Supergiant Games - niezależny gigant
Pyre
Tworząc Pyre studio postawiło na rozwiązania bliskie twórcom. Mamy więc ponownie widok izometryczny, gatunek RPG z elementami akcji oraz platformowymi, a także silny nacisk na fabułę z narratorem nadającym w tle. Do zestawu tym razem dodano ponadto ficzery z gier sportowych oraz lokalny multiplayer.
Pyre osadzone zostało w świecie fantasy, w którym przewodnim motywem są drużynowe rozgrywki sportowe pomiędzy postaciami. Stawką jest życie wieczne w chwale lub bycie zapomnianym w odmętach czyśćca. Najciekawszym aspektem produkcji jest gameplay, skupiający się na rywalizacji sportowej, w której korzystać musimy z przeróżnych umiejętności specjalnych. Warto zaznaczyć, że zabawę można uskuteczniać tu ze znajomym: w ramach kooperacji na jednym ekranie.
Produkcja spotkała się z pozytywnym przyjęciem i była powszechnie chwalona za opowieść oraz walory estetyczne. Gameplay natomiast podzielił graczy. Jednym podszedł do gustu, a inni twierdzili, że twórcy zbyt mocno odeszli od korzeni. Ostatecznie Pyre okazało się najbardziej specyficzną, ale i najgorzej odebraną grą w katalogu niezależnego dewelopera. Nie wypowiadano się o niej po prostu w samych superlatywach, jak to było w wypadku tytułów wcześniejszych. Na szczęście Supergiant Games nie zrezygnowało z dalszych eksperymentów, co zdecydowanie się opłaciło.
Hades
Hades to pierwsza gra Supergiant Games, która powstała od początku z myślą o wczesnym dostępie. Jej debiut miał miejsce w 2018 roku i od razu było o niej głośno. Osadzona w mitologicznym świecie produkcja sięga po rozwiązania znane z gatunku roguelite, a poszczególne mechaniki oraz pętla rozgrywki wpisywały się idealnie w opowiadaną historię. Po 7 latach od swojego rynkowego debiutu deweloperzy w końcu zdołali znaleźć na siebie nowy pomysł.
Nowy projekt pod wieloma względami stanowi powrót do podstaw, jednocześnie rozwijając jednak pomysły i rozwiązania opracowane dla Bastionu z 2011 roku. Historia prowadzona przez narratora, rozmowy i rozwijanie relacji pomiędzy postaciami, dynamiczna walka z bogatym arsenałem broni oraz szerokim wachlarzem zdolności, piękny świat z losowo generowanymi lokacjami, a do tego masa wyzwań. To wszystko zbudowało ciekawą, wymagającą i angażującą grę, świetnie balansującą wszystkie swoje elementy. Czyni to Hades produkcją kompletną.
Ogromny sukces dzieła Supergiant Games jest odzwierciedlony również w statystykach. Ponad 7 milionów sprzedanych egzemplarzy na samym Steamie, rewelacyjne oceny graczy i krytyków, wiele nagród, w tym te dla gry roku – znakomity rezultat, na który stać tylko najlepsze tytuły, potrafiące wybić się ponad konkurencją zarówno pomysłem, jak i wykonaniem.
Hades II
Obecnie Supergiant Games skupia się nad rozwojem Hadesa II – pierwszego sequela w swojej historii. Jeśli chcecie poczytać więcej o tej produkcji, to zapraszam do tego artykułu. Oceniłem w nim grę pod kątem jej aktualnego stanu. W dużym skrócie: mimo tytuł znajduje się we wczesnym dostępie, już teraz prezentuje się znakomicie, ma więcej zawartości niż "jedynka" i oferuje ciekawe wyzwanie oraz intrygującą historię. Produkcja jest oczywiście nadal rozwijana przez twórców, a znaczącą rolę w procesie dewelopingu odgrywa społeczność, faktycznie biorąca w nim udział.
Podsumowując, Supergiant Games pokazuje, jak ważny jest pomysł na siebie i dążenie do ciągłego robienia czegoś nowego oraz wyjątkowego. Studio jest na rynku od 15 lat, a w tym czasie wydało cztery bardzo mocne, ciepło przyjęte i pod wieloma względami unikatowe pozycje, będące jednocześnie rozwinięciem debiutanckiego dzieła ekipy, Bastionu. Takie podejście do dewelopingu skutkuje coraz lepszymi i coraz bardziej dopieszczonymi tytułami i dlatego z niecierpliwością czekam na debiut finalnej wersji Hades II oraz na to, co amerykański team przyniesie nam w przyszłości. Warto bacznie obserwować jego poczynania.
PodglądBICodeURLIMGCytatSpoiler