Najlepsze roguelike'i dla weteranów oraz laików gatunku


zubal22 @ 13:46 23.09.2021
Filip "zubal22" Sudoł

Hades


Jeśli poprzednie gry na tej liście nie przypadły nikomu do gustu, bądź okazały się zbyt trudne, to Hades jest dla nich dobrym wyjściem. To wymagająca, acz zdecydowanie przystępniejsza gra typu roguelite uchwycona w mitologicznym settingu, z dynamiczną walką, cudowną oprawą, świetną muzyką, satysfakcjonującym wyzwaniem oraz fajną fabułą i nieźle napisanymi postaciami.

Nasz protagonista zwie się Zagreus. To syn boga podziemi, Hadesa. Pewnego pięknego dnia dowiaduje się on, że jego matka żyje na powierzchni, a dotarcie do niej wymaga ucieczki z Hadesu, miejsca, z którego nikt nie zniknie czy zmarły czy bóg. Zagreus będzie podejmował jednak kolejne próby wydostania się z podziemi, w czym pomogą mu jego boscy krewni.

Gameplay to dosyć prosta sprawa. Hades to po prostu szybki hack'n'slash ze skillami pasywnymi i aktywnymi. Przedzieramy się tu przez kolejne poziomy, a na końcu każdego większego obszaru przyjdzie nam zmierzyć się z bossem w walce o końcowy sukces. W tym wypadku – wydostanie się na powierzchnię i ucieczkę z podziemi. Mamy do wyboru szereg broni początkowych jak miecz, łuk, włócznia, tarcza, rękawice czy starożytny karabin (mitologia – no nie ogarniesz), które mają swoje ataki, których właściwości mogą się zmienić wraz z tym, jakie umiejętności zagarniemy w trakcie runa.

Przejścia każdej komnaty gra może nam wynagradzać na wiele sposobów. Może to być: złoto do wydania w trakcie tego podejścia, dzięki któremu kupimy potrzebny nam item u sklepikarza; waluta wzmacniająca naszego Zagreusa w jego osobistej komnacie; ambrozja dla naszych przyjaciół i boskiej rodzinki, czy dary od nich samych. Te ostatnie mogą być przeróżne, np Hermes obdaruje nas chociażby zwiększeniem prędkości poruszania się. Posejdon da nam bonus, który przy ataku specjalnym odepchnie od nas przeciwników. Atena sprezentuje nam tarcze, które odbiją wystrzelone w nas pociski, gdy zrobimy unik, a Zeus błyskawice, które będą losowo uderzać we wrogów, gdy my będziemy mashować przycisk ataku.

Hades do łatwych gier też nie należy, chociaż jest tak głównie na początku, gdy nasz protagonista jest słaby, my nie znamy gry i nie wiemy jeszcze, które skille są dobre i jak z nich najefektywniej korzystać. Z czasem zabawa staje się znacznie łatwiejsza i tu na szczęście wchodzą tak zwane „pakty skruchy”, które są modyfikatorami rozgrywki, podnoszącymi poziom trudności. Hades jest świetne dla nowych entuzjastów roguelike'ów, gdyż tutaj po początkowym łupniu dosyć szybko się uczymy na błędach i kolejne podejścia idą coraz lepiej. Jest to też tytuł znacznie mniej losowy, a przez to da się jako tako zaplanować przejście danego runa, co w takim Enter the Gungeon czy Isaacu nie jest specjalnie możliwe.

To co sprawia, że Hades jest takie niezwykłe i wyróżnia się na tle innych rogalików, to mitologiczny setting. Przemierzać będziemy Tartar, Asfodel, Elizjum i inne lokacje, w których zmierzymy się z przeróżnymi wrogami. Przyjdzie nam walczyć z furiami, hydrą czy minotaurem w ramach walk z bossami. Będą też przekomarzanki z całą rodziną bogów, historie rodem z mitów i masa odniesień do nich. Spotkania ze znanymi i lubianymi bohaterami, jak Orfeusz, Achilles czy Tezeusz. Wisienką na torcie jest lekki humor wynikający z tego, że sama ta mitologia może się kojarzyć z pociesznymi historyjkami, a do tego narrator dogadujący coś z boku, zaczepiający często Zagreusa.

Graficznie Hades jest przepiękny, zresztą czego innego spodziewać się od studia takiego jak Supergiant Games które odpowiedzialne było za Bastion, Pyre czy Transistor? Świetne modele postaci, przeciwników, animacje walki, efekty, obiekty i tła są bardzo klimatyczne, wszystko jest tu absolutnie na miejscu i można śmiało stwierdzić, że mamy do czynienia z jedną z najlepiej wyglądających gier nie tylko indie, ale i jako takich w ogóle. I to nie dlatego, że sili się na realizm, ale dlatego, że wygląda tak dobrze jako coś opartego o mitologię grecką, wszystko tu ze sobą współgra i tworzy integralną całość, nie ma do czego się przyczepić pod względem designu.

Hades jest dziełem wyjątkowo ambitnym celującym nieco wyżej niż inne gry indie. Swoim wykonaniem, wyglądem, contentem i ogólną jakością z pewnością może ośmieszyć niejeden wysokobudżetowy projekt. Niezwykle mocny tytuł, moloch pośród indyków i jeden z pierwszych wyborów dla osób szukających ciekawego roguelite'a, który nie ogranicza się jedynie do zaoferowania graczowi wyzwania, ale ma też własne lore oparte na mitologii, opakowane w znakomitej jakości oprawę audiowizualną, solidne walory gameplayowe i ciekawą historię o rodzinie boga zmarłych.

Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):


Powyższy wpis nie posiada jeszcze komentarzy. Napraw to i dodaj pierwszy, na pewno masz jakąś opinię na poruszany temat, prawda?