Wojna Epic Games Store ze Steam - nie o taką konkurencję... nic nie robiliśmy


Dirian @ 22:09 29.01.2019
Adam "Dirian" Weber
Chwalmy Słońce!

Podobnie miało być w przypadku rywalizacji Steam vs Epic Games Store. Niestety, o ile jakaś tam konkurencja faktycznie zaczyna istnieć, tak póki co rywalizacja ta nijak nie jest korzystna dla graczy. Problemem jest fakt, że tutaj wyboru nie mamy - przynajmniej w przypadku Metro: Exodus. Albo kupimy grę studia 4A Games w Epic Games Store, albo w nią najzwyczajniej w świecie nie zagramy. Można poczekać do 2020 roku aż Metro wróci na Steam? W porządku, można. Ale kto chciałby czekać rok na grę, na którą się napalił, a której premiera była i tak kilka razy przekładana?

Kolejne problemy to fakt, że Epic Games Store na dziś oferuje jedynie ułamek funkcjonalności, do jakiej przyzwyczaił nas Steam. Brak zapisów w chmurze, brak forów dyskusyjnych, brak recenzji graczy... Mało tego, platforma nie pozwala nawet na wygodne robienie screenów, udostępnianie gier znajomym, streamowanie czy - tym bardziej - nie ułatwia dostępu do jakże lubianych przez graczy modyfikacji. Szczęście w nieszczęściu, że Epic wprowadziło chociaż możliwość zwrotów zakupionych projektów i refundacji, jeśli nie spełniają one naszych oczekiwań.

Niektórzy rzucają argument, że przecież Steam na rynku jest od 2003 roku, a Epic Games Store ledwo wystartował, więc funkcjonalność będzie rozbudowywana. Okej, ale Steam zdążył już przetrzeć szlaki, wiele elementów sprawdzono i w większości zostały te, które faktycznie są przydatne. Czemu więc Epic Games Store, sklep tworzony w czasach, gdy eksperymenty w kwestii cyfrowej dystrybucji zostały już przeprowadzone, zadebiutował jako pozbawiony podstawowej funkcjonalności "golas"? Nie trzeba było tu wynajdywać koła na nowo - wystarczyło poświęcić nieco więcej czasu i wprowadzić chociażby system recenzji czy coś na wzór Steam Workshop, albo nawet głupie forum, na którym gracze mogliby wymieniać swoje uwagi i wzajemnie się wspomagać. Póki co Epic Games Store daje zaledwie podstawowe rozwiązania - coś jak samochód z salonu kupiony w najbardziej podstawowym wydaniu. Niby jechać się da, ale szybko dociera do nas, że czegoś tu brakuje...

Nie ukrywam - nie podoba mi się obecny stan rywalizacji pomiędzy Steam, a Epic Games Store. Nie przeszkadza mi fakt, że Epic Tencent wypuściło swoją platformę. Zdążyłem ją już zainstalować, trochę przetestowałem i jeśli chodzi o samą stabilność i szybkość działania, to ciężko tutaj Chińczykom cokolwiek zarzucić. Nie przeklinam też nikogo za to, że muszę zainstalować kolejną aplikację na PC - żyjemy w czasach kilkurdzeniowych procesorów, minimum 8 GB RAM i dysków SSD - jeden program więcej w tle to nie powód do rwania włosów. Irytuje mnie jednak brak możliwości wyboru - zostałem postawiony pod ścianą - albo kupię grę u Epic, albo "bujaj się".

Liczyliśmy na to, że Epic Games Store będzie nas kusić cenami - gdyby były one choć trochę niższe, niż u konkurencji, to już byłby to solidny argument. Tymczasem Tencent faktycznie kusi pieniędzmi, ale wyłącznie wydawców. Chyba nie tego oczekiwaliśmy...

Sprawdź także:

Fortnite

Premiera: 25 lipca 2017
PC, PS3, XBOX 360, PS4, XBOX ONE, MOB, SWITCH, PS5, XBOX X/S

Fortnite to kolejna produkcja studia Epic Games, czyli twórców takich klasyków jak Unreal Tournament czy Gears of War. Produkcja jest utrzymana w gatunku battle royal i d...

Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosluki505   @   20:51, 31.01.2019
Przecież Epic nie ma jak konkurować ze steamem więc błagam o GFWL też mówiono że zniszczy steama a steam do teraz się nawet nie spocił Szczęśliwy w tej "batalii" z Epic.
0 kudosTheCerbis   @   22:14, 31.01.2019
Trudno, żeby tak było, skoro EGS ma jakieś... 53 dni? Steam ma 15 lat. Kiedy była mowa, że GfLW zniszczy Steam?
0 kudosHighline   @   22:59, 01.02.2019
LOL, komputer w każdym domu a ci opowiadają że dwa koncerny to konkurencja. To już większa konkurencja jest w bandyckim sektorze operatorów komórkowych.
1 kudosCountCrowley   @   21:45, 02.02.2019
Epic Store...czy gracze którzy tam już są, to jest to grupa docelowa dla Metro? Nie sądze.
Epic przyciąga devsów swoimi 12%, ale jestem ciekaw za ile podniesie tę stawkę kiedy już ustabilizuję swoją pozycję na rynku. 2-3 lata i zrobi się pewnie 20-25%.

A taka teraz ciekawa kalkulacja.
Epic Store: $50 -12%(tyle zabiera Epic Store) = $44
Steam: $60 - 30% (prowizja Steam) = $42.
Oznacza to, że żeby dostać tyle samo kasy na 100 użytkowników Steam'a, Deep Silver będzie musiało sprzedać grę 95 użytkownikom Epic Store.
Chociaż by skały srały, nie ma takiej opcji żeby im się to udało (tak jak pisałem na górze, nie ta sama klientela, itd.) Czyli, tak naprawdę trochę na tym deal'u wyszli kiepsko...

no, ale...czas pokaże.
0 kudosdabi132   @   22:10, 02.02.2019
@CountCrowley no i dlatego Epic, chce przyciągnąć większą ilość graczy rozdając darmowe gierki chętnym. A takich graczy na darmochę sporo się połasi i założy konta. Ja do tych chętnych się nie zaliczam. W życiu nie założę na tej platformie konta. Już wolę się przerzucić na granie na konsoli.
0 kudosWindsorIII   @   12:05, 03.02.2019
EA - Origin,
Ubisoft - Uplay
Activision Blizzard - Battle.net

Najwięksi wydawcy już przeszli na swoją własną dystrybucję. Dlaczego Epic ma być groszy? Sukces Frontlina, który jest DARMOWY wykorzystują i tyle! Podjęli ryzyko(darmowa gra) i się im opłaciło! Steam będzie musiał być bardziej atrakcyjny i to dobrze, bo dotychczas to on dyktował warunki maluczkim.
0 kudosWindsorIII   @   12:13, 03.02.2019
Steam nie upadnie(rozbudowane biblioteki), ale z czasem na pewno bez gigantów straci pozycję lidera i stanie się jednym z wielu.
0 kudosdabi132   @   15:35, 03.02.2019
Cytat: WindsorIII
Steam będzie musiał być bardziej atrakcyjny

Dla klientów Steam już jest bardziej atrakcyjny. Dla mnie też, oferując wiele funkcji, których inne platformy nie mają oraz mając ogromne Community. Inna sprawa, że taki Steam już istnieje już wiele lat na rynku i jest mniejsze prawdopodobieństwo, że nagle postanowią zamknąć tę platformę niż w przypadku EGS Diabelski pomysł
0 kudosdilubuwaj   @   11:58, 14.02.2019
Przez Was musiałem zakładać nowe konto, to po pierwsze.

"Tak żartobliwie: może założymy firmę, która będzie wydawcą programu zbierającego w całość wszystkie platformy do jednej kolekcji? Szczęśliwy Wówczas wystarczy tylko odpalić nasz program, żeby odpalić platformę, żeby odpalić grę. Dumny"

To się nazywa Lutris, korzystamy z tego my linuksiarze. Podłączasz sobie Steama, Uplaya, Goga, Epic jest za nowy, gierki z dysku twardego, emulatory wszelkiego typu i masz ładną i wygodną bibliotekę dla swoich gier.

Co do darmówek … ja mam konto na Originie i Epicu tylko z tego powodu ;) Jestem leniwym dusigroszem, a oni dostarczają mi pełne wersje i to na dodatek po polsku … no dobra jedną gierkę na 20, bo reszta to śmieci ale lepsze to niż nic.
0 kudosTheCerbis   @   12:03, 14.02.2019
Cytat: dilubuwaj
Przez Was musiałem zakładać nowe konto, to po pierwsze.
To straszne! Wybaczysz nam?
Cytat: dilubuwaj
To się nazywa Lutris, korzystamy z tego my linuksiarze. Podłączasz sobie Steama, Uplaya, Goga, Epic jest za nowy, gierki z dysku twardego, emulatory wszelkiego typu i masz ładną i wygodną bibliotekę dla swoich gier.
Ale zauważyłeś, że już podałem taki program na Windowsa? Nie wiem czy to jakaś reklama, ale raczej nikt z nas nie korzysta z Linuxa.
0 kudosGuilder   @   12:41, 14.02.2019
Ale intrygowało mnie to zawsze: jak jest z kompatybilnością większości współczesnych gier na Linuxie? Większość działa, większość nie działa, nic nie działa, ale idzie to obejść, jak to wygląda?
0 kudosshuwar   @   12:47, 14.02.2019
Linux, to zupełnie inny system. Chyba istnieją jakieś emulatory Windowsa, ale nie liczyłbym na cuda (no chyba, że sapera chcemy odpalić).
0 kudosTheCerbis   @   14:08, 14.02.2019
Linux i macOS nie nadają się do grania. Brak supportu, nieliczne gry i też brak zainteresowania ze strony wydawców. Można pograć w jakieś pomniejsze produkcje, czy niektóre nawet popularne tytuły, ale szału nie ma. Jeśli ktoś chce normalnie grać na komputerze, to w ogóle nie bierze tych dwóch systemów pod uwagę.
0 kudosGuilder   @   14:19, 14.02.2019
Wobec tego poniższe:
Cytat: dilubuwaj
To się nazywa Lutris, korzystamy z tego my linuksiarze. Podłączasz sobie Steama, Uplaya, Goga, Epic jest za nowy, gierki z dysku twardego, emulatory wszelkiego typu i masz ładną i wygodną bibliotekę dla swoich gier.
nie trzyma się kupy.
0 kudosTheCerbis   @   14:29, 14.02.2019
Hm, w zasadzie na szybko poszukałem w sieci informacji i wygląda na to, że sytuacja grania na Linuxie się powoli polepsza, ale mimo wszystko sytuacja wciąż nie jest jeszcze tak piękna.
Dodaj Odpowiedź