak z obowiązku czepiam.
0 kudosurban1212   @   00:50, 12.07.2011
Arcania została zrobiona pod Amerykańskich graczy dlatego jest taka jaka jest czyli beznadziejna nie to co Gothic 1,2,3 które są świetne,
0 kudosLehita   @   18:21, 12.07.2011
No i jej zakończenie , wymyślili że ukarze się w tym dodatku który teraz leży gdzie w magazynie Smutny
0 kudosMarcus00   @   12:39, 14.07.2011
Tak samo było z PoPem z 2008. Końcówka wyszła jako DLC, niedostępne na PCtach.
0 kudosLehita   @   18:33, 14.07.2011
Promyk nadziei jednak jest , skoro Pirania ma ponoć prawa do nazwy "Gothic " odzyskać na jesień Uśmiech
0 kudosMarcus00   @   16:04, 16.07.2011
Jesteś niepoprawnym optymistą.
0 kudossilverkin   @   20:48, 08.08.2011
Hmmm, zauważyłem pewny błąd w wypisanych plusach i minusach.

Cytat: Na plus:
dobra optymalizacja.

Cytat: Na minus:
wysokie wymagania sprzętowe.


Wypadałoby to poprawić ;).
0 kudosbat2008kam   @   20:51, 08.08.2011
Może przez ,,dobrą optymalizację'' chodziło o to, że nie tnie co 5 sekund jak kiedyś Gothic 3?
Dodaj Odpowiedź