Wywiad z Chrisem Priestly z firmy BioWare!


Sloiiik & Bigboy177 @ 23:29 05.06.2008

Podczas zorganizowanej przez firmę CD Projekt prezentacji gry Mass Effect w Warszawie, spotkałem jednego z pracowników studia BioWare. Rozmawiało nam się niezwykle przyjemnie, a co za tym idzie zdecydowaliśmy, że warto byłoby dla czytelników Miasta Gier przygotować jakiś ciekawy artykuł.

Podczas zorganizowanej przez firmę CD Projekt prezentacji gry Mass Effect w Warszawie, spotkałem jednego z pracowników studia BioWare. Rozmawiało nam się niezwykle przyjemnie, a co za tym idzie zdecydowaliśmy, że warto byłoby dla czytelników Miasta Gier przygotować jakiś ciekawy artykuł. W ten oto sposób zrodził się pomysł na wywiad. Poniżej przeczytać możecie jakie odpowiedzi otrzymaliśmy od Chris Priestly, zajmującego w BioWare stanowisko Community Coordinator.

Paweł Kujan: Praktycznie każda gra jaką opracowaliście jest ogromnym sukcesem. Czy mógłbyś zdradzić jaki jest Wasz sekret ?

Chris Priestly: BioWare jest nastawione na tworzenie wysokiej jakości gier i za każdym razem staramy się, by nasze projekty odpowiadały wysokim standardom firmy, jeszcze zanim zostaną wydane. Wszyscy w BioWare, począwszy od Raya Muzyka’i oraz Grega Zeschuk’a, poświęcają się tworzeniu projektów, w które uwielbiamy grać. Myślę, że kluczem jest patrzenie na produkcje z punktu widzenia fanów. Dla nas to naturalne, bowiem sami jesteśmy fanami gier!

PK: Jakiś czas temu weszliście pod skrzydła Electronic Arts. Czy wpłynęło to w jakiś sposób na Waszą pracę oraz ogólną sytuację w BioWare ?

CP: Bardzo mało się zmieniło u nas w BioWare. Wciąż poświęcamy się tworzeniu jak najlepszych, napędzanych dialogami gier, takich jak Mass Effect, Dragon Age oraz Sonic Chronicles. Aczkolwiek, jako część EA mamy teraz dodatkowe wsparcie oraz środki, z których możemy korzystać.

PK: BioWare tworzy komputerowe gry cRPG od bardzo dawna. Co było przyczyną, co skusiło Was do opracowania Mass Effect, które miało być tytułem ekskluzywnym dla konsoli Xbox 360 ?

CP: Jesteśmy niezwykle dumni z gier, które tworzy nasza ekipa. Casey Hudson, dyrektor projektu w przypadku Mass Effect, wpadł na pomysł naszego własnego fikcyjnego uniwersum i wraz z ekipą stworzył Mass Effect. Wszyscy jesteśmy dumni, że mamy teraz możliwość przeniesienia gry na komputery PC i sądzimy, że będzie to wspaniałe doznanie dla wszystkich posiadaczy blaszaków.



PK: Z tego co wiem, pracujecie obecnie nad grą RPG nawiązującą do marki Sonic. Czy możesz zdradzić jakieś szczegóły na temat projektu, ciężko mi jest sobie bowiem wyobrazić Sonic’a w tym właśnie gatunku.

CP: Sonic Chronicles będzie świetną grą, która naprawdę zadziwi wszystkich fanów serii tym, jak dobrze postać znana z szybkiego biegania, pasuje do gatunku RPG. W grze zobaczycie Sonica oraz wiele innych postaci z jego uniwersum, które uwielbiają ludzie z całego świata. W miarę progresji, gracz będzie zmuszony do wykorzystywania umiejętności każdej z tych postaci, bowiem tylko dzięki nim będzie w stanie rozwiązać postawione przed nim zagadki. Co ciekawsze, podczas walk możliwe będzie łączenie różnych umiejętności bohatera, aby stworzyć unikatowe, niezwykle destrukcyjne ataki. Ludzie będą naprawdę uwielbiać tą grę!

PK: Macie mnóstwo doświadczenia w tworzeniu komputerowych i konsolowych gier RPG. Która platforma jest lepsza do tego właśnie gatunku ?

CP: Nie sądzę, aby jakaś platforma była szczególnie lepsza od drugiej, one są po prostu inne. Każda ma swoje zalety, a naszym zadaniem, jako dewelopera, jest tworzenie gier zapewniających mnóstwo przyjemności, niezależnie od platformy.

PK: Praktycznie każdy gracz, słysząc nazwę BioWare przywołuje do pamięci takie tytuły jak Neverwinter Nights, Baldur’s Gate czy też Knights of The Old Republic. Każda z tych gier to doskonały przedstawiciel gatunku cRPG. Czy nie kusi was inny gatunek gier ? Może strategia czasu rzeczywistego, albo typowa gra akcji ?

CP: BioWare cały swój czas poświęca na tworzenie tytułów fabularnych, zawsze jednak otwarci jesteśmy na nowe okazje. Zarówno Jade Empire jak i Mass Effect mają system walki oparty na elementach zręcznościowych. Dodatkowo rozszerzamy swoje wpływy na gry MMO, projekt z tego właśnie gatunku powstaje w studio w Austin w Texasie. Zawsze szukamy nowych możliwości i świeżych pomysłów.

PK: Wasze produkty, to cRPGi w czystej postaci. Co sądzisz na temat gier należących do gatunku Hack’n’Slash, takich jak np. Diablo. Uważasz, że gatunek ten ma przyszłość ?

CP: Myślę, że Diablo posiada także warstwę taktyczną, ale tak, uważam że zawsze jest miejsce dla gier, które dostarczają czystych, pierwotnych doświadczeń. Dzięki nim zróżnicowanie jest większe, a co za tym idzie także wybór dla potencjalnego gracza. Każdy może cieszyć się wspaniałą grą RPG, ekscytującą ścigałką, prostą grą akcji, czy też innym preferowanym gatunkiem. Bardzo ważne jest nieograniczenie się do jednego typu, dzięki temu bowiem poszerzamy nasze doznania. Najważniejsze w tym przypadku jest oferowanie graczom możliwie jak najlepszych tytułów.

PK: Kiedy spojrzymy na gry firmy BioWare, zauważymy, że większość z nich skończyła się na pierwszej, a w najlepszym przypadku drugiej części. Czy mógłbyś powiedzieć co jest przyczyną takiego postępowania ?

CP: Zawsze poświęcaliśmy dużo czasu, aby opowiedzieć wszystko co wymagane było do zrozumienia konkretnego tytułu. Dla przykładu Baldur’s Gate potrzebował czterech cześci (Baldur’s Gate, Tales of the Sword Coast, Shadow’s of Ahm and Throne of Bhaal), a Mass Effect jest planowany jako trylogia. Kończyliśmy historię dopiero w momencie kiedy byliśmy z niej dumni i usatysfakcjonowani. Niczego nie pośpieszamy!

PK: Podczas naszego pierwszego spotkania, powiedziałeś, że jesteś obeznany z polskimi produkcjami. Wiem także, że czasami grasz w Wiedźmina. Co sądzisz o grze oraz ogólnie o polskich deweloperach ? Jak wygląda nasz rynek w porównaniu do innych krajów ?

CP: BioWare ma świetne stosunki z firmą CD Projekt, wydali oni bowiem Jade Empire oraz Mass Effect na komputery PC. Ludzie z CD Projekt są świetnymi fachowcami w świecie gier komputerowych i bardzo miło się nam z nimi współpracuje. Zaprzyjaźniłem się z wieloma osobami podczas wizyty w Warszawie i mam nadzieję, że wkrótce będę z nimi ponownie współpracował.

Świetnie bawię się przy grze Wiedźmin. Obecnie przechodzę go po raz drugi, ponieważ oferuje on ogromną grywalność i nie możliwe jest doświadczenie wszystkiego po jednej sesji. Wiem, że Wiedźmin posiada ogromną popularność w Polsce, ale sądzę, że sprawdza się równie dobrze dla cudzoziemców, takich jak ja! Jest to klasyczna opowieść fantasy z mocnymi elementami tego gatunku (magia, potwory, napoje etc.) i wyjątkową grywalnością oraz oprawą wizualną. W sercu mam gry fantasy, dorosłem bowiem przy Dungeons And Dragons i sądzę, że Wiedźmin świetnie uchwycił ten właśnie klimat.



PK: Według wielu magazynów naukowych oraz niedoinformowanych dziennikarzy (Fox News – informacje na temat nagości w Mass Effect) gry video są źródłem przemocy, rasizmu, satanizmu oraz ogólnie wszelkiego zła. Jako szanowany deweloper, czy chciałbyś coś powiedzieć na temat tych zarzutów ?

CP: Sądzę, że bardzo ważne jest, by ludzie dokładnie wiedzieli co jest w zasięgu ręki graczy. Zachęcam każdego do sprawdzenia wielu różnych źródeł, zanim podejmą decyzję, czy to co słyszeli lub przeczytali jest faktycznie prawdą. Wówczas, kiedy będą już wiedzieć co jest, a czego nie ma w grze (książce, filmie) sami zdecydują czy będą mieli z tego przyjemność czy też nie. Oraz czy jest to zawartość odpowiednia dla nich lub ich dzieci.

PK: Kończąc powoli nasz wywiad, chciałbym zadać Ci bardzo ważne pytanie. Czy ty i Twoja firma sądzicie, że gry komputerowe mają przyszłość ? Czy może konsole zajmą ich miejsce jako centrów rozrywki ?

CP: Sądzę, że na świecie wciąż jest ogromna rzesza graczy korzystających z komputerów PC. Jest to ważny rynek i nie można go ignorować. BioWare wciąż tworzy gry przeznaczone dla komputerów PC, takie jak np. Mass Effect czy też Dragon Age. Pamiętamy więc o naszych komputerowych korzeniach i w przyszłości nadal wspierać będziemy posiadaczy blaszaków.

PK: Jakie są Wasze plany na przyszłość ? Co chcecie osiągnąć jako BioWare ? Czy Electronic Arts popiera Waszą wizję, czy może chcą abyście byli częścią ich wizji ?

CP: BioWare ma pełne wsparcie Electronic Arts, nie tylko w kwestii gier, lecz również naszej wizji przyszłości. Tworzymy Mass Effect jako trylogię, pracujemy nad Sonic Chronicles dla Nintendo DS, w zanadrzu mamy także epicką grę fantasy zatytułowaną Dragon Age, a oddział Austin Texas pracuje nad tytułem należącym do gatunku MMO. Myślę, że warto jest teraz być fanem BioWare, mamy bowiem mnóstwo wspaniałych gier na horyzoncie.

PK: Dziękuję za Twój czas oraz za wyczerpujące odpowiedzi!
CP: Ja również dziękuję i pozdrawiam graczy w Polsce!

Mamy nadzieję, że powyższy materiał wydał Wam się interesujący… Wkrótce pojawią się kolejne równie fascynujące wywiady!


Pytania: Paweł Kujan
Odpowiedzi: Chris Priestly
Tłumaczenie: Marcin Trela

Sprawdź także:

Mass Effect

Premiera: 28 maja 2008
XBOX 360, PC, PS3

Mass Effect jest grą RPG, stworzoną przez posiadające świetną reputację ekipę BioWare. Firma od początku zapowiadała, że nie zamierza jednak tworzyć hardkorowego przedsta...

Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):


Powyższy wpis nie posiada jeszcze komentarzy. Napraw to i dodaj pierwszy, na pewno masz jakąś opinię na poruszany temat, prawda?