Stardew Valley (MOB)

ObserwujMam (0)Gram (0)Ukończone (0)Kupię (0)

Stardew Valley (MOB) - recenzja gry


@ 16.03.2019, 15:22
Adam "Dirian" Weber
Chwalmy Słońce!

Stardew Valley wreszcie trafiło na Androida. I ma poważny problem.

Pikselowy fenomen jakim jest Stardew Valley debiutował na wielu platformach, ale dopiero kilka dni temu gra trafiła na urządzenia pracujące pod kontrolą systemu Android. Cierpliwi fani miesiącami wyczekiwali tego portu i wreszcie go dostali. Czy warto było tak długo testować swoją cierpliwość?

W Stardew Valley ostatnio grałem na PC i to w sumie dość dawno temu. W międzyczasie przez łapska przewinęła mi się także wersja na Nintendo Switch, która na przenośnej konsolce miała jeszcze więcej sensu. Jak dla mnie, pikselowa zabawa w farmera - obok The Legend of Zelda: Breath of the Wild oraz Hollow Knight - to najbardziej angażująca gra na konsolce Nintendo. W przypadku portu na Androida tych zachwytów jednak nie podzielam.

Nie będę trzymał was dłużej w niepewności i już odpowiadam na pytanie "dlaczego?". Winowajcą jest szalenie niewygodne sterowanie. Twórcy zapewne długo rozważali jaki rodzaj kierowania postacią zaimplementować w porcie na smartphony i tablety. Wybrali jednak bardzo źle. Zamiast klasycznych wirtualnych strzałek i przycisków, w grze poruszamy się przy pomocy kliknięć paluchem w ekran. Klikniemy w punkt A, postać się do niego przemieszcza. Można także trzymać palucha dłużej na ekranie i zmieniać jego położenie, a wtedy nasz farmer będzie podążał w jego kierunku. Problem w tym, że często nie pójdzie taką trasą, jakbyśmy chcieli (tym bardziej, że gra nie obsługuje ruchu w 360 stopniach), więc to rozwiązanie działa jeszcze gorzej.

Tak samo wygląda walka czy inne czynności, takie jak zbieranie plonów, podlewanie, itp. Jest to po prostu niewygodne i mało precyzyjne. W efekcie nawet proste czynności, jak posadzenie buraków czy innego zielska, tak by rosły elegancko koło siebie, wymaga sporych pokładów cierpliwości. Sytuacja staje się jeszcze gorsza, gdy odwiedzimy przepełnioną potworami jaskinię i próbujemy walczyć - w momencie gdy kilkukrotnie dostałem bęcki przez to, że nie mogłem precyzyjnie kliknąć na atakującą mnie kreaturę, to definitywnie odechciało mi się wybierać na podziemne wyprawy.

Niewygodne, po prostu złe sterowanie tak naprawdę odbiera jakąkolwiek frajdę z grania w Stardew Valley na smartphonie. Nieco lepiej sprawa wygląda na tablecie z dużym ekranem (przynajmniej 8-9 cali), ale i tak daleko tutaj do wygody i precyzji znanej z komputerów czy Switcha. 

I to spory problem, bo poza tym Stardew Valley na Androida jest tą samą, genialną grą jaką znamy z innych platform (choć - przynajmniej póki co - bez trybu multiplayer). Grą, w którą jednak nie chce się grać, bo twórcy źle zorganizowali system sterowania. Szkoda, tym bardziej, że wersja na iOS dostępna jest od dłuższego czasu i można było wyciągnąć na jej podstawie solidne wnioski. Czy zaimplementowanie wirtualnych strzałek, albo nawet gałki, byłoby aż tak problematyczne? 


Długość gry wg redakcji:
0h
Długość gry wg czytelników:
93h 40min

oceny graczy
Świetna Grafika:
Znana i lubiana pikseloza na ekranach telefonów wygląda rewelacyjnie. Jeśli dysponujecie smartphonem z porządnym IPS-em czy tym bardziej OLED-em, to patrzenie na nasze kolorowe uprawy przynosi masę frajdy.
Przeciętny Dźwięk:
Dźwięk jakiś tam jest. I w sumie tyle w temacie.
Słaba Grywalność:
Gdyby tylko gra miała lepsze sterowanie, to można by w niej utonąć na dziesiątki godzin - podobnie jak na innych platformach.
Przeciętne Pomysł i założenia:
I znów - gdyby nie sterowanie - byłoby super.
Okropna Interakcja i fizyka:
To już przedostatni raz, gdy wspominam o kiepskim sterowaniu.
Słowo na koniec:
Ciężko jednoznacznie ocenić Stardew Valley na Androida. Z jednej strony to ta sama, świetna gra znana z innych platform. Z drugiej, przez niewygodne sterowanie na telefonach gra się w to po prostu źle. A skoro grywalność leży, to grę trzeba zdyskwalifikować.
Werdykt - Słaba gra!
Screeny z Stardew Valley (MOB)
Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosTheCerbis   @   15:15, 30.03.2019
Tak z ciekawości - pewnie sejwa nie da się przenieść z wersji PC? Uśmiech
0 kudosDirian   @   15:43, 30.03.2019
Cytat: TheCerbis
Tak z ciekawości - pewnie sejwa nie da się przenieść z wersji PC? Uśmiech

Nie ma takiej opcji. Poza tym to starsza wersja kodu, niż na PC (m.in. brak multi).
0 kudosTheCerbis   @   16:37, 30.03.2019
Tak też sądziłem, no ale kto pyta nie błądzi ponoć. Jakoś nie chciałoby mi się chyba jednak zaczynać od początku i ponownie mozolnie dochodzić do najprostszych rzeczy.
0 kudosDirian   @   17:23, 30.03.2019
Fakt, też mi się nie chciało za bardzo od nowa grać (szczególnie z tym tragicznym sterowaniem) i opcja z importem save byłaby ciekawą sprawą.