SSD czy HDD dla PlayStation 4 na przykładzie dysku Transcend SSD370S
Przechodząc do testów, przeprowadziliśmy je zarówno w systemie PlayStation 4, jak i w kilku popularnych grach dla niego przeznaczonych. Najpierw postanowiliśmy porównać szybkość wczytywania interfejsu samej konsoli. Odpaliliśmy czysty OS i zarejestrowaliśmy czas potrzebny do wczytania pierwszego ekranu, w ramach którego możemy prowadzić interakcję, czyli w tym przypadku do logowania. Najpierw uczyniliśmy to na konsoli całkowicie wyłączonej, a potem wybraliśmy z menu głównego restart urządzenia i także ten czas zmierzyliśmy. Czynności powtórzyliśmy po 3 razy i wyciągnęliśmy średnią.
Dysk HDD | Dysk SSD | |
---|---|---|
Włączenie konsoli | 23,32s | 19,41s |
Restart konsoli | 44,30s | 41,26s |
Jak widać, różnica jest dość spora, szczególnie w przypadku włączania "zimnego" systemu. Na dysku SSD konsola PlayStation 4 wczytuje się o około 4 sekundy szybciej, czyli mniej więcej o 20%. Nieco mniejsza różnica występuje w podczas restartu. W takiej sytuacji na korzyść SSD jest nieco ponad 3 sekundy, a zatem w granicach 8%.
Po testach w systemie to samo postanowiliśmy zrobić w grach. Każdy z tytułów uprzednio zainstalowaliśmy na dysku PlayStation 4, aby mieć pewność, że odczytywane dane nie pochodzą z płyty, a z HDD lub SSD. Procesu instalacji nie mierzyliśmy albowiem w jego przypadku większość pracy robi czytnik Blu-Ray i to głównie od jego wydajności zależy czas instalacji.
Każdy pomiar przeprowadziliśmy trzykrotnie, a wynik następnie uśredniliśmy, aby zminimalizować szansę na wystąpienie błędu. Zawsze czekaliśmy też na pobranie najnowszych aktualizacji dla gry, aby mieć pewność, że nie ma różnic wynikających z tego, jak dany tytuł jest zoptymalizowany. Do testu wykorzystaliśmy gry Wiedźmin 3: Dziki Gon, Bloodborne, Sniper: Ghost Warrior 3, Rise of the Tomb Raider, Dark Souls III oraz Dishonored 2. Wyniki zawarte są na poniższych tabelkach.
Wiedźmin 3: Dziki Gon | HDD | SSD |
---|---|---|
Wczytanie menu | 46,85s | 40,41s |
Wczytanie sceny z balią | 3 min 32,51s | 3 min 22,45s |
Wczytanie Białego Sadu | 36,77s | 24,50s |
W przypadku trzeciego Wiedźmina różnica jest dość zauważalna, najpewniej ze względu na ogromną ilość przetwarzanych informacji. Produkcja CD Projekt RED oferuje wielki otwarty świat, zaawansowane efekty specjalne, a także wysokiej jakości tekstury. Największa różnica pojawia się w momencie wczytywania Białego Sadu. Na SSD idzie to szybciej o ponad 30%. Aby mieć pewność, że nie jest to błąd, proces powtórzyliśmy trzykrotnie, jak zresztą w przypadku każdej gry. Różnica była za każdym razem tak samo duża.
Bloodborne | HDD | SSD |
---|---|---|
Wczytanie menu | 34,13s | 30,10s |
Wejście do Snu Tropiciela | 13,60s | 11,52s |
Wczytanie Parteru Lazaretu | 22,40s | 18,29s |
Bloodborne także na SSD wczytuje się sprawniej. Różnica nie jest tak duża, jak w przypadku trzeciego Wiedźmina, ale zauważalna. Waha się ona w granicach około 10%, zawsze na korzyść konstrukcji opracowanej przez firmę Transcend. Klasyczny HDD był niestety wolniejszy. Na SSD sprawniej idzie ładowanie danych po śmierci, co w Bloodborne ma miejsce dość często.
Sniper: Ghost Warrior 3 | HDD | SSD |
---|---|---|
Wczytanie menu | 28,29s | 21,63s |
Wczytanie prologu | 1 min 17,92s | 1 min 9,77s |
Wczytanie głównej mapy | 3 min 20,38s | 3 min 0,53s |
Szybka podróż | 14,98s | 8,63s |
Sytuacja analogiczna do powyższych. Sniper: Ghost Warrior 3 także sprawniej wczytuje się na SSD. Z oczywistych względów różnica najbardziej odczuwalna jest podczas wczytywania menu oraz szybkiej podróży. Ładowanie prologu, a także głównej mapy pochłania tak dużo czasu, że tych kilku sekund w jedną lub drugą stronę raczej nie dostrzeżecie. Tym bardziej, że podczas gdy trwa loading głównej mapy spokojnie można zrobić kawę lub herbatę.
Rise of the Tomb Raider | HDD | SSD |
---|---|---|
Wczytanie menu | 17,36s | 13,96s |
Wczytanie Zaginionego grobowca | 24,31s | 21,36s |
Najnowsza Lara Croft również chętniej pojawia się na ekranie, kiedy w konsoli zamontowany jest dysk SSD. Różnice są po kilka sekund i kształtują się w okolicy 20%. Subiektywnie rzecz biorąc, nie są one jakoś mocno odczuwalne, ale tu sekunda, tam dwie i z czasem zrobią się z tego minuty, a nawet godziny.
Dark Souls III | HDD | SSD |
---|---|---|
Wczytanie menu | 27,91s | 25,95s |
Wczytanie Cmentarza Popiołu | 16,78s | 14,20s |
Przedostatnia gra, na jakiej testowaliśmy działanie dysku Transcend to Dark Souls III. Mimo że działa ono na silniku, na którym śmiga też Bloodborne, czasy wczytywania od premiery są znacznie mniej dokuczliwe, podczas gdy loadingi w Bloodborne deweloperzy optymalizowali na przestrzeni kilku pierwszych aktualizacji. Dysk SSD w tym przypadku jest w stanie wykraść tylko po około 2-3 sekundy, przez co różnica w prędkości to mniej więcej 10% - na niekorzyść HDD, oczywiście.
Dishonored 2 | HDD | SSD |
---|---|---|
Wczytanie menu | 57,20s | 51,77s |
Wczytanie Dunwall | 28,09s | 25,98s |
Na koniec zostało Dishonored 2. Studio Arkane przygotowało jedną z najlepiej wyglądających gier ostatnich lat. Nie wszystko jest co prawda równie piękne, ale ogólnie nie sposób narzekać. Mamy świetne modele i animacje, duże lokacje oraz wysokiej jakości tekstury. Wszystko to sprawia, że i wczytywanie pochłania niemało czasu. Jeśli chcecie go zaoszczędzić, możecie zainwestować w SSD. Załadowanie menu na nim przebiega szybciej o około 6 sekund (nieco ponad 10%). W podobnym przedziale kształtuje się przerzucanie do pamięci RAM pierwszej lokacji, czyli Dunwall.
Na tym testy w grach możemy zakończyć. Przechodząc do konkluzji, dysk Transcend SSD370S oferuje większą szybkość wczytywania danych na PlayStation 4 praktycznie w każdym możliwym scenariuszu. Urządzenie jest ponadto ciche i nie ma obawy o to, że po upływie dwóch/trzech lat zacznie pracować jak traktor. Największym jego minusem jest wysoka cena - kształtująca się w okolicy 1000-1100 zł (choć są też tańsze).
W tym konkretnym przypadku za niespełna 0,5 GB w wersji SSD trzeba zapłacić prawie dwukrotnie tyle, co za dysk 2,5" o pojemności 4 TB. Podejmując decyzję musicie się więc zastanowić czy chcecie zaoszczędzić cenne sekundy czy mieć możliwość przechowywania na dysku większej liczby gier, muzyki, filmów i czego tam sobie zapragniecie. Wszystko rozbija się o Wasze preferencje, potrzeby... oraz pojemność portfela.
PodglądBICodeURLIMGCytatSpoiler