RetroStrefa - Black & White


Zidan @ 18:55 13.03.2014

Na dzień dzisiejszy Peter Molyneux więcej komentuje i gada, niż programuje - ale mimo wszystko nikt nie może odebrać mu jego dokonań dla branży. Dla tych więc, którzy nieco już zapomnieli o jego produkcjach, przypominamy niepowtarzalną strategię czasu rzeczywistego pt.

Na dzień dzisiejszy Peter Molyneux więcej komentuje i gada, niż programuje - ale mimo wszystko nikt nie może odebrać mu jego dokonań dla branży. Dla tych więc, którzy nieco już zapomnieli o jego produkcjach, przypominamy niepowtarzalną strategię czasu rzeczywistego pt. Black & White – stworzoną przez studio Lionhead Studios w 2001 roku.

W grze przenosimy się do fantastycznego świata Eden. Nie przesadzając, wszystkim żyje się tu dobrze: kraina wygląda na ładną, ludzie funkcjonują w harmonii, nie ma wojen… niemalże idylla. Ale z czasem nad Edenem zawisa niebezpieczeństwo i pewna niewiadoma. Z niebytu wyłaniają się potężni, nieprzewidywalni bogowie, których celem będzie zebranie wokół siebie jak największego grona wiernych. Zagadką jest jednak czy owe bóstwa spróbują osiągnąć swój cel w sposób powszechnie uznawany za uprzejmy czy brutalnie wykorzystają swe moce i okażą się udręką dla rodzaju ludzkiego. My wcielimy się właśnie w jednego z takich bogów, ale tylko od nas zależeć będzie, jakim stylem rozgrywki podążymy. Brzmi poważnie? Być może i tak, ale nie ma się czym przejmować – produkcja posiada nadzwyczaj pogodny i sympatyczny nastrój, często racząc użytkownika niezłymi żartami i przyjemną atmosferą. Agresji z monitora na pewno nie uświadczycie.



Black & White zalicza się do grona gier strategicznych, opierając się przy tym na wyjątkowo oryginalnych mechanizmach. Twórcy dążyli do tego, by maksymalnie „uosobić” naszego Boga. Nie pełnimy tylko roli swego rodzaju „dowódcy”, a mamy silny, bezpośredni wpływ na otaczający nas świat. Faktycznie więc, w granicach władzy, możemy wchodzić w silną interakcję z otoczeniem, Do naszej boskiej ręki weźmiemy różne drzewka i kamienie (którymi, wedle uznania, możemy nawet rzucać), możemy pobrać zasoby zboża, żeby przenieść je do spichlerza; możemy nabrać trochę wody, by ugasić jakiś pożar, czy też szybko przenosić naszych poddanych z miejsca na miejsce. Dla jasności, nie były to rozwiązania całkowicie niepowtarzalne, bo jeśli pamiętacie cykl Populous to wiecie, że opierał się na podobnych założeniach. Jednak Black & White fenomenalnie zmaksymalizował ten efekt i dostarczał graczowi niespotykanych dotąd możliwości. Nawet dzisiaj taki model rozgrywki może wydawać się niepowtarzalny i interesujący.

Tyle teorii, a na czym w praktyce polega nasza praca, jako boga? Otóż zacznijmy od tego, że akcja gry nie toczy się na jednej mapie, a podzielona została na pięć scenariuszy. Każdy z nich to nieco inne cele dla gracza, jak również zupełnie nowy zestaw wyzwań (stopniowo wzrasta też poziom trudności). Oczywiście przejście wszystkich lokacji wiąże się realizowaniem dość podobnych schematów, stanowiących swoiste podwaliny dla całokształtu rozgrywki.

Sprawdź także:

Black & White

Premiera: 28 marca 2001
PC

Black & White to gra strategiczna, z elementami ekonomii oraz RPG. Tytuł powstał w studio Lionhead, a za jego wydanie odpowiada firma Electronic Arts. Black & White pr...

Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosFox46   @   09:01, 14.03.2014
Pamiętam tą gierkę coś na wzór tamaguczi Szczęśliwy tylko z ludźmi i bawienie się w boga.
0 kudosAndziorka   @   19:03, 15.03.2014
Eee ja wiem czy tamagochi? Dumny ale gra świetna - koncepcja bardzo fajna i grywalna!