S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci (PC)

ObserwujMam (270)Gram (121)Ukończone (114)Kupię (46)

S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci (PC) - recenzja gry


@ 05.12.2009, 23:06
Wojtek "SpajderBot" Cichoń



Już pierwsze kilka godzin zdradza jedną dość zasadniczą zmianę w stosunku do poprzednich edycji. Losowo generowane, krótkie zlecenia ustąpiły miejsca znacznie bogatszym misjom, przygotowanym i zaprojektowanym ręcznie przez deweloperów. Dzięki temu S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci, pod względem fabularnym przypomina choćby grę Risen – wszystkie zadania są przemyślane, długie i stanowią jedną, spójną całość. Questy podzielono na główne oraz poboczne. Pierwsze z nich są bardziej czasochłonne i rozbudowane, a ich priorytetem jest popychanie fabuły do przodu. Misje dodatkowe uzupełniają natomiast scenariusz, nadając mu różnych smaczków i zapewniając kolejne godziny świetnej zabawy. Wielokrotnie zbaczałem z głównej ścieżki, by nieco pobiegać po okolicznych lasach, jaskiniach i podziemiach. Wypady choć lukratywne, są niezwykle niebezpieczne. Świat gry stoi bowiem przed nami otworem od samego początku rozgrywki, a jedynym ograniczeniem jest nasza wytrzymałość oraz umiejętności. Bez właściwego ekwipunku przeżycie jest po prostu niemożliwe.

Poprawie uległa także konstrukcja terenu naszych działań. Jest on bez wątpienia mniejszy niż w przypadku dwóch poprzednich edycji, aczkolwiek od razu widać większe zróżnicowanie i upakowanie lokacji ciekawymi strukturami. Podczas zabawy zwiedzamy trzy główne dystrykty: Prypeć, Zaton oraz okolice fabryki Jupiter. Dodatkowo, warto jeszcze wspomnieć o podziemiach oraz laboratorium, które rozmiarami są również imponujące. W każdej strefie znajdujemy mnóstwo ciekawych miejsc do zwiedzenia oraz misji do realizacji, a wśród nich fabryka Jupiter, stacja kolejowa Janów czy kompleks szpitalny. Wszystkie odwzorowane oczywiście na rzeczywistych odpowiednikach, z zachowaniem nawet najdrobniejszych szczegółów. Do tego zdążył nas już zresztą producent przyzwyczaić. Poprzednie części sagi charakteryzowała przecież podobna pieczołowitość.

S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci (PC)

Zona, nie była by Zoną gdyby nie zamieszkiwali jej różnego pokroju adwersarze. Oponentów nadal podzielić można na dwie podstawowe grupy. Do pierwszej zaliczają się Stalkerzy, połączeni w ugrupowania oraz różnorakie frakcje. Druga składa się natomiast z mutantów i potworów. To właśnie z nimi będziemy głównie toczyć boje ponieważ znaczną część rozgrywki spędzamy na samotnym przemierzaniu wirtualnego świata. Wszystkie kreatury poddano delikatnemu liftingowi, a dwie z nich debiutują oficjalnie w Zewie Prypeci. Skacząca niczym zając Chimera oraz irytujący do granic możliwości Burer. Starcia pomiędzy ludźmi są rzadsze i mniej istotne. Choć wciąż wypełniamy misje dla różnych frakcji, dokonując sabotażu ugrupowań przeciwnych, nie są one najważniejszym elementem zabawy.

Istotnym czynnikiem rozgrywki jest eksploracja świata i poszukiwanie artefaktów. To właśnie one są tutaj najbardziej cennymi przedmiotami – przedmiotami, za które warto zabić. Ze względu na ich właściwości możemy wykorzystać je do poprawienia własnych umiejętności lub sprzedać u pobliskiego kupca. Aby poszukiwania nie były szczególnie kłopotliwe, ułatwia nam je specjalny detektor. W sumie jest ich trzy rodzaje, a każdy kolejny dokładniej wskazuje miejsce spoczynku kosztownego grata.

Oczywiście nie samymi artefaktami Stalker żyje. W Zonie znaleźć można również wiele innych rzeczy, takich jak elementy pancerza oraz uzbrojenie. Nasz podopieczny może wlec na swoich barkach wiele różnych typów kombinezonów oraz kamizelek, a w inwentarzu przetrzyma szereg narzędzi do eliminowania przeciwników; z pistoletami, karabinami oraz strzelbami na czele. Dodatkowo, prawie całe uzbrojenie można modyfikować, dopasowując jego możliwości do aktualnych potrzeb.


Screeny z S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci (PC)
Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosSheva24   @   08:43, 07.12.2009
Osobiście nie jestem jakimś funboyem serii STALKER, ale Cień Czarnobyla kupiłem i przeszedłem z przyjemnością. Czyste Niebo też miałem już od jakiegoś czasu zakupione i w piątek postanowiłem zacząć grać. W weekend zleciało mi jakieś 7-8h przy tej grze i mimo wielu niedogodności gram sobie dalej. Zacząłem grać głównie dlatego, żeby wczuć się klimat przed grą w Call of Pripyat. Gierkę właściwie tylko odpaliłem i chwilę się porozglądałem. Fajnie pociągnęli dalej fabułę gry i na pierwszy rzut oka klimat Czarnobyla nadal żyje. Liczę na kilkanaście godzinek przyjemnej zabawy przy tej grze. Napiszę coś więcej jak przejdę.
0 kudosadzik221993   @   18:14, 18.12.2009
nie jest to oszałamiająca gra grałem w poprzednie 2 odsłony i te gry są w bardzo dużym stopniu podobne do siebie nie za wiele z grafy sie zmieniło i ogólnie mało zmian fajna gra
0 kudosFox46   @   22:40, 18.12.2009
Niskie Wymagania Sprzętowe klimat ten sam wciąż dobra gra i oto chodzi fajna cześć grałem tylko w Pierwszą i teraz w Zew Prypeci dobra gra
0 kudosradziu1980   @   12:48, 30.12.2009
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat może i jest powieleniem poprzednich części, ale mają one swój specyficzny klimat.Mnie osobiście się podoba
0 kudosmichalo126   @   13:15, 01.01.2010
Gra czaruje swoim klimatem oraz grywalnością.
Obowiązkowa dla każdego fana serii.
0 kudosmichalo126   @   12:22, 02.01.2010
Dla mnie 10/10 ponieważ jestem fanem takich gier.
0 kudosGRACZ1996   @   15:52, 14.05.2010
Wielkie 10/10 i nie mam nic do dodania
0 kudosBarbiekiller   @   10:53, 20.01.2013
Autor zapomniał o trybie Freeplay, przedłużającym grę praktycznie do oporu. Ogromne wrażenie wywarła na mnie muzyka i środowisko ogólnie. Mapy wydają się mniejsze niż w cieniu czarnobyla ( i brakuje elektrowni...) ale za to są o wiele bardziej szczegółowe; gram aktualnie na freeplayu. Znalazłem w sieci szczegółowe plany lokacji i trzymając się nich próbuję odkryć każdy zakątek. Gram już ładnych parę godzin i zwiedziłem może trochę ponad połowę tego, czego nie zwiedziłem grając wcześniej...na pierwszej lokacji z trzech!
Autor zapomniał napisać, że pogoda w zonie jest zmienna. Raz mamy piękną pogodę, a za chwilę rozpętuje się burza.
Kolejna rzecz- a emisje? Przecież nadają one grze swój unikalny klimat i charakter. Swoista burza radioaktywna nadaje ton życiu zony (po emisji zmieniają się ilości artefaktów, ich rodzaje...).
A, no właśnie- artefakty. Z tego mamy pieniądze...między innymi.
Zabrakło wzmianki o porach dnia i nocy. Grając możemy zaobserwować, jak niebo zmienia się z czasem. Od porannego brzasku, przez popołudniowych niebo i wieczór, po ciemną jak... Noc. Wadą tutaj może być to, że słońce wschodzi i zachodzi w tym samym miejscu....
Noc również jest istotnym elementem. Wtedy możemy poczuć dreszczyk, bo większość groźnych mutantów wychodzi właśnie w osłonie nocy. Na dodatek dźwięki natury nieźle podkreślają klimat.
Jak dla mnie gra świetna i wciągająca. Ma parę drobnych błędów, ale są one mało zauważalne.
0 kudosmikhail01   @   13:02, 31.01.2013
Błędy na stałe wpisały się w tą serię. Mnie osobiście bardzo podobają się efekty świetlne i pogodowe, mają duży wpływ na budowanie klimatu. Bardzo lubię zwiedzać zone nocą, jest najlepsza atmosfera. Trochę mi się końcówka nie podobał, zbyt gwałtownie się kończy. Tryb freeplay też mi nie pasuje, takie chodzenie i zwiedzanie bez wyznaczonego celu to według mnie sztuka dla sztuki, nie mam tez czasu na taką zabawę.
0 kudosJackieR3   @   16:05, 31.01.2013
Cytat: mikhail01
Tryb freeplay też mi nie pasuje, takie chodzenie i zwiedzanie bez wyznaczonego celu to według mnie sztuka dla sztuki, nie mam tez czasu na taką zabawę.
Zgadzam się w 100 procentach.Po cholerę to.Koniec gry to koniec gry.Koniec opowieści.Ja też nie mam czasu żeby to sztucznie przedłużać.
Dodaj Odpowiedź