RetroStrefa - Gothic II: Noc Kruka


Zidan @ 23:13 28.11.2013


Ogólnie, nowy wątek główny bez większego namysłu należy ocenić bardzo wysoko: świetna historia rewelacyjnie wzbogaca podstawową wersję gry, została ciekawie zaprojektowana i dostarcza graczowi zupełnie nowych doznań. Także same projekty lokacji stoją na najwyższym poziomie i niczemu nie ustępują tym znanym z „podstawki” (niektórzy nawet twierdzą, że dzięki egzotycznemu klimatowi Jarkendar wygląda o wiele ciekawiej). Ale wciąż nie skończyłem wyliczać – Noc Kruka oferuje sporo innych nowości.



Oprócz bowiem nowego wątku, nowych (i starych) bohaterów i nowych misji, twórcy bardzo dosadnie przebudowali podstawowy model rozgrywki. Nieco przeprojektowano niektóre lokacje z Gothic II, dodano sporo NPC do znanych nam już terenów, wpleciono w to znaczną ilość nowych misji, itp. Nie mogło także obejść się bez całej gamy zupełnie nowego osprzętowania, częściowo rekompensującego zwiększony poziom trudności. I tak pozyskamy nowe amulety (w jednym z nich mieszka ognik, wskazujący nam drogę do potężnych przedmiotów), zdobędziemy zaklęte bronie, zadające wrogom dodatkowe obrażenia od magii (np. od piorunów), nabędziemy cały szereg nowych zbrój (powiązanych także z nowymi gildiami), wypijemy nowe eliksiry, nauczymy się też kilkunastu nowych zaklęć (powiązanych głównie z czarami Magów Wody, ale i także związanych z kultem złego boga Beliara). Z pewnością fajną ciekawostką jest pojawienie się kapliczek Beliara, a dodatkowym interesującym motywem są rozsiane gdzieniegdzie tabliczki ze starożytnym pismem Budowniczych, których odczytanie zwiększy którąś z naszych właściwości. Ilość nowości i zmian jest po prostu imponująca: praktycznie na każdym kroku możemy trafić na jakąś świeżą zawartość, każda skrzynia może skrywać nieznane wcześniej przedmioty, a każdy bohater może powiedzieć coś, czego wcześniej nie usłyszeliśmy. Doprawdy, budzi to uznanie i respekt.

Na dobrą sprawę, poprawie nie uległa chyba tylko grafika (choć piękne projekty lokacji robią duże wrażenie), ale nie ma czemu się dziwić – w końcu mamy do czynienia „tylko” z dodatkiem. A marudni powinni ucieszyć się ze sporej liczby nowych kompozycji muzycznych, ponownie nadzwyczaj pasujących klimatem do gry. CD Projekt jak zwykle, tak jak w poprzednich odsłonach gry, zagwarantował nam genialny dubbing, toteż i w tej kwestii wszyscy mogli spać spokojnie.



Absolutnie więc jestem pod wrażeniem Nocy Kruka nawet po 10 latach od jej premiery. Mimo upływu czasu nadal nie mogę nie czuć gigantycznego uznania wobec panów z Piranhy, a ich pracę wciąż uważam za imponującą. Noc Kruka to autentycznie jeden z najlepszych, jak nie najlepszy, dodatek do gry komputerowej, jaki kiedykolwiek ujrzał światło dzienne. W trafny sposób przebudował podstawową wersję i uczynił z niej zasadniczo nowy produkt, dostarczający zgoła innych wrażeń niż wersja z 2002 roku. Jeśli graliście w Gothica II, a nie odpaliliście nigdy Nocy Kruka – zgrzeszyliście. Naprawdę warto wrócić do gry i nadrobić tę zaległość. Takich produkcji autentycznie już się nie robi.

Sprawdź także:

Gothic II: Noc Kruka

Premiera: 22 sierpnia 2003
PC

Noc Kruka to pierwszy oficjalny dodatek do hitu z 2002 roku - gry Gothic II. Poza typowymi ulepszeniami, które programiści serwują nam w rozszerzeniach, a więc poprawioną...

Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosIgI123   @   00:33, 29.11.2013
Gothic 2 bez Nocy Kruka to jak król bez swoich szat, wspaniale uzupełnia i tak już doskonałą grę. Jarkendar ma świetny klimat, godziny spędziłem zwiedzając go (i zapewne jeszcze spędzę, bo do tej gry mam zamiar wrócić nie raz). Właściwie nie ma co dodawać do artykułu - Gothic 2: Noc Kruka wyjątkową produkcją jest i każdy zapewne w nią grał. A kto tego nie zrobił to musi to nadrobić.
0 kudosGuilder   @   00:46, 29.11.2013
No i z dodatkiem Gothic jest nieco trudniejszy, co jest moim zdaniem pozytywne. Generalnie zgoda z przedmówcą, nie ma sensu grać w samą podstawkę, jeśli jest możliwość grania od razu z dodatkiem. Tworzy to wspaniałą całość.
0 kudosJackieR3   @   07:13, 29.11.2013
To już Gothic trafil do retrostrefy Zdziwiony Ech,ten czas zapindziala. Konsternacja
0 kudossebogothic   @   09:02, 29.11.2013
Dla mnie najlepszy dodatek ever. Nie dodaje jedynie jakiegoś wątku pobocznego, lecz wzbogaca niemal wszystkie elementy gry. Odkąd premierę miała Noc Kruka granie na "czystym" Gothic II nie ma sensu.
Miałem szczęście, że kilka razy przeszedłem "dwójkę" bez dodatku, więc doceniam te wszystkie nowości które NK dodaje. Przy Nocy Kruka te dzisiejsze DLC wyglądają żałośnie. Szkoda, że się już tego nie robi, bo porządny addon daje grze drugie życie.
Szacun dla PB za świetny dodatek. Liczę, że w swojej nowej grze wrócą do formy z G1 i G2: NK.
0 kudosPietek=)   @   10:08, 29.11.2013
Robiłem trzy podejścia do części pierwszej i nie podołałem. NIe ukrywam żałuję że nie znam początków serii ale cóż zrobić jak pierwszego PC rodzice zakupili w 2006 ;)
0 kudoswisniaboss   @   16:41, 29.11.2013
Najlepszy dodatek ever to przesada, są lepsze (np. dodatki do HoMM III), ale trzeba przyznam, że to czołówka Uśmiech Dobrze wykonana robota przez Piranha Bytes.
0 kudosroxa175   @   18:54, 29.11.2013
Jedna z niewielu gier, które przeszłam więcej niż 3 razy, chyba w żadnej innej grze nie czułam takiej immersji. Uśmiech
0 kudosmikhail01   @   01:40, 30.11.2013
Ja nie potrafię sobie przypomnieć jak wyglądał Gothic 2 bez Nocy Kruka o przeszedłem obie "wersje". Najlepszy dodatek jaki widziałem.
0 kudosJackieR3   @   07:48, 30.11.2013
Cytat: sebogothic
przeszedłem

Cytat: roxa175
przeszłam

Cytat: mikhail01
przeszedłem

E tam ja Beziem biegałem.Nawet nie wiem czy da się nim chodzić. Zadziorny
Puszcza oko
Dodaj Odpowiedź