RetroStrefa - Gothic II: Noc Kruka


Zidan @ 23:13 28.11.2013

Niedawno miałem okazję wspominać jeden z najciekawszych dodatków w historii gier komputerowych, jakim był Tron Bhaala – wyśmienite rozszerzenie do kultowego Baldur’s Gate 2. W tym tygodniu więc, idąc jakby trochę za ciosem, sięgnę po fenomenalnego „addona” do innej, niemniej kultowej gry.

Niedawno miałem okazję wspominać jeden z najciekawszych dodatków w historii gier komputerowych, jakim był Tron Bhaala – wyśmienite rozszerzenie do kultowego Baldur’s Gate 2. W tym tygodniu więc, idąc jakby trochę za ciosem, sięgnę po fenomenalnego „addona” do innej, niemniej kultowej gry. Pamiętacie jeszcze Noc Kruka? Dodatek do kultowego Gothic II?

Być może powinienem o „Gothicu drugim” napisać wcześniej kilka zdań wprowadzenia, ale już dam temu spokój – i tak każdy go zna, w większy lub mniejszy sposób. Zresztą, całkiem niedawno w naszej RetroStrefie pisałem o „jedynce”, toteż jeżeli nie mieliście wcześniej styczności z tą marką, zapraszam do mojego starszego artykułu. Przejdźmy więc od razu do wydanej w 2003 roku Nocy Kruka, ta bowiem wydaje mi się ciekawszym tematem do podjęcia.



Generalnie, dodatki do gier na ogół „dobudowywały” coś „podstawowej” wersji gry, nieszczególnie ingerując w jej podstawową zawartość. Ewentualnie, rozszerzenia modyfikowały znaną już wcześniej rozgrywkę, niekoniecznie dostarczając nowych wątków fabularnych czy nowego środowiska. Fenomen Nocy Kruka polegał natomiast na tym, że Pirahna Bytes – oprócz zaserwowania graczom zupełnie nowego wątku fabularnego i nowych obszarów – niemal od podstaw przebudował podstawową „ofertę” Gothica II, czyniąc z niego – nie boję się powiedzieć – w dużej mierze zupełnie nową produkcję.



Aby doświadczyć nowości, gracz nie musiał długo czekać. Dosłownie pierwsza rozmowa w grze (z magiem Xardasem) ukazuje nam zupełnie nowy wątek fabularny, który będzie bezpośrednio wpleciony w ten znany z podstawowej wersji gry. Otóż teraz, oprócz smoków, nad Khorinis rozciąga się zupełnie nowe zagrożenie. Weterani gry być może pamiętają postać Kruka – prawej ręki Gomeza, przywódcy Starego Obozu z pierwszej części gry. Mianowicie Kruk „osiedlił się” w niezbadanej dotychczas części Khorinis, w tzw. Dolinie Jarkendar, gdzie angażuje się w poszukiwania Szponu Beliara – bardzo potężnego artefaktu, ukrytego gdzieś w tamtejszej świątyni Adanosa. Skupi więc wokół siebie liczne persony o średniej renomie, zagoni do pracy niewolników, a ostatecznie spróbuje dokopać się do tego niebezpiecznego przedmiotu. Oczywiście nasza rola będzie polegała na powstrzymaniu jego złych zamiarów i ostatecznym ubiciu jego niesympatycznej gwardii. W tym celu Bezimienny sprzymierzy się z powracającą do gry gildią Magów Wody i ponownie spotka większość jej członków. Na szczęście niebiescy czarodzieje wybaczą nam stare przewinienia (w końcu skroiliśmy ich rudę) i bez skrępowania wysłużą się naszą pomocą – w końcu nadal mamy prawdziwie heroiczny charakter. Podejmiemy też współpracę z tzw. Wodnym Kręgiem, instytucją jakby pomocniczą, stojącą obok ścisłego kręgu Magów Wody. Generalnie powiem tak: co by się miało nie dziać, sympatyczny Bezimienny nikomu nie pozwoli się aż tak panoszyć i ostatecznie ocali Khorinis przed szalonym Krukiem. Ale łatwo nie będzie. I to dosłownie.

Sprawdź także:

Gothic II: Noc Kruka

Premiera: 22 sierpnia 2003
PC

Noc Kruka to pierwszy oficjalny dodatek do hitu z 2002 roku - gry Gothic II. Poza typowymi ulepszeniami, które programiści serwują nam w rozszerzeniach, a więc poprawioną...

Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosIgI123   @   00:33, 29.11.2013
Gothic 2 bez Nocy Kruka to jak król bez swoich szat, wspaniale uzupełnia i tak już doskonałą grę. Jarkendar ma świetny klimat, godziny spędziłem zwiedzając go (i zapewne jeszcze spędzę, bo do tej gry mam zamiar wrócić nie raz). Właściwie nie ma co dodawać do artykułu - Gothic 2: Noc Kruka wyjątkową produkcją jest i każdy zapewne w nią grał. A kto tego nie zrobił to musi to nadrobić.
0 kudosGuilder   @   00:46, 29.11.2013
No i z dodatkiem Gothic jest nieco trudniejszy, co jest moim zdaniem pozytywne. Generalnie zgoda z przedmówcą, nie ma sensu grać w samą podstawkę, jeśli jest możliwość grania od razu z dodatkiem. Tworzy to wspaniałą całość.
0 kudosJackieR3   @   07:13, 29.11.2013
To już Gothic trafil do retrostrefy Zdziwiony Ech,ten czas zapindziala. Konsternacja
0 kudossebogothic   @   09:02, 29.11.2013
Dla mnie najlepszy dodatek ever. Nie dodaje jedynie jakiegoś wątku pobocznego, lecz wzbogaca niemal wszystkie elementy gry. Odkąd premierę miała Noc Kruka granie na "czystym" Gothic II nie ma sensu.
Miałem szczęście, że kilka razy przeszedłem "dwójkę" bez dodatku, więc doceniam te wszystkie nowości które NK dodaje. Przy Nocy Kruka te dzisiejsze DLC wyglądają żałośnie. Szkoda, że się już tego nie robi, bo porządny addon daje grze drugie życie.
Szacun dla PB za świetny dodatek. Liczę, że w swojej nowej grze wrócą do formy z G1 i G2: NK.
0 kudosPietek=)   @   10:08, 29.11.2013
Robiłem trzy podejścia do części pierwszej i nie podołałem. NIe ukrywam żałuję że nie znam początków serii ale cóż zrobić jak pierwszego PC rodzice zakupili w 2006 ;)
0 kudoswisniaboss   @   16:41, 29.11.2013
Najlepszy dodatek ever to przesada, są lepsze (np. dodatki do HoMM III), ale trzeba przyznam, że to czołówka Uśmiech Dobrze wykonana robota przez Piranha Bytes.
0 kudosroxa175   @   18:54, 29.11.2013
Jedna z niewielu gier, które przeszłam więcej niż 3 razy, chyba w żadnej innej grze nie czułam takiej immersji. Uśmiech
0 kudosmikhail01   @   01:40, 30.11.2013
Ja nie potrafię sobie przypomnieć jak wyglądał Gothic 2 bez Nocy Kruka o przeszedłem obie "wersje". Najlepszy dodatek jaki widziałem.
0 kudosJackieR3   @   07:48, 30.11.2013
Cytat: sebogothic
przeszedłem

Cytat: roxa175
przeszłam

Cytat: mikhail01
przeszedłem

E tam ja Beziem biegałem.Nawet nie wiem czy da się nim chodzić. Zadziorny
Puszcza oko
Dodaj Odpowiedź