Quo vadis, Mafio?


Materdea @ 19:08 08.03.2016
Mateusz "Materdea" Trochonowicz
Klikam w komputer i piję kawkę. ☕👨‍💻

Mafia III wyewoluowała i przekształciła się w twór, który jest niekoniecznie zgodne z duchem serii. Patenty ojców marki, studia Illusion Softworks/2K Czech, zostały niemal całkowicie porzucone, zaś pomysł na filmową opowieść o amerykańskiej gangsterce lat 30. i 40. ubiegłego wieku zastąpiła idea Nowego Orleanu dwóch dekad później. Quo vadis, Mafio?

Mafio! O, Mafio! Kiedyś byłaś taka fajna, nieszablonowa, zupełnie inna od reszty. A dzisiaj zamieniasz się w kopię Grand Theft Auto, w której scenariusz rozgrywa się o kilka dekad wstecz. Nie podążaj tą drogą, nie kieruj się głosem portfeli przeciętnych wielbicieli rozwałki, otwartego świata i fanów tego szkaradnego, aczkolwiek uroczego, GTA. Masz własny, unikatowy styl – nie zaprzepaść go!

Wraz z zapowiedzią kolejnej odsłony magnum opus czeskiego przemysłu gier wideo, która odbyła się w zeszłym roku, produkcji towarzyszyły niemałe obawy. Po pierwsze – kilka lat wcześniej rozwiązano studio 2K Czech, będące dawnym Illusion Softworks, a więc ojcami Mafii. Po drugie – prace przejęło niedoświadczone oraz kompletnie świeże na branżowej scenie Hangar 13. I wreszcie po trzecie – postanowiono posunąć realia w przód na osi czasu!

To ostatnie wzbudziło we mnie – i chyba nie tylko – uzasadnione obawy. Jeśli choć chwilę poświęciliśmy na przeczytanie opisów dwóch poprzednich części (jeszcze lepiej – własnoręcznie je przetestowaliśmy!), to dość łatwo zauważyliśmy różnicę pomiędzy „jedynką”, „dwójką”, a „trójką”. Nie za taką Mafię zginął Don Vito, chciałoby się rzec. Lata 60. i 70. ubiegłego stulecia to dość kontrowersyjny okres, co tu dużo mówić. To zupełnie nie pasuje do klimatu poprzedniczek, ale również i do pewnego kanonu, jaki przez całe dziesięciolecia utrwalił się w popkulturze.

Dyskusyjny pozostaje również wybór głównego bohatera. Pomijając wszelkie rasistowskie kwestie, które oczywiście nie są powodem, dla którego wspominam o tym, to czarnoskóry członek w szeregach camorry nagina nieco fakty. Zdaję sobie sprawę, że w całym świecie wirtualnej rozrywki zakrzywianie rzeczywistości oraz ogólnie pojęty luz są na porządku dziennym, jednak uważam, że w pewnych sytuacjach tego typu praktyka jest co najmniej nie na miejscu.

W tamtym okresie również same Stany Zjednoczone nie sprzyjały afroamerykańskiej części społeczeństwa, choć walka o zniesienie segregacji rasowej trwała w najlepsze. Niemniej "mieszane" gangi de facto nie występowały, przez co dziwi mnie ta mieszanka wybuchowa z latynoską kobietą (!) i podsiwiałym Scalettą na czele. Kolejną kwestią jest też udział kobiet w przestępczym półświatku, ale – jak wspomniałem – mamy do czynienia z sytuacją, kiedy przesuwanie granic jest zupełnie niepotrzebne.

Oprócz pewnych kompromisów w warstwie scenariuszowej, Mafia III poszła na łatwiznę i próbę trafienia w „casualowego” gracza również przy aspektach dotyczących mechaniki. Rozgrywka skręciła w stronę otwartego świata, porzucając rodowód swoich poprzedniczek. Na pierwszym gameplayu z targów E3 w 2015 roku mogliśmy obejrzeć nie tylko próbkę możliwości nowego studia zajmującego się tą serią – amerykańskiego Hangar 13 – lecz także elementy, które ideowo „zapożyczono” od największych tego gatunku, powodując, że „trójka” przekształciła się w „GTA w przeszłości”.

Najważniejszych uchybień doczekaliśmy się w konstrukcji świata oraz historii. Deweloperzy postanowili, że gra skorzysta z dorobku Grand Theft Auto, dzięki czemu otrzymamy sandboksa z dowolnie aktywowanymi misjami (głównymi i pobocznymi), aktywnościami dodatkowymi (choć te miały pojawić się również w „dwójce”) i całą otoczką towarzyszą otwartym światom.

Sprawdź także:

Mafia III

Premiera: 07 października 2016
PC, PS4, XBOX ONE

Mafia III to trzecia odsłona serii gangsterskich gier akcji, stworzona przez czeski zespół Illusion Softworks (później przemianowane na 2K Czech). Za tę część odpowiada n...

Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosshuwar   @   07:23, 09.03.2016
No to mnie trochę Materdea zmartwił. W Mafii II zakochałem się za tą filmowość, za sposób przedstawienia opowieści, za zwroty akcji, za dialogi i w przerywnikach filmowych jak i w trakcie jazdy z Joe samochodem. Gra miała swój niepowtarzalny klimat, w którym czułem się jak główny bohater dobrego kina gangsterskiego wolnymi krokami odkrywający kolejne sceny fabularne.

Oby z M3 nie wyszła kaszanka.
0 kudosJackieR3   @   08:44, 09.03.2016
Ano Czesi to taki trochę lekceważony i obśmiewany naród ale stworzyli dwie najlepsze gry o mafii w Stanach.Ech szkoda by to zaprzepaścić bo Trylogia z tego by mogła być przednia.
0 kudosshuwar   @   08:51, 09.03.2016
Na chłodno jeszcze raz spojrzałem na te trailery, gameplay... może nie będzie tak źle. Może jedynie tych wstawek filmowych nie zaprezentowali. Poczekajmy... i trzymajmy kciuki.

Zastanawiam się też, czy Materdea miał dostęp do czegoś więcej niż my Uśmiech
0 kudosJackieR3   @   09:04, 09.03.2016
Wiadomo że trailery, gameplaye muszą być efekciarskie ,reklama.
No ale albo nie zdają sobie sprawy że budzą niepokój fanów poprzednich części albo mają to gdzieś w pogoni za większą kasą i szerszym odbiorcą.
0 kudosshuwar   @   09:33, 09.03.2016
Trochę może przeszkadzać mi jeszcze jeden fakt. Zawsze lubię utożsamiać się z odgrywaną postacią. Gram zawsze facetem, a jego facjatę upodabniam do mojej. Tutaj kolor skóry nijak będzie pasował do mojej Uśmiech
0 kudosJackieR3   @   15:06, 09.03.2016
Shuwi.To nie problem.M.Jackson się wybielał.A jak chcesz to ja Cię mogę oczerniać.
0 kudosMaterdea   @   16:25, 09.03.2016
Cytat: shuwar
Zastanawiam się też, czy Materdea miał dostęp do czegoś więcej niż my Uśmiech
Może tak. Może nie.
0 kudoskobbold   @   19:37, 09.03.2016
Czarny + silna niezależna kobieta "Boże błogosław Amerykę". Obejrzałem materiały i kompletnie mnie nie ruszają. Generalnie nie pokazały nic co było by w stanie zachęcić mnie do tej gry.
0 kudosRonaldo_   @   20:43, 09.03.2016
Niby się mamy dowiedzieć, co się stało z Joe.
0 kudosGuilder   @   21:08, 09.03.2016
Cytat: Ronaldo_
Niby się mamy dowiedzieć, co się stało z Joe.
Jest tylko jeden sensowny scenariusz, znamy go z gry. Każde inne rozwiązanie będzie dla mnie co najmniej dziwne.
0 kudosDirian   @   21:14, 09.03.2016
Sam nie wiem co myśleć o nowej Mafii. Zmiana realiów aż tak mi nie przeszkadza, powiedziałbym nawet, że Nowy Orlean i lata 60 to całkiem ciekawe i świeże realia. Natomiast sam gameplay faktycznie budzi wiele skojarzeń z GTA i nie ma tu ducha poprzednich odsłon. Cóż, trzeba czekać.
0 kudosshuwar   @   08:14, 10.03.2016
Cytat: Guilder
Cytat: Ronaldo_
Niby się mamy dowiedzieć, co się stało z Joe.
Jest tylko jeden sensowny scenariusz, znamy go z gry. Każde inne rozwiązanie będzie dla mnie co najmniej dziwne.
Dokładnie... nie musiałem usłyszeć SPOILER
Spustu rewolwera, czy krzyk by wiedzieć, że Joe pożegnał się z tym światem. To trochę przygnębiające ale bardzo pasujące do klimatu gry i huśtawki moralnej jaką przez całą Mafię 2 nam serwowano
0 kudosJackieR3   @   08:40, 10.03.2016
W Dwójce opad szczęki spowodowała u mnie misja która była ...zakończeniem Jedynki.
Ciekawe czy w Trójce coś podobnego będzie.
0 kudosshuwar   @   08:54, 10.03.2016
Tak jak Joe zamieni się w murzyna i będzie grał w kosza Uśmiech
0 kudosMaterdea   @   19:10, 11.03.2016
Cytat: JackieR3
Ciekawe czy w Trójce coś podobnego będzie.
Na pewno - postać Vita daje naprawdę szerokie pole do popisu.
Dodaj Odpowiedź