Jak promować gry komputerowe? Zobacz czym charakteryzuje się gaming marketing!


bigboy177 @ 19:25 12.01.2022
Marcin "bigboy177" Trela
Czasem coś piszę, czasem programuję, czasem projektuję, czasem robię PR, a czasem marketing... wszystko to, czego wymaga sytuacja. Uwielbiam gry, nie cierpię briefów reklamowych!

Marketing jest w dzisiejszych czasach podstawą rozwoju każdej firmy. Odgrywa on kluczową rolę także w przypadku gamingu, o czym dowiecie się z niniejszego artykułu.

Do niedawna branża gier była często pomijana przez osoby zajmujące się marketingiem. Liczyła się jedynie jakość gry, a jej promocja była spychana na dalszy plan. Obecnie gdy rynek gamingowy znacznie się powiększył, a konkurencja wśród twórców stała się ogromna, takie podejście nie przynosi już korzyści. Nie wystarczy już stworzyć rozbudowanej gry, z interesującymi postaciami i piękna scenerią. Aby gra mogła wyróżnić się na tle innych produkcji musi posiadać odpowiednio zaprojektowaną i wdrożoną strategię marketingową.

1. Dlaczego gaming marketing jest ważny?

Jak podaje raport “Game Story” od IQS pod koniec 2019 roku, aż 73% Polaków w wieku 9-55 lat sięgało po taki rodzaj rozrywki minimum raz w tygodniu. Świadczy to o potencjale i sile segmentu jakim jest gaming. Warto też zwrócić uwagę na rekordy jakie padają na platformach streamingowych w ostatnim czasie. Na przykład Steam osiągnął 20 milionów jednocześnie zalogowanych użytkowników, a Epic Games Store - 13 milionów. Nie są to zaskakujące dane zważając na to jak wyglądała rozgrywka w czasie, gdy prawie cały świat był zamknięty w domu przez pandemie. Turnieje online w grze Fifa czy koncerty takich artystów jak Travis Scott w Fortnite, były jedyną alternatywą dla przed pandemicznej rozrywki. Dlatego warto, a nawet trzeba promować gry komputerowe, jeśli chce się dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców. Konkurencja na rynku jest coraz większa, a społeczność jaka gra w gry, coraz bardziej zróżnicowana. Daje to zdecydowanie więcej przestrzeni na kreatywną i skuteczną reklamę, która dotrze do osób grających w gry (i nie tylko).

2. Jak dotrzeć do osób grających w gry?

Oczywiście sposobów na promocję gier komputerowych jest dużo, ale można wyróżnić kilka najważniejszych elementów jakimi powinna się charakteryzować skuteczna strategia marketingu gamingowego. Oto niektóre z nich:

  1. Poznanie odbiorców - gracz od dawna nie kojarzy się już z nastoletnim, pryszczatym chłopcem, który poza grami nie potrafi się porozumieć z żadną osobą. Obecnie w gry komputerowe gra praktycznie każdy, niezależnie od grupy społecznej, wieku czy płci. Warto więc zastanowić się czego oczekują i potrzebują osoby, do których chcemy komunikować.
  2. Badanie konkurencji - obecnie kiedy rynek gier jest bardzo szeroki, warto zapoznać się z tym jak komunikują twórcy gier podobnych do naszej. Dzięki zapoznaniu się z konkurencją będziemy w stanie uczyć się na błędach innych, zobaczyć co sprawdza się w danej grupie odbiorców i co najważniejsze, będziemy w stanie się wyróżnić na tle innych.
  3. Wiarygodność - pomimo ciągłego wzrostu i coraz większego zróżnicowania, gracze wciąż jest specyficzną społecznością. Dlatego warto zaangażować się w środowisko gamingowe oraz być przejrzystym i konsekwentnym w swoich działaniach. Na przykład, należy posiadać dokładnie określoną datę premiery gry, która będzie możliwa do wypełnienia. Wszelkie opóźnienia wśród graczy są widziane bardzo negatywnie i mogą zrujnować całą długą i dobrze przeprowadzoną kampanię marketingową.
  4. Współpraca z influencerami - wraz ze wzrostem popularności samych gier, rośnie też popularność gamingowych influencerów. Warto wchodzić z nimi we współpracę i wykorzystywać ich relację ze swoimi odbiorcami do promowania danej gry. Można na przykład zorganizować przedpremierowego streama, na którym dany influencer będzie pokazywał jak wygląda rozgrywka w danej grze.
  5. Działanie online - działania w sieci posiadają ogromną siłę. Biorąc pod uwagę, że znaczna część graczy gra głównie w gry online, warto komunikować do swoich odbiorców właśnie tym kanałem. Poza płatnymi reklamami na portalach społecznościowych, warto również zaznaczyć swoją obecność w Google. Można np. stworzyć specjalna witrynę internetową poświęconą danej grze z najważniejszymi informacjami o niej. W takim przypadku pozycjonowanie stron będzie usługą, na której warto się skupić, tak aby po wpisaniu zapytania w wyszukiwarkę użytkownicy mogli bez problemu znaleźć naszą stronę i zapoznać się z informacjami, które jako twórcy chcemy im przekazać.

3. Czy zatem marketing w gamingu działa?

Wiele wskazuje że tak. Szczególnie jest to widoczne w sferze podejmowania decyzji zakupowych po obejrzeniu reklamy. W grupie casual czterech na dziesięciu badanych rozważało zakup reklamowanego przez streamera produktu, a co siódmy się na niego zdecydował.

Wraz z rosnącą popularnością cyfrowej sprzedaży i dystrybucji gier, sprzedaż gier fizycznych spada. Większa prędkość Internetu, większe pojemności sprzętowe i mniejsza liczba odwiedzających sklepy detaliczne napędzają jeszcze silniejszy wzrost sprzedaży cyfrowej. Smartfony, szybkie Wi-Fi i szybsze sieci zmieniły nastawienie konsumentów na dostęp i posiadanie muzyki, filmów, a teraz gier z fizycznych na cyfrowe. Ze względu że sprzedaż cyfrowa i dystrybucja gier wciąż rośnie, wydawcy muszą nadać priorytet dystrybucji cyfrowej przy ustalaniu swojej strategii marketingowej.

Modele przychodów z gier ewoluują, wpływając na cykl życia gier, a także na rzeczywistą mechanikę rozgrywki. Modele przychodów, takie jak model free to play, nadal zyskują na popularności dzięki wprowadzeniu mikrotransakcji w wielu franczyzach na wszystkich platformach. Marketerzy powinni wiedzieć, jakie wskaźniki zachowań graczy mierzą, aby następnie zwiększyć te dane w ich działaniach marketingowych, co z kolei pomoże im dotrzeć do odbiorców, którzy prawdopodobnie wydadzą pieniądze.

Rozwój gier jako forum społecznościowego

Wzrost wykorzystania gier jako sposobu na kontakty towarzyskie został przyspieszony podczas pandemii. Wirtualne przestrzenie w dużych grach bazowych są również wykorzystywane jako punkty, w których gracze nawiązują kontakty towarzyskie i doświadczają wydarzenia na żywo. Oglądanie gier wideo rośnie w coraz większej liczbie grup demograficznych, a pandemia przyspiesza wzrost liczby nowych streamerów i twórców treści. Poszerza się również różnorodność oglądanych treści z gier wideo.

Podsumowanie

Gaming marketing posiada wielki potencjał i z roku na rok rośnie w siłę. Konsumentami gier komputerowych są już nie tylko zapaleni gracze, ale grupa ta wciąż się zwiększa i staje się coraz bardziej różnorodna. Z tego warto promować grę komputerową, tak aby dotrzeć do określonej grupy odbiorców i wyprzedzić konkurencję, która jest obecnie ogromna. Dzisiaj bez skutecznej strategii marketingowej nie da się już odnieść najważniejszego celu dla każdego przedsiębiorcy - zysku.

Artykuł przygotowany przez dział Digital Marketingu w firmie AFTERWEB.PL

Sprawdź także:
Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosluki505   @   17:24, 16.01.2022
Dobra gra sama się wypromuje, patrz Wiedźmin, GTA, Diablo, WoW.
0 kudosfebra1976   @   22:59, 16.01.2022
Up. Wszystkie wymienione przez Ciebie tytuły mają swoje korzenie w zamierzchłych czasach gamingu. Deweloperzy trochę się naczekali by osiągnąć sukces. W obecnych czasach nowe marki nie zawsze zostaną zauważone bez kampanii reklamowej. Owszem dobrej grze wystarczy reklama szeptana, jednak czas potrzebny by reklamowany w ten sposób tytuł osiągnął rynkowy sukces znacząco się wydłuża.
0 kudosluki505   @   09:54, 17.01.2022
Cytat: febra1976
Up. Wszystkie wymienione przez Ciebie tytuły mają swoje korzenie w zamierzchłych czasach gamingu. Deweloperzy trochę się naczekali by osiągnąć sukces. W obecnych czasach nowe marki nie zawsze zostaną zauważone bez kampanii reklamowej. Owszem dobrej grze wystarczy reklama szeptana, jednak czas potrzebny by reklamowany w ten sposób tytuł osiągnął rynkowy sukces znacząco się wydłuża.

Divinity OS 1 i 2 są znane dość dobrze, jakaś reklama jest oczywiście potrzebna ale jak to mawia moja mama, reklamowane są prawie zawsze guana których nikt nie chce kupować bo są albo badziewne albo tak holendarnie drogie że cena nie jest adekwatna do jakości.
0 kudosshuwar   @   12:59, 17.01.2022
Jakby Cyberpunka nie reklamowali tak bardzo, to może sprzedaż byłaby lepsza.