S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl to imponujący wehikuł czasu - (prawie) recenzja


Materdea @ 15:00 20.11.2024
Mateusz "Materdea" Trochonowicz
Klikam w komputer i piję kawkę. ☕👨‍💻

Z uwagi na fakt, iż nie mieliśmy wystarczającej ilości czasu do porządnego przetestowanie S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl (a także z uwagi na inne aspekty), postanowiliśmy przygotować dla Was coś w rodzaju pierwszych wrażeń. I muszę powiedzieć, że jest naprawdę obiecująco - oto (prawie) recenzja S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl z 20 godzin gry.

W naszej rzeczywistości coraz rzadszą praktyką jest udostępnianie przez wydawców gier z wystarczająco długim odstępem czasu. Ot, by np. móc w ogóle dany tytuł przejść. Mimo iż nowego Stalkera dostaliśmy z niemalże tygodniowym wyprzedzeniem, to taki czas jednak nie pozwolił na jego rzetelne sprawdzenie. A, mówiąc oględnie, S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl to - nie przymierzając - całkiem spora kobyła. I nie tylko dlatego, że w historii serii w końcu mamy w pełni otwarty świat (no i pokaźnych rozmiarów), ale może też dlatego, że wszędzie trzeba - ponownie, mówiąc oględnie - "walić z buta". Jeśli miałbym streścić moje dotychczasowe 20 godzin z nową produkcją GSC Game World, to powiedziałbym, że "dwójka" świadomie rezygnuje z większości rzeczy gameplayowych wypracowanych, by ułatwić graczowi życie, stawiając na oldschoolowe doznania. To powrót do przeszłości z niewielkim, współczesnym twistem.

Ale, hej, tego oczekiwaliśmy, prawda? To, że nie rozmieniono marki S.T.A.L.K.E.R. na drobne, na kolejne Call of Duty czy Gears of War, to niewątpliwa zaleta. Inaczej bardzo wymagający fandom twórczości ukraińskiego dewelopera zjadłby twórców i ich nową produkcję. I jak na razie nie ma o tym mowy: Serce Czarnobyla na każdym dostępnym polu hołduje dokonaniom poprzednich odsłon, stanowiąc efektowny (i efektywny, co ważne) pomnik "graniu jak drzewiej bywało". Mając na uwadze, że tytuł ten jest jesiennym headlinerem Game Passa, dla wielu mniej wprawionych graczy może okazać się poziomem nie do przeskoczenia. I nie dlatego, że jest trudno (choć to też) - na więcej rzeczy po prostu trzeba zwracać uwagę.

Tak wyglądały moje początki z nowym Stalkerem, czyli na przypominaniu sobie, co powinno się robić. Nie kłamiąc, musiałem dobrych kilka pierwszych godzin poświęcić na ponowne "ogranie się" z mechanizmami tak podstawowymi jak np. korzystanie z apteczek czy dopatrywanie się przeciwników w gęstych zaroślach (nie ma minimapy, nie ma podświetlania oponentów, nie ma "wzroku orła"). Kiedy ostatnio jakiś FPS z szeroko rozumianego mainstreamu kazał Wam łupić przeciwników w poszukiwaniu życiodajnych przedmiotów? Bo kiedy w trakcie kolejnego starcia, gdzieś na bagnach, pośrodku niczego, nagle okaże się, że nie macie czym poprawić Waszego paska zdrowia, to “sorry-gregory”, ale trzeba wczytać poprzedni zapis (albo salwować się ucieczką, jednak przy efekcie krwawienia i braku bandaży, to daleko nie uciekniecie). A jak nie pilnowaliście i tego, i ostatni save jest sprzed godziny? Tutaj z pomocą na szczęście przychodzi system automatycznych zapisów, ale tak czy siak lepiej trzymać rękę na pulsie i samodzielnie dbać o ten element.

Sprawdź także:

S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl

Premiera: 20 listopada 2024
PC, XBOX X/S

S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl to kontynuacja znakomitej serii strzelanek pierwszoosobowych wyprodukowanych przez ukraińskie studio GSC Game World. Podobnie jak w p...

Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
1 kudosDirian   @   15:32, 20.11.2024
Czyli klasyk, jak zwykle grę wydano o jakieś pół roku za wcześnie. No nic, niech łatają i się zagra jak człowiek w przyszłym roku ;)
0 kudosBarbarella.   @   16:04, 20.11.2024
Cytat: Dirian
Czyli klasyk, jak zwykle grę wydano o jakieś pół roku za wcześnie. No nic, niech łatają i się zagra jak człowiek w przyszłym roku ;)

Tak. Dla mnie to już norma, taka deweloperska świecka tradycja.. Zadziorny A w tym przypadku Poprawność Polityczna zabrania wieszania na deweloperach psów. Zadziorny
0 kudosfebra1976   @   17:04, 20.11.2024
Już człowieka swędzą paluchy by kupić, jednak w piątek kończy mi się L4 i znowu wpadnę w wir pracy. Ech!

0 kudosIgI123   @   17:08, 20.11.2024
Z tego co rozumiem to cała Zona jest otwarta od razu, od samego początku?
0 kudosBarbarella.   @   17:16, 20.11.2024
Cytat: febra1976
jednak w piątek kończy mi się L4

Oj tam, do następnego L4 ładnie spaczują i będzie jak lekarstwo. Szczęśliwy
0 kudosMaterdea   @   17:45, 20.11.2024
Cytat: IgI123
Z tego co rozumiem to cała Zona jest otwarta od razu, od samego początku?
Od samego początku - nie. Żeby opuścić mniejszą Zonę, pierwszy region, trzeba nieco pchnąć fabułę. Sam teren geograficznie jest odgrodzony poprzez rzekę (a na moście jest punkt kontrolny, który - mimo iż opuszczony - zamknięty na klucz, dosłownie).
1 kudosBarbarella.   @   17:58, 20.11.2024
Materdea nie wspomniał nic o zacinających się karabinach więc może nie będzie tak źle. Szczęśliwy A jeśli chodzi o sejwy to "Częste sejwowanie" to moje drugie imię. Dumny
0 kudosfrycek88   @   19:17, 20.11.2024
Czyli będę czekał aż twórcy połatają grę. Mam czas do kupna dysku zewnętrznego do Xboxa series S bo się z gierkami trochę nie mieszczę.
1 kudosMicMus123456789   @   13:11, 21.11.2024
Cytat: Dirian
Czyli klasyk, jak zwykle grę wydano o jakieś pół roku za wcześnie. No nic, niech łatają i się zagra jak człowiek w przyszłym roku ;)


Klasyk taki niestandardowy w tym jednym przypadku.

Ja czekam na wersję na PS5 ;p
0 kudosKerberos   @   16:29, 24.11.2024
Cytat: Barbarella.
Materdea nie wspomniał nic o zacinających się karabinach więc może nie będzie tak źle. Szczęśliwy

Jak nie będziesz dbać o sprzęt to będzie się zacinać ;)

Tyle czekać i w końcu zagrać! To jest jedna z najpiękniejszych gier jakie do tej pory grałem, niezrównane wrażenia wizualne. Co za klimat. Momentami gra zahacza o fotorealizm.
Mega spodobał mi się ten koncept bezczelnego wrzucenia wielu elementów audio żywcem z poprzednich części i to jest to, co mnie bardzo pozytywnie zaskoczyło ze strony twórców - od razu widać, słychać i czuć, że się gra w STALKERa. W pełni się podpisuję pod słowami, że jest to "imponujący wehikuł czasu".
I pal licho te bugi, o co ten raban xD Jak do tej pory, parę glitchów zdarzyło się na moją korzyść. Jest też dość mocno wyśrubowany poziom trudności - hitboxy są naprawdę małe, przez krzaczory ledwo coś widać a w gości trzeba ładować po magazynku. Spotkanie z juchociągiem przeważnie skutkuje nawrotem na bazę, aby uzupełnić ammo, bo 5 magazynków w kamuflującego się i bardzo szybkiego mutanta to minimum xD
Są nowe anomalie, nowe bronie, artefakty, animacje i mutanty, ale brakuje mi tej encyklopedii oraz okna statusów postaci w PDA. Wypełnienie świata mutantami, czy wędrującymi stalkerami/trepami/bandytami na pierwszy rzut oka jest rozczarowująco rzadsze, niż w poprzednich częściach. Martwa Strefa jest zbyt martwa...
Co do wydajności to nie mam na co narzekać, ale nie jest idealnie - wszystko ultra z RT działa w ~110 fpsach i to się trzyma w każdych porach dnia i warunkach pogodowych, ale delikatnie irytują dropy o jakieś 40 klatek w bazach stalkerskich.

Ogólnie warto ograć, każdemu miłośnikowi Zony, czy postapokaliptycznych klimatów na pewno się spodoba.
1 kudosIgI123   @   19:06, 24.11.2024
Cytat: Kerberos
Mega spodobał mi się ten koncept bezczelnego wrzucenia wielu elementów audio żywcem z poprzednich części i to jest to, co mnie bardzo pozytywnie zaskoczyło ze strony twórców - od razu widać, słychać i czuć, że się gra w STALKERa.
Jest cheeki breeki i to arcydzieło? Bez tego nie gram, dopóki nie zmodują.
0 kudosBarbarella.   @   23:25, 24.11.2024
Cytat: Kerberos
Jest też dość mocno wyśrubowany poziom trudności -

Niby jestem bardziej noobem niż hardkorem to tego typu poziom trudności jak w Stalkerach mnie nie przeraża. Jak nie stawiają mnie naprzeciw przerośniętego typa a wszystkie wyjścia się zamykają to daję radę. Uśmiech
0 kudosKononowicziMajor   @   10:40, 25.11.2024
Ja kochani nie zagram w grę zbyt ciężki klimat!

Gry które zawierają elementy horroru nie są dla mnie i wole coś lżejszego!

W grudniu uszykowany budżet na gry max 330 zł a w koszyku takie perełki:
-Elex
-Cyberounk 2077

Powrót do znanych ulubionych gier dobrze mi służy!

Przy tak potężnym PC nic mnie nie ogranicza tylko musze unikać gier horror a będzie dobrze!

Do graczy którzy chcą kupić S.T.A.L.K.E.R 2 życzę miłej gry i oby wam nie popuściły zwieracze Boże!
0 kudosBarbarella.   @   10:54, 25.11.2024
Cytat: KononowicziMajor
oby wam nie popuściły zwieracze Boże!

Całkiem możliwe że popuszczą. Kerberos napisał że mutanty nie występują tu zbyt często więc napięcie rośnie, spokój, spokój...i nagle znienacka łaaaaaa, to można popuścić. Zdziwiony No ale jeżeli to zwieracze Boże są to spoko, jakiś element sakralny w tym będzie. Szczęśliwy
Dodaj Odpowiedź